Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte så ofta man ser folk kommentera något så illa om "open-source"-mjukvara.

Precis min tanke, känner inte att jag behöver någon foliehatt när jag använder Chromium.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Kör du ip eller hostname nas'en? och kör du smb v1 eller högre på nas'en?

Nu har jag dock backat tillbaka till 1909 då jag hade behov av att komma åt fakturor dyl på nas:en så att jag får kolla upp SMB version nästa gång jag gör ett försök. Tar en runt 50 minuter att uppdatera från 1909 och har inte tiden just nu då jag även håller på att byta bokföringsprogram.
Men i 1909 så är "Stöd för SMB 1.0/CIFS-fildelning" och "Automatisk borttagning av SMB 1.0/CIFS" aktiverat.
Ansluter med hostname men testade i 20H2 att ansluta med ip.
Är osäker på om jag i våras med 2004 var inne och kollade SMB. Men då kunde jag inte ens ansluta till min nätverksskrivare, vilket jag kan nu.
Jag tackar så hemskt mycket för tipset och ska kolla upp det vid nästa uppdateringsförsök.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Katastrof efter jag uppdaterade och startade om...
Reboot and Select proper media device, nån annan med samma problem?

Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk
Medlem

Uppdaterade två datorer idag med 20H2.
Inga problem än. (Tar i trä)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarrgozz:

Katastrof efter jag uppdaterade och startade om...
Reboot and Select proper media device, nån annan med samma problem?

Fick du rätt på det?
Beskriv gärna hur då tack. Kan hjälpa andra.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Lär nog få vänta och min startmeny erhålls med OpenShell
https://i.imgur.com/1flVQa5.png

Kör 1809 både på jobbdatorn och min privata här, men ingen är LTSC Installerade precis build .1577, vilket antagligen blir den sista jag kan köra. Jag har en LTSC-licens liggande (via Visual Studio Enterprise Subscription), men drar mig för att installera om systemet.

OpenShell är ett måste!

Permalänk
Avstängd

Fick uppdateringen i morse på laptopen hemma, får se om den funkar när jag kommer hem igen. Jobbdatorn är fast på 1709 (inte någon LTS-version) tyvärr men jag antar att de borde vara klara med att testa kanske 1809 snart i alla fall. Windows säkerhetscenter har börjat gnälla nu så då brukar det bli lite action från IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fick du rätt på det?
Beskriv gärna hur då tack. Kan hjälpa andra.

Korta versionen:
Blev fullständig ominstallation av Windows och tvingad att ta bort alla partitioner (var en ren windows-disk)

Långa versionen:
Försökte backa uppdateringen och reparera GPT Bootpartitionen med alla möjliga metoder, men lyckades tyvärr inte. Så det blev att stoppa i en till USBsticka för att ladda över det jag kunde från prompten (kopiera filer från min användare bla.) Sen köra en installation.
Hade tur att jag satt med en sticka med Win10 install, annars hade jag blivit strandsatt några dagar

Så tips är väl att ha en USB-sticka med Win10 tillgänglig, gäller väl för varje gång det är en stor Windows uppdatering.

Stavfel
Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk
Medlem

Nya versionen håller på och går mig på nerverna... Alt+Tabb fungerar inte för 5 öre längre. Ibland får man upp ett helt annat fönster än det du växlar mellan.

Exempel:
Jag har tre fönster uppe; Paint, Spotify och Discord.
Växlar jag fram och tillbaka mellan Paint och Discord så kan Spotify dyka upp bara sådär, för att sedan återgå till Paint/Discord vid nästa Alt+Tabb om jag har tur. Håller jag in Alt+Tabb och klickar på ett fönster för att växla dit, så hamnar inte det nya fönstret i "historiken" så nästa Alt+Tabb kommer fortsätta mellan de två andra fönstrena. Alltså, om jag växlar mellan Spotify och Discord, håller in Alt+Tabb och klickar på Paint, så är det fortfarande Spotify och Discord som kommer växlas mellan vid Alt+Tabb.

Detta beteende blir bara värre ju fler fönster som finns valbara vid växlingen.. så att stänga av webbläsarens flikar i Alt+Tabb var typ det första jag gjorde - det var fanimej helt omöjligt att använda kommandot annars.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nya versionen håller på och går mig på nerverna... Alt+Tabb fungerar inte för 5 öre längre. Ibland får man upp ett helt annat fönster än det du växlar mellan.

Hittade detta tipset på Reddit:
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/jixna0/windows_10_...

Alt-Tab is currently bugged in Windows 10 20H2, even if you disable the Edge Tabbing, it will alt-tab you to a window you didn't want to. You can go back to the legacy alt-tab while waiting for a fix from Microsoft. Here's a howto:

- Regedit Path: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
- Create DWORD (32 bit) "AltTabSettings"
- Change value of "AltTabSettings" to "1"

Tycker ärligt talat att fönsterhanteringen har varit katastrof i Windows 10 sedan dag 1. Det har alltid funnits ett par "spökfönster" som ligger kvar i systemet efter att man stängt ned en UWP-app. Detta syns tydligt när man använder sida-vid-sida och en del av skärmen lämnar ett tomrum. Direkt efter boot brukar det inte vara några problem alls, såvida man alltså inte öppnat någon UWP-app av misstag.

