Permalänk
Medlem

Ny dator för ca 13k?

Tjenix! Skulle någon kunna sätta ihop ett plock till mig? (Helst inet då dem kan bygga ihop den)

För ca 13k?? Hade varit guld 👍👍👍

Används mest till gaming/stream tittande 😃

Hittade denna, är denna något? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vet att det brukar vara bäst å bygga ihop själv men tänkte ändå höra 🤭

Permalänk
Medlem

Finns lite utrymme kvar i budget för en bättre CPU-kylare.

CPU & GPU är inom krypavstånd till Elgigantens 10700 & 2070S och 3700X CPU'n är överklockningsbar. (bättre CPU-kylare rekommenderas dock för överklockning)
Dubbel RAM & SSD, mkt snabbare RAM, DRAM cache på SSD'n.
Starkare PSU & en låda som andas.

Ett moderkort i 500-serien behövs nog inte då uppgradering till Zen 3 troligen inte är aktuellt innan BIOS för 400-serien finns tillgängligt. (finns troligen i Januari-21)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/lGsAY.png
Finns lite utrymme kvar i budget för en bättre CPU-kylare.

CPU & GPU är inom krypavstånd till Elgigantens 10700 & 2070S och 3700X CPU'n är överklockningsbar. (bättre CPU-kylare rekommenderas dock för överklockning)
Dubbel RAM & SSD, mkt snabbare RAM, DRAM cache på SSD'n.
Starkare PSU & en låda som andas.

Ett moderkort i 500-serien behövs nog inte då uppgradering till Zen 3 troligen inte är aktuellt innan BIOS för 400-serien finns tillgängligt. (finns troligen i Januari-21)

Denna ser fin ut! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat med köp tills nya serien grafikkort rullats ut helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Jag hade väntat med köp tills nya serien grafikkort rullats ut helt!

När blir detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

När blir detta?

AMD släpper sina kort 18e november, ta en titt på 6800! Nvidia har släppt sina toppkort nyss. Dröjer kanske någon månad innan 3060 släpps som jag tänker skulla matcha din budget, annars kolla om 3070 finns att få tag på om du vill lägga så mycket får du mycket prestanda/krona!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

AMD släpper sina kort 18e november, ta en titt på 6800! Nvidia har släppt sina toppkort nyss. Dröjer kanske någon månad innan 3060 släpps som jag tänker skulla matcha din budget, annars kolla om 3070 finns att få tag på om du vill lägga så mycket får du mycket prestanda/krona!

Jag förstår!

https://imgur.com/JJcGgpn

Jag äger denna datorn nu, skulle jag på något vis kunna uppgradera min dator istället för att köpa en helt ny? Vad tycker du jag borde göra isåfall?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Är det något särskilt du vill att den nya datorn ska klara? För enligt ovan så bör den klara "Används mest till gaming/stream tittande".
Hur som så avvakta i alla fall till och med den 5 november då AMDs nya processorer släpps.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

https://i.imgur.com/JJcGgpn.png

Är det något särskilt du vill att den nya datorn ska klara? För enligt ovan så bör den klara "Används mest till gaming/stream tittande".
Hur som så avvakta i alla fall till och med den 5 november då AMDs nya processorer släpps.

Nja alltså jag vill bara mer ha en mer allmänt.. snabbare dator? Det känns som denna börjar bli.. seg? När man ska ladda diverse sidor så tar det tid för att allt ska laddas fram (inte internet problem) i vissa spel som är mer CPU krävande (som typ Heroes of Newerth) så får jag inte ut så bra FPS.. etc..

Så mer en.. snabbare dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

i vissa spel som är mer CPU krävande (som typ Heroes of Newerth) så får jag inte ut så bra FPS.. etc..

Hur mycket är "inte så bra FPS", enligt dig? Ibland räcker det att du biffar upp något för att få bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Nja alltså jag vill bara mer ha en mer allmänt.. snabbare dator? Det känns som denna börjar bli.. seg? När man ska ladda diverse sidor så tar det tid för att allt ska laddas fram (inte internet problem) i vissa spel som är mer CPU krävande (som typ Heroes of Newerth) så får jag inte ut så bra FPS.. etc..

Så mer en.. snabbare dator?

Ominstallera windows, överklocka processorn och köp nytt grafikkort kan vara din väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Ominstallera windows, överklocka processorn och köp nytt grafikkort kan vara din väg

Skulle en ny SSD också hjälpa?

Skulle du kunna länka ett grafikkort / ny ssd som passar med min dator? 😊

Permalänk
Medlem

Ingen? :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Ominstallera windows, överklocka processorn och köp nytt grafikkort kan vara din väg

Detta och vänta på ddr5 kan vara ett alternativ. Men då kan du få hålla ut ett bra tag

Permalänk
Medlem

Håll ögonen öppna på marknaden här och hugg ett begagnat 2080/2080ti. Jag sitter själv fortfarande på en 4770k och med ett hyffsat grafikkort går det att lira på fortfarande. I synnerhet om man klarar sig på 1080p.

edit: svenska?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa den här

https://www.komplett.se/product/1172140/datorutrustning/dator...

Passar den i min dator eller behöver jag byta något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Funderar på att köpa den här

https://www.komplett.se/product/1172140/datorutrustning/dator...

Passar den i min dator eller behöver jag byta något mer?

Det är ju en annan plattform så köper du den du den så behöver du byta moderkort och eventuellt även RAM. Det behöver du ju visserligen oavsett vad du köper för nytt.

