Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka chassifläktar ska jag köra på till detta bygge?

Permalänk
Medlem

Vilka chassifläktar ska jag köra på till detta bygge?

Hej!

Ska snart bygga min första PC, och är lite fundersam över hur jag ska göra med chassifläktarna. Det här har jag:

  • ASUS 3090 Strix OC

  • Intel i9 10900K

  • BeQuiet Pure Base 500DX

  • BeQuiet Dark Rock Pro 4

  • ASUS Maximus XII Hero

  • (också två stycken Samsung 970 EVO Plus som jag hört kan bli riktigt varma)

Som ni ser inte direkt de komponenter som genererar minst värme i världen. Vad ska jag köra för chassikylning av dessa två:

  • BeQuiet Silent Wings 3 140mm PWM

  • Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap

Det är endast dem jag väljer mellan just nu, så vattenkylning eller andra fläktar är inte riktigt aktuellt. Spelar det någon roll? Vill gärna att allt ska vara så tyst som möjligt men inte till vilket pris som helst.

Och vilken fläktkonfiguration ska man köra i detta chassi? Vad jag läst är det oftast bäst med ett positivt tryck, och då köra två 140mm på framsidan som insug och en 140mm på baksidan som utblås. Låter det bra? Något annat jag behöver tänka på?

Har också läst att man kan fästa en eller två insugsfläktar till GPUn, så det är den som avgör rpm istället för moderkortets controllers. Är det vettigt? Eller ska jag bara köra på moderkortet som vanligt? Nån som vet vad som är bäst där?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

2x140 i fronten som insug. Möjligtvis 1 eller två 120 i bak/top.

Fyll inte 140mm överallt. Kan eventuellt bli vibrationer och ljud.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Lorault:

2x140 i fronten som insug. Möjligtvis 1 eller två 120 i bak/top.

Fyll inte 140mm överallt. Kan eventuellt bli vibrationer och ljud.

Vibrationer och ljud av 140mm-fläktar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siglolmic:

Vibrationer och ljud av 140mm-fläktar?

Ignorera han ovan. Blir inga vibrationer och ljud med 140mm har själv 6st

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Tänkte bara säga också att det är väldigt svårt att mäta prestanda på chassifläktar, 99% av alla test av fläktar är gjorda på radiatorer där tryck värderas mycket högre än flöde, vilket gör att testen inte är applicerbara på val av inblås/utblåsfläkt. Både silent wings och A14 är bra fläktar, du kan försöka leta efter tester på luftflöde/dB men jag tror det blir svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Vibrationer och ljud av 140mm-fläktar?

Skrivet av anon300311:

Ignorera han ovan. Blir inga vibrationer och ljud med 140mm har själv 6st

Beror ju på vilken typ av 140mm-fläkt det är mer än bara det faktum att det är en 140mm.

Jag använder 5st 120mm och 1st 140mm mitt chassi, och den enda som vibrerar och som väsnas noterbart mer än de andra är 140mm-fläkten.

Med det sagt så skulle jag aldrig påstå att alla 140mm är dåliga och alla 120mm är bra.
Det finns bättre och sämre varianter av båda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tänkte bara säga också att det är väldigt svårt att mäta prestanda på chassifläktar, 99% av alla test av fläktar är gjorda på radiatorer där tryck värderas mycket högre än flöde, vilket gör att testen inte är applicerbara på val av inblås/utblåsfläkt. Både silent wings och A14 är bra fläktar, du kan försöka leta efter tester på luftflöde/dB men jag tror det blir svårt att hitta.

Av vad jag kunnat hitta hittills så är de två fläktarna ungefär likvärdiga. Noctua har lite bättre luftflöde och beQuiet har lite lägre ljudnivå. Enligt specsen så är Silent Wings 3 max 1000 rpm medan Noctua maxar på 1500. Men då är det nästan 10 dB högre ljudnivå när fläktarna maxar (vilket är förståligt med tanke på rpm:en). Flödesskillnaden är 82,5 cfm vs 59,5 cfm.

