Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Ja så är det defintivit. S har dock en grymt bra position för de lite mer priskänsliga och de som kanske ändå aldrig drar nytta av 4k. Men det begränsade minnet växer man nog ur rätt snabbt tyvärr.

Eller som en andra enhet för de som vill ha en permanent sådan i summarstuga eller annat.

Du har en poäng.

Permalänk

Efter obesvarade mail passade jag på att ringa Mediamarkt. Efter samtal med kundtjänst är man inte något klokare. De kunde se att jag mycket riktigt blivit "lovad" en konsol till releasedatumet, men de har inte tillgängligt att skicka ut än. Vi skulle få uppdatering så snart de är påväg. Jag bad personen åtminstone försöka förmedla till någon att ett mailutskick med statusuppdatering till samtliga skulle göra det hela mycket enklare för alla - även kundtjänst. Nu vet jag ju att de slänger min önskan i papperskorgen, men ändå...

Min tolkning av detta, baserat på att vissa har fått från Mediamarkt redan, är att vi som fortfarande inte fått sändningsbekräftelsen kommer inte få konsolen från batch 1 som lovat, utan får vänta till nästa. Rimligtvis december? Hoppas att man har fel.

Och mest hoppas jag på att PS5 från EG kommer i tid nästa vecka, då jag bokade den och fick bekräftelse bokstavligen under samma minut som de öppnade försäljningen. Till skillnad från Mediamarkt/Series X, där jag var bland de sista på batch 1-beställningarna. Kommer PS5 i tid har jag inga problem att vänta till december på Series X - om de bara nu kan skicka ut en godhjärtad förklaring till oss! Det är egentligen det enda jag kräver, att få veta

Permalänk
Medlem

Beställde min 8e oktober, All access från Elgiganten enligt kvitto så ska leverans ske 11 december. Ringde och snackade med dom igår inför release och enligt dom skulle jag få leverans 13e november.

Är det någon annan som hört något eller snackat med dom om kommande leveranser?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cbxb:

Ja så är det defintivit. S har dock en grymt bra position för de lite mer priskänsliga och de som kanske ändå aldrig drar nytta av 4k. Men det begränsade minnet växer man nog ur rätt snabbt tyvärr.

Eller som en andra enhet för de som vill ha en permanent sådan i summarstuga eller annat.

Jag vill inte dra igång något flamewar/bashing nu, men här särskiljer sig verkligen MS från Sony vad gäller segmentering och erbjudande till kunder.
MS kan täcka en större del av köpkraften jämfört med Sony.
Säg gärna emot mig, men för PS5 så är ju den enda optionen att köpa med optisk läsare - eller utan. Prisskillnaden är ju inte enorm.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag sitter med mitt series x och kör nu battlefield 5 , de spelet har ju åldrats riktigt bra och ser bra ut på series x. Och skön spel känsla , kör på en samsung q90r 4k 120 hz men kan inte ha vrr på pga bugg hoppas de fixar snart.

Permalänk

Bara en notis.

Läste en som har pratat med Bring. Bring har INGEN expressleverans utan det är något som Elgiganten har hittat på. Från Brings sida kvittar det om du väljer ekonomi eller betalar extra för express, det går inte snabbare för det.
Bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag vill inte dra igång något flamewar/bashing nu, men här särskiljer sig verkligen MS från Sony vad gäller segmentering och erbjudande till kunder.
MS kan täcka en större del av köpkraften jämfört med Sony.
Säg gärna emot mig, men för PS5 så är ju den enda optionen att köpa med optisk läsare - eller utan. Prisskillnaden är ju inte enorm.

Jag håller med. Och med deras "All Access". Tror de satsar rätt hårt på att få in en bred kundmassa och jag hoppas det ska gynna oss i längden på något sätt. Sen ser det ju inte ut som att någon har optionen att köpa PS5 över huvud taget för ett bra tag framöver

Skulle dock ljuga om jag sa att jag inte var sugen på nya PS-kontrollern.

Skrivet av JensSparebo:

Bara en notis.

Läste en som har pratat med Bring. Bring har INGEN expressleverans utan det är något som Elgiganten har hittat på. Från Brings sida kvittar det om du väljer ekonomi eller betalar extra för express, det går inte snabbare för det.
Bra att veta.

