Intel "Rocket Lake-S" visar lovande enkelkärnig prestanda

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JBE:

"During the notable Ryzen 5000 release event, as well as discussing the importance of single core performance and CPU latency, AMD provided benchmarks for 10 games of their choice. The upcoming 5900X averaged 25.7% faster than the 3900XT and 6.8% faster than the Intel 10900K. These figures imply that the 10900K is around 19% faster than the 3900XT. Our effective speed only puts the Intel 10900K 14% ahead of the 3900XT, so according to AMD's figures, UserBenchmark overestimates Ryzen 3000 by ≈ 5%."

Inte alls insatt i kontexten här, men den som räknar så har ju inte förstått vad procent är överhuvudtaget. Om 5900X är 25,7 % snabbare än 3900XT och 6,8 % snabbare än 10900K implicerar det att 10900K är 17,7 % snabbare än 3900XT, inte "ungefär 19 %".

Vidare: hade 19 % varit korrekt hade åtminstone jag hellre sagt att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~4 %, inte ~5 %. Nu är ju 19 % fel; med den korrekta siffran 17,7 % blir slutsatsen att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~3 %.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Userbenchmark har jag lagt in en redirect till https://dadjokegenerator.com/ för i min router.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte alls insatt i kontexten här, men den som räknar så har ju inte förstått vad procent är överhuvudtaget. Om 5900X är 25,7 % snabbare än 3900XT och 6,8 % snabbare än 10900K implicerar det att 10900K är 17,7 % snabbare än 3900XT, inte "ungefär 19 %".

Vidare: hade 19 % varit korrekt hade åtminstone jag hellre sagt att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~4 %, inte ~5 %. Nu är ju 19 % fel; med den korrekta siffran 17,7 % blir slutsatsen att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~3 %.

Tack! Slapp jag kommentera den amatörmässiga matematiken.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så du anser att denna ranking är fullkomligt riktig, och att man är rabiat AMD-fanboy om man inte håller med?
https://cpu.userbenchmark.com/
Synd för de som har en 3700X för gaming (inte med på top 50), de borde kanske byta upp sig till en i3 10100? Långsammare i 1T, långsammare flertrådat, långsammare i spel -- men den har ju högre benchmark-betyg på UB åtminstone.

Listan du länkar är för det första user votes, inte benchmark results. Sen är ju 3700X inte optimal för gaming men den rankar 10 platser högre än 10100. Så nej, den har inte högre benchmarkbetyg. 3700X är plats 51, 10100 är plats 62. Som iaf en postare redan nämnt så är inte cores kung för spel just nu heller. Det kommer säkerligen gå mer och mer mot att 8 core är värt att ha men i dagsläget så är det väldigt få spel som nyttjar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är inte bara problemet. Problemet är att ingenting verkar stämma, det handlar inte bara om Intel. Jämför man ett RTX 2060 med GTX 1080 på userbenchmark så vinner tydligen ett 1080 med 11%, men sedan kollar man andra tester och Swecs prestandaindex så presterar de exakt lika bra.

Köper jag ett 2060 och stoppar i min dator (4670k 8GB) så kommer inte jag heller få samma resultat som Sweclockers.
Userbenchmark

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Listan du länkar är för det första user votes, inte benchmark results. Sen är ju 3700X inte optimal för gaming men den rankar 10 platser högre än 10100. Så nej, den har inte högre benchmarkbetyg. 3700X är plats 51, 10100 är plats 62. Som iaf en postare redan nämnt så är inte cores kung för spel just nu heller. Det kommer säkerligen gå mer och mer mot att 8 core är värt att ha men i dagsläget så är det väldigt få spel som nyttjar det.

Länken fick inte med det men nej, jag sorterade på benchresultat.
10100F är på plats 45 hos mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av Elektron:

Köper jag ett 2060 och stoppar i min dator (4670k 8GB) så kommer inte jag heller få samma resultat som Sweclockers.
Userbenchmark

Men problemet är att folk använder det för att jämföra grafikkort. Vet inte hur många jag sett och hört som använt sig av userbenchmark av den anledningen. Just därför det blir så missvisande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Att Sweclockers som strävar efter att vara en seriös sida sprider siffror från Usebenchmark (fy fan) gör mig lite paff. Befatta er inte med dem. Allvarligt.

