Nvidia Geforce RTX 3070 – mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Det gör det för mig med men tror det är för att man fick en sån där jäkla Geforce Now kupong.

https://i.imgur.com/saXa0At.png

Efter att jag hade betalat så stod det att kortet som jag beställde fanns i lager, men när jag refreshade sidan någon stund senare ändrades det till samma sak (I lager 2020-12-15).

Permalänk
Medlem

Så här står det på min

https://gyazo.com/c8ddb6dbb21aa28a58508ba1df1010a5

Det verkar som dom beställer väldigt små mängder varje gång.

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Inet höjde priserna på korten snabbt inpå så känns det som att de har gjort en fuling. Låga priser för att locka till sig folk, för att sedan försena korten 1-2 månader om man lyckades boka till priset.

Permalänk

Står samma för mig, 11-30. Om det stämmer så avbokar jag och väntar på bättre tider, fanns 20+ kort i lager när jag beställde.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Nvidia Founders Edition är en enhörning. Alla har hört talas om den, ingen har sett den. Hoppas AMD lyckas bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med Inet. Jag fick tag i ett MSI 3070, men av någon anledning kunde jag inte välja PostNord som leverans alternativ så fick välja DHL, men dom skickar DHL klockan 14:00 så det hann inte skickas idag.

Men kundservice ändrade min beställning till Postnord så nu får jag förhoppningsvis kortet innan helgen!
Väldigt imponerad av inets kundservice som hjälper till så!

Tack @inet

Permalänk

Är det någon som vet om man behåller sitt kort om man försöker att byta butik på Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Är det någon som vet om man behåller sitt kort om man försöker att byta butik på Webhallen?

Verkar inte så:
#18684845

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ändrad status till "Skickad" på min order på Gigabyte EAGLE 3070 från inet

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Fick tydligen inget 3070...

Enligt Inets chatt "inget grafikkort allokerat till ordern".

Så länkar han en version för 7500 till mig och stänger chatten så man inte kan svara.

Tror nog detta kan bli en början av att sluta handla på inet...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Nu har jag fått ändrad status till "Skickad" på min order på Gigabyte EAGLE 3070 från inet

Hmm, jag har fortfarande delvis bokad trots bekräftelsemail.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Uppdatering.

Fick tydligen inget 3070...

Enligt Inets chatt "inget grafikkort allokerat till ordern".

Så länkar han en version för 7500 till mig och stänger chatten så man inte kan svara.

Tror nog detta kan bli en början av att sluta handla på inet...

Japp, det var samma för mig. Pengar reserverade på kortet, men ingen orderbekräftelse och en kundtjänst som länkade till liknande version men typ 2000 kr dyrare...

Permalänk
Medlem

Jag frågade precis också Inet och jag fick inget kort, men de givetvis hoppas att det ska komma innan mitten av december.
Inet svar: Tyvärr du fick inget grafikkort allokerat till din order.
Vi får leveranser av grafikkort löpande. Eftersom du beställde såpass snart efter lansering har du en relativt bra köplats.
Avvakta så kommer vi att hålla dig uppdaterad med förväntat leveransdatum så fort vi vet mer.
Finns fortfarande kort inne.
https://www.inet.se/produkt/5411775/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Detta kort Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC som de erbjöd mig kostar 7299:-
Alltså seriöst, blir lite småsur när de håller på och försöker få en att "du det finns om du är desperat och vill ösa upp runt 1700 mer".
Tack men nä tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Med tanke på att Inet höjde priserna på korten snabbt inpå så känns det som att de har gjort en fuling. Låga priser för att locka till sig folk, för att sedan försena korten 1-2 månader om man lyckades boka till priset.

