Permalänk

Okänd ISP - hjälp

Hej!

Jag flyttade nyligen in i en hyreslägenhet där man kan ansluta till öppen fiber. Jag plugga in mig i första uttaget och kunde då komma in på en "Öppen Fibernät sida" där man kan se vilka leverantörer/hastigheter/priser som erbjuds. Jag gjorde mitt val, 250/250 via (nu kommer det) OKÄND leverantör. Jag minns inte vilken jag valde.(?) Jag vet att jag kom till en sida där jag ombads att fylla i personuppgifter samt lägenhetsnr etc. Efter det tog det ca 10 Minuter sen var internet i fullgång i rätt hastighet. När jag går in via https://www.whoismyisp.org/ så visas "Your ISP is Bredbandsbolaget also known as 'B2 Bredband AB' and 'Telenor Norge AS'".
Jag har för mig att jag walde Ownit som leverantör men får till svar på deras hemsida att jag ej finns reggad. (Ownit är dotterbolag till telenor). Har även testat logga in via Telenor men lyckas ej där heller. Jag har inte fått något bekräftelse mejl eller något i fysiska brevlådan och imorgon har det gått en Månad sedan jag gjorde beställningen. Har ni någon idé?
//Hassek0ng0

Permalänk
Medlem

Bredband kanske ingår kanske via BRF?

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Bredband kanske ingår kanske via BRF?

Nej det är ingen Brf utan ett kommunalt bostadsbolag. De har även en lathund för hur man går tillväga för att skaffa internet/tv/telefoni.

Permalänk
Medlem

Det kan säkert ta ett tag innan du blir registrerad som kund, men Ownit/Telenor har du iaf

Vad har du för hostname? Rdns? vet att ownit kunder får ip från telenor pool ibland men man vet aldrig

Permalänk
Skrivet av chybber:

Det kan säkert ta ett tag innan du blir registrerad som kund, men Ownit/Telenor har du iaf

Vad har du för hostname? Rdns? vet att ownit kunder får ip från telenor pool ibland men man vet aldrig

Tack.
Jag gick in på routern och körde en Traceroute:
1. customers.ownit.se
2. -||-
3.ti.telenor.net

Hmm, jag får skriva till Ownit så kan dom förhoppningsvis reda ut det Kan ju hända att första månaderna var gratis eller så men borde fortfarande fått någon bekräftelse

Permalänk
Medlem

Poängen med de automatiska systemen är just att du ska få omedelbar tillgång till internet utan att behöva vänta på den administrativa biten. Gratis kommer det inte att vara

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Poängen med de automatiska systemen är just att du ska få omedelbar tillgång till internet utan att behöva vänta på den administrativa biten. Gratis kommer det inte att vara

Haha jo nog förstår jag det. Jag är inte ute efter om det är gratis eller inte utan jag vill veta hur och till vem jag ska betala och när
Nu har det ändå gått en månad och man brukar ju ändå få en e-post bekräftelse eller så. Anywho så har jag mejlat ownit så tack o bock för svar.

Permalänk
Medlem

Du kan ha råkat ge felaktiga uppgifter, kontakta stadsnätet och berätta om problematiken och fråga till vilken ISP din port är anslut