Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tror ni att det skulle vara möjligt att köra ett undervoltat 3080 på ett Seasonic Prime Ultra 550W?
Specsen på agget säger följande;
Rail +12V - 45A - 540W

Tänker då tillsammans med en 3600/5600x eller 5800x, en NVMe, fyra fläktar inkl. CPU-fläkten.

Ja men helst inte?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Drog ner mitt 3080 Eagle OC till 0.825V @ 1845Mhz. Skalade av 5 behövliga grader(testat på 15 port royale runs) utan märkbar prestandaförlust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Tack för tipset! Drog ner mitt 3080 Eagle OC till 0.825V @ 1845Mhz. Skalade av 5 behövliga grader(testat på 15 port royale runs) utan märkbar prestandaförlust!

Grymt väntar själv på det kortet vad får du för power draw på kortert med den undervoltningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Om det är någon hjälp så är dessa mina hittills lyckade kombinationer:

868 mV - 1890 MHz

856 mV - 1800 MHz

775 mV - 1680 MHz

756 mV - 1665 MHz

750 mV - 1635 MHz

Under 750mV verkar mitt kort inte nå någon meningsfull frekvens.

Grymt hur låg watt förbrukning lyckas du komma ner i som lägst för kortet då? Sitter med ett evga G2 550 watt och hoppas kunna köra med mitt kommande rtx 3080 i några månader med den psun

Permalänk
Medlem

Just fått mitt kort(3080 asus tuf oc) och testar just nu med 850mv på 1860MHz. Det ger mig i de scenarion jag testat någon enstaka procent sämre prestanda, men över 100!!! watt lägre effektåtgång. Ligger på runt 225w nu istället för korets ursprungliga 340w. Helt galet.
Kortet blev 10c kallare trots att fläktarna går långsammare. Får se om kortet är stabilt i långa loppet med dessa inställningar, men jag har precis börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Grymt hur låg watt förbrukning lyckas du komma ner i som lägst för kortet då? Sitter med ett evga G2 550 watt och hoppas kunna köra med mitt kommande rtx 3080 i några månader med den psun

På den mest nervoltade och nerklockade så lägger sig board power draw
på ca 180W.
Notera dock att den inställningen använder jag enbart för Folding@home

För mitt spelande ligger jag på 775mV, 1680MHz då ligger den på ca 210 W.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Grymt väntar själv på det kortet vad får du för power draw på kortert med den undervoltningen?

Lite ny på det här. Hur ser jag det? Är det med nvidia programmet som Jonas tipsar om i guiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Lite ny på det här. Hur ser jag det? Är det med nvidia programmet som Jonas tipsar om i guiden?

Mest detaljer får du med gratisprogrammet TechPowerup GPU-Z, gratis att ladda ner.
Själva överklockningen använder jag MSI Afterburner

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

På den mest nervoltade och nerklockade så lägger sig board power draw
på ca 180W.
Notera dock att den inställningen använder jag enbart för Folding@home

För mitt spelande ligger jag på 775mV, 1680MHz då ligger den på ca 210 W.

Fyfan vad nice då borde jag kunna klara mig med 550 watt evga G2 i några månader ? med i7 6700k och rtx 3080 (= om jag kan få ner kortet under 220 W åtmionstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Fyfan vad nice då borde jag kunna klara mig med 550 watt evga G2 i några månader ? med i7 6700k och rtx 3080 (= om jag kan få ner kortet under 220 W åtmionstone

Jag tror det kan funka, men tänk på att du pressar gränserna för vad ditt PSU klarar och du kan få problem i längden.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Provade att undervolta mitt 3080 Gainward Phantom GS

Ligger stabilt på 1920mhz med 875mV

3dmark innan låg på 18400, med undervolt 18080. Kortet går ca 4-5 grader svalare.