Jo men EG kan nog (även om det inte skett i detta fallet) motivera de extra pengarna med att de rent internt ser till att din order går iväg snabbare om du välje Express. Så är ju inte nödvändigtvis att Bring kör snabbare utan att de garanterar (återigen, uppenbarligen inte i det här fallet..) att varan lämnar deras lager snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag håller med. Och med deras "All Access". Tror de satsar rätt hårt på att få in en bred kundmassa och jag hoppas det ska gynna oss i längden på något sätt. Sen ser det ju inte ut som att någon har optionen att köpa PS5 över huvud taget för ett bra tag framöver

Skulle dock ljuga om jag sa att jag inte var sugen på nya PS-kontrollern.

Jo men EG kan nog (även om det inte skett i detta fallet) motivera de extra pengarna med att de rent internt ser till att din order går iväg snabbare om du välje Express. Så är ju inte nödvändigtvis att Bring kör snabbare utan att de garanterar (återigen, uppenbarligen inte i det här fallet..) att varan lämnar deras lager snabbare.

De är det ända anledning man vill testa ps5 är ju kontrollen den ser intressant ut,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmir:

De är det ända anledning man vill testa ps5 är ju kontrollen den ser intressant ut,

Ja, det och att Miles Morales ser riktigt bra ut. Dock bara ett 10h kort spel.

Kontrollern verkar riktigt nice. Undrar dock hur väl alla funktioner kommer implementeras av third party devs. En del är nog bara gimmick i det långa loppet. Men skulle ljuga om jag sa att jag inte önskade att även Series X hade de funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men vad är VRR range på den där där apparaten? Rtings skriver att 4k VRR är mellan 40-60hz. Gears 5 multiplayer körs väl i 4k@120hz, så vad händer om du testar det?

sen kommer nog inte allt vara guld och gröna skogar, det finns problem med panelerna som gör att VRR har sönder gamman som troligtvis inte går att lösa med firmware

https://www.gizchina.com/2020/11/07/lg-admits-that-oled-tvs-w...

https://youtu.be/EXxHXBmXm14

Vad jag vet så är vrr aktiv från 40 - 120Hz. Provade Gears 5 multiplayer i 120fps och det såg jätte bra ut. Har dessutom ändrat färgdjup till 12 bitar för att testa och det funkar bra.

Mina nuvarande inställningar är:

Upplösning: 4K UHD
Uppdateringsintervall: 120 Hz
Färgdjup: 12 bitar
Färgområde: PC RGB

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk

Till er som inte fått era XSX/S ännu, jag lider med er! Men ha tålamod, ni kommer att glömma bort er i den nya världen ni kommer befinna er i. Fantastiskt liten men tung pryl.

Några frågor:

1) Jag äger en Samsung 82Q70R och förstår att den saknar 4k120hz, behöver jag ändå använda mig av den Ultra High speed HDMI kabeln som kom med i paketet? (TVn hänger på väggen och är otroligt tung att bära ner. Når inte heller portarna bakom TVn då det är sjukt tajt.)

2) Bästa bildinställningar i Xboxen, eg. Gamma, hz, upplösning, ... och i TVn?

3) Många spel som tex Gears 5 har extra bildinställningar i form av ljus, kontrast och HDR-ljus. Får liksom inte till dessa inställningar och igår upplevde jag en ”vit” hinna över bilden när jag spelade Gears 5. Detta uppkom oavsett inställning. Tips?

4) För att motverka värmeutvecklingen, föredrar man ha boxen liggande eller stående?

5) Wi-Fi känns inte så snappy som jag har förväntat mig att den skall vara. Xboxen är kopplad till 5GHZ nätet bara 2m från min Asus AC88u router. Nedladdningshastigheten ligger på 100 - 250 mbit/sec. Min telefon samt dator kan pumpa ut över 600mbits. Använder Telias 500/500 fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosse82:

Det ska absolut funka, vad har du för tv?

Jag trodde det också.
Har en Sony X900F. En sån här: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f#page-video

Har du något tips på vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensSparebo:

Bara en notis.

Bra att veta.

Jepp pratade med en kompis som kör Bring. Allt gods går med samma bilar. Enda skillnaden med express är om de blir fullt och de blir plats brist. Då prioriteras express. Men händer typ aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Efter obesvarade mail passade jag på att ringa Mediamarkt. Efter samtal med kundtjänst är man inte något klokare. De kunde se att jag mycket riktigt blivit "lovad" en konsol till releasedatumet, men de har inte tillgängligt att skicka ut än. Vi skulle få uppdatering så snart de är påväg. Jag bad personen åtminstone försöka förmedla till någon att ett mailutskick med statusuppdatering till samtliga skulle göra det hela mycket enklare för alla - även kundtjänst. Nu vet jag ju att de slänger min önskan i papperskorgen, men ändå...