Blir också lite förvånad att man skriver att den testade cpun går i 4,2 ghz. Det är väl snarare standard att tester alltid läser av nyare cpuer fel?
För annars är ipc det största klivet sen hedenhös tid med 21% bättre prestanda och 21% lägre klockfrekvens. Tror nog inte skulle slagit på trumman lite där.

Permalänk
Medlem

Litar inte ett dugg på Userbenchmark.
En i3 9300 var snabbare än 3950X enligt dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men problemet är att folk använder det för att jämföra grafikkort. Vet inte hur många jag sett och hört som använt sig av userbenchmark av den anledningen. Just därför det blir så missvisande.

Om du testar olika hård- och eller mjukvaror så kommer ju resultatet variera.
Tex om du som användare har tänkt att använda grafikkortet för att rendera i cad eller spela dirt eller battlefield V så kommer resultatet mellan olika grafikkort att variera. Därför bör det vara av intresse för den som är nyfiken på att investera att inte bara kolla på resultatet utan även på vad resultatet är baserat på. Detta bör ju göras oavsett om det är Sweclockers eller någon annan källa.

Det finns ju dessutom fler saker som avgör vilket som är det "bästa" grafikkortet i prisklassen. Säg att du tex har tänkt att streama ditt spel till twitch och använda grafikkortet som encoder. Då blir ju rätt många test missvisande.

Kontentan är att alla resultat är missvisande om du inte undersöker vad resultatet är baserat på.

Skrivet av Donnerstal:

Det är inte bara problemet. Problemet är att ingenting verkar stämma, det handlar inte bara om Intel. Jämför man ett RTX 2060 med GTX 1080 på userbenchmark så vinner tydligen ett 1080 med 11%, men sedan kollar man andra tester och Swecs prestandaindex så presterar de exakt lika bra.

Ex:

Permalänk
Viking
Skrivet av Elektron:

Om du testar olika hård- och eller mjukvaror så kommer ju resultatet variera.
Tex om du som användare har tänkt att använda grafikkortet för att rendera i cad eller spela dirt eller battlefield V så kommer resultatet mellan olika grafikkort att variera. Därför bör det vara av intresse för den som är nyfiken på att investera att inte bara kolla på resultatet utan även på vad resultatet är baserat på. Detta bör ju göras oavsett om det är Sweclockers eller någon annan källa.

Det finns ju dessutom fler saker som avgör vilket som är det "bästa" grafikkortet i prisklassen. Säg att du tex har tänkt att streama ditt spel till twitch och använda grafikkortet som encoder. Då blir ju rätt många test missvisande.

Kontentan är att alla resultat är missvisande om du inte undersöker vad resultatet är baserat på.

Eller så kommer vi bara överens om att userbenchmark bör undvikas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Som tidigare påtalats, är det enda Sweclockers nuförtiden pysslar med att klippa-och-klistra? Att över huvud taget ha Userbenchmarks som en källa värd att återge är - och jag kan inte nog ge eftertryck till detta - ogenomtänkt.
...men sedan tittar jag på artikelförfattarens historik och ser att - ja, det är precis vad det gäller - klipp-och-klistra-"journalistik". Jag skäms över att jag inte märkt det tidigare!

Men men, det är som med så många andra sajter: det är forumet som är värt något, inte sajten i sig. Synd.

När det gäller Userbenchmarks, tror jag detta sammanfattar allt: https://www.youtube.com/watch?v=vDRm50wN2p0&feature=youtu.be&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Varför skalar nya arkitekturen sämre på fler kärnor? Den bör vara mer energieffektiv än Skylake utöver IPC-ökningen och inte vara mer varm åtminstone. Kan inte tänka mig man kylt den sämre än 10900k

En del av förklaringen är nog att Engineering Samplet kör 4.2GHz i både single-core och all-core loads, medans en 10900K t.ex. kör 5.1Ghz i single-core men 4.9Ghz eller lägre i all-core. En annan del av förklaringen kan nog vara att delar av IPC-ökningen kommer från bättre packad pipeline, vilket lämnar mindre onyttjade resurser i CPUn för Hyperthreading att utnyttja (Hyperthreading bygger på att man matar en kärna från 2 håll, och på så vis kan använda delar av CPUn som inte utnyttjas just nu med jobb från den andra tråden).

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Userbenchmark...
Men imponerande om det stämmer!

