Raspberry Pi 400 är komplett dator i ett tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hade den gått att köra helt trådlöst hade jag varit riktigt sugen

Köp till en powerbank och du kan köra det helt trådlöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att jag installerar rasbian, sätter i en ethernet kabel och slänger sedan pi:n bakom bokhyllan, källaren eller någon annanstans. Bättre att bara SSH:a in när man ska ändra något än att dra fram den, koppla in skärm etc.

Beror ju helt på vad du ska ha den till. Men jag gillar också att använda ssh, dock körde jag amiberry på min pi sist jag gjorde något, i det fallet hade det varit rätt schysst om man hade haft tangetbordsvarianten istället.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad jag skulle ha den till, men "vill ha faktor" är skyhög!

Permalänk
Medlem

Den ser tillräckligt fräsch ut för att frugan ska tillåta den i vardagsrummet.

Men personligen så vill jag ha den i fullstor mekaniskt tangentbord modell med numpad eller en bra touchpad på sidan istället för numpad.

Släng in möjlighet att docka i ett laptop batteri också, jag skiter i om den väger ett par kilon den känns bara bättre då!

Permalänk
Medlem

Nu när storleken på "moderkortet" inte spelar någon roll, så missar de att sätta dit en SATA-kontroller eller M2-plats för lagringsmedia.
Så det som blir kvar då är att man betalar mer för att få ett säkerligen halvtaskigt tangentbord? :/

edit: och det är absolut ingen bra surfdator, då Raspberry Pi saknar hårdvaruacceleration av grafik tyvärr.
Visst kan man surfa men det är ingen angenäm upplevelse tyvärr.

men den är en jättebra server för ens små egna lösningar med mikrokontrollers

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

När kommer den till Sverige?

Visa signatur

<--FAT MAT
|Pris:500gil|Mått/L:25cmB:25cmH:7cm

Permalänk
Medlem

Skulle man inte annars vilja ha en platta med inbyggd RPI4? Som man kopplar tangentbord och mus till?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Grabbens första stapplande steg på linux och programmering skedde på en Pi, med skärm och tangentbord. En sån här hade ju gjort samma sak, men med ett klart fräschare utseende. Tror den kan vara en hit för utbildning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Nu när storleken på "moderkortet" inte spelar någon roll, så missar de att sätta dit en SATA-kontroller eller M2-plats för lagringsmedia.
Så det som blir kvar då är att man betalar mer för att få ett säkerligen halvtaskigt tangentbord? :/

edit: och det är absolut ingen bra surfdator, då Raspberry Pi saknar hårdvaruacceleration av grafik tyvärr.
Visst kan man surfa men det är ingen angenäm upplevelse tyvärr.

men den är en jättebra server för ens små egna lösningar med mikrokontrollers

När jag såg nyheten på mobilens lilla skärm tidigare på morgonen på the Verge så uppfattade jag det som en 2,5" plats på baksidan där man kunde skjuta in just en 2,5" enhet. Nu var det ju inte så roligt utan GPIO, men hade varit rätt trevligt. Kan definitivt tycka att avsaknad av SATA är en nackdel. Med tanke på RPi4 och dess olika SKU så hade det varit tilltalande om en modell med en eller flera SATA-portar. Eller dubbla NICs för den delen.

Jag antar att jag inte är den enda med "små" 2,5" SSDer som blivit liggandes vid uppgraderingar under åren. Än mer potential till ett eget bygge förstås.

Permalänk
Medlem

Det känns litet som en modern ABC80.

Permalänk
Medlem

Gillar formfaktorn - Fet tumme upp!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Snusfri
Skrivet av CubaCola:

Nu när storleken på "moderkortet" inte spelar någon roll, så missar de att sätta dit en SATA-kontroller eller M2-plats för lagringsmedia.
Så det som blir kvar då är att man betalar mer för att få ett säkerligen halvtaskigt tangentbord? :/

edit: och det är absolut ingen bra surfdator, då Raspberry Pi saknar hårdvaruacceleration av grafik tyvärr.
Visst kan man surfa men det är ingen angenäm upplevelse tyvärr.

men den är en jättebra server för ens små egna lösningar med mikrokontrollers

Så mycket felaktigheter i en enda post.
Raspberry Pi saknar INTE hårvaruacceleration av grafik, installera libgles2-mesa, ändra lite i raspi-config så är det fixat.
Se denna guide för det.

När det kommer till kvalitén på tangentbordet kolla igenom EC's video.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så mycket felaktigheter i en enda post.
Raspberry Pi saknar INTE hårvaruacceleration av grafik, installera libgles2-mesa, ändra lite i raspi-config så är det fixat.
Se denna guide för det.

När det kommer till kvalitén på tangentbordet kolla igenom EC's video.
https://www.youtube.com/watch?v=P1E5xszQqV8

Ok, det saknas inte hårdvaruacceleration egentligen på Pi4, men det saknas drivarrutiner.
För mig att man kunde köpa en "upplåsning" av videoacceleration på Pi2, men det var enbart för video, inte för fönsterhanteringen.

Inte ens med hårdvaruacceleration i chromium så får man ju en bra 1080P ström tex, den droppar frames iaf för mig.

Kvaliteten på tangentbordet kanske jag inte ska säga något om då jag inte har testat det. Ja.
Men det lyser inte av kvalitet direkt ,och ser ut som mitt Logitech K400 till tv:n

Nu låter det som att jag inte gillar Raspberry Pi kanske, men jag har köpt varenda utgåva sedan den första kom ut (beställd ifrån farnell!) och jag gillar verkligen Raspberry Pi med råge

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För de flesta användningsområden hade det väl varit bättre att ha datorn vid skärmen eller TVn med allt kablage där borta. Det blir ju inte en stilig lösning att ett halvdussin kablar in i tangentbordet och sen bort till TVn. Bättre att använda en vanlig PI och sen ett trådlöst tangentbord.

