Permalänk
Medlem

Vettig RC bil

Har köpt några billigare senaste 2 åren b.la från aliexpress. Men dom håller inte särskilt bra och reservdelar tar en livstid att få hem, om dom ens finns. Det är jag och grabben på 6 år som leker, mest jag om man ska vara ärlig men det är han som kör sönder bilarna:)
Så nu tänkte jag köpte något vettigare från en svensk affär, där även reservdelar till bilen går lätt få tag på.

Jag fastnade lite lätt för denna https://webshop.rcsweden.com/sv/bilar/modeller/e-revo-1-16-vx...
Vad tror ni om den?
Och ni som kan något om ämnet får mer än gärna komma med inputs om reservdelar etc på olika märken.

Det jag vill är att bilen har reservdelar som man kan köpa i svenska butiker och batteri som man kan byta ut så bilen blir ännu snabbare (det kanske man kan på alla?!).

ALL form av feedback mottages med glädje!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Viking

Har sett många bra recensioner om den här på YT:
https://www.banggood.com/VKAR-Racing-BISON-V3-1-or-10-2_4G-4W...
Och det verkar finnas många reservdelar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har sett många bra recensioner om den här på YT:
https://www.banggood.com/VKAR-Racing-BISON-V3-1-or-10-2_4G-4W...
Och det verkar finnas många reservdelar.

Den ser ju onekligen trevlig ut, men frågan återstår, hur ser det ut med reservdelar i svenska butiker?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Viking
Skrivet av Jerban:

Den ser ju onekligen trevlig ut, men frågan återstår, hur ser det ut med reservdelar i svenska butiker?

Reservdelar är nog desto ovanligare. Men den enda delen jag sett gått sönder (på video då) är "suspension pinen", och den verkar ha ett rykte av att gå sönder. Men då har den gått sönder när man gör 4 meter höga backflips osv.
I alla fall verkar den gå att få tag på i Sverige: https://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&c...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Har själv en e-revo 1/16 och kul är det. Går fort men på grund av storleken (tror jag) kan den lätt välta, jämfört med bilarna som de andra jag kört med har. Utan att faktiskt veta allt för mycket mer än så hade jag försökt skaffa något lite större. Kan inte säga någonting mer än så om den bilen specifikt heller men jag har fått för mig att Traxxas-bilar är lättare att hitta reservdelar till än många andra märken. Hur som helst, lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad för bil är du ute efter?

Jag har haft ett par bilar från Wltoys på intresselistan ifall jag skulle börja med RC-bilar:
12428, som är en 1/12 Offroad
A959-B, som är en snabb (ca 70 km/h) liten buggy

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

Har själv en e-revo 1/16 och kul är det. Går fort men på grund av storleken (tror jag) kan den lätt välta, jämfört med bilarna som de andra jag kört med har. Utan att faktiskt veta allt för mycket mer än så hade jag försökt skaffa något lite större. Kan inte säga någonting mer än så om den bilen specifikt heller men jag har fått för mig att Traxxas-bilar är lättare att hitta reservdelar till än många andra märken. Hur som helst, lycka till!

Tack för svar! Just den du länkade känns för dyr tyvärr!

Skrivet av Mieriola:

Vad för bil är du ute efter?

Jag har haft ett par bilar från Wltoys på intresselistan ifall jag skulle börja med RC-bilar:
12428, som är en 1/12 Offroad
A959-B, som är en snabb (ca 70 km/h) liten buggy

Jag är väl mest ute efter en allroundbil som vi kan ha i flera år, just därför vikten av reservdelar. Men vill ha en hyffsat snabb bil (80kmh+) med uppgraderade batterier.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban
När jag var i tankarna (ett år sedan) att skaffa en "lätt" bil för nybörjare som ändå inte var något "skräp" som går sönder vid första turen. Så blev jag rekomenderad en Traxxas Rustler av en återförsäljare på Bilsport Elmia mässan. (Dock okså den ända jag pratat med)
https://m.traxxas.com/products/showroom?f%5B0%5D=field_power%...
Det är den första (utan bateri och laddare) och den andra (ID(med batteri och laddare)) Rustler i listan.

Den skulle ha en borstad motor som var lättare och billigare för en nybörjare(än en oborstad), och det fans potential att uppgradera det mästa om man så ville, enligt honom.

Jag skaffade dock alldrig den då det kom annat i vägen då, men jag sneglar fortfarande åt att skaffa radio bil och den ser fortfarande låvande ut.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Traxxas e-revo 1/16 tycker jag passar väl in på det du efterfrågar. Finns gott om delar att få tag på och även uppgraderingar att göra om man vill förbättra köregenskaper mm.
Jag har en som jag köpte för mååånga år sedan när ungarna var små. Skaffade till slut en till begagnad halvtrasig (billigt) som reservdelsbil.

Poppa i ett par lipo 2s eller 3s och fixa mittendiff för att få lite körbarhet. En omgång stötte hjul och dreva där efter så är du hemma! Den går tillräckligt och håller bäst med 2s.

Ska du gå på större bil, exempelvis stora e-revon så är det något helt annat. Kräver mycket större yta att köra på och det blir snabbt våldsamt om det står något i vägen... Inget att rekommendera för barn alls faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

E-revo är inte så rolig bil imo.
Den är för snabb och inte bra på nått förutom att köra snabbt.
Traxxas är annars "bra grejer" och det finns reservdelar överallt.
Jag köpte färdigt reservdelar på Ebay förr, det var hälften i pris mot svenska affärer om inte ännu mindre.
Vi körde e-maxx tar sig nästan överallt och 2hjulstriven slash roliga bredställ

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Arrma kraton 6s är en slitvarg, tål väldigt mycket. Mycket trevlig bra med kräm. Prisvärd, osäker på reservdelstillgången i Sverige men finns en hel del från tyskland bland annat.
Men kanske inte så lämplig till en 6åring den är betydligt större än den du föreslog. Men man kan ju sätta i en 4s acc då blir den nog relativt tam och i dom farterna på 4s tål dom nog i princip vad som helst.

Permalänk
Medlem

Traxxas är väldans vanlig i Norden. Av förklarliga skäl. Hög kvalité .lätt att få reservdelar till. Stabila bilar. Rustler är lättkörd och man kan uppgradera om man så vill. finns i olika prisklasser. Slash är min favorit. Både är offroad och tål att köras på sämre banor och man kan få bilarna såpass robusta så man kan köra i både hagel och snörusk. Riktigt kul hur som helst 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del reservdelar från morfars.dk. De har bra priser och skickar snabbt också. Kolla in deras utbud.

Sedan är det bara att hålla med om att ett större märke, tex Traxxas gör det lättare att hitta reservdelar. Kanske börja med en begagnad?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B