7600k är ju 4 kärnor/4 trådar så att du har problem kan bero på program i bakgrunden, något som en överklockning inte lär lösa. CPU:n du länkar till har 6 kärnor/12 trådar och är överlag betydligt snabbar och bör hänga med bättre under flera år (2-5 år) framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är ju en annan plattform så köper du den du den så behöver du byta moderkort och eventuellt även RAM. Det behöver du ju visserligen oavsett vad du köper för nytt.

7600k är ju 4 kärnor/4 trådar så att du har problem kan bero på program i bakgrunden, något som en överklockning inte lär lösa. CPU:n du länkar till har 6 kärnor/12 trådar och är överlag betydligt snabbar och bör hänga med bättre under flera år (2-5 år) framöver.

Skulle du kunna länka ett uppgraderings kit med mobo/ram/ssd och den cpun jag länkade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Skulle du kunna länka ett uppgraderings kit med mobo/ram/ssd och den cpun jag länkade innan?

Baserat på vad som tipsats i andra köptrådar så skulle detta paket säkert funka:

Moderkortet tog jag bara ett i mängden som såg bra ut, finns säkert bättre.
Ram är ett hyfsat standardval, vill du jaga FPS så finns andra alternativ. 16 GB borde räcka men 32 Gb är också ett bra val.
M.2 SSD disken är bara ett par hundralappar dyrare än motsvarande SATA SSD men är betydligt snabbare. 1 TB är en väl tilltagen siffra som är baserad på att du har allt på samma disk och ger dig rum att växa i.

Behöver du trimma budgeten lite mer och hamna under 6k så kan du förmodligen byta mobo i paketet till t.ex Gigabyte B550M AORUS ELITE och halvera storleken på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Baserat på vad som tipsats i andra köptrådar så skulle detta paket säkert funka:

https://komponentkoll.se/bild/pyxKE.png

Moderkortet tog jag bara ett i mängden som såg bra ut, finns säkert bättre.
Ram är ett hyfsat standardval, vill du jaga FPS så finns andra alternativ. 16 GB borde räcka men 32 Gb är också ett bra val.
M.2 SSD disken är bara ett par hundralappar dyrare än motsvarande SATA SSD men är betydligt snabbare. 1 TB är en väl tilltagen siffra som är baserad på att du har allt på samma disk och ger dig rum att växa i.

Behöver du trimma budgeten lite mer och hamna under 6k så kan du förmodligen byta mobo i paketet till t.ex Gigabyte B550M AORUS ELITE och halvera storleken på SSD:n.

Skulle även vilja ha en ny kylare.. tips på någon där med? ska vara enkelt å installera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Skulle även vilja ha en ny kylare.. tips på någon där med? ska vara enkelt å installera!

Det följer med en kylare till CPU:n, kan vara en idé att testa den innan du byter.
"Cooler Master Hyper 212" och "be quiet! Pure Rock 2" är två exempel på bra budgetkylare, vill du lägga mer så finns Noctua NH-D15 (AM4 versionen). Kan inte svara på hur lätta de är att montera men jag antar att de flesta kylare som finns lär vara hyfsat enkla om man bara läser instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det följer med en kylare till CPU:n, kan vara en idé att testa den innan du byter.
"Cooler Master Hyper 212" och "be quiet! Pure Rock 2" är två exempel på bra budgetkylare, vill du lägga mer så finns Noctua NH-D15 (AM4 versionen). Kan inte svara på hur lätta de är att montera men jag antar att de flesta kylare som finns lär vara hyfsat enkla om man bara läser instruktionerna.

Nej på nya generationen AMD följer det inte med någon kylare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nej på nya generationen AMD följer det inte med någon kylare.

Jo, det följer med en till 5600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Baserat på vad som tipsats i andra köptrådar så skulle detta paket säkert funka:

https://komponentkoll.se/bild/pyxKE.png

Moderkortet tog jag bara ett i mängden som såg bra ut, finns säkert bättre.
Ram är ett hyfsat standardval, vill du jaga FPS så finns andra alternativ. 16 GB borde räcka men 32 Gb är också ett bra val.
M.2 SSD disken är bara ett par hundralappar dyrare än motsvarande SATA SSD men är betydligt snabbare. 1 TB är en väl tilltagen siffra som är baserad på att du har allt på samma disk och ger dig rum att växa i.

Behöver du trimma budgeten lite mer och hamna under 6k så kan du förmodligen byta mobo i paketet till t.ex Gigabyte B550M AORUS ELITE och halvera storleken på SSD:n.

https://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500-svart

Detta chassit har jag, å allt passar i det va?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av leeggee:

Nja alltså jag vill bara mer ha en mer allmänt.. snabbare dator? Det känns som denna börjar bli.. seg?

Du har inte särskilt stor SSD, hur mycket har du lagrat på den? SSD:er blir långsammare när man fyller dem helt. En ny M.2 SSD på 1TB kan kanske snabba up din dator tillräckligt så att du slipper byta processor och moderkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du har inte särskilt stor SSD, hur mycket har du lagrat på den? SSD:er blir långsammare när man fyller dem helt. En ny M.2 SSD på 1TB kan kanske snabba up din dator tillräckligt så att du slipper byta processor och moderkort.

143GB/232GB ledigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av leeggee:

143GB/232GB ledigt.

Då är det inte det som är problemet.
It was worth a shot.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|