Så jag tänker väl kanske mest på den här frågan: Kommer mina krävande komponenter lida enormt av att jag kör på beQuiet? Är nybörjare så vet inte om jag "måste" ha kraftfullare grejer för att palla att kyla 3090 och i9.

(Å andra sidan maxar Dark Rock Pro 4 på 24,3 dB så det kanske är struntsamma om chassifläktarna är tystare? Vet inte hur mycket CPU-fläktarna i allmänhet går på en i9:a?)

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av siglolmic:

Vibrationer och ljud av 140mm-fläktar?

Skrivet av anon300311:

Ignorera han ovan. Blir inga vibrationer och ljud med 140mm har själv 6st

Nu blir jag väldigt förvånad och lite nyfiken, vad är det som gör/får rörliga delar som snurrar och flyttar luft att inte eventuellt vibrera och/eller föra oljud ifrån sig bara för att det är 140mm? Är det något magiskt med just talet 140mm?

Har haft 140mm fläktar (mer än en sort) som både vibrerat och låtit illa av sig, men samtidigt haft 120mm fläktar som varit tysta.
more är inte less, utan mer att less is more (tyst i det här avseendet).

@danielwerner
Arctic har fläktar som presterar i Noctua klass för en bråkdel av priset, om du vill komma undan billigare.
Proshop har bra pris på deras P12 nu med 5 pack för 222kr (plus 39kr frakt), de har även andra varianter och storlekar för bra priser.
Helt klart värt att ha i åtanke.
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är en bra tornkylare på processorn så är det kylningen för grafikkortet som man kan lägga lite mer energi på.
Jag tror att man klarar sig med de tre chassifläktarna som ingår. Två i fronten för insug, en där bak som utblås.
Understa fläkten kan man ha en mer aggressiv fläktkurva på så att grafikkortet får mer luft.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det ingår väl 3st 140mm fläktar i det chassit.
Finns ingen anledning att byta ut dessa eller addera fler fläktar.
Möjligtvis en till 140mm i fronten då som insug med borde inte behövas.

Permalänk
Medlem

Lådan kommer ju med tre Pure Wings 2 140 mm fläktar redan. Det är väl inget större fel på dem? Känns inte riktigt värt att ersätta dem åtminstone. (räkna med att behöva köra dem på maxvarv när du belastar burken dock)
Möjligen kan man köpa en extra 140mm silent wings 3 för att fylla upp fronten och ev få lite positivt tryck.
(Fånigt, men på något vis snyggare att hålla sig till samma märke på alla fläktarna )
*edit*
Jompa hann före

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Av vad jag kunnat hitta hittills så är de två fläktarna ungefär likvärdiga. Noctua har lite bättre luftflöde och beQuiet har lite lägre ljudnivå. Enligt specsen så är Silent Wings 3 max 1000 rpm medan Noctua maxar på 1500. Men då är det nästan 10 dB högre ljudnivå när fläktarna maxar (vilket är förståligt med tanke på rpm:en). Flödesskillnaden är 82,5 cfm vs 59,5 cfm.

Så jag tänker väl kanske mest på den här frågan: Kommer mina krävande komponenter lida enormt av att jag kör på beQuiet? Är nybörjare så vet inte om jag "måste" ha kraftfullare grejer för att palla att kyla 3090 och i9.

(Å andra sidan maxar Dark Rock Pro 4 på 24,3 dB så det kanske är struntsamma om chassifläktarna är tystare? Vet inte hur mycket CPU-fläktarna i allmänhet går på en i9:a?)

Det kommer vara helt lugnt med bequiet-fläktarna, jag tror knappast det finns en chans att du får problem med 3 140mm-chassifläktar på 1000rpm. Bättre att ha snabbare fläktar på själva komponentkylarna, luftflödet i chassit kommer det inte vara något fel på.

Också, när det gäller dB-mått på fläktar/kylare så gå aldrig på de siffrorna som står i specifikationerna eftersom de siffrorna skiljer sig extremt mycket åt beroende på hur man testar. Samma sak gäller flödesskillnader och tryck (Du kan jämföra från samma tillverkare, men inte emellan).

