Permalänk

Högre ping efter flytt

Tjena! Genomförde nyligen en flytt inom Göteborg, bor i innerstan och flyttade ca 1 km till en annan plats i innerstan. Problemet nu är att min ping ökat. Jag har comhem här, precis som förut, jag har högre Mbit/s än tidigare, 400-500 nu. Svarstiden enligt Bredbandskollen har ökat marginellt från 7.9 ungefär till 8.7. Det som skiljer sig märker jag framförallt genom FIFA21. På min tidigare adress hade jag alltid en ping mellan 8-12, om inte motståndaren var riktigt kass. Nu ligger jag som bäst mellan 18-30. Mycket oftare under 5/5 i uppkoppling som tidigare.

Jag använder samma router, samma allt. Det som skiljer är huset och platsen, dvs ett par 100 meter. Vad kan jag göra och vad är det som spelar in?

Permalänk
Medlem

Troligtvis en annan routing?
Dvs, trafiken tar en annan väg än vad den gjorde på din förra adress.

Edit: Vägen "fram" kan man se genom en tracert mot den adress/IP du vill nå. Kan ju vara svårt att jämföra nu när du inte bor kvar på det gamla stället, men min gissning är dock att detta är ditt problem. Att vägen fram till fifa servern skiljer sig, på så vis kan du få betydligt högre ms. Om man kan byta server i spelet, skulle jag börja med att testa där.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Samma leverantör?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

"Jag har comhem här, precis som förut"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tjena! Genomförde nyligen en flytt inom Göteborg, bor i innerstan och flyttade ca 1 km till en annan plats i innerstan. Problemet nu är att min ping ökat. Jag har comhem här, precis som förut, jag har högre Mbit/s än tidigare, 400-500 nu. Svarstiden enligt Bredbandskollen har ökat marginellt från 7.9 ungefär till 8.7. Det som skiljer sig märker jag framförallt genom FIFA21. På min tidigare adress hade jag alltid en ping mellan 8-12, om inte motståndaren var riktigt kass. Nu ligger jag som bäst mellan 18-30. Mycket oftare under 5/5 i uppkoppling som tidigare.

Jag använder samma router, samma allt. Det som skiljer är huset och platsen, dvs ett par 100 meter. Vad kan jag göra och vad är det som spelar in?

Det enda du kan göra är att flytta tillbaka till där du bodde förut om det är så viktigt för dig.

Permalänk
Medlem

Den enda som kan hjälpa dig med detta är nog Comhem.
Det mest troliga är att det beror på något i Coax delen av nätet.
Finns en massa saker som kan påverka där, som typ av Coax, ledningars kvalitet, grannar som har dåliga sladdar.
Det du kan göra själv är att kolla att coax kabel till routern är fräsch och hel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilken typ av anslutning du har, har du fiber via ComHem och om det i så fall vet du om det är ComHem som äger nätet? eller är det de klassiska 3-hålen i väggen?

Om du har ComHem via en annan leverantör (ett statsnät, eller öppet nät som ägs av någon annan än ComHem) kan det vara en helt annan route än vad du haft tidigare.

Kör du 3-hål i väggen så kan det vara så att kopparnätet i lägenheterna är mycket äldre eller bara sämmre som kan påverka.

Det mest troliga är dock att du inte har samma routing nu som tidigare, du har helt enkelt inte samma väg som tidigare.