Nu är det höjt lite till, 6790:-.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag frågade precis också Inet och jag fick inget kort, men de givetvis hoppas att det ska komma innan mitten av december.
Inet svar: Tyvärr du fick inget grafikkort allokerat till din order.
Vi får leveranser av grafikkort löpande. Eftersom du beställde såpass snart efter lansering har du en relativt bra köplats.
Avvakta så kommer vi att hålla dig uppdaterad med förväntat leveransdatum så fort vi vet mer.
Finns fortfarande kort inne.
https://www.inet.se/produkt/5411775/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Detta kort Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC som de erbjöd mig kostar 7299:-
Alltså seriöst, blir lite småsur när de håller på och försöker få en att "du det finns om du är desperat och vill ösa upp runt 1700 mer".
Tack men nä tack.

Hmm får jag inget skickat under senast måndagen så tar jag bort min bokning. Tråkigt då det var en maffig kylare och okej pris (5625kr) men ska jag vänta utan datum kan jag lika gärna fortsätta vänta på mitt 3080 med okänt datum...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag frågade precis också Inet och jag fick inget kort, men de givetvis hoppas att det ska komma innan mitten av december.
Inet svar: Tyvärr du fick inget grafikkort allokerat till din order.
Vi får leveranser av grafikkort löpande. Eftersom du beställde såpass snart efter lansering har du en relativt bra köplats.
Avvakta så kommer vi att hålla dig uppdaterad med förväntat leveransdatum så fort vi vet mer.
Finns fortfarande kort inne.
https://www.inet.se/produkt/5411775/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Detta kort Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC som de erbjöd mig kostar 7299:-
Alltså seriöst, blir lite småsur när de håller på och försöker få en att "du det finns om du är desperat och vill ösa upp runt 1700 mer".
Tack men nä tack.

Fick exakt samma copy paste svar i chatten..

Ruttet av inet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Watch Dogs: Legion också ingår om man köper ett 3070? Eller var det "bara" 1 års Geforce Now?

Permalänk
Medlem

Okey, jag hade köpt FE om den fanns att köpa! Tycker Nvidia är fett otydliga i sin information, det är snäppet värre än 3080-release.

Permalänk
Medlem

Tycker hela Nvidia lanseringen känns som en stor market scam, gör att man tappar mycket förtroende för Nvidia. Hoppas att AMD är lite mer seriösa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Någon som vet om Watch Dogs: Legion också ingår om man köper ett 3070? Eller var det "bara" 1 års Geforce Now?

här kan du se vilka spel https://www.nvidia.com/sv-se/geforce-now/games/

Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Skrivet av ipac:

T.ex. 4x dyrare för tillverkaren, allt sammantaget (dvs R&D,BOM,Mfg etc), är nog fullt möjligt. 9800GT är en miniräknare ijmf.

Däremot så kan man inte räkna som du gör. Ute i verkliga världen så har man förstås helt olika marginaler (och därmed slutpris) mellan produkt A som kostar tillverkaren X kr och produkt B som kostar tillverkaren 4X kronor.

Vad det handlar om är att folk måste förstå att det inte är jämförbart att titta på priser från 00-talet. Det är för grafikkort, rent tekniskt, en annan tid nu. Så att komma med "buuu, jag och Hedenhös betalade inte ens 2000 kr för ett kort" är mest att slå in öppna dörrar och att som du hänvisa till att allt beror på att "folk har för mkt pengar att slösa idag" är grovt förenklat/felaktigt.

Dessutom, det går att köpa kort för 2000 kr även idag, tro det eller ej. De har ingen 8 i namnet men nu var det ju det där med att inte bara stirra på namnet...

Det enda skälet till att de tar såpass betalt idag som de gör, är att de kommit på att entusiaster betalar vad fan som helst. Om Volvo skulle fyrdubbla sina priser varje år med svepskäl som: "det är nya tider nu gubbe" och "ny teknik är fyra gånger så dyr som gammal" då hade ingen gått och köpt sig en Volvo. I den här delen av världen, så verkar det som att det dock finns rätt många entusiaster som gladeligen stöttar sina favoritaktiebolag till nya vinstrekord.
Så länge det finns folk som gladeligen kastar över 10k för en e-penis, så kommer det finnas säljare som blåser upp priserna.