Riktigt frän liten grej ändå. Men jag ser inget bra användningsområde i verkligheten som inte blir klumpigt.

Precis, att gömma en vanlig Raspberry Pi och alla kablar bakom TV:n och sedan köra ett trådlöst tangentbord med inbyggd touchpad, trådlös handkontroll o.s.v. är väl det som blir absolut mest rent och prydligt om man ska ha den som mediaspelare, emulator eller liknande.

Roligt koncept och det finns säkert användningsområden för det, men tror inte det är den optimala lösningen för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Är inte min mac book pro en komplett dator i ett tangentbord? fast med skärm? (lite mer komplett?)

Permalänk
Medlem

Trodde direkt när jag såg den att den skulle vara baserad på nya Compute Module 4 / IO Board med eMMC minne och fullstor HDMI, men icke. Hade varit ett direktköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att jag installerar rasbian, sätter i en ethernet kabel och slänger sedan pi:n bakom bokhyllan, källaren eller någon annanstans. Bättre att bara SSH:a in när man ska ändra något än att dra fram den, koppla in skärm etc.

Fast den här är ju hur cool som helst, tänk bara hur impade dina polare blir när du iite i förbifarten säger "äh, jag ska bara ssh:a in till mitt tangentbord och fixa en grej först"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ok, det saknas inte hårdvaruacceleration egentligen på Pi4, men det saknas drivarrutiner.
För mig att man kunde köpa en "upplåsning" av videoacceleration på Pi2, men det var enbart för video, inte för fönsterhanteringen.

Det man kunde köpa till Pi1 - Pi3 var licensnycklar för att få hårdvaruaccelererad videoavkodning av MPEG-2 och VC-1. På Pi4 är (om jag förstått det rätt) den hårdvaruaccelererade videoavkodningen permanent avstängd och kan inte aktiveras mha licensnycklar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Köp till en powerbank och du kan köra det helt trådlöst?

Det var mest bildöverföringen jag tänkte på

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det var mest bildöverföringen jag tänkte på

Ah, det tänkte jag inte på, dumt nog.
Finns det ens sånt?

Permalänk
Medlem

Som många varit inne på, inte helt praktískt, hade varit bättre med en som kunde använda USB-C för kombinerad HDMI/strömförsörjning som man kunde tejpa fast bakom valfri skärm med USB-C PD/HDMI. Ett annat alternativ vore ju en AIO i en superbillig 1080P-monitor. Valfri bootmedia över USB3 tycker jag är ok för att hålla nere kostnad och slippa SATA-protokollet eftersom det inte är anpassat för solid state diskar skulle gå att göra för under 2000:-.

Permalänk
Medlem

Som gammal Spectrumfan så önskar man sig gummitangenter

Permalänk
Medlem

Ingen dum ide det där. Om man inte redan har en Pi så är det ganska lockande att köpa en med tangentbord "inbyggt". Men nackdelen är ju förstås att om man vill ha en Pi för att gömma undan nånstans så blir ju denna lite väl stor. Jag skulle nog köpa en för att använda till att koppla in till de övriga Pi.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi får en officiell Raspberry Pi laptop. De behöver nog en lite större skärm än sin officiella, men annars känns det som att de har alla beståndsdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi får en officiell Raspberry Pi laptop. De behöver nog en lite större skärm än sin officiella, men annars känns det som att de har alla beståndsdelar.

Då har vi gjort resan tillbaka till en ny Eee PC Fast vi vet ju hur det gick med dem...

Permalänk
Avstängd

Ars har testat: https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/raspberry-pi-400-the-...

De är ganska imponerade, men främst på grund av priset. Tangentbordet är inte katastrof på något sätt men inte heller någon höjdare. Att spela upp video funkar sådär.

Permalänk
Medlem

En ganska prisvärd dator.
Om den landar ca 100-200kr över en vanlig Raspberri Pi 4 med 4GB RAM så är det ganska bra.
Annars kostar det normalt extra att köpa till skal och tangentbord om man behöver och inte redan har.

Men som flera har sagt så vill man kanske hellre ha möjlighet att gömma undan PIn någonstans och köra trådlöst tangentbord istället. En dyrare, men ofta elegantare lösning.

Tycker också att när de har så mycket extra yta att de kunde gjort åtminstone ena HDMI kontakten till en fullstor kontakt.

Permalänk
Medlem

Det är ZX Spectrum vibbar kring den här pajen. Men varför inte, kommer den kostar runt 1000:- och kommer streaming av t.ex Disney+ och Netflix fungera på den, så är den prisvärd för uppgiften. Min ZX Spectrum 48Kb kostade någon gång på 80 talet runt 2000:- ,så datorer har blivit billigare.

Nu finns ubuntu upp kompilerat för ARM också.. Vi som minns Sinclair ZX tiden, vet också tangentborden på dessa maskiner var lite som dom var, så den här formfaktorn kan ha sina nackdelar om man stoppa in allt för mycket budget tangentbord i datorn.

Men antar att stiftelse bakom Raspberry PI vill att barn skall lära sej att programmera. Det kanske skulle lägga lite pengar att utveckla bra verktyg .. Fördelen med att lära basic, var att man fick resultat direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi får en officiell Raspberry Pi laptop. De behöver nog en lite större skärm än sin officiella, men annars känns det som att de har alla beståndsdelar.

Vore bättre om Raspberry Pi kunde komma med en variant som har SATA disk interface.

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur det här skulle vara nåt nytt, dom har ju bara byggt en laptop utan skärm.