AMD kan tillåta partnertillverkade Radeon RX 6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas på AMD:s egna men kommer nog köpa ett 6800 XT i fall jag ej lyckas få tag på en 6900 XT som jag hört kommer vara i begränsad upplaga initialt.

Jag hajjar inte.
6900XT vs 6800XT, i bästa fall 10% mer prestanda för över 50% högre pris.

Hur kan någon tycka 6900XT är intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag hajjar inte.
6900XT vs 6800XT, i bästa fall 10% mer prestanda för över 50% högre pris.

Hur kan någon tycka 6900XT är intressant?

Det är väl lite som med alla lyxartiklar. Det är något med att ha det absolut bästa.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ett Asus strix 6900XT har en ganska god klang. Om det är möjligt så kommer de bli mitt framtida kort.

Du måste ha missat senaste katastrofala Strix-korten med AMD GPUs...

R9 280/290 ( ingen minneskylning och döda minnen som resultat )
RX480/580 ( väldigt medioker prestanda )
RX Vega 56/64 ( medioker prestanda, höga VRM temps och i vissa fall dåligt kontakt med HBM2 )
RX5600/5700 serien ( kylaren sitter dåligt, de har släppt en fix som inte löser problemet, kortet överhettas och throttlar ).

Men visst, köp du ett Asus Strix AMD kort helt baserat på att det är ett Strix-kort... Samtliga serier från och med R9 har haft problem, ASUS har i princip inte gjort något för att fixa felen heller förutom att skylla på andra parter.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jag hajjar inte.
6900XT vs 6800XT, i bästa fall 10% mer prestanda för över 50% högre pris.

Hur kan någon tycka 6900XT är intressant?

Din undran kan du även applicera på 3080 vs 3090 (spelprestanda) men då 100% högre pris förr 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hur kan någon tycka 6900XT är intressant?

Av samma skäl folk köper en 5950X för att spela med eller en 3090, pengarna spelar mindre roll än prestandan.

Mer logiskt är att köpa mid tier varje gång något släpps men eftersom det är sista omgången med AM4 och DDR4 tänkte jag fläska på lite så det håller. Hade jag inte bytt till att spela i 4K hade jag inte behövt uppdatera alls, men det är ju roligt att köpa och bygga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det är väl lite som med alla lyxartiklar. Det är något med att ha det absolut bästa.

Haha, ja, det är väl nått sånt. Och visst, more is more men man måste ändå säga att det tycks bli dålig utväxling på slantarna.

Kan se lockelsen med ett 3080Ti (ijmf 3080) för säg $999, då får man iaf 2 GB att bota sin minnesångest med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Din undran kan du även applicera på 3080 vs 3090 (spelprestanda) men då 100% högre pris förr 3090.

I det fallet är det mera en fascination än en undran.
Men där finns iaf minnesångest med på ett hörn.

Permalänk
Skrivet av ipac:

I det fallet är det mera en fascination än en undran.
Men där finns iaf minnesångest med på ett hörn.

Har man sån ångest så är det nog bäst ändå att hålla sig till AMD kontra 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har man sån ångest så är det nog bäst ändå att hålla sig till AMD kontra 3080

Tänk om personen i fråga har raytracingångest oxå då?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Tänk om personen i fråga har raytracingångest oxå då?

Hmmm täääääääänkte inte på det. Finns säkert nån ångestlinje personen kan ringa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hmmm täääääääänkte inte på det. Finns säkert nån ångestlinje personen kan ringa

Värsta amatörerna som jobbar där. De säger bara: sluta lipa, köp 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du måste ha missat senaste katastrofala Strix-korten med AMD GPUs...

R9 280/290 ( ingen minneskylning och döda minnen som resultat )
RX480/580 ( väldigt medioker prestanda )
RX Vega 56/64 ( medioker prestanda, höga VRM temps och i vissa fall dåligt kontakt med HBM2 )
RX5600/5700 serien ( kylaren sitter dåligt, de har släppt en fix som inte löser problemet, kortet överhettas och throttlar ).

Men visst, köp du ett Asus Strix AMD kort helt baserat på att det är ett Strix-kort... Samtliga serier från och med R9 har haft problem, ASUS har i princip inte gjort något för att fixa felen heller förutom att skylla på andra parter.

Nej aldrig varit intresserad av AMD's GPUer tidigare så inte haft någon koll. Tack för infon dock. Kommer nog bli mitt första AMD kort nu när det kommer men kanske hoppar Asus lösning då.

Tänkte bara att mina Gefore Strixar funkat bra tidigare Men har aldrig varit en "brand loyalist" så har inga problem att byta ifall det visar sej vara ett sämre alternativ

Edit: Kan du ge mej något tips på något du personligen eller vet funkat bra tidigare? MSI, powercolor osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej aldrig varit intresserad av AMD's GPUer tidigare så inte haft någon koll. Tack för infon dock. Kommer nog bli mitt första AMD kort nu när det kommer men kanske hoppar Asus lösning då.

Tänkte bara att mina Gefore Strixar funkat bra tidigare Men har aldrig varit en "brand loyalist" så har inga problem att byta ifall det visar sej vara ett sämre alternativ

Edit: Kan du ge mej något tips på något du personligen eller vet funkat bra tidigare? MSI, powercolor osv?

Strix är absolut en bra kylare, problemet är att ASUS verkar ha tagit samma kylare från deras Nvidia kort och tvingat på det i en helt annan PCB-design, känns som det med tanke på vad felen har varit.

Det är så många generationer så man ska inte ta det för givet att de fixat det med 6000-serien heller.

För AMD så har Sapphire helt klart varit det säkraste kortet, även när det gäller budgetmodellerna men deras Nitro/Nitro+ har varit överlägsna på ljudnivå och prestanda.

Gigabyte är hit/miss, ibland lyckas de, men deras Windforce-kort har fortfarande kvar pruttljudet från när fläktarna startar ( funnits sen GTX600 någonting och gäller både Nvidia/AMD ), sjukt irriterande ljud om man svajar på gränsen till att den ska köras passivt och gå igång med fläktarna.

Power color var OK förra generationen, MSI hade problem med alla Evoke-kylare, fixades även här med thermal pads eller plastbrickor.

Så kort version, Sapphire för att vara säker, oftast bra pris/prestanda på dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Strix är absolut en bra kylare, problemet är att ASUS verkar ha tagit samma kylare från deras Nvidia kort och tvingat på det i en helt annan PCB-design, känns som det med tanke på vad felen har varit.

Det är så många generationer så man ska inte ta det för givet att de fixat det med 6000-serien heller.

För AMD så har Sapphire helt klart varit det säkraste kortet, även när det gäller budgetmodellerna men deras Nitro/Nitro+ har varit överlägsna på ljudnivå och prestanda.

Gigabyte är hit/miss, ibland lyckas de, men deras Windforce-kort har fortfarande kvar pruttljudet från när fläktarna startar ( funnits sen GTX600 någonting och gäller både Nvidia/AMD ), sjukt irriterande ljud om man svajar på gränsen till att den ska köras passivt och gå igång med fläktarna.

Power color var OK förra generationen, MSI hade problem med alla Evoke-kylare, fixades även här med thermal pads eller plastbrickor.

Så kort version, Sapphire för att vara säker, oftast bra pris/prestanda på dem också.

Då ska jag hålla ögona öppna för ett fint Sapphire då Tack för tipsen!