PS. 9800GT vägde in på över 340mm2, 9800GTX som var den värsta singel-gpun kostade, hör och häpna: 349 usd!
Kallar det inte en Texas Ti -83 direkt. Det enda som hänt är att folk är beredda på att kasta alldeles för mycket pengar över deras produkter, sorgligt nog.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallon:

Jag menade om man får Watch Dogs Legion gratis när man köper ett 3070?

Man får det nämligen om man köper ett 3000-serien kort, men får inte rätt på om det bara gäller 3080 och 3090 eller även 3070

Permalänk
Medlem

Då fick man precis telefonsamtal från Inet... Jag hann få in en order för 5625 för Gigabyte Eagle-kortet, men var tydligen för sen för att få tilldelning (pengar drogs från kreditkortet 14:02), så får troligen vänta till mitten av December innan det blir någon leverans... Dom har haft högre tryck i shoppen under dessa nVidia släpp än dom har på BlackFriday!!! Deras system hänger tydligen inte med, även att dom har förbättrat efter förra lanseringen. Men, men, time will show... Kommer låta ordern ligga kvar i alla fall, så får vi se om man har fått det innan AMD släpper sina kort, eller om det kommer bli samma kaos då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Jag menade om man får Watch Dogs Legion gratis när man köper ett 3070?

Man får det nämligen om man köper ett 3000-serien kort, men får inte rätt på om det bara gäller 3080 och 3090 eller även 3070

GeForce RTX 30 Series Bundle: Available Now
To be eligible for Watch Dogs: Legion and the GeForce NOW membership, purchase a participating GeForce RTX 3090 or 3080 graphics card, or GeForce RTX 30 Series PC at specific retailers and etailers before October 29th. For a full list, and links to participating products and partners, head on over to our GeForce RTX 30 Series Bundle homepage.

Gäller alltså INTE RTX 3070 som jag förstår det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

GeForce RTX 30 Series Bundle: Available Now
To be eligible for Watch Dogs: Legion and the GeForce NOW membership, purchase a participating GeForce RTX 3090 or 3080 graphics card, or GeForce RTX 30 Series PC at specific retailers and etailers before October 29th. For a full list, and links to participating products and partners, head on over to our GeForce RTX 30 Series Bundle homepage.

Gäller alltså INTE RTX 3070 som jag förstår det!

Ah tack! Då vet jag! Hittade inte det

Tråkigt, men så kan det bli!

Permalänk

Jäkla skämt lansering, dom sköt upp den för att bli precis samma flopp som 80 korten blev.

Jag vägrar betala runt 7200 kr för ett 70-kort, kanske ser lite sköna deals på 2000 serien på black friday?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

GeForce RTX 30 Series Bundle: Available Now
To be eligible for Watch Dogs: Legion and the GeForce NOW membership, purchase a participating GeForce RTX 3090 or 3080 graphics card, or GeForce RTX 30 Series PC at specific retailers and etailers before October 29th. For a full list, and links to participating products and partners, head on over to our GeForce RTX 30 Series Bundle homepage.

Gäller alltså INTE RTX 3070 som jag förstår det!

Det gäller alltså inga kort eftersom de modellerna bara finns på returpappersbruket

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jäkla skämt lansering, dom sköt upp den för att bli precis samma flopp som 80 korten blev.

Jag vägrar betala runt 7200 kr för ett 70-kort, kanske ser lite sköna deals på 2000 serien på black friday?

7200 är dyrt håller jag med om. Därför köpte jag ett MSI för 5990 på inet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

7200 är dyrt håller jag med om. Därför köpte jag ett MSI för 5990 på inet istället

Före prishöjningen alltså... du hade tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Före prishöjningen alltså... du hade tur!

Före prishöjningen? Dom sänkte priset typ 2 timmar innan. När jag kollade imorse så låg samma kort på 6290, men dom sänkte det till 5990 lite efter 12 idag?