Med andra ord, dikt och förbannad lögn. Userbenchmark är så vinklad att de är bannlyst från Intels sub-Reddit, bara det är en bragd i sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv

Ser att detta kommer gynna oss konsumenter.
Mycket trevligt.

Permalänk
Inaktiv

Ett ganska dåligt test som många andra har nämnt men AMDs Cinebench är knappast bättre, det ger ingen relevant info åt "gamers". Väldigt få är "content creators" även om det på t.ex. YT i kommentarsfälten ser ut som att alla är.

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel kan erbjuda bättre moderkort än de till AMD.

Vart är mitt Asus moderkort med USB-C internal, PCI-E 4, Fanless, Intels nya NIC och SPDIF?? Ah jo det finns 1! som kostar nästan 6000kr.

Moderkort är rena skitet till AMD's platform tyvärr.

Konstiga reviews bryr jag mig aldrig om.
Samma med AMD, Intels egna siffror de visar. Tar det som bullshit tills de testat på riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Undrar om Intel kan erbjuda bättre moderkort än de till AMD.

Vart är mitt Asus moderkort med USB-C internal, PCI-E 4, Fanless, Intels nya NIC och SPDIF?? Ah jo det finns 1! som kostar nästan 6000kr.

Moderkort är rena skitet till AMD's platform tyvärr.

Konstiga reviews bryr jag mig aldrig om.
Samma med AMD, Intels egna siffror de visar. Tar det som bullshit tills de testat på riktigt.

@Nivity.

Mitt ASUS B460 har 2st usb-C bak, riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte alls insatt i kontexten här, men den som räknar så har ju inte förstått vad procent är överhuvudtaget. Om 5900X är 25,7 % snabbare än 3900XT och 6,8 % snabbare än 10900K implicerar det att 10900K är 17,7 % snabbare än 3900XT, inte "ungefär 19 %".

Vidare: hade 19 % varit korrekt hade åtminstone jag hellre sagt att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~4 %, inte ~5 %. Nu är ju 19 % fel; med den korrekta siffran 17,7 % blir slutsatsen att UB enligt AMD:s siffror överskattar Ryzen 3000 med ~3 %.

Kontrollräknade, och dina uträkningar är helt rätt. Oavsett slarv i deras FAQ, så är 3% felmarginal när man försöker uppskatta reell prestanda genom benchmarks väldigt bra (om man nu antar att amd's siffror är att lita på).
Till skillnad från tex cinebench som totalt vänder upp-och-ned på resultaten då den bara testar asynkron avx2.
Det finns en hel del som sitter och pumpar cinebench, som har nästan 0 relevans för real-world performance, som okritiskt papegojar att userbench är dåligt - när i själva verket userbench är "ganska bra", och cinebench är nästan helt irrelevant för "real-world".
Det är inte perfekt, man skulle nog som tidigare nämnt behöva vikta 6-8 cores istället för 4 som multicore-score, och högt väga något test med synchronous multicore för att komma åt latenser.
Det känns ju dock lite galet när ett test som ger i runda slängar 20-35% missvisande resultat är populärt som ett generellt och ett som kanske har så lite som 3% felmarginal får skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Moderkort är rena skitet till AMD's platform tyvärr.

Det stämmer verkligen inte längre. Det är snarare tvärtom idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det stämmer verkligen inte längre. Det är snarare tvärtom idag.

Jag syftar på att de är så förbannat dyra om man vill ha normala funktioner som finns på de flesta Intel moderkorten runt 2500:- (förutom PCI-E4 då såklart).

6000kr för ett moderkort som har det jag vill ha, finns 1 Asus kort...

Så nej, överprisade som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag syftar på att de är så förbannat dyra om man vill ha normala funktioner som finns på de flesta Intel moderkorten runt 2500:- (förutom PCI-E4 då såklart).

6000kr för ett moderkort som har det jag vill ha, finns 1 Asus kort...

Så nej, överprisade som fan.

Jag blev lite nyfiken på vad det är för funktion du är ute efter? Tycks att "standard" moderkortet för AMD ligger runt 2k medan Intels motsvarighet är lite billigare runt 1,6-1,7. Du har ju helt rätt i att dom är billigare men vad är det för funktion som kostar 6k?

Permalänk
Datavetare

Benchmarks är aldrig "perfekta" mått på prestanda. Enda sättet att få ett perfekt mått är att jämföra saker man bryr sig i exakt de fall man anser vara de viktiga.

