Permalänk
Inaktiv

Byta GPU senare? (Löst)

Om jag köper låt oss säga ett 1660 super eller GTX2060 eller liknande och om ett år vill byta ut till låt oss säga ett 5700XT eller något värre. Är det då bara att byta ut, dvs har moderkortet stöd för båda typerna eller hur fungerar det? Det var typ 12 år sen jag byggde en dator sist...

Jag ska köpa ny dator nu strax och därmed även nytt moderkort nu så det blir ett modernt kort.

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att sjunga i ett nytt kort. PCIe-standarden lär inte bytas ut på länge. Kan dock vara värt att överväga en plattform med PCIe 4.0 (AMD B550 eller X570 i dagsläget) om du vill gardera för framtiden. Det finns fortfarande inga kort där 3.0 är någon större flaskhals (gör någon/några enstaka % för ett RTX 3080), men ska du uppgradera till ett värstingkort om några år kan det ev. göra större skillnad.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Ja, det är bara att sjunga i ett nytt kort. PCIe-standarden lär inte bytas ut på länge. Kan dock vara värt att överväga en plattform med PCIe 4.0 (AMD B550 eller X570 i dagsläget) om du vill gardera för framtiden. Det finns fortfarande inga kort där 3.0 är någon större flaskhals (gör några enstaka % för ett RTX 3080), men ska du uppgradera till ett värstingkort om några år kan det ev. göra större skillnad.

Okej toppen, tack för tipset! Jag börjart inse att jag har en begränsad budget och att jag nog kan köra Flight sim på lagom kvalitet med ett lägre kort än tänkt från början och istället köpa på mig 32 GB ram