Intel gästspelar SweClockers Live

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade mycket hellre fått lite inblick i vad de satsar på idag och vad de tror om framtiden på både desktop och grafik men även laptops. Att ställa frågor i syfte att få höra någon typ av "försvarstal" känns ju bara dumt.

Ja, det är viktigt med vad som "känns".
Man skall verkligen inte underskatta folks känslor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Ozzed
Sen är det ju värt att påpeka att AMD också har byggt upp rätt mycket goodwill under senaste åren vilket Intel helt enkelt inte har. Nu när dom som du säger också förlorat sina sista strongholds känns det självklart att det kommer bli lite gloating. Med det sagt så hoppas jag att bashing håller sig till företaget Intel och att alla ändå kan hålla sig respektfulla mot de anställda

Ja det har du rätt i. Upplever kunderna att ett företag har de bästa produkterna, så blir företagskultur, hur de behandlar kunder etc oviktigt, men om företaget inte längre har den bästa produkten, ja då finns det ingen ursäkt kvar längre, och då är det klart att det blir mer negativ ton.

Men ja, oavsett så är det ju bara Interl och AMD som gör X86-processorer i prestandasegmentet, s¨det är såklart väldigt kul att Sweclockers lyckats få till intervju med båda, och det är klart intressantare när man får perspektiven från båda företagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av backspace:

Av vilken anledning skulle en konsument välja Intels processorer idag? (och här skulle det säkerligen gå att följa upp ett eventuellt förbakat PR-svar med fler kritiska frågor)

Vad är det Intel ligger efter med som de Måste jobba med och bli bättre på jämfört med sina konkurrenter?
osv osv.

Men jag är varken en journalist eller en skribent för Sveriges (Nordens?) största webbplats med tillhörande forum.

Kan förvarna redan om att jag inte är Janne Josefsson och Swec Live är inte Kalla Fakta.
Som i att Swec Live är ett underhållningsprogram och företagen är inbjudna som gäster.

Konstformen i det här är ju att ingen av dem vi intervjuar har en skyldighet att svara på våra frågor. Så då måste vi balansera våra frågor så att vi ställer relevanta frågor men också frågor som får relevanta svar.

Med det sagt så förstår jag om det inte kommer att vara allas kopp av te. Och självklart ska vi även sätta kniven mot strupen när vi har chans till det. Det här är dock inte ett sådant tillfälle.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja det har du rätt i. Upplever kunderna att ett företag har de bästa produkterna, så blir företagskultur, hur de behandlar kunder etc oviktigt, men om företaget inte längre har den bästa produkten, ja då finns det ingen ursäkt kvar längre, och då är det klart att det blir mer negativ ton.

Men ja, oavsett så är det ju bara Interl och AMD som gör X86-processorer i prestandasegmentet, s¨det är såklart väldigt kul att Sweclockers lyckats få till intervju med båda, och det är klart intressantare när man får perspektiven från båda företagen.

Du har en sak som alla vi AMD ägare står i enorm tacksamhetsskuld till Intel för: deras enorma insatser på programvarusidan. AMD är lysande på att designa kisel, men är inte mycket de åstadkommit på programvarusidan.

Tyvärr lär just det vara något där Intel lär dra åt tumskruvarna runt, det har redan hänt i bl.a. MKL. Så länge de kunde ignorera AMD kostade det garanterat mer resurser att lägga in spärrar mot AMD än att låta det bero.

Å andra sidan har ju inte AMD något rättighet att kunna använda det Intel lägger rätt stora FoU-resurser på för att sedan ge bort "gratis". "Gratis" kan mycket ändras till MacOS gratis, det är kostnadsfritt förutsatt att man har korrekt HW-dongel. Kommer garanterat köra "hackintosh", fanns tidigare sådana tricks att ta till för MKL, de verkar nu tätade.

Gnäller man om det tycker jag man har lite onyanserad bild på det hela. AMD får helt enkelt dra sitt eget strå till stacken likt alla andra företag. Att göra att hack och kalla det "öppet" gör ingen gladare, snarare tvärtom. De seriösa spelarna runt öppen källkod drar minst sin egen vikt i de öppna projekt som är mest kritisk för dem. Bara för AMD att öppna plånboken, kavla upp ärmarna och börja hjälpa till de med!

Är i.o.f.s. partisk, vill ju att x86 ska bli utbytt så fort som möjligt. Att de bäst optimerade biblioteken strular på det bästa x86 kislet borde irritera folk, gräset kanske är grönare på andra sidan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har en sak som alla vi AMD ägare står i enorm tacksamhetsskuld till Intel för: deras enorma insatser på programvarusidan. AMD är lysande på att designa kisel, men är inte mycket de åstadkommit på programvarusidan.

Tyvärr lär just det vara något där Intel lär dra åt tumskruvarna runt, det har redan hänt i bl.a. MKL. Så länge de kunde ignorera AMD kostade det garanterat mer resurser att lägga in spärrar mot AMD än att låta det bero.

Å andra sidan har ju inte AMD något rättighet att kunna använda det Intel lägger rätt stora FoU-resurser på för att sedan ge bort "gratis". "Gratis" kan mycket ändras till MacOS gratis, det är kostnadsfritt förutsatt att man har korrekt HW-dongel. Kommer garanterat köra "hackintosh", fanns tidigare sådana tricks att ta till för MKL, de verkar nu tätade.

Gnäller man om det tycker jag man har lite onyanserad bild på det hela. AMD får helt enkelt dra sitt eget strå till stacken likt alla andra företag. Att göra att hack och kalla det "öppet" gör ingen gladare, snarare tvärtom. De seriösa spelarna runt öppen källkod drar minst sin egen vikt i de öppna projekt som är mest kritisk för dem. Bara för AMD att öppna plånboken, kavla upp ärmarna och börja hjälpa till de med!

Är i.o.f.s. partisk, vill ju att x86 ska bli utbytt så fort som möjligt. Att de bäst optimerade biblioteken strular på det bästa x86 kislet borde irritera folk, gräset kanske är grönare på andra sidan

En förklaring är väl att Intel haft mer pengar att röra sig med. Detta verkar ju dock balanseras lite nu om AMD fortsätter öka sin vinst, så det är klart att det vore bra positivt för alla om även AMD kunde vara med och bidra där. "Developers! Developers! Developers! Developers! "

Angående låsningar så har det väl hänt förr. Intel gimpade ju t. ex sin kompilator om den inte kördes på en Intel-processor, så liknande saker kan väl hända igen, om de bedömer att det är lönsammare än att låta bli. Jag är ju dock inget fan av artificiell nedlåsning, oavsett om det är AMD eller Intel eller Nvidia som gör det. Fan. Gör bra produkter som folk vill köpa iställer för att "tvinga" folk att köpa, kan jag tycka. Brukar ju dessutom bli lite av en sport att knäcka sådanna lås, och såg precis att någon lyckats köra 5000-serien på ett A320-moderkort, så ja... det brukar knäckas som sagt.

Angående X86's vara eller icke vara så känner jag att gärna för mig, sålänge det finns emulering för legacy-kod, men gissar att AMD och Intel skulle komm viftandes med sina patent i högsta hugg om det skulle bli aktuellt, så känns som vi sitter fast vad gäller det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.