Playstation 5 stöder endast 3D-ljud via hörlurar vid lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Kanske. Men vad jag förstått är det lite mer avancerat än Atmos. Eftersom Tempest tar hänsyn till formen på öronöppnimgen och emulerar hur ljud studsar i "din" hörselgång för att på så vis efterlikna från vilken riktning ljudet kommer från... Så går det att få till med vanliga stereo hörlurar. Så länge dina öron efterliknar en av de fem inställningar (standard öron) som Sony till en början skickar med i mjukvaran.

Så lite annorlunda än en surround standard som Atmos, eller?

Hmmm, det är mycket möjligt. Allt jag vet är att dolby atmos 3D ljud fungerar med alla vanliga stereolurar.. och det du skrev låter fortfarande exakt som atmos

Gissar på attSony's variant är mer precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Kanske. Men vad jag förstått är det lite mer avancerat än Atmos. Eftersom Tempest tar hänsyn till formen på öronöppnimgen och emulerar hur ljud studsar i "din" hörselgång för att på så vis efterlikna från vilken riktning ljudet kommer från... Så går det att få till med vanliga stereo hörlurar. Så länge dina öron efterliknar en av de fem inställningar (standard öron) som Sony till en början skickar med i mjukvaran.

Så lite annorlunda än en surround standard som Atmos, eller?

Dolby positionerar ljud i rätt högtalare så att säga, Tempest I princip virualiserar 3d ljud (för en användare)

Tänk en mer avancerad version av detta (fast beräknas i realtid)

Måste använda hörlurar för detta ljudspår

https://youtu.be/xK9W-xn10uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Dolby positionerar ljud i rätt högtalare så att säga, Tempest I princip virualiserar 3d ljud (för en användare)

Tänk en mer avancerad version av detta (fast beräknas i realtid)

Måste använda hörlurar för detta ljudspår

https://youtu.be/xK9W-xn10uk

Det är det jag har förstått också. Inte inläst helt i Atmos och dolbys hemsida var ju bara pr utan substans.. Men vad Sony siktar på har jag inga oklarheter i. Därav också många som missuppfattar här i tråden att hörlurarna måste ha någon speciell teknik, när tempest engine gör jobbet (till skillnad, vad jag har förstått, från Atmos)

Permalänk
Medlem

Problemet att atmos i hörlurar är inte optimalt på något sätt precis som det inte är det i en mobil som nu kommer då det försöker emulera massa högtalare runt dig. Tänk dig en biosalong med 50 högtalare och så ska samma ljudupplevelse in i hörselgången samtidigt. Att sony bara stödjer höglurar till en början, senare tv-ljud?? och sen "kanske" förstärkare/AVR/recievers visar ju bara mer på detta problem.

3D ljud är grymt men att endast emulera det via 2 kanalshörlurar känns sådär. Och som andra skriver, att alla tvtillverkare och förstärkare plötsligt skulle börja stödja tempest känns rejält avlägset. Se hur snabbt det går för imax enhanced att komma med...

Nu spelar jag till 99% själv och singelplayer så för mig är det väl optimalt då med dessa nya lurar. Och att tro det blir exakt lika bra med vilka lurar som helst tror jag inte heller på. Är ju därför atmos inte funkar med alla då det behöver vara optimerat för hårdvaran och testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Problemet att atmos i hörlurar är inte optimalt på något sätt precis som det inte är det i en mobil som nu kommer då det försöker emulera massa högtalare runt dig. Tänk dig en biosalong med 50 högtalare och så ska samma ljudupplevelse in i hörselgången samtidigt. Att sony bara stödjer höglurar till en början, senare tv-ljud?? och sen "kanske" förstärkare/AVR/recievers visar ju bara mer på detta problem.

3D ljud är grymt men att endast emulera det via 2 kanalshörlurar känns sådär. Och som andra skriver, att alla tvtillverkare och förstärkare plötsligt skulle börja stödja tempest känns rejält avlägset. Se hur snabbt det går för imax enhanced att komma med...

Nu spelar jag till 99% själv och singelplayer så för mig är det väl optimalt då med dessa nya lurar. Och att tro det blir exakt lika bra med vilka lurar som helst tror jag inte heller på. Är ju därför atmos inte funkar med alla då det behöver vara optimerat för hårdvaran och testat.

Fördelen med ett par hörlurar jämfört med ett 7.2.4 system är att ett par hörlurar har en kontrollerad miljö mellan högtalarna och öronen. Har du ett 7.2.4 ljudsystem så måste du akustiskt behandla ditt rum, vilket kan ta en oändlighet (särskilt med absorbtion av de lågfrekventa ljuden). Ett par hörlurar kan också stänga ute oljud i form av fläktar, kylskåp, fordon o.s.v. och avsaknade av oljud är minst lika viktig. Samtidigt får du en betydligt billigare ljudlösning.