Permalänk
Medlem

Fick ner board power draw från 330-340 till ~280 och även ljudnivån samtidigt som prestandan i 3dmark ökade ~2-3% med denna:

Detta gav 1-2% sämre än standard men sänkte watten till 195-220:

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Fick ner board power draw från 330-340 till ~280 och även ljudnivån samtidigt som prestandan i 3dmark ökade ~2-3% med denna:
https://i.imgur.com/nFpdHyT.png

Detta gav 1-2% sämre än standard men sänkte watten till 195-220:
https://i.imgur.com/vbf9mR5.png

Med ditt sista exempel dvs 775/1700 clock så är det första gången jag känner att mitt kort är stabilt sen jag fick kortet två dagar sen. Har haft freqventa CTDs i spel när jag använt stock/standard inställningarna som kortet kommer med. Blev faktiskt orolig och fundersam när man sedan länge läst att Nvidia har åtgärdat CTD problemet sedan veckor tillbaka via drivrutiner.

Sen satt man där med ett nytt kort som fortfarande hade och har CTD problem... Kändes lite snopet. Älskar dock prestandan när det väl fungerar.

Har provat många Clock Configs som postas här i tråden, men din sista där är den enda som fungerat för mig hittils. Så stort tack för den.

Är mycket konfundersam till varför jag måste sänka Mhz ifrån 2100 som är stock på mitt OC kort ända ner till 1700 för att få det stabilt?

Vet dock inte om jag ska vara glad över att jag kan köra det på 1700 eller gråta floder för att jag inte kan köra det på stock 2100. Spontant så känns det ju som om man tappar prestanda, - 400Mhz?? men i realiteten så kanske det är bra, och man inte tappar nämnvärt?

Känns ju så omvänt med 3080 mot tidigare generationer, förut hade man ett bra kort och hade tur i lotteriet ju mer man kunde överklocka det, med den här generationen så har man fått ett bra kort och tur i lotteriet ju mer man kan Underklocka det?

Förvirrad..

Edit : läste på lite mer nu, ser ju nu att Nvidia anger 1710 som boost clock på sina referens kort, det kanske förklarar varför mitt kort nu känns stabilt när jag kör på exakt den freqvensen, är det 3e partstillverkarna som har släppt OC kort som är helt åtfanders för hårt uppklockade då eller? Som i mitt fall där det inte ens går att använda utan CTDs om man inte klockar ner det?

Det är ju isåfall skandal alltså.

Permalänk
Medlem

@LastNinjas kör du senaste drivrutinen?

Då ska det väl funka hyfsat stabilt för de flesta så om det inte gör det för dig känns det som kortet är lite av ett måndagsex, och du bör kunna vända dig till korttillverkaren...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Med ditt sista exempel dvs 775/1700 clock så är det första gången jag känner att mitt kort är stabilt sen jag fick kortet två dagar sen. Har haft freqventa CTDs i spel när jag använt stock/standard inställningarna som kortet kommer med. Blev faktiskt orolig och fundersam när man sedan länge läst att Nvidia har åtgärdat CTD problemet sedan veckor tillbaka via drivrutiner.

Sen satt man där med ett nytt kort som fortfarande hade och har CTD problem... Kändes lite snopet. Älskar dock prestandan när det väl fungerar.

Har provat många Clock Configs som postas här i tråden, men din sista där är den enda som fungerat för mig hittils. Så stort tack för den.

Är mycket konfundersam till varför jag måste sänka Mhz ifrån 2100 som är stock på mitt OC kort ända ner till 1700 för att få det stabilt?

Vet dock inte om jag ska vara glad över att jag kan köra det på 1700 eller gråta floder för att jag inte kan köra det på stock 2100. Spontant så känns det ju som om man tappar prestanda, - 400Mhz?? men i realiteten så kanske det är bra, och man inte tappar nämnvärt?

Känns ju så omvänt med 3080 mot tidigare generationer, förut hade man ett bra kort och hade tur i lotteriet ju mer man kunde överklocka det, med den här generationen så har man fått ett bra kort och tur i lotteriet ju mer man kan Underklocka det?

Förvirrad..

