Permalänk
Inaktiv

Ny dator. Budget 50k

Som rubriken lyder är det dags att uppdatera min gamla "skrothög"

Dagens hårdvara är föjande,

Processor: Intel i7 5960X
Minne: 32gb ddr4
Grafik: Asus GTX 1080
Moderkort: ASUS Rampage V Extreme
PSU: 1000W Corsair, osäker vilket?
HDD/SDD: M2 512gb samsung, SSD 128gb samsung.

Skärmar Asus VG248QE 144HZ

Är ute efter ett kraftfullt paket som håller i år framöver, därav budgeten. RAM _> 64GB är ett krav. Ett schysst grafikkort, då jag sällan men ibland faller för frestelsen att ladda ner och spela spel.

Den/de som känner sig vänliga att slänga ihop ett paket för mig att analysera/bygga vidare på är jag väldigt tacksam mot.
Har ej haft tid att hålla koll på hårdvara och dess utveckling de senaste åren.

Edit: Jag ser gärna att den har bra kylning, god ventilation och går tyst.

MVH // Gammal SC medlem.

Permalänk
Medlem

Spelar du bara eller gör du även saker som kräver så mycket som 64 GB?

Spel idag kräver oftast som 16GB, men 32 GB då är man framtidssäker.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

RTX3080 är platshållare för 6900XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Finns liksom 2x32 GB minne för 3300:- eller 4x16 för runt 3000:-. Sen finns det 3080 (tveksamt då du sällan spelar) för 9000 och upp.

Bara för att man HAR 50 000 behöver man inte blåsa 50 000.

Permalänk
Medlem

Om skärm ska ingå i dom 50 så rekommenderar jag LG CX 48" OLED. Sen blir AMD herre på täppan nu så 5950X med 6900XT. 64 gig B-die blir nog 4*16 för runt 6kkr. SSD nån snabb 2TB PCIE4. AIO vattenkylning om du inte vill leka custom loop. Mekaniskt tangentbord, själv föredrar jag Cherry MX Blue. Låda något nytt med bra luftflöde, finns listor. RGB om du vill annars föredrar jag svart. PSU kan du behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Är ute efter ett kraftfullt paket som håller i år framöver, därav budgeten. RAM _> 64GB är ett krav. Ett schysst grafikkort, då jag sällan men ibland faller för frestelsen att ladda ner och spela spel.

Då har du fel strategi. Köp en dator för runt 25-30k som du sedan uppgraderar med 20k under årens lopp. Kommer hålla betydligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Den/de som känner sig vänliga att slänga ihop ett paket för mig att analysera/bygga vidare på är jag väldigt tacksam mot.

Vad skall datorn användas till? Svårt att komma med vettiga råd baserat på informationen i trådstarten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Spelar du bara eller gör du även saker som kräver så mycket som 64 GB?

Spel idag kräver oftast som 16GB, men 32 GB då är man framtidssäker.

Har varit utomlands de senaste åren, tanken är att återuppta intresset för virtualisering. Då jag även tänkt läsa civilingenjör på KTH känns det givet att ha ett nördpaket hemma. Enheten kan komma att bli en esxi host.

Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/xuWBX.png
RTX3080 är platshållare för 6900XT.

Tack, jag kommer att läsa på om hårdvaran du har bifogat.

Skrivet av Maaxan:

Finns liksom 2x32 GB minne för 3300:- eller 4x16 för runt 3000:-. Sen finns det 3080 (tveksamt då du sällan spelar) för 9000 och upp.

Bara för att man HAR 50 000 behöver man inte blåsa 50 000.

Just så är det. Budgeten är 50k, jag är inte ute efter att sätta sprätt på 50k(men möjligheten finns).

Skrivet av Xanrag:

Om skärm ska ingå i dom 50 så rekommenderar jag LG CX 48" OLED. Sen blir AMD herre på täppan nu så 5950X med 6900XT. 64 gig B-die blir nog 4*16 för runt 6kkr. SSD nån snabb 2TB PCIE4. AIO vattenkylning om du inte vill leka custom loop. Mekaniskt tangentbord, själv föredrar jag Cherry MX Blue. Låda något nytt med bra luftflöde, finns listor. RGB om du vill annars föredrar jag svart. PSU kan du behålla.

Mycket hjälpsamt, uppskattas!

Skrivet av fenrisulfven:

Då har du fel strategi. Köp en dator för runt 25-30k som du sedan uppgraderar med 20k under årens lopp. Kommer hålla betydligt längre.

