AMD Radeon RX 6000 stödjer ray tracing via Microsoft DXR och Vulkan

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6000 stödjer ray tracing via Microsoft DXR och Vulkan

Ray tracing-dimman lättar kring bolagets kommande grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var väl 100% väntat? Var det alltså någon som trodde att AMD inte skulle stödja officiella API:er?

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer klart att man ska hänga på köpknappen den 18/11.

Permalänk
Medlem

Ångrar digert att jag köpte en G-sync-skärm. Radeon 6000-serien ser ut att bli riktigt fina kort.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Blir bara mer och mer klart att man ska hänga på köpknappen den 18/11.

@Viktorph

Skickade du tillbaka ditt gigabyte 3080?

#18644434

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Viktorph

Skickade du tillbaka ditt gigabyte 3080?

#18644434

Sålde det. 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Sålde det. 😊

Härligt, jag tog mitt på öppet köp när inte 10GB vram verkar vara så framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

"Ray-Tracing" låter lite coolt och får mig att vilja köpa nytt grafikkort.

"Strålspårning" får mig lite att sätta corn flaksen i halsen. Låter inte alls spännande...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Ray-Tracing" låter lite coolt och får mig att vilja köpa nytt grafikkort.

"Strålspårning" får mig lite att sätta corn flaksen i halsen. Låter inte alls spännande...!

Det är väl en ganska normal reaktion att man anser att främmande språk är mer exotiska än sitt modersmål? Nu utgick jag visserligen ifrån att du är svensk, om inte så stavar du väldigt bra åtminstone!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

är väl som förväntat?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

BFV och COD är två av de minst impondernade implementeringarna av RT så inte mycket att hänga i julgranen. Testade häromdagen på impuls DXR i BFV multiplayer med polarna, fortfarande stuttering framedropping mess.

Meanwhile i teardown är lighting skitsnyggt men är hårdvaruagnostiskt och kan köras på en potatis typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Mitt nästa kort måste inte ha det, men det kommer att ha det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Det är väl en ganska normal reaktion att man anser att främmande språk är mer exotiska än sitt modersmål? Nu utgick jag visserligen ifrån att du är svensk, om inte så stavar du väldigt bra åtminstone!

Jag är 75% svensk enligt släktträdet. Jag känner mig däremot mer svensk än så Iallafall när julmusten och skumtomtarna kommer in på ICA-hyllorna...

Permalänk
Medlem

För mig nästa gång det blir köp av grafikkort kommer det att spela roll med "strålspårning" (låter bara fel i mina öron). När det lanserades i 2000 serien på nvidia så kändes det lite meh, men nu börjar ju sakerna kunna prestera lite.

Ska bli väldigt intressant att se testerna på dessa kort på väldigt många parametrar!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Var kommer Amds nya grafikkort lägga sig prestanda-mässigt?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Var kommer Amds nya grafikkort lägga sig prestanda-mässigt?

Ska man tro AMD (de brukar inte precis ljuga i sina slides) så kommer 6800Xt slåss rätt jämt med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ska man tro AMD (de brukar inte precis ljuga i sina slides) så kommer 6800Xt slåss rätt jämt med 3080.

Tack för svar. Prisbilden är ju intressant i så fall.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ska man tro AMD (de brukar inte precis ljuga i sina slides) så kommer 6800Xt slåss rätt jämt med 3080.

Ja, det är ju rätt så klart att de kommer ligga jämt med 3080 i traditionell rendering, om RT skalar lika bra som resten så kommer de klå 3080 på den biten med 6800XT (observera att wccftech visar 6800, inte XT).

Permalänk

Vad menas med "blir dock utan stöd för Nvidia-specifika tekniker.", jag trodde "RTX ON" bara var en re-branding av DXR? Betyder det at ray tracing i Nvidia-titlar som Control och Cyperpunk inte kommer fungera med AMD-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Vad menas med "blir dock utan stöd för Nvidia-specifika tekniker.", jag trodde "RTX ON" bara var en re-branding av DXR? Betyder det at ray tracing i Nvidia-titlar som Control och Cyperpunk inte kommer fungera med AMD-kort?

Ja. Det om något är ju vad denna nyheten handlar om kan jag tycka. Inte att 6000 serien har raytraycing. Nvidia har tydligen låst sin teknik (ovanligt) och implementerat lite egen skit på den öppna standarden. Control lär fungera, cyberpunk är tveksamt till en början som jag förstått det. Huvudgrejen är åtminstone att om Nvidia säljer in sin "RTX" teknik i titlar så låser dom de spelen till deras låsta teknik = ingen öppen DXR.

