AMD Ryzen 5 5600X visar framfötterna i Cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag trodde att skillnaden i minneshastighet skulle vara ganska stor, men då är det ju lugnt. Då kanske jag t.o.m. kan vrida upp mina minnen från 3600 MHz till 3800 MHz. Dock är de CL18, men det kanske inte spelar så stor roll?

Det skiljer sig från kit till kit. Mina var 3200Mhz CL14 (om jag minns korrekt) så 3800Mhz på CL16 var möjligt, om än med lite högre spänning men dina borde kunna köras i 3800Mhz CL17 utan större problem om du matar på med lite mer spänning.

Sen kan du trimma timings på den för att få ner latensen rejält.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ronz:

Spännande. När får vi Sweclockers recension?

Skrivet av Qziny:

Håller med här!!! Kan någon reposta även mig så redaktionen ser?
Jag skulle gärna vilja veta när vi får en SweC recension! Håller AMD på skynket till 15.00 eller "kan" det bli tidigare?

Recensionen kommer zen

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Är glad att jag inte gjorde en dum grej som nyss köpte minnen på 3600 MHz. Nu har jag alla delar till en ny dator, utom cpu, och blir rejält less om jag missar att kamma hem en 5600X på torsdag. Min nuvarande propp är en i5 750...

Tjohoo jag sitter i samma båt här, med min i5:a 750 på 4.3ghz OC.
Är också i tankarna att äntligen uppgradera då det verkligen känns relevant nu(!)
Det skulle vara intressant att få höra vilka komponenter du planerar att sätta ihop med 5600X - för att få inspiration/kopiera rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Recensionen kommer zen

Meh... är NDAn så hård att du inte ens får bekräfta att det är kl15 på torsdag?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Häum, vilka moderkort skall man ha till denna CPUn? Skall bygga en Ghost s1 så det måste vara miniITX. Jag kan inte det här med chippversioner osv på AMD...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Häum, vilka moderkort skall man ha till denna CPUn? Skall bygga en Ghost s1 så det måste vara miniITX. Jag kan inte det här med chippversioner osv på AMD...

B550 för ITX, X570 är om man vill ha fler PCIE4 platser, med B550 är det normalt GPU och en m2 plats som får PCIE4. Enda man tappar är då den andra m2 platsen som är PCIE3.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Tror en Dark rock Pro 4 ska räcka för att klocka en del iallafall så vi lär klara oss på den sålänge! Om du ska ha en svart Lian Li GALAHAD så kommer den in 11e på Inet

Tror det kommer vara ganska viktigt ifall du vill överklocka men du måste inte ha det absolut dyraste. Har själv köpt ett ASUS ROG Strix B550-E GAMING pga att den har samma Power delivery ( 14+2 TI power stages rated for 90A ) som ett ROG Crosshair VIII Dark Hero. Ville heller inte ha någon chipset fan eller betala över 4000kr.

Proshop har de moderkortet för en hyfsad peng nu( 2 592,00 kr ) + att det är Asus cashback så du får tillbaka 300kr också

Jag tänkte mig en 5900X men klart med alla kärnor kan det bli hett

Nu har jag ju redan ett mobo så vore inte fel att kunna använda det Dock tror jag verkligen att den brädan du rekommenderar är bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tänkte mig en 5900X men klart med alla kärnor kan det bli hett

Nu har jag ju redan ett mobo så vore inte fel att kunna använda det Dock tror jag verkligen att den brädan du rekommenderar är bra.

Jo det är sant. För att lyckas kyla alla kärnor i hög hastighet så kan det bli rätt hett! Tror du klarar dig bra på ditt X570 AORUS ELITE

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Skrivet av birdman:

Det skiljer sig från kit till kit. Mina var 3200Mhz CL14 (om jag minns korrekt) så 3800Mhz på CL16 var möjligt, om än med lite högre spänning men dina borde kunna köras i 3800Mhz CL17 utan större problem om du matar på med lite mer spänning.

Sen kan du trimma timings på den för att få ner latensen rejält.

Tack, jag har lite att läsa på om märker jag, men vi får se om det blir nån propp först och främst.

Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Tjohoo jag sitter i samma båt här, med min i5:a 750 på 4.3ghz OC.
Är också i tankarna att äntligen uppgradera då det verkligen känns relevant nu(!)
Det skulle vara intressant att få höra vilka komponenter du planerar att sätta ihop med 5600X - för att få inspiration/kopiera rakt av.