Min tolkning av detta, baserat på att vissa har fått från Mediamarkt redan, är att vi som fortfarande inte fått sändningsbekräftelsen kommer inte få konsolen från batch 1 som lovat, utan får vänta till nästa. Rimligtvis december? Hoppas att man har fel.

Och mest hoppas jag på att PS5 från EG kommer i tid nästa vecka, då jag bokade den och fick bekräftelse bokstavligen under samma minut som de öppnade försäljningen. Till skillnad från Mediamarkt/Series X, där jag var bland de sista på batch 1-beställningarna. Kommer PS5 i tid har jag inga problem att vänta till december på Series X - om de bara nu kan skicka ut en godhjärtad förklaring till oss! Det är egentligen det enda jag kräver, att få veta

Någon typ av kompensation bör ju vara rimlig då eftersom man blev lovad leverans. Vi hade ju kunnat förbeställa var som helst men valde här för man blev garanterad första batch (vid beställning). Väntar också på svar från support vad som händer med min order. Riktigt tråkigt när man sett fram emot det.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbxb:

Ja, det och att Miles Morales ser riktigt bra ut. Dock bara ett 10h kort spel.

Kontrollern verkar riktigt nice. Undrar dock hur väl alla funktioner kommer implementeras av third party devs. En del är nog bara gimmick i det långa loppet. Men skulle ljuga om jag sa att jag inte önskade att även Series X hade de funktionerna.

Jo absolut. Touchpaden bryr jag mig inte om, den blev inte mer än en gimmick på PS4 och jag tror inte det kommer att ändras nu. Men riktig force-feedback på triggers och de analoga spakarna hade varit grymt. Likaså högtalare i kontrollen. Jag märkte hur mycket jag saknade det när jag pensionerade mitt Wii och började köra de spelen via emulator med XB-kontroll istället. Mikrofonen känns också mest som en gimmick dock, och jag begränsar helst antalet mikrofoner som kan lyssna på mig i hemmet.

Men force-feedback hade varit grymt. Hade MS tagit med det så hade också chansen att utvecklarna faktiskt använder det ökat rejält förstås. Och det hade ju inte nödvändigtvis betytt att de gamla kontrollerna inte skulle fungera eller så, de hade bara inte haft funktionen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men force-feedback hade varit grymt. Hade MS tagit med det så hade också chansen att utvecklarna faktiskt använder det ökat rejält förstås. Och det hade ju inte nödvändigtvis betytt att de gamla kontrollerna inte skulle fungera eller så, de hade bara inte haft funktionen helt enkelt.

Yep, för tankarna till första Playstation när det fanns kontroller med och utan dual shock. För de här inne som är gamla nog att minnas det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sadmir:

Jag sitter med mitt series x och kör nu battlefield 5 , de spelet har ju åldrats riktigt bra och ser bra ut på series x. Och skön spel känsla , kör på en samsung q90r 4k 120 hz men kan inte ha vrr på pga bugg hoppas de fixar snart.

Hmmm. LG har ju problem med VRR och HDMI 2.1. Jag har Samsung Q90T - är det samma problem där?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbxb:

Yep, för tankarna till första Playstation när det fanns kontroller med och utan dual shock. För de här inne som är gamla nog att minnas det

Jo precis. Sony fick väl lite panik när Nintendo kom med analoga spakar (well, en spak) och lyckades hasta fram det mitt i generationen liksom. Men det kanske blir samma sak nu med MS och FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

5) Wi-Fi känns inte så snappy som jag har förväntat mig att den skall vara. Xboxen är kopplad till 5GHZ nätet bara 2m från min Asus AC88u router. Nedladdningshastigheten ligger på 100 - 250 mbit/sec. Min telefon samt dator kan pumpa ut över 600mbits. Använder Telias 500/500 fiber.

Har du lust att prova ifall det går bättre när inte spel är igång?
Att antingen bara stänga av spel eller att stänga av och starta om konsolen.

Jag har för mig att jag har hört eller läst att nedladdningar går i snigelfart typ när den typen av belastning finns.

Ifall spel är i BC läge så belastas systemet rätt så hårt(genom bland annat processorn) så det kan vara en anledning till att nedladdningen går långsamt.
Nedladdningen komprimeras antagligen och behöver bearbetning från Processor eller GPU(GPU, vilket bör gå mycket snabbare ifall det finns stöd för direct storage).

Så det kan helt enkelt vara så att systemet inte vill ta för mycket resurser från spelandet.