Permalänk
Medlem

Noctua fläkten är bättre men BeQuiet Silent Wings 3 ser riktigt trevliga ut och skriker kvalité. Eftersom både chassi och kylare är BeQuiet skulle jag kört på de

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Nu har jag börjat montera (jag kör med Silent Wings 3 140mm) och behöver redan lite teknisk support. Vet inte om det finns en tråd eller forumdel för oss förstagångsbyggare men jag kör här annars.

Hur ska jag montera frontfläktarna för bästa luftflöde? I chassit (500DX) finns det spår för att köra två fläktar, och nu satte jag båda i samma översta spår. Jag körde på BeQuiets vibrationsdämpande skruvar som man bara trycker in, och det känns som att de kommer glida ner med tiden eller? Så nu satte jag den undre fläktens översta skruvar i samma spår som den översta fläktens undre skruvar. Blir det för nära den övre fläkten och kommer att orsaka vibrationer eller andra nackdelar av det istället? Sitter fläktarna för nära varann i vilket fall? Hur ska man montera? Finns det ingen risk att fläktarna sakta men säkert glider ner med dessa skruvar?

Se bild:

Uppskattar lite snabb assistans.

PS. En liten extrafråga bara för säkerhets skull: Visst markerar pilarna på sidan vad som ska vara nedåt samt åt vilket håll luftflödet går? Så för insug ska pilen peka inåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack för tipsen! Nu har jag börjat montera (jag kör med Silent Wings 3 140mm) och behöver redan lite teknisk support. Vet inte om det finns en tråd eller forumdel för oss förstagångsbyggare men jag kör här annars.

Hur ska jag montera frontfläktarna för bästa luftflöde? I chassit (500DX) finns det spår för att köra två fläktar, och nu satte jag båda i samma översta spår. Jag körde på BeQuiets vibrationsdämpande skruvar som man bara trycker in, och det känns som att de kommer glida ner med tiden eller? Så nu satte jag den undre fläktens översta skruvar i samma spår som den översta fläktens undre skruvar. Blir det för nära den övre fläkten och kommer att orsaka vibrationer eller andra nackdelar av det istället? Sitter fläktarna för nära varann i vilket fall? Hur ska man montera? Finns det ingen risk att fläktarna sakta men säkert glider ner med dessa skruvar?

Se bild:

https://i.ibb.co/svRZXJV/2020-11-09-11-59-29.jpg

Uppskattar lite snabb assistans.

PS. En liten extrafråga bara för säkerhets skull: Visst markerar pilarna på sidan vad som ska vara nedåt samt åt vilket håll luftflödet går? Så för insug ska pilen peka inåt?

Generellt sett så är det ramens bakstycke på fläkten som indikerar luftriktningen.
Så enligt bild, läser du texten be quiet får du luft i ansiktet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Tänk på att förinstallerade pureWings är något begränsade jämfört med vanliga wings man köper separat. De förinstallerade har begränsad hastighet ca 900-1000rpm, medan de man köper separat går upp till 1500rpm eller något liknande? Inte större problem men något man kanske bör ta med i beräkningar med luft in kontra luft ut.
Kör själv med BeQuiet låda, dock föregångaren Pure Base 500 (sedan förra årets inet julrea). Har de två medföljande fläktar monterade back och uppe som UT samt har två sådana - https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs... som insug.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Har jag gjort rätt nu med monteringen? Finns ju ett antal spår men har försökt sätta så att minst ett skruvpar vilar mot botten av spåret. Bara tänker så att det inte blir nåt problem av att två 140mm fläktar ligger så nära intill varann?

Eller man kanske ska placera båda fläktarna annorlunda för att få så riktat luftflöde som möjligt? Vad är bäst? Eller ser det bra ut?

Har tittat lite på andra som bygger i samma chassi men det är svårt att hitta exakt samma kombination/placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tänkte bara säga också att det är väldigt svårt att mäta prestanda på chassifläktar, 99% av alla test av fläktar är gjorda på radiatorer där tryck värderas mycket högre än flöde, vilket gör att testen inte är applicerbara på val av inblås/utblåsfläkt. Både silent wings och A14 är bra fläktar, du kan försöka leta efter tester på luftflöde/dB men jag tror det blir svårt att hitta.