Jag spanade i veckor på komponenter och kom först och främst fram till att jag vill uppgradera till 1440p och att chassit inte får vara för brett. Det landade till slut på,

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact / Tempered Glass - Dark Tint
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI) - detta var ett ersättningsex nedsatt med 500 kr
CPU: Ryzen 5 5600X (förhoppningsvis)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S chromax.black
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO
GPU: Har ett GTX 1060 3GB sedan tidigare, funderar på RTX 3070 eller RX 6800 när tillgången stabiliserats.
SSD: WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2
PSU: Corsair RM750X 750W v2
Skärm: LG 27GL850

CPU-kylare har jag valt att köpa till för att jag vill ha en tyst dator. SSD-disken var det nog lite rabatt på, jag funderade annars på en Kingston A2000, men den orsakar tydligen blåskärmar för en del. Vad gäller nätagg så hade jag hellre köpt ett Seasonic FOCUS GX 750W eftersom det har fått i princip lika bra recensioner, är 200 kr billigare (hos inet jämfört med Corsair RM750X 750W v2) plus att man får med en brygga för "tjuvkoppling" av aggregatet, men leveranstiden var för lång.

Detta har hittills kostat 7.655 kr (exkl. skärm och gpu). edit: dessutom exkl. cpu förstås.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Finns åtminstone en användare här på forumet som verkar vara av den uppfattningen:

Kan även sälla mig själv till den skaran, då jag tror att en 5900X skulle vara onödigt svårkyld i mitt Ghost S1. Finns inte på världskartan att jag skaffar ett stort chassi igen.

Jag är inte i samma läge med ett ghost men kan inte heller tänka mig något större än mitt relativt stora TU150 men tänker som så att denna gång ska jag minst skaffa 8 kärnor. Då 5800x och 5900x har samma TDP(?) så är 5900 mer ”prisvärd” per kärna räknat och då blir det den då kylningen ändå behöver vara dimensionerad lika.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om tillgången på 5600'?
Behöver man ta ledigt och låsa in sig, stänga av mobilen och bomba köpknappen.
Eller kan man lägga en order under kvällen?

Lite nojjig nu pga Nvidias släpp av 3080:/

Permalänk
Medlem

Känslan är att den första batchen kommer att ta slut snabbt. Vid förra lanseringen kom det in i lager rätt snabbt efter det. Så jag tror (hoppas) att alla som tänkt uppgradera får sin processor innan november är slut. Tror dock att undantaget kommer bli 5950x som jag gissar kommer att vara svår att få tag i.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hejsan sitter på ett 4k skärm. Undrar vad som är bäst att köpa? Stock to stock 3600x /3800x/3900/ alla i samma hastighet visade sig i 4k ge på 8/12 kärniga typ 7 fps mer average minimum och max. Nu när 5000 serien släpps spel görs nu med 8 kärnor i mild då konsoler även kör 8 kärnigt. Då är frågan 8 kärnor om man lör det kostar 5000. 12 kärnigt ca 6000. Lägga 1000 kr här och där är inte mycket så vad säger ni här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vad tror ni om tillgången på 5600'?
Behöver man ta ledigt och låsa in sig, stänga av mobilen och bomba köpknappen.
Eller kan man lägga en order under kvällen?

Lite nojjig nu pga Nvidias släpp av 3080:/

Har själv siktet inställt på 5900x. Man får helt enkelt gå in på sin favorit "affär" och lägga en beställning runt 15.00 och hoppas på det bästa, mer än så kan man nog inte göra?
Till skillnad mot nvidia kanske amd faktiskt vill sälja lite produkter så förhoppningsvis kommer dom ha bättre tillgång. Tror även att de som minar bitcoin och annat är mer intresserade av grafikkort.
Räknar med att det kan dröja ett par veckor eller mer i värsta fall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Är det värt att chansa på en X570-bräda och hoppas på att fläkten inte brummar på som en åkgräsklippare eller ska man gå för en B550? valet hade varit super enkelt om den där fläkten ej hade suttit där.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

5800X verkar leda single core, men 5950X och 5900X är hack i häl. Ska man spela kan man nog välja vilken man känner för, det är marginella skillnader vi ser på de tre i topp.
https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Är det värt att chansa på en X570-bräda och hoppas på att fläkten inte brummar på som en åkgräsklippare eller ska man gå för en B550? valet hade varit super enkelt om den där fläkten ej hade suttit där.

