EU kan kräva krypteringsnycklar till meddelandeappar

Permalänk
Melding Plague

EU kan kräva krypteringsnycklar till meddelandeappar

Österrikisk media rapporterar om ett "nästan färdigställt" förslag som kan betyda ändringar gällande krypterad kommunikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

The road to hell is paved with good intentions...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Vad säger sekretesslagen om detta då?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om dom även förbjuder HTTPS av bara farten.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kommer detta påverka iMessage också?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

big oof

Permalänk
Medlem

"If you give a mouse a cookie, then he'll ask you for a glass of milk, and then a straw, and then a napkin."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Inför förbud mot nånting som kommer försämra livet för vanliga människor som en hjärndöd insats för att försvåra för en inbillad brottslighet -- politik i sitt esse.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det ofta börjar med att man säger att det bara är till för att jaga terrorister, kriminella nätverk osv.

10-20 år från nu kan detta ha förskjutits och plötsligt används samma verktyg för att ha kontroll på medborgarna.

Permalänk
Medlem

Så tjuvarna kommer skriva egna appar med kryptering som bara de använder då?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

In the name of security and safety i shall give away my freedom willingly.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hur kan kringgående av parlamentet vara förenligt med demokrati?

Anmäl dem till EU-domstolen!

Permalänk

Med andra ord kan man inte använda "meddelandeappar" som tillverkas av företag som har verksamhet i EU. Om myndigheterna ska ha krypteringsnycklarna blir det så mycket större säkerhetsrisker. Bedragare behöver inte längre hacka tillverkarens servrar eller kundernas datorer utan det räcker med att hacka myndigheternas servrar så kan de läsa vad folk skriver.

Att det skulle ha något att göra med terrorbekämpning låter som struntsnack. Skurkar kommer förstås inte att använda "meddelandeappar" om myndigheterna har krypteringsnycklarna utan de väljer i så fall konkurrerande tjänster. Har den konkurrerande tjänsten inga tillgångar i EU (eller kanske t.o.m. anonyma ägare) kan tjänsten förstås fortfarande erbjuda säker kryptering som myndigheterna inte kan knäcka. Terrorister kommer alltid att ha tillgång till kryptering. Sådant här slår bara mot vanligt folk.

Är tanken kanske istället att EU vill signalera till diktaturer att det är fritt fram för ett land att spionera på folk? Vill man öppna dörren för t.ex. Kina och Ryssland att samla in krypteringsnycklar för demokratiaktivister, oppositionspolitiker och liknande?

Permalänk

Jag tycker det är större problem med alla kärleksmeddelande och liknande som skickas. Ser EUs Interpool att någon skriver puss, jag saknar dig eller liknande i något sms eller mail. Så ta och bura in fanskapen utan rättegång, detta innan det är för sent!

Kryptering är däremot löjligt. Jag tror det dock handlar om i detta fall att det fanns kriminella som hade någon mobil med krypterad trafik, som visserligen knäcktes. *edit*
Denna telefon syftar jag på:
https://www.expressen.se/nyheter/gangens-telefoner-knackta-mo...

Permalänk

Varför inte börja övervaka varje hem? Då borde vi bukt med terror problemet!

/S

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Kriminella måste dra sin gräns någonstans. Kan tänka mig att den går vid olagliga appar.

Bra jobbat EU där fick ni dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur kan kringgående av parlamentet vara förenligt med demokrati?

Anmäl dem till EU-domstolen!

Alla lagar röstar medlemsländernas representanter på och länder har veto osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Morgan Johansson stoppar säkert detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Kriminella måste dra sin gräns någonstans. Kan tänka mig att den går vid olagliga appar.

Bra jobbat EU där fick ni dom.

Ja, var ju inte många veckor sedan det skrevs om razzior efter att någon polismyndighet knäckt någon sådan meddelandeapp.

Permalänk
Medlem

Vad händer om WhatsApp, Telegram, Signal vägrar samarbeta med EU-stater precis som de ibland gjort med Ryssland, Kina och Iran? Blir Google och Apple tvungen att ta bort dom från sina App-stores i EU? Det är lite jobbigt om man kommer man bli tvungen att alltid köra VPN eller jailbreaka sin telefon(om man har en iphone) för att kunna sideloada appar för att installera Signal, Telegram eller Element(Riot / Matrix) för att kunna kommunicera säkert med sin familj, vänner och kollegor.

Blir som att bo i Kina. Inte så roligt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Vad säger sekretesslagen om detta då?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Man kan inte förbjuda kryptering. Herregud, snart förbjuds väll rövarspråket också

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Denna åldrades rätt dåligt...
https://www.idg.se/2.1085/1.684881/eu-bakdorrar

Men EU, GLHF.. Pavel Durov gick i exil isället för att ge Telegrams nycklar till Rysslands myndigheter, ni lär inte heller få dom.

Permalänk

Kan någon förklara poängen med detta?
För kriminella bör det vara otroligt lätt att komma runt, t.ex. använda valfri meddelandeapp som är skapat utanför EU med kryptering. Någon enstaka privatperson eller småkriminell som är oförsiktig kanske kan åka dit förstås. Detta känns som loose-loose förslag överlag. Nu använder jag själv inga krypterade meddelandeappar vad jag vet men det känns ändå som ett väldigt dumt förslag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Detta kan jag verkligen inte tänka mig går igenom. Däremot påståendet i artikeln att de stoppat mordförsök, sant eller inte, påverkar politikerna. Och i Sverige är politikerna redan under stor press att lösa gängproblematiken, detta skulle se bra ut på pappret.

Sedan äger väl kriminella sin egen nyckel bl.a pgp och kommer såklart alltid ligga före lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Varför inte börja övervaka varje hem? Då borde vi bukt med terror problemet!

/S

Det gör de säkert via din Smart TV, Mobil, Google Home etc. Nu är det företagen som gör det istället...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Snacka om att bota huvudvärken genom att hugga huvudet av sig. Jag förstår intentionerna men problemet är som vanligt en underdimensionerad och outbildad polis och extremt globaliserade och liberala ideer angående hot från andra religioner/kulturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Detta kan jag verkligen inte tänka mig går igenom. Däremot påståendet i artikeln att de stoppat mordförsök, sant eller inte, påverkar politikerna. Och i Sverige är politikerna redan under stor press att lösa gängproblematiken, detta skulle se bra ut på pappret.

Sedan äger väl kriminella sin egen nyckel bl.a pgp och kommer såklart alltid ligga före lagen.

Jaså, varför inte? I princip allt går ju igenom. Allt som har med att knäcka medborgerliga fri- och rättigheter och fortskynda Europas Förenta Stater att göra.

Permalänk
Medlem

Varför gör dom det svårt för sig... dom kommer aldrig kunna få kriminella att inte använda kryptering, så jag tror att dom kommer tvinga tillverkare att installera spyware på telefoner så stater har tillgång till telefonen innan krypteringen sker. Detta kommer sluta med att folk med 2 hjärnceller reverse-engineerar skiten ur bakdörren och orsakar ännu mera problem.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Så apputvecklarna slutar med kryptering i officiella versionen i EU, kriminella hämtar APK och installerar krypterade versionen, eller något åt det hållet.

Bra tänkt där, EU.