Ditt förslag är noterat och uppskattas.

Skrivet av joakim99:

Vad skall datorn användas till? Svårt att komma med vettiga råd baserat på informationen i trådstarten.

Jag var nog inte tillräckligt tydlig och det ber jag om ursäkt för. Tanken är att återuppta mitt intresse för virtualisering och allt vad det innebär. Återigen, budgeten är 50k. Datorn behöver inte kosta 50k.

Jag vill även påpeka att jag är en "geek" som de flesta här inne, det är väldigt behagligt att bara ha en snabb dator som fungerar som den ska när man simultankör femtioelva program. Det kan nog de flesta hålla med om.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på nästan exakt samma sak idag och kom fram till att jag väntar in Zen 3 baserade Threadrippers. Jag ska bygga en dator för Proxmox som ska ha 2 GPUer med passthrough till 2 VMs, en Linux och en Windows, för OpenCL (och kanske Cuda).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Jag tänkte på nästan exakt samma sak idag och kom fram till att jag väntar in Zen 3 baserade Threadrippers. Jag ska bygga en dator för Proxmox som ska ha 2 GPUer med passthrough till 2 VMs, en Linux och en Windows, för OpenCL (och kanske Cuda).

Aldrig kört proxmox. Har en nyfunnen egenskap av att gilla utmaningar, detta ska jag definitivt ge en chans. Vad tycker du är ett måste i en ny burk, för t.ex. det du har tänkt använda din dator till?

MVH

Permalänk
Medlem

Jag behöver snabb nvme ssd och cpu prestanda i första hand. Jag behöver "bara" 32GB ram men blir nog 64GB om jag skulle hitta ett use case för en eller två VMs till. Grafikkorten blir mid-range och lutar åt AMD då jag egentligen inte är intresserad av att göra något Nvidia exklusivt med Cuda.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216267:

Enheten kan komma att bli en esxi host.

Vill man köra riktig ESXi med officiella drivare så begränsar det till riktiga serverprylar, men som hobby kan man köra inofficiellt och då ska vanliga ryzen funka för dom har stöd för EPYC som är lite same same. Går själv i tankarna att göra om min server med Ryzen 3990X till ESXi men jag har inte orkat testa installera och se hur mycket som fungerar, bla nätverket vet jag det ska vara krångligt få funka då dom tog bort en massa drivrutiner i ESXi 7 som fanns i 6.7.

Permalänk
Medlem

Kör inte gaminggrejor skulle jag säga för virtualisering.
Skaffa nått vettigt från Mullet eller köp en beggad towerserver för nästan inga pengar som ändå går att ha hemma.
Därefter kan du skaffa en regelrätt gamingburk för det du behöver, rimligtvis för mindre pengar...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14358458

Så tänker jag fast Threadripper 5000 serien och Radeon 6000 serien

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Själv körde jag tidigare en Esxi host och en spelmaskin men har senare bytt över till att köra allt på samma maskin.
Windows 10 med Hyper-V.
Har även kört in "hacket" för Data Deduplication på ett par SSD så utrymme är inget problem.

Värt att notera är att än så länge fungerar inte nästlad virtualisering när man kör med AMD cpu i Hyper-V.

Det beror kanske på vad man ska göra, men denna setup har fungerat sjukt smidigt för min del.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Kör inte gaminggrejor skulle jag säga för virtualisering.
Skaffa nått vettigt från Mullet eller köp en beggad towerserver för nästan inga pengar som ändå går att ha hemma.
Därefter kan du skaffa en regelrätt gamingburk för det du behöver, rimligtvis för mindre pengar...

Noterat, tack.

Tack, ska bygga vidare på det här tror jag. Kommer lämna en lista med vilken hårdvara det blir.

Permalänk
Inaktiv

Ska du köra Virtualisering så rekommenderar jag minst 128GB ram då det sticker iväg snabbt. Lika att du kör dessa diskar:
https://www.inet.se/produkt/4302202/samsung-980-pro-m-2-nvme-...

Och ta en CPU med många kärnor/threads i detta sammanhang blir det nog AMD Ryzen. Beroende på om du ska ha med GPU i virtualseringen eller inte skulle jag kunna tänka att du behöver ett 3090 som sagt mycket beror på.

Arbetar med huvudansvar mot VDI lösningar så skicka PM vid frågor.