Jag hade ett X570 vars fläkt gav upp redan efter 1 år så jag hade nog sagt kör på B550

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Jag var också rädd för fläkten, men min hörs bara i några sekunder när datorn startar. Förmodligen nån form av självtest för att se att fläkten funkar innan datorn bootar vidare. Under användning är den ofta av, men när den går igång vid låg last är den i alla fall inte ljudlig nog att höras i mitt tysta system, men då har jag iofs ett chassi som är bra ljuddämpning i. När datorn är mer belastad varvar ändå andra fläktar upp så det märks inget särskilt då heller, förutom att det går att urskilja den på den lite högre frekvensen. Men jag reagerar i alla fall inte på det, och då är jag ganska ljudkänslig och ogillar störande ljud.

TLDR: Den är i praktiken ljudlös.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Har haft ett x570 sen release och har aldrig stört mig på fläkten (tror de fixade den först något ojämna fläktkurvan i en tidigt bios-uppdatering). Det enda risken är ju om fan går och dör och vad som händer då men ljudet behöver du inte oroa dig kring om du köper en tillräckligt bra bräda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Tack, jag har lite att läsa på om märker jag, men vi får se om det blir nån propp först och främst.

Jag spanade i veckor på komponenter och kom först och främst fram till att jag vill uppgradera till 1440p och att chassit inte får vara för brett. Det landade till slut på,

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact / Tempered Glass - Dark Tint
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI) - detta var ett ersättningsex nedsatt med 500 kr
CPU: Ryzen 5 5600X (förhoppningsvis)
CPU-kylare: Noctua NH-U12S chromax.black
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO
GPU: Har ett GTX 1060 3GB sedan tidigare, funderar på RTX 3070 eller RX 6800 när tillgången stabiliserats.
SSD: WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2
PSU: Corsair RM750X 750W v2
Skärm: LG 27GL850

CPU-kylare har jag valt att köpa till för att jag vill ha en tyst dator. SSD-disken var det nog lite rabatt på, jag funderade annars på en Kingston A2000, men den orsakar tydligen blåskärmar för en del. Vad gäller nätagg så hade jag hellre köpt ett Seasonic FOCUS GX 750W eftersom det har fått i princip lika bra recensioner, är 200 kr billigare (hos inet jämfört med Corsair RM750X 750W v2) plus att man får med en brygga för "tjuvkoppling" av aggregatet, men leveranstiden var för lång.

Detta har hittills kostat 7.655 kr (exkl. skärm och gpu). edit: dessutom exkl. cpu förstås.

Tack för den utförliga listan på komponenter, tummen upp och jag hoppas du lyckas knipa en prolle på torsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Haha! Är själv nybliven villaägare!
Håller med gällande 5800x, hade den varit billigare så hade den varit ett solklart val för min del.

Haha där ser man

Egentligen hade jag tänkt mig en 5700X, men orkar inte vänta mera har sagt i flera generationer att jag ska uppgradera men sen har de inte blivit av.
Nu har jag moderkort och nya minnen liggandes och bara väntar, så håller tummarna på att det ska finnas tillräckligt många för att få en i första rundan vilken det nu blir.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, är det värt det med en x570 över B550? redan införskaffat RAM och undrar vad jag egentligen får för en tusenlapp extra?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett B550 nyss. Räcker gott och väl för mig och klart mest för pengarna om man inte måste ha det värsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronner:

Lite nyfiken, är det värt det med en x570 över B550? redan införskaffat RAM och undrar vad jag egentligen får för en tusenlapp extra?

Happy ending

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Den största skillnaden är att du kan ha fler enheter anslutna via PCI Express 4.0 via chipset. På B550 ansluts de portar som går via chipset med 3.0. Så om du absolut måste köra mer än en NVMe SSD eller flera grafikkort över 4.0 så är det X570 som gäller, annars klarar du dig fint på B550.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Måste säga att Geekbench som han ofta lyfter fram är en ännu sämre måttstock.