Människan har endast två mikrofoner i öronen, men ändå kan vi uppskatta vilket riktning ljud kommer ifrån. Detta är för att ljudet behöver färdas olika sträckor för att nå båda öronen. Det gör att det blir olika förskjutningar i frekvens och amplitud (dB) för öronen.

När Sony återskapar 3d ljud så har de tagit fram en HRTF karta med frekvens och decibel anknutet till olika riktningar i en sfär. HRTF är kopplat till hur ditt öra ser ut (form; storlek, brosk- och hud-flikar). Vid lanseringen kommer de ha 5 st profiler av olika örontyper. Det gör att man i stort sett kan använda vilka hörlurar som helst till denna teknik. Du får välja vilken av 5 olika profiler ger den bästa 3d effekten. HRTF ger spelutvecklarna ett väldigt enkelt verktyg för att skapa 3d ljud.

Att använda denna metod med stereohögtalare från en tv är svårare då lyssnarens placering och rummets akustik spelar roll.

Jag har ett rätt avancerad ljudsysstem med XTZ cinema högtalare och Yamaha aventage A/V receiver. Ett 5.1.4 system som ska uppgraderas till 7.2.4. Och jag tror att ett par hörlurar tillsammans med Sony Tempest kan vara bättre än vad jag har haha tragiskt för mig

EDIT:

Skrivet av Wesslan1:

Där är de goda vänner med IMAX enhanced så tror inte de vill köra eget.

Detta har jag inte sett tidigare faktiskt, intressant. Sony Tempest skulle dock erbjuda en bättre hörlursbaserad ljudupplevelse som skulle kunna komplettera IMAX enhanced. I spel så väl som film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

3D ljud är grymt men att endast emulera det via 2 kanalshörlurar känns sådär. Och som andra skriver, att alla tvtillverkare och förstärkare plötsligt skulle börja stödja tempest känns rejält avlägset. Se hur snabbt det går för imax enhanced att komma med...

Nu är ju tempest något annat än en ljudstandard - det är en "ljudmotor".
Tänker mig såhär: motorn får information om vart ljudet sker i 3d rummet - det tar sedan hänsyn till vilken av de fem öronen du valt (som dina öron förhoppningsvis ligger nära), motorn skapar sedan ett ljud för stereo (höger, vänster) där 3d egenskaperna är inneboende i ljudströmmen, åter igen för ett av de fem standardöronen. Cerny påpekade att vissa i individer som låg utanför de fem förvalen inte kommer uppleva 3d.

Men om Sony får det att funka behövs alltså inget mer än ett par bra hifilurar.

Cerny sa ju också i Road to ps5 att de kommer utöka antalet standardöron och/eller att man får sin preset gjord utifrån foton etc (verkar inte vara löst än).

Så, enligt Sony, är det ingen speciell standard som de måste få annan hårdvara att stödja. Vi får se om de lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

När Sony återskapar 3d ljud så har de tagit fram en HRTF karta med frekvens och decibel anknutet till olika riktningar i en sfär. HRTF är kopplat till hur ditt öra ser ut (form; storlek, brosk- och hud-flikar). Vid lanseringen kommer de ha 5 st profiler av olika örontyper. Det gör att man i stort sett kan använda vilka hörlurar som helst till denna teknik. Du får välja vilken av 5 olika profiler ger den bästa 3d effekten. HRTF ger spelutvecklarna ett väldigt enkelt verktyg för att skapa 3d ljud.

Missade att du skrivit det här..därav min tidigare lite förenklade post..

Permalänk
Medlem

DD/DTS/multikanal PCM lär väl fortsatt funka rätt bra antagligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Beställde i april 2019 så jag räknar kallt med att jag får en.

Jag bokade min PS4 7 år innan den lanserades. (Det gick att boka PS4 under en kort period på Webbis precis När PS3 släpptes av någon anledning)
Jag fick i alla fall en på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Fördelen med ett par hörlurar jämfört med ett 7.2.4 system är att ett par hörlurar har en kontrollerad miljö mellan högtalarna och öronen. Har du ett 7.2.4 ljudsystem så måste du akustiskt behandla ditt rum, vilket kan ta en oändlighet (särskilt med absorbtion av de lågfrekventa ljuden). Ett par hörlurar kan också stänga ute oljud i form av fläktar, kylskåp, fordon o.s.v. och avsaknade av oljud är minst lika viktig. Samtidigt får du en betydligt billigare ljudlösning.

Människan har endast två mikrofoner i öronen, men ändå kan vi uppskatta vilket riktning ljud kommer ifrån. Detta är för att ljudet behöver färdas olika sträckor för att nå båda öronen. Det gör att det blir olika förskjutningar i frekvens och amplitud (dB) för öronen.

