Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hos mig står gamepass delen 10/11 xbox står 13/11 efter det står det 6 nov redo att skeppas från vårat lager så förväntar mig att få ett mess idag att jag kan hämta i morgon

Nu står det ankommit terminal redo för omlastning.

Spännande, då är du före mig i alla fall
Jag är kvar på "Klar att skickas från vårt lager"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shookang:

Haha verkligen noll koll hela bundet, vet att jag ringde supporten när jag beställde i oktober för att kolla leverans dom sa att det skulle vara realese. Blev ju 12/09 och nu försöker man få tag på en konsol som en galning som iaf är i november 😅

Skrivet av Eldarion:

UPS har lite att göra idag då om den ska vara hos mig imorgon, givet att den skickas från NL

Vad är default leveransalternativ med UPS, till dörren? och om man ej är hemma att ta emot sååå? Utan att för den sakens skull välja i app eller dylikt menar jag.

Jag tar emot en del paket från Korea och det som skickas via Korea Post går tyvärr ofta via UPS i Sverige sen. Det är en helt bedrövlig organisation att ha att göra med. Aldrig varit med om något värre. Sämre än myndigheter i det Sydeuropeiska land jag stundvis bott i och det säger en hel del. Bland de mest bisarra upplevelser jag varit med om i konsumentväg.

[long rant]

Med det sagt brukar leveranserna vara ganska snabba. Så kan du vara hemma och ta emot paket med 1 minuts varsel ska det gå bra!

Skrivet av Derix:

Nu kanske jag blir nedröstad men det är väl inte hela världen om man får konsolen på onsdag istället för tisdag? Min ska gå från Nederländerna men det känns tveksamt om den är här till imorgon.

Jag skulle inte bry mig om jag så får leverans nästa vecka men hade gärna vetat i vart fall dagen innan när leveransen kommer.

Skrivet av PhaCe:

UPS från Nederländerna är snabbare än man tror, min sambo beställde en dator från Lenovo som levererades därifrån, hon beställde söndag kväll, hade den levererad vid lunchtid tisdag.
Men det kräver nog att grejerna skickas ganska omgående...

Ja de privata leveransbolagen kan vara grymt snabba. Skickade ett dokument med FedEx, från Hong Kong till Stockholm, dörr till dörr på <18h. Om det inte till och med var <16h.

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Jag tar emot en del paket från Korea och det som skickas via Korea Post går tyvärr ofta via UPS i Sverige sen. Det är en helt bedrövlig organisation att ha att göra med. Aldrig varit med om något värre. Sämre än myndigheter i det Sydeuropeiska land jag stundvis bott i och det säger en hel del. Bland de mest bisarra upplevelser jag varit med om i konsumentväg.

[long rant]

Med det sagt brukar leveranserna vara ganska snabba. Så kan du vara hemma och ta emot paket med 1 minuts varsel ska det gå bra!

Jag skulle inte bry mig om jag så får leverans nästa vecka men hade gärna vetat i vart fall dagen innan när leveransen kommer.

Ja de privata leveransbolagen kan vara grymt snabba. Skickade ett dokument med FedEx, från Hong Kong till Stockholm, dörr till dörr på <18h. Om det inte till och med var <16h.

Mina UPS paket kommer med ett lokalt bolag, får sms dagen före och får välja hur jag vill ha leveransen, där kan jag lämna fullmakt till chauffören att lämna paketet på valfri plats om jag inte är hemma, leveranstiden är 1 dag extra dock, så det är nog tur att jag slipper riktiga UPS verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag tar emot en del paket från Korea och det som skickas via Korea Post går tyvärr ofta via UPS i Sverige sen. Det är en helt bedrövlig organisation att ha att göra med. Aldrig varit med om något värre. Sämre än myndigheter i det Sydeuropeiska land jag stundvis bott i och det säger en hel del. Bland de mest bisarra upplevelser jag varit med om i konsumentväg.

[long rant]

Med det sagt brukar leveranserna vara ganska snabba. Så kan du vara hemma och ta emot paket med 1 minuts varsel ska det gå bra!

(...)

Haha, hoppas inte den här upplevelsen inte går hand i hand med din tidigare upplevelser. Går det till ett uthämtningsställe om man ej är hemma?

Jag är skeptisk till att jag kommer ha X:et i hand imorgon. Däremot betvivlar jag inte att det finns ett X till mig (alltså inget fel i ordersystemet hos MS). Är glad om det kommer i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Mina UPS paket kommer med ett lokalt bolag, får sms dagen före och får välja hur jag vill ha leveransen, där kan jag lämna fullmakt till chauffören att lämna paketet på valfri plats om jag inte är hemma, leveranstiden är 1 dag extra dock, så det är nog tur att jag slipper riktiga UPS verkar det som

Ja det är det. Hade betalt extra för att slippa dem även om leveransen kom en vecka senare

Skrivet av Eldarion:

Haha, hoppas inte den här upplevelsen inte går hand i hand med din tidigare upplevelser. Går det till ett uthämtningsställe om man ej är hemma?

Jag är skeptisk till att jag kommer ha X:et i hand imorgon. Däremot betvivlar jag inte att det finns ett X till mig (alltså inget fel i ordersystemet hos MS). Är glad om det kommer i veckan.

Om jag inte minns fel så är det deras hangar vid Arlanda man kan hämta upp paketet då. Men här får jag erkänna att jag kan ha fel. Kanske går att lösa på annat håll!

Med det sagt brukar de jobba snabbt. Om UPS säger 10:e så är det med 98% sannolikhet den 10:e som gäller skulle jag säga. Nu är det dock Microsoft som säger 10:e så vi får hoppas att det är pga det är när de beställt leveranserna till och att UPS bara inte uppdaterat på deras tracking.

Å andra sidan bryr jag mig inte. Känner som du nu, att jag vet att jag har en enhet på väg och det räcker för mig, även om den kommer senare.

Undrar när Elginganten har lust att höra av sig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Ja det är det. Hade betalt extra för att slippa dem även om leveransen kom en vecka senare

Om jag inte minns fel så är det deras hangar vid Arlanda man kan hämta upp paketet då. Men här får jag erkänna att jag kan ha fel. Kanske går att lösa på annat håll!

Det kan ju omöjligen stämma? 40 mil för en annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Haha, hoppas inte den här upplevelsen inte går hand i hand med din tidigare upplevelser. Går det till ett uthämtningsställe om man ej är hemma?

Jag är skeptisk till att jag kommer ha X:et i hand imorgon. Däremot betvivlar jag inte att det finns ett X till mig (alltså inget fel i ordersystemet hos MS). Är glad om det kommer i veckan.

Min erfarenhet av UPS, som visserligen är några år gammal nu eftersom jag väljer bort dom, är precis som @cbxb säger, förutom att jag aldrig fick något telefonsamtal utan bara ett meddelande om att paketet skulle komma hem till mig mellan säg 8-17 en viss dag. Tog ledigt och var hemma hela dagen men ingen ringde på, däremot satt det en post-it på dörren om att de hade försökt leverera. Nästa dag samma sak, men då stod det också att om jag inte var där imorgon så skulle paketet gå i retur. Det där hände mig tre gånger, en gång ringde jag först deras kundtjänst, utan hjälp, och sen skrev jag en lapp på dörren att de kunde lämna paketet på ett café i närheten vilket de gjorde. De andra två gångerna fick jag kundtjänst att hålla på paketet på deras central så fick jag åka dit och stå i kö efter åtta på kvällen för att få ut mitt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min erfarenhet av UPS, som visserligen är några år gammal nu eftersom jag väljer bort dom, är precis som @cbxb säger, förutom att jag aldrig fick något telefonsamtal utan bara ett meddelande om att paketet skulle komma hem till mig mellan säg 8-17 en viss dag. Tog ledigt och var hemma hela dagen men ingen ringde på, däremot satt det en post-it på dörren om att de hade försökt leverera. Nästa dag samma sak, men då stod det också att om jag inte var där imorgon så skulle paketet gå i retur. Det där hände mig tre gånger, en gång ringde jag först deras kundtjänst, utan hjälp, och sen skrev jag en lapp på dörren att de kunde lämna paketet på ett café i närheten vilket de gjorde. De andra två gångerna fick jag kundtjänst att hålla på paketet på deras central så fick jag åka dit och stå i kö efter åtta på kvällen för att få ut mitt paket.

Herregud, det här låter som ett mardrömsscenario in the making. Murphys lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min erfarenhet av UPS, som visserligen är några år gammal nu eftersom jag väljer bort dom, är precis som @cbxb säger, förutom att jag aldrig fick något telefonsamtal utan bara ett meddelande om att paketet skulle komma hem till mig mellan säg 8-17 en viss dag. Tog ledigt och var hemma hela dagen men ingen ringde på, däremot satt det en post-it på dörren om att de hade försökt leverera. Nästa dag samma sak, men då stod det också att om jag inte var där imorgon så skulle paketet gå i retur. Det där hände mig tre gånger, en gång ringde jag först deras kundtjänst, utan hjälp, och sen skrev jag en lapp på dörren att de kunde lämna paketet på ett café i närheten vilket de gjorde. De andra två gångerna fick jag kundtjänst att hålla på paketet på deras central så fick jag åka dit och stå i kö efter åtta på kvällen för att få ut mitt paket.

Herregud... men ja exakt så var det för mig.

Förutom att jag aldrig fått lappen varken på dörren eller i brevlådan.

Utan denna lapp kan man inte göra ändringar online (krävs någon kod som står på den).

Frågade supporten på telefon om de kan ta fram en sådan kod åt mig. Det kunde de inte.

Skrivet av Eldarion:

Det kan ju omöjligen stämma? 40 mil för en annan.

Får flagga för att jag alltså bor i Stockholm och därav minns det så (samt att jag eventuellt minns fel..) så i ditt fall har de nog alltså ett logistikcenter närmre dig ändå och då är det nog detta som gäller.

Mycket "om" "men" och "nog" här.

Skrivet av Eldarion:

Herregud, det här låter som ett mardrömsscenario in the making. Murphys lag.

Hade kunnat betala rätt bra pengar för att välja bort dem (om man fick alternativet). Även när det är enklare leveranser, bara av ren princip. Kommer aldrig ge det bolaget en krona frivilligt. Tyvärr har man inte alltid valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Herregud... men ja exakt så var det för mig.

Förutom att jag aldrig fått lappen varken på dörren eller i brevlådan.

Utan denna lapp kan man inte göra ändringar online (krävs någon kod som står på den).

Frågade supporten på telefon om de kan ta fram en sådan kod åt mig. Det kunde de inte.

Hade kunnat betala rätt bra pengar för att välja bort dem (om man fick alternativet). Även när det är enklare leveranser, bara av ren princip. Kommer aldrig ge det bolaget en krona frivilligt. Tyvärr har man inte alltid valet.

Det kommer att sluta med att jag tar ut semester för att köra 80 mil t/r till Arlanda. Jag känner det på mig.

Permalänk
Medlem

Verkar som det som skickades igår bara var handkontrollen, fick ännu ett till spårnings nummer som är till konsollen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Verkar som det som skickades igår bara var handkontrollen, fick ännu ett till spårnings nummer som är till konsollen.

Oh då kanske det dyker upp ett även för mig snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Det kommer att sluta med att jag tar ut semester för att köra 80 mil t/r till Arlanda. Jag känner det på mig.

Haha nej fan, detta ska gå bra!

Skrivet av sopaKREEM:

Verkar som det som skickades igår bara var handkontrollen, fick ännu ett till spårnings nummer som är till konsollen.

Intressant, min konsol fick tracking igår medan den extra kontrollen (vit, om det spelar roll..) ej fått tracking än. Beräknad leverans är dock fortfarande 10:e. Den är jag desto mindre angelägen om givet att sambo är bortrest hela november ändå.

Skickas kontrollen också från NL?

Edit: Har någons konsol gått iväg än? Min är bara markerad som "Shipment Ready for UPS" / "Label Created" hos UPS ("In transit" hos Microsoft).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Haha nej fan, detta ska gå bra!

Intressant, min konsol fick tracking igår medan den extra kontrollen (vit, om det spelar roll..) ej fått tracking än. Beräknad leverans är dock fortfarande 10:e. Den är jag desto mindre angelägen om givet att sambo är bortrest hela november ändå.

Skickas kontrollen också från NL?

Edit: Har någons konsol gått iväg än? Min är bara markerad som "Shipment Ready for UPS" / "Label Created" hos UPS ("In transit" hos Microsoft).

Haha, hoppet är det sista som lämnar människan. Min konsol har nu för övrigt beräknat lev. datum den 12:e hos MS. Har alltså ändrats från 10:e. Det känns rimligare givet att UPS inte delgivit någonting än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Spännande, då är du före mig i alla fall
Jag är kvar på "Klar att skickas från vårt lager"...

Ringe EG och dom sa lev i morgon som det såg ut.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Beställde en XSS av Elgiganten för en vecka sedan och har sedan dess inte hört ett ljud. Ser kanske inte sådär jätteljust ut inför release m ao. Något förvånande faktiskt då det inte sagts ett pip om eventuell brist på tillgång här i Sverige.

Är ändå försiktigt hoppfull.

Vad har du för orderstatus? ”Reserverad” eller lUnder behandling”?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Både konsollen och handkontrollen skickades från NL, min är också bara markerad med shipment ready och så står det likadant som du skrev hos MS. @cbxb

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Det kan ju omöjligen stämma? 40 mil för en annan.

Oroa er inte i onödan.
UPS är sådär att ha ett göra med men är ni inte hemma kommer ni få information från UPS att leverans kommer att försökas på nytt nästa dag alternativt så kan dem lämna paketet på ett av sina "UPS Access Points"

Ni kan söka vart ni har ert närmsta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Haha, hoppet är det sista som lämnar människan. Min konsol har nu för övrigt beräknat lev. datum den 12:e hos MS. Har alltså ändrats från 10:e. Det känns rimligare givet att UPS inte delgivit någonting än.

Känns inte orimligt. Min var ju leverans den 12:e hos MS vid bokning. Nu ändrat till 10:e. Står fortfarande 10:e. Jag antar att de flyger upp enheterna från NL till SE (Arlanda?) så om du bor 40 mil bort kanske det lägger på en dag eller två.

Skrivet av sopaKREEM:

Både konsollen och handkontrollen skickades från NL, min är också bara markerad med shipment ready och så står det likadant som du skrev hos MS. @cbxb

Tack för info.

Fingers crossed

Skrivet av ToOkie:

Oroa er inte i onödan.
UPS är sådär att ha ett göra med men är ni inte hemma kommer ni få information från UPS att leverans kommer att försökas på nytt nästa dag alternativt så kan dem lämna paketet på ett av sina "UPS Access Points"

Ni kan söka vart ni har ert närmsta här.

I teorin ja. I praktiken har jag helt andra erfarenheter än detta. Flera gånger. Senast i sommras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Känns inte orimligt. Min var ju leverans den 12:e hos MS vid bokning. Nu ändrat till 10:e. Står fortfarande 10:e. Jag antar att de flyger upp enheterna från NL till SE (Arlanda?) så om du bor 40 mil bort kanske det lägger på en dag eller två.

Tack för info.

Fingers crossed

I teorin ja. I praktiken har jag helt andra erfarenheter än detta. Flera gånger. Senast i sommras.

Ja, det är väl olika för alla. Sen de införde access point har det i alla fall fungerat för mig. Hemleverans med UPS har dock aldrig fungerat så är inställd på att behöva hämta den på min lokala access point.

Permalänk
Medlem

Btw, har man något mer om det nya headsetet från Bang&Olufsen i samarbete med Microsoft?

Är inställd på det headsetet eller Audeze Penrose...

Permalänk
Konsolgrävare

Xbox Sverige Launch Night LIVE

Fira lanseringen av Xbox Series X|S tillsammans med oss och våra partners samt ha chansen att vinna en Xbox Series X och mycket mer.

IKVÄLL 20:00-00:15
YouTube: https://t.co/D92zyoimnC
Twitch: https://t.co/EPq9RXcQPJ

#XboxSverige #PowerYourDreams https://t.co/DRqZUCcVq2 https://twitter.com/xboxse/status/1325744124193017856

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Ja, det är väl olika för alla. Sen de införde access point har det i alla fall fungerat för mig. Hemleverans med UPS har dock aldrig fungerat så är inställd på att behöva hämta den på min lokala access point.

Så kan det vara. Mina leveranser i sommras var rätt stora tunga grejer så hade ingen lust att hämta upp på access point. Kanske fanns det alternativet. Men som jag minns det så behövdes den där koden jag aldrig fick för det ändå (kan ha fel här dock).

Jag jobbar hemifrån och ser dessutom ned på gatan från där jag sitter, så det är rätt lugnt för mig dessa dagar. Värre var det när jag var på semester och fick samtal varje dag om att de stod nedanför och allt krångel och de timmar med support det innebar..

När jag är hemma är det lugnt. Tycker dock det är lite märkligt att han alltid verkar ringa när han står utanför. Så kan knappt gå och handla eller gymma under en leveransdag pga rädslan att då missa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Ringe EG och dom sa lev i morgon som det såg ut.

Samma här, trotts att det står "Reserverad" fortfarande på EG websidda

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatalus:

Samma här, trotts att det står "Reserverad" fortfarande på EG websidda

Många i tråden vittnar ju om att de har "Reserverad" som status även för varor de redan hämtat ut sedan länge. Så tror inte man ska fästa allt för stor vikt vid denna status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Så kan det vara. Mina leveranser i sommras var rätt stora tunga grejer så hade ingen lust att hämta upp på access point. Kanske fanns det alternativet. Men som jag minns det så behövdes den där koden jag aldrig fick för det ändå (kan ha fel här dock).

Jag jobbar hemifrån och ser dessutom ned på gatan från där jag sitter, så det är rätt lugnt för mig dessa dagar. Värre var det när jag var på semester och fick samtal varje dag om att de stod nedanför och allt krångel och de timmar med support det innebar..

När jag är hemma är det lugnt. Tycker dock det är lite märkligt att han alltid verkar ringa när han står utanför. Så kan knappt gå och handla eller gymma under en leveransdag pga rädslan att då missa dem.

Jag förstår. Är också hemma under dagarna så det bör inte vara några problem men vi får se.
Håller tummarna för att jag har den imorgon (även om UPS inte uppdaterat att dem mottagit paketet från MS). Skulle jag inte få den så är det faktiskt inte hela världen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Ja, det är väl olika för alla. Sen de införde access point har det i alla fall fungerat för mig. Hemleverans med UPS har dock aldrig fungerat så är inställd på att behöva hämta den på min lokala access point.

Min närmaste access point är 3-4 mil hemifrån så för min del suger det rätt så hårt om hemleveransen inte funkar. Har inte fått UPS-leverans till den address jag bor på nu tidigare så det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Min närmaste access point är 3-4 mil hemifrån så för min del suger det rätt så hårt om hemleveransen inte funkar. Har inte fått UPS-leverans till den address jag bor på nu tidigare så det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Okej, det är ju mindre härligt. Håller tummarna för att det kommer att gå bra den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Jag förstår. Är också hemma under dagarna så det bör inte vara några problem men vi får se.
Håller tummarna för att jag har den imorgon (även om UPS inte uppdaterat att dem mottagit paketet från MS). Skulle jag inte få den så är det faktiskt inte hela världen heller.

Indeed, nu håller vi tummarna! Jag har exakt samma inställning men hade gärna sett att enheten blev skeppad så jag kan andas ut helt

Börjar undra om inte EG har en signifikant del av deras enheter i samma shipment direkt från Microsoft. Skulle spara dem väldigt mycket logistik för alla online pre-orders. De samarbetar ju uppenbarligen kring All Access så. Skulle även förklara varför EG har så svårt att gå ut med några besked ännu.

Skrivet av Guestah:

Min närmaste access point är 3-4 mil hemifrån så för min del suger det rätt så hårt om hemleveransen inte funkar. Har inte fått UPS-leverans till den address jag bor på nu tidigare så det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Min erfarenhet är att om du är hemma när de ska komma så går det bra. Om du inte är det dock...

Rätt intressant att jämföra dessa med alla nya "last mile logistics" som poppat upp. Kan beställa saker online (i Stockholm i vart fall) nu som levereras samma dag eller senast dagen efter. Med live tracking online. Kan precisera nästan på minuten när de kommer och löpande updates om precis allt. Väldigt mottagliga för att göra ändringar osv mycket snabbt.

vs. old school "vi kommer mellan 06 och 18 någongång i April".. om man ska överdriva lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad har du för orderstatus? ”Reserverad” eller lUnder behandling”?

Jag har inte fått någon leveransbekräftelse, kvitto, eller något spårningsnummer. Kan m ao inte spåra leveransen själv digitalt via deras online-tjänst.

Det enda jag har fått är en s.k beställningsbekräftelse där det står att e-post med spårningsnummer följer när leveransen skickas. (Har beställt via Elgiganten förut och så brukar också proceduren följa enligt mina erfarenheter).

Antar jag skulle kunna kontakta kundtjänst men har egentligen ingen brådska att få hem konsolen. Å andra sidan tar väl ett besked från deras chatt lika lång tid att få som tiden det tog att skriva detta, antar jag