Är alla dina program du försöker växla mellan Win32-applikationer eller är exempelvis Spotify eller Paint en UWP-app?

För egen del kommer antagligen Windows 10 Version 1809 bli den sista versionen av Windows som jag kör privat, då jag helt enkelt tröttnat på allt strul i Windows. Tur att LTSC versionen ska supportas fram till 2028 (5 + 5 år!)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hittade detta tipset på Reddit:
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/jixna0/windows_10_...

Alt-Tab is currently bugged in Windows 10 20H2, even if you disable the Edge Tabbing, it will alt-tab you to a window you didn't want to. You can go back to the legacy alt-tab while waiting for a fix from Microsoft. Here's a howto:

- Regedit Path: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
- Create DWORD (32 bit) "AltTabSettings"
- Change value of "AltTabSettings" to "1"

Tycker ärligt talat att fönsterhanteringen har varit katastrof i Windows 10 sedan dag 1. Det har alltid funnits ett par "spökfönster" som ligger kvar i systemet efter att man stängt ned en UWP-app. Detta syns tydligt när man använder sida-vid-sida och en del av skärmen lämnar ett tomrum. Direkt efter boot brukar det inte vara några problem alls, såvida man alltså inte öppnat någon UWP-app av misstag.

Är alla dina program du försöker växla mellan Win32-applikationer eller är exempelvis Spotify eller Paint en UWP-app?

För egen del kommer antagligen Windows 10 Version 1809 bli den sista versionen av Windows som jag kör privat, då jag helt enkelt tröttnat på allt strul i Windows. Tur att LTSC versionen ska supportas fram till 2028 (5 + 5 år!)!

Hm, osäker på hur det funkar än. Det jag dock märkte är att utseendet blev helt förändrat 😅
Det är endast Win32-program. Kör ingen UWP alls vad jag vet. Paint/Spotify/Discord var bara exempel för att försöka göra det lite tydligare, detta gäller alltså alla program som ligger öppna i Alt+Tabb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en in-place upgrade och märkte att start menyns folder ikoner va fulgula som fan, hade tydligen installerat 20H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hm, osäker på hur det funkar än. Det jag dock märkte är att utseendet blev helt förändrat 😅
https://puu.sh/GNuG3/d18a336e39.png

Jo, testade "fixet" här också och blev lite chockad över utseendet

Permalänk
Medlem

Får sporadiska blåskärmar i Zoom-möten med den här uppdateringen. Vågar inte skylla helt på microsoft för Zoom är ett helt värdelöst stycke mjukvara men det har å andra sidan inte hänt förut...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

En gång fanns det en funktion att göra bild+musik video direkt i bildvisningsprogrammet (standard för windows) ----vart har den funktionen tagit vägen? Jag har Windows 10 enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, testade "fixet" här också och blev lite chockad över utseendet

Du har ingen koll på hur man återställer denna "fix" för att få det att bli som förut? 😅 Upptäckte hur mycket jag faktiskt "klickar" på det fönster jag vill gå till.. något som inte funkar med detta värde :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du har ingen koll på hur man återställer denna "fix" för att få det att bli som förut? 😅 Upptäckte hur mycket jag faktiskt "klickar" på det fönster jag vill gå till.. något som inte funkar med detta värde :/

Borde funka om du gör följande:

- Change value of "AltTabSettings" to "0"

Du kan även radera "AltTabSettings" värdet helt Själv brukar jag dock låta nycklarna finnas kvar för enklare kunna ändra igen vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde funka om du gör följande:

- Change value of "AltTabSettings" to "0"

Du kan även radera "AltTabSettings" värdet helt Själv brukar jag dock låta nycklarna finnas kvar för enklare kunna ändra igen vid behov.

Ah det var så enkelt alltså!
Tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk

Mitt bluetooth försvann helt och hållet, provat flera olika saker men den kan inte hitta enheten längre, någon som haft detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Mitt bluetooth försvann helt och hållet, provat flera olika saker men den kan inte hitta enheten längre, någon som haft detta problem?

Har du installerat någon mjukvara till den eller du kör windows egna?
Leta annars upp mjukvara och installera.
Vet du exakt vilket chip din bluetooth har?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har du installerat någon mjukvara till den eller du kör windows egna?
Leta annars upp mjukvara och installera.
Vet du exakt vilket chip din bluetooth har?

Vet inte vad det kan ha varit då jag starta om datorn flera gånger samt prova olika saker utan att det funka. Dagen efter när jag kom hem från jobbet var bt tillbaka igen som vanligt. jätteskumt

Permalänk
Medlem

Blåste rent bruken idag och dessa två visar fel, laddade hem senaste drivrutinerna från respektive tillverkare går att installera utan konstigheter och systemet rullar på som de ska, märker heller inte av någon som helst prestanda förlust vid tex spelande.

Undrar mest om någon mer råkat ut för detta med 20H2 versionen, så här "mycket" strul och frysningar hade jag inte med 1909...vad har Microsoft gjort egentligen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc