Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så bara för man tjänar pengar är det rätt ok!
Bara scrolla vidare är rimligt angående nyheter men när hela flödet är "säljer 5950X får den om 2 veckor" typ av anonnser så kan dom dra till eBay.

fast det där vet ju både du och jag att det är en hypotes som inte finns. Man är ju bra dum om man tänker annonsera 5950X för 25K här på Sweclockers. Vill nån göra det så är det väl bra pengar för Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sweclockers drar ju in annonsintäkter på det. Så om priset är helt orimligt så kan man helt enkelt scrolla vidare och ignorera annonsen. Jag märker verkligen att klimatet förändras här. Det är förbud mot att diskutera politik, men ändå lägger man in click-bates-artiklar. Typ Amazon och arbetsrätten mm.

Det är ju sån politik vi har här i Sverige.
Vi har demokrati, men bara om du tycker som oss.

Permalänk
Medlem

Wow!

Läser man tråden blir man förvånad över att scalping kan skapa en sådan emotionellt laddad konversation. Skarpa ordalag mot meningsmotståndare samt anklagelser från höger och vänster.

Man kunde tro att detta handlade om något mer allvarligt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Scalpers ska motverkas till varje pris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vill du tjäna pengar är ett jobb en bra grej. Eller sälja nåt du själv skapat. Om du vill tjäna pengar som en mellanhand för en splitter ny produkt är du antingen en leverantör eller återförsäljare, med allt pappersarbete det innebär. Om du gör dig omaket att starta ett bolag för att sälja några 3080-kort är jag helt på din sida.

Förstår inte vart du vill komma om jag ska vara helt ärlig. Så om man inte har ett bolag vars huvudsakliga uppgift är försäljning av nya produkter som man vill sälja och tjäna pengar på, så ska man få vara beredd att ta idiotförklaringar och påhopp? Nja, så långt tänker inte jag gå.

Jag tycker det är upp till var och en att få sälja/köpa vad man vill, för vilket pris man vill, så länge man följer lagar och regler i vårt land. Men tack för att du stöttar mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Det är ju sån politik vi har här i Sverige.

Man får ju vara med om man vill påverka. Men du, politik är fortfarande förbjudet att diskutera här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Det är ju sån politik vi har, speciellt i Sverige.

helt korrekt , och sedan när "dom" som bestämmer får lulla på blir klimatet hat hets hot som det är numera och då allt faller på sin egen orimlighet

precis som forumen , dom som säger sig stå upp för tolerans är dom som gapar och skriker mest när ngn tycker annorlunda .

Permalänk
Medlem

Allt detta för folk får att folk får abstinens över produkter dom inte har? rent trams, slippery slope here we come.

Föredrar att swec inte ska leka föräldrar över självberättiga barn på marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Wow!

Läser man tråden blir man förvånad över att scalping kan skapa en sådan emotionellt laddad konversation. Skarpa ordalag mot meningsmotståndare samt anklagelser från höger och vänster.

Sannolikheten att det är för att förra generationens grafikkort (2080ti) kostade 14.000kr och nu när det finns något bättre till hälften av priset så ska fan och hans monster också köpa upp grafikkorten för att man hoppas att "Olle datorbyggaren" ska tänka "nåja, 10.000kr är ändå billigare än 14.000kr".

Hade tillverkare sett till att marknaden mer mättad från början så hade detta aldrig hänt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thor:

Wow!

ja men det är just vad det är , förbud och överförmynderi ala" kina styr ställ förbjud .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bra gjort! Scalpers ska motverkas till varje pris.

Byter man ut scalpers mot judar kan man tro att vi befinner oss i år 1944. Oliktänkande ska utrotas!

Åtgärderna är bra men tandlösa. Sweclockers tillåter ju fortfarande att man säljer dyrare, men inte i stora mängder. Så tolkar jag det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

ja men det är just vad det är , förbud och överförmynderi ala" kina styr ställ förbjud .

Nej. Det är inte ens i närheten. Lugna ner dig.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Thor:

Wow!

The reason why this is such a loaded conversation is because many of those people who have commented negative things regarding scalping are the same people who was not able to get one during launch, and refuse to pay a higher price to a private person. I am one of those people.

Also, in regards to warranties on these products, some companies to not allow warranty for 2nd owner. Take Nvidia for example: when a 3000 series GPU was bought directly via their Swedish portal, the buyers name was included on the receipt. I remember reading that 2nd owners to not receive the same warranty entitlements when compared to the original buyer. This is a detail that many scalpers had missed when they made their advertisements on Swec. This is a detail that should impact the pricing of said GPU in a negative manner.

In terms of scalping on this forum; many enthusiests who have been around for a long time cannot stand to see the forum degrade to such a state that every advertisement is plagued with comments regarding scalping. I am of the belief that this is a serious market, with fair pricing, as we are all enthusiests who know our stuff. Scalping doesn't have a place here on Swec in my opinion, and other places like blocket/tradera can be an alternative if someone is really ok with paying 10k for a PS5 when the MSRP is only 6k.

Permalänk

Skit bra, helt rätt!

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Viktorph:

Förstår inte vart du vill komma om jag ska vara helt ärlig. Så om man inte har ett bolag vars huvudsakliga uppgift är försäljning av nya produkter som man vill sälja och tjäna pengar på, så ska man få vara beredd att ta idiotförklaringar och påhopp? Nja, så långt tänker inte jag gå.

Jag tycker det är upp till var och en att få sälja/köpa vad man vill, för vilket pris man vill, så länge man följer lagar och regler i vårt land. Men tack för att du stöttar mig!

Nej, om man inte har ett bolag vars huvudsakliga uppgift är försäljning av nya produkter som man vill sälja och tjäna pengar på, så får man låta bli att agera som en återförsäljare av sagda produkter. Eller starta ett sådant bolag, vilket som.

Idiotförklaringar och påhopp är aldrig okej, vilket jag hoppas att jag inte gjort mot någon som känner sig utpekad. Det jag vänder mig mot är konceptet, inte nån enskild person.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ser inga direkta problem med att beivra scalping och försäljning av varor säljarna inte har fått ännu.

Om någon sitter dubbelbokad kan jag tycka att det är god kutym att släppa den bokning man fått över vidare till självkostnadspris. Vill man tjäna pengar på den så finns det bättre ställen att vända sig till än SC marknad.

Snacket om försämrad stämning, övernitisk moderering och motsägelsefulla forumregler lämnar jag därhän. Den diskussionen förtjänar kanske en helt egen tråd, men passar inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, om man inte har ett bolag vars huvudsakliga uppgift är försäljning av nya produkter som man vill sälja och tjäna pengar på, så får man låta bli att agera som en återförsäljare av sagda produkter. Eller starta ett sådant bolag, vilket som.

Idiotförklaringar och påhopp är aldrig okej, vilket jag hoppas att jag inte gjort mot någon som känner sig utpekad. Det jag vänder mig mot är konceptet, inte nån enskild person.

Okej. Men bör man enligt dig starta ett bolag om man har ett eller två grafikkort att sälja som man vill tjäna pengar på? Eller var går gränsen för dig? Inget personligt påhopp utan mer ett genuint intresse av var vissa personer vill dra gränsen.

Nej jag tror och hoppas inte att du har gjort det, utan syftar på personerna som gjort detta, vilket jag tycker är beklagligt.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja, men det ger en inte rätt att sälja det var man vill.

Om en marknadsplats främst är avsedd för privatpersoner och entusiaster som säljer och köper saker sinsemellan så är det kanske inte rätt ställe för någons affärsidé?

Och om det är en affärsidé där syftet är att tjäna pengar så skall såklart skatter och liknande redovisas och betalas in i den mån det behövs.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Ja, men det ger en inte rätt att sälja det var man vill.

Om en marknadsplats främst är avsedd för privatpersoner och entusiaster som säljer och köper saker sinsemellan så är det kanske inte rätt ställe för någons affärsidé?

Det har jag heller aldrig påstått. Jag är, tro det eller ej - också emot storskalig scalping. Jag blir bara irriterad när folk får ta emot en himla massa skit för att de vill tjäna 2000 kr på sitt grafikkort.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Viktorph:

Okej. Men bör man enligt dig starta ett bolag om man har ett eller två grafikkort att sälja som man vill tjäna pengar på? Eller var går gränsen för dig?

Nej jag tror och hoppas inte att du har gjort det, utan syftar på personerna som gjort detta, vilket jag tycker är beklagligt.

Såhär: ska du sälja nåt över nuvarande marknadspris i syfte att lyfta en skattefri vinst så ja, då är du ute och seglar i min mening.
De entiteter som annars finns som enbart sysslar med att köpa och sälja varor och produkter för vinst är bolag och för dem är sådana transaktioner skattepliktiga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det har jag heller aldrig påstått. Jag är, tro det eller ej - också emot storskalig scalping. Jag blir bara irriterad när folk får ta emot en himla massa skit för att de vill tjäna 2000 kr på sitt grafikkort.

Du verkar argumentera mot Sweclockers nya policy, det tolkar jag som att du är för scalping. Vet inte var ordet storskalig kom ifrån dock? Det är inget någon av oss pratade om.

Folk får ta emot en massa skit för att de griper ett tillfälle att tjäna ett par tusenlappar på bekostnad av konsumenterna.

Men om du håller med om att det inte är fritt fram att sälja var man vill så ser jag inte problemet ärligt talat. Det är väl bara att acceptera deras policy?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har faktiskt inte övervägt skänkes. Sålänge det inte uppstår en situation där det blir en budgivning i skänkesannonser så är det väl inget fel i det förstås.

Men jag är inte redo att säga bu eller bä, vi tar ett snack och återkommer med förtydligande senare i veckan.

Fast vad är syftet? Är det inte enklast att lämna kön och låta personen efter en i kön få varan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Du verkar argumentera mot Sweclockers nya policy, det tolkar jag som att du är för scalping. Vet inte var ordet storskalig kom ifrån dock? Det är inget någon av oss pratade om.

Folk får ta emot en massa skit för att de griper ett tillfälle att tjäna ett par tusenlappar på bekostnad av konsumenterna.

Men om du håller med om att det inte är fritt fram att sälja var man vill så ser jag inte problemet ärligt talat. Det är väl bara att acceptera deras policy?

är väl ingen som är "för" scalping men bara för man inte är för något så är det förbannat långt till ett förbud ?

sen att dom tjänar tusenlappar är väl för att konsumenterna är fullständigt urblåsta och inte kan vänta på sin tur ? är väl ingen som tvingar dom köpa varan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Haha, skojar du nu? Har du ens läst den nya policyn? Det första ordet är storskalig, så jag tycker det är högst relevant att diskutera.

§ 3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts in och säljs till ett högre pris är inte tillåtet på SweClockers marknad och medför omedelbar avstängning. Det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter.

Den nya policyn tillåter fortfarande personer att sälja enstaka produkter om du inte missat det? Ja, jag är mot scalping i stor omfattning, men jag är emot personer som hoppar på andra för att de försöker tjäna pengar, vilket de har all laglig rätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Snacka om att dra det långt...

Sluta sälj skiten till max pris bara på just SWEC vill man ha 13k för sitt 3080 gå till blocket då.

Annars sälj kortet för MSRP + FRAKT till första som bjuder problemet löst.

''Gå till en annan marknad'' är inget vinnande koncept....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Byter man ut scalpers mot judar kan man tro att vi befinner oss i år 1944. Oliktänkande ska utrotas

Att få vill se Scalpers/scammers i marknadsforumet ställt mot folkmord. Jag vet inte, jämförelsen haltar något det bedrövligaste...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buulaa:

''Gå till en annan marknad'' är inget vinnande koncept....

Va menar du?
Om dom vill ha 13k gå blocket, vill dom vara vettiga swecare och ha samma intresse för hårdvara och community lägg det för MSRP + frakt på swec = svårt nej.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Ja, jag är mot scalping i stor omfattning, men jag är emot personer som hoppar på andra för att de försöker tjäna pengar, vilket de har all laglig rätt att göra.

Samtidigt har andra laglig rätt att kritisera andra när de gör omoraliska saker om vi nu ska dra hårda linjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samtidigt har andra laglig rätt att kritisera andra när de gör omoraliska saker om vi nu ska dra hårda linjer.

Att kalla någon tönt/idiot tycker jag dock är över gränsen till kritik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

och vem bestämmer vad som är omoraliskt ? du ?