HRTF är ingen ny teknik, utan så 3D-ljud i hörlurar fungerat de senaste 30 åren. Sedan kanske Sony har några nya finesser och förbättringar, men nytt är det absolut inte. Det är precis så alla fungerar.

Skrivet av Itsnotme:

Detta har jag inte sett tidigare faktiskt, intressant. Sony Tempest skulle dock erbjuda en bättre hörlursbaserad ljudupplevelse som skulle kunna komplettera IMAX enhanced. I spel så väl som film.

Tveksam. Trots at Sony äger en massa filmbolag, och även tillverkar en massa proffsutrustning för film/TV, så har jag inte hört något alls om detta. Misstänker att de inte kommer göra ett dyft med detta utanför PlayStation. Är allt för dyrt och krångligt att införa ytterligare en proprietär standard på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

HRTF är ingen ny teknik, utan så 3D-ljud i hörlurar fungerat de senaste 30 åren. Sedan kanske Sony har några nya finesser och förbättringar, men nytt är det absolut inte. Det är precis så alla fungerar.

Vad Dolby och DTS gör att de har en generisk HRTF som ska passa alla. Det är som att tillverka en sko som ska passa hela jordens befolkning. Det är bra grejer de gör, men innovationen har saktat in.
Det som Sony erbjuder är flera HRTF profiler för att individulisera ljudupplevelsen, vid lansering 5 profiler. Sedan Mark Cerny Pratade om att eventuellt erbjuda personliga HRTF profiler genom att testa på ett labb eller genom att fotografier öronen med en smartphone. När jag köpte mina Sony WH-1000xm3 så fotograferade jag mina öron genom deras app; de samlar redan data på lyssnarnas öronform.
Utöver det så använder Sony fler mätpunkter än Dolby. Trigometri tillåter även att ta fram flera teoretiska punkter mellan mätpunkterna.
Allra sist så handlar det om enkelheten att använda tekniken för spelutvecklarna; det är värt för spelutvecklarna att applicera tekniken då samtliga PS5 ägare har tillgång till samma upplevelse.

Skrivet av martinot:

Tveksam. Trots at Sony äger en massa filmbolag, och även tillverkar en massa proffsutrustning för film/TV, så har jag inte hört något alls om detta. Misstänker att de inte kommer göra ett dyft med detta utanför PlayStation. Är allt för dyrt och krångligt att införa ytterligare en proprietär standard på området.

Detta är bara mina egna spekulationer. Jag har inte sett några källor för det du hörde det här först! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Vad Dolby och DTS gör att de har en generisk HRTF som ska passa alla. Det är som att tillverka en sko som ska passa hela jordens befolkning. Det är bra grejer de gör, men innovationen har saktat in.
Det som Sony erbjuder är flera HRTF profiler för att individulisera ljudupplevelsen, vid lansering 5 profiler. Sedan Mark Cerny Pratade om att eventuellt erbjuda personliga HRTF profiler genom att testa på ett labb eller genom att fotografier öronen med en smartphone. När jag köpte mina Sony WH-1000xm3 så fotograferade jag mina öron genom deras app; de samlar redan data på lyssnarnas öronform.
Utöver det så använder Sony fler mätpunkter än Dolby. Trigometri tillåter även att ta fram flera teoretiska punkter mellan mätpunkterna.
Allra sist så handlar det om enkelheten att använda tekniken för spelutvecklarna; det är värt för spelutvecklarna att applicera tekniken då samtliga PS5 ägare har tillgång till samma upplevelse.

Detta är bara mina egna spekulationer. Jag har inte sett några källor för det du hörde det här först! hehe

Dolby Atmos så vitt jag vet använder bara HRTF för height speakers som inte är monterade i taket. (dvs positionerade lägre men riktade uppåt / dolby atmos soundbars).

För takmontering så nyttjas inte HRTF alls för Dolby Atmos, då den redan ä korrekt positionerad.

Sedan finns det såklart olika hörlursimplementationer av Dolby Atmos men dessa har jag mindre koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Dolby Atmos så vitt jag vet använder bara HRTF för height speakers som inte är monterade i taket. (dvs positionerade lägre men riktade uppåt / dolby atmos soundbars).

För takmontering så nyttjas inte HRTF alls för Dolby Atmos, då den redan ä korrekt positionerad.

Sedan finns det såklart olika hörlursimplementationer av Dolby Atmos men dessa har jag mindre koll på.

Ja Dolby håller locket på med vilken teknik de använder. Men Dolby Headphones använder HRTF. Och som du säger; om man inte har högtalare monterade i taket så kan man använda HRTF för att få Dolby Atmos ljud simulerat från ovan.
Jag vet inte om någon använder HRTF för att fylla upp mellanrummet mellan högtalare i ett 5.1 eller 7.1 system. Jag hoppas att få se en sådan nyhet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Precis som Dolby atmos.. Men mer 3D ljud är bara välkommet ändå.

Japp.