Har aldrig sagt att GB5 är prefekt, har en lång utläggning om problemen här. Precis som Cinebench har GB5 "problem" med att RAM-hastigheten är i praktiken irrelevant på Zen2/3 då deras L3$ är så stor att lite över hälften av testerna får plats där.

GB5 är primärt tänkt för testa race-to-sleep i bärbara (och L3$ är normalt väsentligt mindre än 64 MB där!), men en stor andel av testfallen är högst relevanta även för stationära. Finns flera tester för bild- och videoredigering samt test för kompilering.

Finns bara en enda aspekt som Cinebench testar som inte testas i GB5: hur CPU-frekvensen påverkas när kretsen är belastad under längre tid. I övrigt är CB en usel benchmark

• testar bara en enda work-load, GB5 testar totalt 21 olika fall

• den work-load CB faktiskt testar är väldigt atypisk + det är en last som numera utförs långt bättre på RTX-korten

Så för att förtydliga: alla syntetiska och halvsyntetiska benchmarks har problem. Peka gärna på vilken hel/halvsyntetisk benchmark som du anser är bättre än GB5.

Självklart är det långt bättre att testa riktiga program. Det tar dels betydligt mer tid (personalresurser) än att köra färdigpaketerade benchmarkslingor, dels är test av program egentligen bara bättre om man testar just de problem man själv bryr sig om.

I princip alla webbplatser som testar CPUer har spel-tester. Bryr man sig om spelprestanda ska man självklart väga resultaten där långt högre än övriga resultat. Själv väntar jag in Phoronix tester, det är tyvärr en enmansshow och en rätt smal site då de fokuserar på Linux. Men de testar typiskt >100 olika program, vilket för mig personligen är ett stort plus då jag primärt kör Ubuntu som desktop OS (d.v.s. spelprestanda är inte prio#1).

Vad jag noterat är att om man specifikt plockar ut kompilator, SQLite och HTML5 testerna ur GB5 hamnar man förvånadsvärt nära relativ prestanda i de program jag bryr mig om. Ser inte varför det inte skulle fungera om man t.ex. bildredigerar och plockar ut en eller flera av de 7 deltester som gör något inom det området.

Totalvärdet kanske inte superbra. Ser ju riktigt fint ut för 5900X, ~1700 poäng! Bara genom att splitta det i heltal och flyttal ser man värdefull information: ~1900 i flyttal och ~1500 i heltal (1000 = Skylake @ 3,6 GHz, 35 % av totalpoäng är flyttal, 60 % är heltal och 5 % är crypto).

Ställd mot 10900K är fördelen väsentligt större för flyttal. Samma gäller mot Apples Firestorm, Iphone12/Ipad Air 4 hänger trots sina 3,0 GHz med Zen3 @ 4,95 GHz i heltal, men ligger lite mer än 200 poäng lägre i flyttal -> ~100 lägre i totalpoäng. Tror det är rätt mycket vad vi kommer se i praktiken, Zen3 kommer vara snabbare än Skylake i heltal och rätt mycket snabbare i flyttal. Apple lär ta kronan för heltal när Mac:arna släpps, men Zen3 lär behålla den för flyttal.

Om det blir utfallet: är inte det rätt exakt vad GB5 säger?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Nä men ett 5000-serie blir det solklart i inköpslistan. Dock vet fortfarande inte om jag vill ha 5600x eller 5800x...

Du vill nog ha 5800x, men du vet inte om du vill betala för den!

Permalänk
Medlem

Fick bli ett B550 då jag egentligen inte har behovet av flera M.2s och grafikkort plus att man slipper den lilla fläkten. Ska bli intressant det här, senast man körde AMD var det en Athlon 2800+ (har jag för mig att den hette).

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Fick bli ett B550 då jag egentligen inte har behovet av flera M.2s och grafikkort plus att man slipper den lilla fläkten. Ska bli intressant det här, senast man körde AMD var det en Athlon 2800+ (har jag för mig att den hette).

På mitt moderkort startar fläkten när jag bootar datorn, och går bara under tiden bios-laddskärmen visas. Därefter startar den aldrig igen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Fläkten på min bräda går bara på max när datorn startar, precis som chassifläktarna, GPU och CPU fläktarna. Har aldrig hört den vid spel eller benchmarks och chipset temperaturen verkar aldrig gå speciellt högt ändå.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9