Hur tycker du att man skall mäta då?
Man kan ju inte testa friblåsande (vilket är siffran som tillverkarna ger), då varje implementation ger någon form av tryckfall (begränsning).
Statiska trycket är säger ju egentligen ingenting det heller, då man vid den punkten har noll flöde.

Vilket betyder att man behöver mäta vid en punkt mittemellan för att då en mer rättvis punkt. Och då är det enligt mig att använda en vattenkylningsradiator en bra kompromiss som är lätt att implementera i testflödet.
Att försöka mäta luftflöde i ett "normaliserat" chassi är ju lönt att misslyckas, det finns för många variabler som påverkar tryckfallet (fläktfilter t.ex).

Ett annat problem är ju att olika fläktars utformning interagerar med chassin på olika sätt vilket kan inducerar missljud på olika sätt beroende på fästen, m.m. i chassina.

Skrivet av danielwerner:

Har jag gjort rätt nu med monteringen? Finns ju ett antal spår men har försökt sätta så att minst ett skruvpar vilar mot botten av spåret. Bara tänker så att det inte blir nåt problem av att två 140mm fläktar ligger så nära intill varann?....

Ser bra ut i mitt tycke, fästningsanordningen är väl baserad på gummi, så har du fått stiften tight så skall det ju inte glida.
Alternativet är ju att sänka de något så att den nedre fläkten sitter precis ovanför avdelaren för att "fokusera" mer av luftflödet mot grafikkortet, vilket är väl den delen som behöver det mest.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Hur tycker du att man skall mäta då?

Det jag säger är inte att jag har en bra lösning på problemet, jag säger bara att det är snudd på omöjligt att avgöra om Silent Wings 3 eller A14 är den bättre chassifläkten, och att man inte kan se på vanliga fläkttester hur bra fläktarna är, eftersom de testerna till 99% är gjorda på radiatorer.

Skrivet av loefet:

Man kan ju inte testa friblåsande (vilket är siffran som tillverkarna ger), då varje implementation ger någon form av tryckfall (begränsning).
Statiska trycket är säger ju egentligen ingenting det heller, då man vid den punkten har noll flöde.
Vilket betyder att man behöver mäta vid en punkt mittemellan för att då en mer rättvis punkt. Och då är det enligt mig att använda en vattenkylningsradiator en bra kompromiss som är lätt att implementera i testflödet.

Håller inte med om att det är rättvist att använda radiatortester som indikation på hur bra en chassifläkt fungerar. Alla högtrycksfläktar vinner de striderna, men jag tror inte det är någon som skulle argumentera att de fläktarna är bättre på luftflöde än lågtrycksfläktar.

Skrivet av loefet:

Att försöka mäta luftflöde i ett "normaliserat" chassi är ju lönt att misslyckas, det finns för många variabler som påverkar tryckfallet (fläktfilter t.ex).
Ett annat problem är ju att olika fläktars utformning interagerar med chassin på olika sätt vilket kan inducerar missljud på olika sätt beroende på fästen, m.m. i chassina.

Använder man gummifästen kan man eliminera missljud från chassit, och använder man samma chassi för flera fläktar skulle man kunna testa detta. Det är väl snarare så att problemet ligger i att skillnaden i temperatur på komponenter beroende på chassifläktar är så liten att det är nästan omöjligt att mäta.

Permalänk
Medlem

En annan sak slog mig nu: Fläktarna kommer ju med gummifästen som har korta och långa avstånd beroende på om man tar "S" eller "L"-sidan. Vilken ska man köra på?

Nu monterade jag det med fläktarna mot S-sidan, vilket betyder att de sluter tätare inpå. Eventuellt orsakar det mer vibrationer än om det är "max decoupling" - vad nu det heter på svenska. Har googlat och alla säger olika. Spelar det ens någon roll? Eller ska man köra tätt vid insug och icke-tätt vid utblås (någon sa detta)?