Denna tråden är intressant i fallet: https://www.neogaf.com/threads/rdna2-amd-gpus-will-support-ex...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

(...)
Nvidia har tydligen låst sin teknik (ovanligt) och implementerat lite egen skit på den öppna standarden.
(...)

Lite typiskt Nvidia att låsa ned saker tänkte jag först. Drivrutiner, Gsync osv. Extra störande när det bygger på öppna standarder med lite lull lull ovanpå.
Sedan slog det mig att AMD numera kommer att ge påtagliga prestandafördelar om man kombinerar AMD CPU+MOBO+GPU. Vilket också blir en typ av inlåsning. I och för sig en inlåsning jag inte har något emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Lite typiskt Nvidia att låsa ned saker tänkte jag först. Drivrutiner, Gsync osv. Extra störande när det bygger på öppna standarder med lite lull lull ovanpå.
Sedan slog det mig att AMD numera kommer att ge påtagliga prestandafördelar om man kombinerar AMD CPU+MOBO+GPU. Vilket också blir en typ av inlåsning. I och för sig en inlåsning jag inte har något emot.

Grejen med AMD är dock att deras innovationer brukar bli öppna standarder vartefter (Freesync -> VESA Adaptive sync, Mantel -> Vulkan o.s.v.).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Grejen med AMD är dock att deras innovationer brukar bli öppna standarder vartefter (Freesync -> VESA Adaptive sync, Mantel -> Vulkan o.s.v.).

Freesync är väl AMDs namn på hur de kopplar upp sig mot den öppna standarden adaptive sync.
Adaptive sync har inte AMD utvecklat utan det är VESA som står bakom denna.

Ja, namnet freesync används också som en certifiering på skärmar som enligt AMD har tillräckligt bra adaptive sync-implementation.
Men det sitter alltså inte AMDteknik i freesyncskärmarna.

Vulkan (eller ja, Mantle) är däremot ett bra exempel på AMDs grejer som blivit öppen standard.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag trodde "RTX" raytracing var just dx12:s DXR bara ett fancy namn på deras implementation i drivrutin till sin hårdvaru-acceleration av det. så RTX spel borde funka på alla kort som implementerar DXR...
eller har jag varit ute och cyklat?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alexbriss:

Vad menas med "blir dock utan stöd för Nvidia-specifika tekniker.", jag trodde "RTX ON" bara var en re-branding av DXR? Betyder det at ray tracing i Nvidia-titlar som Control och Cyperpunk inte kommer fungera med AMD-kort?

DXR i.o.f.s. inte heller någon öppen standard, det är en specifikation som är del av DirectX som i sin tur helt kontrolleras av Microsoft.

Vad "RTX" egentligen avser är lite luddigt, men i kontext av DXR är det rättframt: DXR är ett API, detta API måste på något sätt realiseras av drivers + underliggande kisel. Nvidia kallar sin kombination av drivers + kisel som realiserar DXR för RTX.

AMD kanske inte har ett specifikt namn för motsvarande, men även där finns ju drivers + kisel i exakt samma syfte. Denna konkreta implementation av en teknik är i praktiken alltid helt låst till en specifik tillverkare, hela syftet med drivers i OS är att överbrygga den delen.

Går man utanför DirectX och spel finns det Nvidia specifik teknik relaterat till ray-tracing. Vare sig OpenCL, SYCL eller CUDA har något vettigt sett att effektivt utnyttja det kisel som nu specifikt designats för att hantera ray-tracing. Nvidia har här något de kallar OptiX, en teknik som fått väldigt brett stöd i renderingsprogram. OptiX är lika knutet till Nvidias GPUer som CUDA.

AMDs 6000 serie kommer inte alls se samma boost i renderingsprogram med mindre än att man dels definierar motsvarande funktioner som OptiX (vilket är den lätta biten) samt även ser till att dessa funktioner faktiskt används i någon relevant utsträckning (vilket är den svåra biten där Nvidia totalt kört över alla andra för tillfället).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Ray-Tracing" låter lite coolt och får mig att vilja köpa nytt grafikkort.

"Strålspårning" får mig lite att sätta corn flaksen i halsen. Låter inte alls spännande...!

Haha, ja strålspårning för mig låter som att skriva något i snön med en urinstråle.