Kan inte uttala mig om Userbenchmark då jag aldrig använt den och inte har koll på vad de testar.

Cinebench har en rad problem för alla som inte tänker optimera just för CB. Dels skala extremt få fall så perfekt med CPU-kärnor som CB gör, har man sådan skalningen är det nästan alltid vettigare att köra på GPGPU (vi ser ju också att RTX korten demolerar CPUer i Blender, Octane och liknande). Men framförallt testar CB nästan enbart flyttalsprestanda, det är väldigt få normal användare där det spela roll och även i fallen där det faktiskt spelar roll har CB inte en speciellt typisk användning av flyttal.

Pushar själv för GB5 som en bra benchmark. Men även den har en rad problem om man verkligen vill lägga den sidan till. GB5 "överskattar" i någon mån prestanda hos mobila CPUer, framförallt mobila x86 CPUer. Detta då GB5 dels är designat för att kunna köras på allt från mobiler till servers, dels då man specifikt testar "race-to-sleep".

Kikar man på beskrivningen av GB5 ser man bl.a. att rätt många av testfallen får faktiskt helt plats i 64 MB L3$, men de får inte plats i cache hos mobiler som typiskt har <10 MB LLC. Detta ger en viss fördel för CPUer med riktigt stor LLC, framförallt blir dessa i praktiken oberoende av latens och bandbredd mot RAM då de kör ur cache. I sig inte ett jätteproblem, många vanliga uppgifter har ett "working-set" som är mindre än LLC hos moderna high-end CPUer.

Både Intels och AMDs mobila CPUer har turbofrekvenser som är helt i nivå med de stationära modellerna. Skillnaden här är att de mobila CPUerna har ofta svårt att ens hålla sin maximala turbo under mer ett par sekunder när en enda kärna jobbar. Även stationära Zen2/Zen3 gynnas till viss del, men långt mindre än CPUer för bärbara. Min 3900X har en uppmätt genomsnittlig frekvens mellan 4,5-4,6 GHz när man kör GB5, varje test är ju "race-to-sleep" och tar ~1s att köra. Om man lastar en enda kärna under längre tid ser man inte de frekveserna utan 4,3-4,4.

Ett fel på 4-5 %-enheter är ingen katastrof, GB5 styrka ligger i att man testar många olika fall och själv tittar jag inte primärt på totalresultatet utan väljer ut de fall som är relevanta för mig (viktar clang-testet väldigt hårt då det är väldigt relevant om man kompilerar mycket).

Är rejäl differens mellan den maximala 4,8 GHz frekvens som min bärbara fixar (i7-8665U) och vad den faktiskt kan hålla under mer än någon sekund. GB5 är där inte bra mått "enkeltrådprestanda" utanför "race-to-sleep" fallet. Gör det inte till en dålig benchmark, man måste bara förstå vad dem mäter. Vad man verkligen kan använda GB5 är jämförelser mellan mängd utfört arbete per cykel, räknar man ut GB5-poäng-per-MHz ser man att det är väldigt stabilt över ett brett frekvensspektra för respektive modell.

Så GB5 gynnar faktiskt inte mobilerna, snarare tvärtom då Arm-baserade CPUer typiskt kan hålla sin single-core frekvens under väldigt lång tid även med TDP-utrymmet i en mobil. Fast de maxar ju på ~3 GHz, inte >4 GHz som AMD/Intel.

Spel-benchmarks är nog det de flesta primärt ska titta på, i alla fall om datorn primärt används för att spela. Hur den presterar i CB eller GB är rätt irrelevant om man bara bryr sig om spelprestanda! Spel är rätt speciella i att de har ovanligt stort beroende på RAM-hastighet, d.v.s. de har ett större "working-set" jämfört med det mesta annat som körs på en desktop. Kan tänka mig att även video-redigering har väldigt stora "working-set", men är novis på det området.

Skrivet av MaloW:

En del av förklaringen är nog att Engineering Samplet kör 4.2GHz i både single-core och all-core loads, medans en 10900K t.ex. kör 5.1Ghz i single-core men 4.9Ghz eller lägre i all-core. En annan del av förklaringen kan nog vara att delar av IPC-ökningen kommer från bättre packad pipeline, vilket lämnar mindre onyttjade resurser i CPUn för Hyperthreading att utnyttja (Hyperthreading bygger på att man matar en kärna från 2 håll, och på så vis kan använda delar av CPUn som inte utnyttjas just nu med jobb från den andra tråden).