Edit : läste på lite mer nu, ser ju nu att Nvidia anger 1710 som boost clock på sina referens kort, det kanske förklarar varför mitt kort nu känns stabilt när jag kör på exakt den freqvensen, är det 3e partstillverkarna som har släppt OC kort som är helt åtfanders för hårt uppklockade då eller? Som i mitt fall där det inte ens går att använda utan CTDs om man inte klockar ner det?

Det är ju isåfall skandal alltså.

Du är en av få som jag sett som har problemen du beskriver så jag tror mer på att det är ditt kort som verkar smått oberäkneligt. Jag funderar på om det kan ha med värme att göra? Sitter kylaren ordentligt?

Mitt 3080 har inga problem med att ligga 200-300 MHz över specificerad boostfrekvens på 1800MHz.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@LastNinjas kör du senaste drivrutinen?

Då verkar det väl funka stabilt för de flesta så om det inte gör det för dig känns det som kortet är lite av ett måndagsex, och du bör kunna vända dig till korttillverkaren...

Jupp, kör senaste drivrutinen, gjorde en ominstallation av drivrutin + geforce experiance, valde "ren installation" efter jag bytte ifrån mitt 1080.

Det spel jag har haft mest CTDs med är Divison 2, RDR 2 har fungerat bättre men har dock även haft CTDs innan den klocken jag kör på nu.

Kör med Nvidia Experiances rekommenderade inställningar för spelen

Skrivet av Rico01:

Du är en av få som jag sett som har problemen du beskriver så jag tror mer på att det är ditt kort som verkar smått oberäkneligt. Jag funderar på om det kan ha med värme att göra? Sitter kylaren ordentligt?

Mitt 3080 har inga problem med att ligga 200-300 MHz över specificerad boostfrekvens på 1800MHz.

Nu med 775/1700 clocken (775/1710 för att vara exakt) så håller kortet konstant 59 grader celcius under belastning. Lite osäker på vad kortet låg på out of the box. Ska nog kontrollera det.

Edit : Temperaturen ökar 10 grader till 69 med out of the box inställngarna, base boost ligger då på 1935.

Kan dock ha varit en av fläktarna som hade problem, en kabel låg mot en av fläktarna, fråga mig inte hur. Ska se om detta nu har löst problemet.

Ser ut som jag ökar med typ 15 FPS om jag kör out of the box klocken, men priset är då +10 grader samt att fläktarna går mycket hårdare, så jag kanske ligger kvar på 775/1710 clocken ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jupp, kör senaste drivrutinen, gjorde en ominstallation av drivrutin + geforce experiance, valde "ren installation" efter jag bytte ifrån mitt 1080.

Det spel jag har haft mest CTDs med är Divison 2, RDR 2 har fungerat bättre men har dock även haft CTDs innan den klocken jag kör på nu.

Kör med Nvidia Experiances rekommenderade inställningar för spelen

Nu med 775/1700 clocken (775/1710 för att vara exakt) så håller kortet konstant 59 grader celcius under belastning. Lite osäker på vad kortet låg på out of the box. Ska nog kontrollera det.

Edit : Temperaturen ökar 10 grader till 69 med out of the box inställngarna, base boost ligger då på 1935.

Kan dock ha varit en av fläktarna som hade problem, en kabel låg mot en av fläktarna, fråga mig inte hur. Ska se om detta nu har löst problemet.

Ser ut som jag ökar med typ 15 FPS om jag kör out of the box klocken, men priset är då +10 grader samt att fläktarna går mycket hårdare, så jag kanske ligger kvar på 775/1710 clocken ändå.

Dina temps låter normala och samma sak med boost. Utan överklockning boostar mitt kort upp till ca 1950 (med upp till 2100). Temps utan underclockning ligger runt 67-68 (med ca 61-62). Så det kan nog varit fläkten på ditt kort som skapade dina problem. Får hoppas det löste sig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Med ditt sista exempel dvs 775/1700 clock så är det första gången jag känner att mitt kort är stabilt sen jag fick kortet två dagar sen.
--------
Har provat många Clock Configs som postas här i tråden, men din sista där är den enda som fungerat för mig hittils. Så stort tack för den.

Kul att höra! Själv sitter jag med ett Eagle OC och har inte haft några problem, men det skiljer ju sig från kort till kort.
Om du vill felsöka själva kortet närmare så kanske det minst komplicerade är att peta in det i en annan burk - för att verifiera att det inte är någon annan komponent i burken som krånglar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått ngåra bra undervolt kurvor för RTX 3070 ännu?

Har undervoltat mitt 3070 MSI Ventus X2 och fått det stabilt på 862 mV och 1903 MHz, tempen maxar då på 72-73 grader med fläken kring 61%

Permalänk
Medlem

Lekt runt lite med mitt trinity OC.

Ligger atm på 0.850mV och 1890MHz, 69-70c och kortet går tyst och fint imo. Får strax under 11k i superstition benchmark där t.ex TUF OC får 11300 på swec recension med bra mycket högre powerlimit. Nöjd!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer med mitt 3080 TUF OC. Kortet körs i "quiet bios" och all data är uppmätt i 3dmarks port royal. Fördelen med port royal är att den belastar cpu väldigt lite så man mäter nästan grafikkortet helt exklusivt. Det använder också strålspårning/RT så att man kan vara säker på att kortet är stabilt även när RT används.

Jag kan nå högre klockfrekvenser och ta mig genom en runda port royal, men nedanstående bör vara stabila. Är bara den sista 900/1920 som inte är validerad en längre stund.

Score FPS Avg clock(MHz) Power(w) Default 11212 51,9 1879 337 No power/temp limit 11276 52,2 1888 354 850mV, 1845MHz 11065 51,2 1857 253 875mV, 1875MHz 11263 52,1 1872 274 900mV, 1920MHz 11330 52,5 1887 295

Som ni kan se så får jag 15Mhz extra i klockfrekvens(medel) för var 25mV extra vilket ger ca 25W mer värme. I vanligt spelande så är oftast effekten lite lägre då port royal verkligen belastar grafikkortet hårt inkl RT.

Går jag upp till 925mV så når jag precis under strömbudgeten, men jag tycker att under 900mV förmodligen är bäst att lägga sig om man vill ha ett svalt/tyst kort.

Man kan se att vid 850mV så boostar kortet högre än angiven basfrekvens, medans vid 875mV så är det jämt och vid 900mV så sänks klockfrekvensen. Detta är så vitt jag kan se pga temperatur. Det skiljer ca 10C mellan 850mV och 900mV.

Jag tror att runt 875mV är där jag kommer lägga mig, för då har jag samma prestanda som icke-OC fast med 60-70w mindre effektförbrukning vilket är trevligt.

stavning.se
Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite mer. Utöver att testa fler punkter så har jag validerat allt mha stresstest. Jag har gjort lite sammanställningar som ni kan se nedan.

Först en tabell med alla inställningar. Först Port royal som benchmark och sedan som stresstest. Benchmark är intressanta i sig för att man får en poäng, men mer intressant tycker jag är den genomsnittliga klockfrekvensen som kortet kan hålla i stresstestet. För med handen på hjärtat hur mycket tjänar man på att få 10extra fps den första minuten man spelar och sedan sjunker nivån? Vilken nivå kortet faktiskt kan hålla stabilt är för mig mycket mer intressant.

Poängen för de olika benchmark-rundorna. Som ni kan se så kan man få bättre resultat än standard trots att man kör med sänkt spänning.

Klockfrekvenserna för de olika inställningarna. Här ser man tydligt skillnaden mellan vilken klockfrekvens korten kan hålla stabilt i det korta 2min testet relativt det långa 45minuters stresstestet.

Ett spridningsdiagram för att visa förhållandet mellan ström och PR poäng. Upp till vänster är önskvärt.

Vad har jag kommit fram till då?

*Att original så drar kortet massor med ström, fläktarna låter mycket och man får inte den bästa prestandan. Som standard drar kortet 340w, fläktarna går på 1600rpm med quiet-bios bios och stabila klockfrekvensen i spel är runt 1850MHz.

* Genom att sänka spänningen och hitta den maximala klockfrekvensen så kan man tjäna mycket. Jag kommer nog lägga mig runt 1905/1920MHz nivån som en 24/7 inställning. I detta läget drar kortet knappa 300w, fläktarna ligger på dryga 1300rpm och jag får bättre prestanda då kortet faktiskt kan hålla dessa frekvenser i spel.

stavning.se
Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Nu har jag lekt lite mer. Utöver att testa fler punkter så har jag validerat allt mha stresstest. Jag har gjort lite sammanställningar som ni kan se nedan.

Först en tabell med alla inställningar. Först Port royal som benchmark och sedan som stresstest. Benchmark är intressanta i sig för att man får en poäng, men mer intressant tycker jag är den genomsnittliga klockfrekvensen som kortet kan hålla i stresstestet. För med handen på hjärtat hur mycket tjänar man på att få 10extra fps den första minuten man spelar och sedan sjunker nivån? Vilken nivå kortet faktiskt kan hålla stabilt är för mig mycket mer intressant.
https://www.bildtagg.se/file/s7xwxjw2tctdpur6383mqro

Poängen för de olika benchmark-rundorna. Som ni kan se så kan man få bättre resultat än standard trots att man kör med sänkt spänning.
https://www.bildtagg.se/file/efshq0sh86hc4w7kgutw10q5

Klockfrekvenserna för de olika inställningarna. Här ser man tydligt skillnaden mellan vilken klockfrekvens korten kan hålla stabilt i det korta 2min testet relativt det långa 45minuters stresstestet.
https://www.bildtagg.se/file/qe2r4ifg7mw9pza3ftj7nju

Ett spridningsdiagram för att visa förhållandet mellan ström och PR poäng. Upp till vänster är önskvärt.
https://www.bildtagg.se/file/ok6o3mayh2dla518xfgblrp3

Vad har jag kommit fram till då?

*Att original så drar kortet massor med ström, fläktarna låter mycket och man får inte den bästa prestandan. Som standard drar kortet 340w, fläktarna går på 1600rpm med quiet-bios bios och stabila klockfrekvensen i spel är runt 1850MHz.

* Genom att sänka spänningen och hitta den maximala klockfrekvensen så kan man tjäna mycket. Jag kommer nog lägga mig runt 1905/1920MHz nivån som en 24/7 inställning. I detta läget drar kortet knappa 300w, fläktarna ligger på dryga 1300rpm och jag får bättre prestanda då kortet faktiskt kan hålla dessa frekvenser i spel.

Underbar sammanställning Tack

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på sänkningen av spänningen när det gäller 3090?

Vad är lagom att först testa?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

1905MHz/10500MHz @881mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det någon skillnad på sänkningen av spänningen när det gäller 3090?

Vad är lagom att först testa?

Har för mig du kommer få snarlik energi minskning och temperatur på 3090 också enligt de guider jag läst

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det någon skillnad på sänkningen av spänningen när det gäller 3090?

Vad är lagom att först testa?

De bygger ju på samma GA102 chip så bör ge liknande resultat.

Jag vet inte vad som är en bra utgångspunkt för 3090 tyvärr. Testa med 850mV och se hur högt du kan gå i klockfrekvens?

Permalänk
Medlem

3090 MSI X Trio

Kör just nu på:
825mv !
1860Mhz + 250mem
Port Royal score på 13190 (ca 300 mindre än stock)...
Tempen ligger på 58 grader med ca 50-60% på fläkten..
Mest intressant Drar ca 305W i snitt under körning

Kör också denna konf:
875mv
1950Mhz +250mem
Royal score på 13650, (100 mer än stock)
Tempen ligger på ca 65
Drar ca 350W i snitt..

EDIT:
1890 på 825 verkar lovande, lite mer watt dock och några grader varmare 13315 i resultat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det någon skillnad på sänkningen av spänningen när det gäller 3090?

Vad är lagom att först testa?

Se mitt inlägg ovan för tips på nivåer..

Permalänk
Medlem

Tack för denna guide Jonas!