Men! Det är ju bra om Swec hjälper till att minska hypen, så man (dvs jag) inte köper grejer man egentligen inte vill ha, bara för att det låter häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Ångrar digert att jag köpte en G-sync-skärm. Radeon 6000-serien ser ut att bli riktigt fina kort.

Beror ju på. Ligger du ens och lirar i frekvenser så Gsync tillför något då? Man ska ju inte klamra sig fast vid det om det inte tillför något.

Det är ju främst tänkt för tillfällen när skärmarna har låg uppdateringsfrekvens och trots det var även denna var svår att nå upp till för att köra med Vsync. När 4K kom och skärmarna bara gick i 60hz var det typiskt trevligt eftersom 60FPS kunde man ju fetglömma då. Inte för att Vsync är önskvärt heller men när inte ens det var ett alternativ längre kom Gsync/Freesync som svar på detta dilemma helt enkelt för att bota tearing som är horribel på 60hz skärmar.

Men vitsen med Gsync på 120hz+ gamingskärmar är...tveksam, enligt mig. Även om man lirar i 50FPS på en 144hz skärm ser man knappt tearing ju. Om man inte är väldigt känslig eller aktivt kikar efter det skulle jag vilja påstå i varje fall.

Men alla är ju olika känsliga förstås, men man ska kanske ha detta i åtanke innan man upplever sig som låst, ställa sig frågan om man ens lider av tearing om man sitter på en 120+ Hz skärm osv. Går man upp över skärmens maximala frekvens fyller det ju verkligen noll funktion också, även det värt att ha i åtanke.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beror ju på. Ligger du ens och lirar i frekvenser så Gsync tillför något då? Man ska ju inte klamra sig fast vid det om det inte tillför något.

Det är ju främst tänkt för tillfällen när skärmarna har låg uppdateringsfrekvens och trots det var även denna var svår att nå upp till för att köra med Vsync. När 4K kom och skärmarna bara gick i 60hz var det typiskt trevligt eftersom 60FPS kunde man ju fetglömma då. Inte för att Vsync är önskvärt heller men när inte ens det var ett alternativ längre kom Gsync/Freesync som svar på detta dilemma helt enkelt för att bota tearing som är horribel på 60hz skärmar.

Men vitsen med Gsync på 120hz+ gamingskärmar är...tveksam, enligt mig. Även om man lirar i 50FPS på en 144hz skärm ser man knappt tearing ju. Om man inte är väldigt känslig eller aktivt kikar efter det skulle jag vilja påstå i varje fall.

Men alla är ju olika känsliga förstås, men man ska kanske ha detta i åtanke innan man upplever sig som låst, ställa sig frågan om man ens lider av tearing om man sitter på en 120+ Hz skärm osv.

Kör du utan vsync upplever du garanterat tearing och kör du med vsync har du mer delay och lägre fps än med adaptive sync. Man kan även låsa spel på olika fps utefter vad man har för hårdvara också sköter adaptive sync resten. T.ex. om du pendlar mellan 80-120fps kanske du vill låsa på 80 istället för 60 som vsync "erbjuder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Ray-Tracing" låter lite coolt och får mig att vilja köpa nytt grafikkort.

"Strålspårning" får mig lite att sätta corn flaksen i halsen. Låter inte alls spännande...!

låter Spårstrålning bättre för det Svenskaspråket??

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ray tracing-dimman lättar kring bolagets kommande grafikkort.

Läs hela artikeln här

"då stora titlar likt Battlefield V, Call of Duty: Modern Warfare och Dirt 5 nyttjar just Microsoft DXR, varför ray tracing kommer fungera även på AMD-kort i dessa vid lansering."

Det vore konstigt om inte Dirt 5 fungerade på AMD-korten vid lanseringen, eftersom det är ett av de fem spel som AMD själva använde som "sina" spel vid sin presentation. Lite dålig koll där kanske? Wccftech har inte full koll heller, de listar Wolfenstein Youngblood som ett DXR-spel, men det är Vulkan (genom idTech 6).

Dessa fem spel visade AMD som sina "RX 6000-spel" med bl a raytracing i form av skuggor:
Dirt 5
Godfall
The Rift Breaker
World of Warcraft: Shadowlands
Far Cry 6

Från presentationen Where Gaming Begins: Ep. 2 | AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics Cards

Utvecklarvideor från spelen via AMDs Youtubekanal hittills:
Dirt 5
Godfall

För att lägga till videolänkar