Just i det här fallet lär knappast Rocket Lake S ES köra 4,2 GHz i enkeltrådfallet, lär handla om felaktig rapportering. För annars skulle ju IPC (till skillnad från IPS = IPC * frekvens) ha ökat nästan 50 %. Intel säger "double digit IPC increase" och vi vet redan att Sunny Cove har 18 % enligt Intel vilket validerats av andra är en rimligt, faktiskt något konservativ, siffra.

Mer rimligt är att man kanske redan nått nära 5,5 GHz som slutmålet verkar vara, då blir IPC ökningen 14-18 % (om man antar att ES kör någonstans mellan 5,3-5,5 GHz).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

IPC är inte prestanda, prestanda är IPC x klockfrekvens. Userbench är i alla fall för de flesta betydligt intressantare än Cinebench som bara är intressant för de som renderar 3D på CPU.

Kallas för IPS

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Tog bort inlägg som låg på dagisnivå, håll en saklig nivå och var trevliga mot varandra

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Länken fick inte med det men nej, jag sorterade på benchresultat.
10100F är på plats 45 hos mig.

Bara 30 samples på den, visst, den hamnar lite lustigt i rankingen men det verkar som resultaten för den är en outlier och jämför man 10100 istället som det finns ett ordentligt underlag på och är samma cpu utan grafikdelen så ligger den ju faktiskt en bra bit efter 3700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Jag blev lite nyfiken på vad det är för funktion du är ute efter? Tycks att "standard" moderkortet för AMD ligger runt 2k medan Intels motsvarighet är lite billigare runt 1,6-1,7. Du har ju helt rätt i att dom är billigare men vad är det för funktion som kostar 6k?

Skrev det i post i tråden innan.

USB-C internal header
SPDIF
PCI-E 4 (såklart för AMD)
Fanless
Intel NIC.

Sen vill jag ha Asus helst då jag trivs med deras bios och kort.

Det finns 1 Asus moderkort med detta:
https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

Det finns en hel uppsjö me detta för Intel (förutom PCIe4 såklart).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JBE:

Kontrollräknade, och dina uträkningar är helt rätt. Oavsett slarv i deras FAQ, så är 3% felmarginal när man försöker uppskatta reell prestanda genom benchmarks väldigt bra (om man nu antar att amd's siffror är att lita på).
Till skillnad från tex cinebench som totalt vänder upp-och-ned på resultaten då den bara testar asynkron avx2.
Det finns en hel del som sitter och pumpar cinebench, som har nästan 0 relevans för real-world performance, som okritiskt papegojar att userbench är dåligt - när i själva verket userbench är "ganska bra", och cinebench är nästan helt irrelevant för "real-world".
Det är inte perfekt, man skulle nog som tidigare nämnt behöva vikta 6-8 cores istället för 4 som multicore-score, och högt väga något test med synchronous multicore för att komma åt latenser.
Det känns ju dock lite galet när ett test som ger i runda slängar 20-35% missvisande resultat är populärt som ett generellt och ett som kanske har så lite som 3% felmarginal får skit.

Ah, jag visste inte ens vem jag kritiserade, för jag såg inte varifrån citatet med de felaktiga uträkningarna kom förrän nu. Har egentligen ingen uppfattning om UB, men blir definitivt skeptisk till alla jämförelser och påståenden från en källa som inte klarar av grundläggande procenträkning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Pushar själv för CB5 som en bra benchmark. Men även den har en rad problem om man verkligen vill lägga den sidan till. CB5 "överskattar" i någon mån prestanda hos mobila CPUer, framförallt mobila x86 CPUer. Detta då CB5 dels är designat för att kunna köras på allt från mobiler till servers, dels då man specifikt testar "race-to-sleep".

Läste detta som Cinebench 5 tills jag kom till nästa stycke; du menar väl GB5 som i Geekbench 5?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Läste detta som Cinebench 5 tills jag kom till nästa stycke; du menar väl GB5 som i Geekbench 5?

Helt rätt, verkar som jag hade ett fall av Spectre i hjärnan när det skrevs given hur konsekvent felet var :D.
Fixat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer