Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Avstängd

Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Ingen vet när det verkligen släpps men idag kom iallafall ett glädjande besked från Pfizer att deras vaccin visade 90% skydd mot Covid-19 så kanske finns det ett litet hopp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Beroende på tillgänglighet. Rekommenderas det att man låter riskgrupper & sjukvårdspersonal att ha företräde så kommer jag inte stressa med vaccination

Permalänk
Medlem

Förmodligen ja - om det innebär att man inte längre kan smitta andra. Sambon är i riskgruppen och kommer garanterat ta vaccinet när det kommer, har även bokat in tid för vanliga influensan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Nej, första och enda gången jag tog ett vaccin var på 90 talet då dom första vinter sjukdomarna började komma och jag blev extremt sjuk, sen dess har jag undvikit att ta nått, vore jag 70+ ja då var de en helt annan sak, men man vet aldrig vilka bieffekter de kan bli, se bara på svin influensan där massor med människor fick problem som dom fått leva med resten av livet, så nej de blir inget för mig.

Och jag har aldrig varit sjuk annat en lätt förkylning.

Permalänk
Medlem

Nej, minns hur det gick med H1N1-vaccinet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Initialt kommer de prioritera riskgrupper och vårdpersonal

Personer över 65år borde inte ha nått att välja på imho.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Röstade Ja, men är lite osäker. Jag är i en riskgrupp, men... som sagt.

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Dom här framstressade vaccinen litar jag inte på till 100%. Folk har fått sina liv förstörda pga framstressade vaccin tidigare. Och dagens samhälle skiter fullständigt i dom drabbade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

Beroende på tillgänglighet. Rekommenderas det att man låter riskgrupper & sjukvårdspersonal att ha företräde så kommer jag inte stressa med vaccination

Givetvis kommer inte jag stå först i kön då jag varken tillhör någon riskgrupp eller har någon sammhällsviktig anställning men jag är ändå villig att ta sprutan eller sprutorna när det väl blir min tur. Just nu får jag sällan besöka mina kunder då risk för smitta och liknande så hoppas att mitt jobb kan förenklas med vaccinet.

Jag tror också att det kommer finnas med som krav om man har tankar på att resa till annat land, att man ska vara vaccinerad för Covid-19 på samma sätt som det redan idag är när man ska åka till vissa länder. Men detta kommer säkerligen gälla generellt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det kommer med stor sannolikhet finnas flera olika vaccin inom en snar framtid. Frågan är om man kommer få välja vilken? I såfall kommer jag studera det noga innan vaccinerar mig.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ja självklart. Borde iom det klassas som en samhällsfarlig sjukdom at var en skyldighet enligt lag och straff om man struntar i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Det kommer med stor sannolikhet finnas flera olika vaccin inom en snar framtid. Frågan är om man kommer få välja vilken? I såfall kommer jag studera det noga innan vaccinerar mig.

Jag tror Sverige redan köpt in Astras vaccin tillsammans med EU. Det har heller inte visat färdiga resultat i Fas3 testerna.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/08/sverige-in...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nope, hade förmodligen tagit det om jag tillhörde riskgruppen.

Vaccinet har tydligen 90% effektivitet, ändå så lär läkemedelsbolagen ta noll ansvar för vaccinet ifall du får någon permanent allvarlig sidoeffekt.

Permalänk
Bildexpert

Ja, men det lär inte bli i början. Dels avstår jag gärna tidiga batcher och dels är jag inte i riskgrupp.

Permalänk
Entusiast

Har för närvarande antikroppar efter bekräftad COVID 19-infektion. Så nja, såvida det inte kan bevisas att jag tappat antikropparna någon gång i framtiden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja, om jag kommer att hänga på låset, tveksamt. Med tanke på att vi idag inte vet så mycket om det vaccin vi kommer att få möjligheten att ta skulle jag vilja påstå att det är rent dumdristigt att idag avföra det.

Jag kommer att vänta och se, för vad som sägs idag behöver inte vara regel när det kommer till kritan.

Vi hör ofta de dåliga historierna kring vaccin, och generaliserar runt det vi minns, att man sedan glömmer att de flesta vaccin vi tar under vår uppväxt har en otroligt possitiv inverkan på den värld vi lever i.

Polio är ju ett av de mest lyckade massvaccinationerna i Svensk historia.

Permalänk
Medlem

Japp, tog även vaccinet mot svininfluensa.

Allt har bieffekter, precis allt. Med de lärdomar vi kan ta med oss från vaccinet för svininfluensa är jag inte orolig för att ta det här vaccinet och jag vill göra precis allt jag kan för att skydda våra riskgrupper.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Japp, tog även vaccinet mot svininfluensa.

Allt har bieffekter, precis allt. Med de lärdomar vi kan ta med oss från vaccinet för svininfluensa är jag inte orolig för att ta det här vaccinet och jag vill göra precis allt jag kan för att skydda våra riskgrupper.

Håller med om det fetmarkerade. Det inkluderar att genomgå COVID 19... Man vet aldrig vad man kan få för långvariga symptom och oroväckande många har till exempel nedsatt smak/luktsinne i månader. För att inte tala om de problemen med lungorna många fortfarande brottas med månader efteråt.

Jag har haft turen att börja få tillbaka lukt/smak ordentligt redan en vecka efter avslutad infektion men jag var givetvis orolig när sinnena var totalt utslagna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet ta vaccin mot de! Allt handlar bara om pengar och i den här branschen skor sig företagen på den skräckpropagandan media målat upp. Usch!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Beror på... kommer inte vara först i kön. Krävs det för att få börja resa i världen igen så kommer jag ta det! Är absolut inte vaccin motståndare, ser till att familjen tar alla nödvändiga vaccin (polio, stelkramp o.s.v.), men vi tar t.ex. aldrig influensa-vaccin och vi stod över svin-influensa vaccinet, så gör egen bedömning, behöver mer information innan vi bestämmer oss om detta vaccin.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Absolut inte. Dom här framstressade vaccinen litar jag inte på till 100%. Folk har fått sina liv förstörda pga framstressade vaccin tidigare. Och dagens samhälle skiter fullständigt i dom drabbade.

Det är väldigt sant tyvärr. Lyssnade på en P3 Dokumentär (tror jag det var) om de som fick bieffekter av Svininfluensavaccinet. Var en hel del människor som utvecklade narkolepsi och har i efterhand fått väldigt dåligt stöd av samhället. Sen går det ju att debattera om inte Covid-19 har värre sidoeffekter än vaccinet med permanent försämrad lungkapacitet och annat. Troligen har båda en väldigt liten chans att fucka upp ditt liv, frågan är vilken som gör det värst och vilket som medför störst risk. I slutändan tror jag hellre att jag kör på vaccinet än covid.

Permalänk
Medlem

Ja självklart. Har haft för många internet diskussioner med antivaccinantions folk för att inte stå för det jag sagt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tror svininfluensavaccinet gjort många skeptiska men man bör överväga att ta vaccinet. Risken att få symptom som uppstod med svininfluensavaccinet som narkolepsi är väldigt liten vid nytt vaccin. Till skillnad från då är det något man nu tittar efter i kliniska studier.

Covid-19: 8 av 10 smittade tappar luktsinnet och därmed smak och 10-20% kan tappa det permanent enligt Johan Lundström på Karolinska. Vissa får tillbaka det men med nedsatt, förändrat lukt och smaksinne. Detta leder till nedstämdhet och tex minskad sexlust. Tänk er själv att aldrig mer kunna njuta av god mat, en kall cola eller öl tex. Sedan har vi alla långtidssjuka med återkommande feber, migrän och vissa kan knappt gå medan andra är helt orkeslösa sedan i våras och kanske för resten av sina liv.

De flesta av oss är inte i någon riskgrupp men vi har alla risk att få allvarliga men av Covid-19. Jag har en vän som tappat lukt och smaksinne efter Covid-19 som annars var mild. Jag deltog även i Aftonbladets chatt som handlade om Corona och luktsinne och det vimlade av oroliga och drabbade människor.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Det jag VET är att vaccinet smittar mig med Covid19 i försvagad form. Jag kommer troligtvis bli sjuk, vilket tvingar mig och familjen i karantän tack vare restriktionerna.
Man kan säga att båda alternativen, att få corona eller ta vaccinet, får tråkiga konsekvenser.
Skillnaden är att man riskerar kroniska lungskador eller dö av corona, vaccinet vet vi inte. Kronisk sömnsjuka är inte lockande heller.

Jättesvårt, därför röstar jag inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-i-astra-zen...

Väntar nog lite och låter andra vara försökskaniner först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ja självklart. Borde iom det klassas som en samhällsfarlig sjukdom at var en skyldighet enligt lag och straff om man struntar i det.

Hade ju varit något om det inte både skulle strida mot grundlagen och Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

EDIT: Nu inser jag dock att möjlighet skulle kunna finnas genom senare års lagstiftning om lag om smittsamma sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Svarar Ja här men är tveksam om jag kommer ta del av det. Då jag varken tillhör riskgrupp eller har någon samhällsviktigt arbete så hamnar jag nog en bit ner på listan. Så beroende på hur situationen ser ut när jag får möjligheten får vi se om jag tar det, men lutar åt det hållet i varje fall.

Permalänk
Medlem

Just svininfluensavaccinet var en ohygglig otur. Själva viruset råkade ha komponenter som starkt liknade delar av de celler som reglerar vakenhet i hjärnan, så antikropparna skadade de cellerna. Tydligen drabbades en del som hade själva viruset också av narkolepsi.
Sannolikheten för nåt liknande är väldigt liten.

Med tanke på hur stor andel av de som får covid19 får långvariga och allvarliga, kanske permanenta, skador, så känns de små riskerna med vaccin som ett enkelt val. Jag har i princip isolerat mig själv sen mitten av mars, och hoppas innerligt att folk vaccineras brett under första halvan av 2021 och att smittnivåerna minskar till nära noll andra halvan av 2021. Så vi kan börja leva igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-i-astra-zen...

Väntar nog lite och låter andra vara försökskaniner först.

Men läs! Personen var i placebogruppen och fick alltså inte vaccinet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Svarar Ja här men är tveksam om jag kommer ta del av det. Då jag varken tillhör riskgrupp eller har någon samhällsviktigt arbete så hamnar jag nog en bit ner på listan. Så beroende på hur situationen ser ut när jag får möjligheten får vi se om jag tar det, men lutar åt det hållet i varje fall.

Fast det handlar inte bara om man klarar sig lindrigt eller om man är i riskgrupp och har större risk att dö. Väldigt många får men efter Covid-19 och de är inte i någon riskgrupp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.