Prova gärna och uppdatera ifall du märker skillnad.
Prova gärna med eller utan sladd också ifall du får möjlighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbxb:

Nedladdningarna tar väldigt mycket längre än jag förväntat mig. Nu är inte mitt nät det snabbaste men f*n alla spel är ju 70-80 gig

Game Pass är genialiskt. Först tar de betalt per månad av dig, sedan fyller de upp din SSD på nolltid så du måste köpa expansion

Jo. Och systemet skulle förstås uppdateras först, och kontrollen. Däremot var det rätt smidigt att bara koppla in min gamla externa disk, det tog kanske tio sekunder sen började spelen ramla in i listan. Men det blev en väldig massa uppdateringar som skulle installeras då jag hade satt igång automatisk uppdatering och min gamla One S hade liksom gett upp på det, kanske för att jag hade närmare 300 spel installerade.

En funktion som jag saknar är att kunna skilja på gamla spel och nyare. Jag vill gärna kunna sätta den externa disken som default för gamla spel som kan köras från den, men den interna som default för spel som kräver den, men det verkar inte gå att få till utan antingen är ena default eller den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hmmm. LG har ju problem med VRR och HDMI 2.1. Jag har Samsung Q90T - är det samma problem där?

Vad jag läst så är de problem för både lg och samsung , men jag vet inte mer än så, hoppas de fixar det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Har du lust att prova ifall det går bättre när inte spel är igång?
Att antingen bara stänga av spel eller att stänga av och starta om konsolen.

Jag har för mig att jag har hört eller läst att nedladdningar går i snigelfart typ när den typen av belastning finns.

Ifall spel är i BC läge så belastas systemet rätt så hårt(genom bland annat processorn) så det kan vara en anledning till att nedladdningen går långsamt.
Nedladdningen komprimeras antagligen och behöver bearbetning från Processor eller GPU(GPU, vilket bör gå mycket snabbare ifall det finns stöd för direct storage).

Så det kan helt enkelt vara så att systemet inte vill ta för mycket resurser från spelandet.

Prova gärna och uppdatera ifall du märker skillnad.
Prova gärna med eller utan sladd också ifall du får möjlighet.

Det kan också ha att göra med att typ en miljon personer skulle ladda ner konsoluppdateringar och diverse spel samtidigt i går kväll. I mina ögon fungerade det ändå över förväntan, allt laddades ner i hyfsad hastighet även om den pendlade upp och ner en del och inga konstiga felmeddelanden eller något. Jämfört med när ett större PC spel släpps, eller blir gratis på Epic eller liknande, och servrarna går på knäna direkt. Däremot lyckades jag inte logga in tjejen, min inloggning funkade hela tiden utan problem, men att försöka lägga till en ny användare var totalt omöjligt och inte ens att logga in som gäst funkade.

Permalänk
Medlem

Hämtade min XSX igår på Webhallen i Väsby, hade bokat i somras. Sponant mycket nöjd, allt bara fungerar. Blev nästan overload av alla spel med det inkluderade EA Play i Gamepass.

Tyvärr tycker jag att Wi-Fi är lika dåligt som på min Xbox One S (har ändå Ubiquiti APs). Från samma hörna får jag ut 100 Mbit med XSX, men nästan 200 Mbit med iPhone XR. Så jag drog en kabel tillfälligt över hela golvet för att få ut alla 500 Mbit - får bli en snyggare kabeldragning framöver...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronake:

Lägger upp en enkel instruktion om tillvägagångssättet. Har ingen aning om hur länge detta tillvägagångssätt fungerar!

Köp;
- Två (2) styck á Xbox Live Gold - 12 mån
- En (1) styck á Xbox Live Gold - 6 mån

Totalt får du då 30 månader Xbox Live Gold.

- Registrera ett Microsoft Konto
* Gå in på redeem.microsoft.com
* Registrera en av dina 12 månaders digitala nycklar du köpt och välj till att aktivera automatiska betalningar så får du en (1) extra månad på köpet - Dvs 13 månader

- Innan du aktiverar nästa nyckel så ska du in inaktivera automatiska betalningar;
* account.microsoft.com/services

- Gå till redeem.microsoft.com igen och registera din andra 12 månaders nyckel
* Välj att aktivera automatiskt förlängning så får du en (1) extra månad på köpet. Nu har du totalt *26 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar igen

* Gå till redeem.microsoft.com och aktivera din 6 månaders nyckel och välj automatiskt förlängning för en gratis månad till. Nu har du totalt *33 månader Xbox Live Gold*

- Inaktivera automatiska betalningar

* Gå till https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-game-pass-ultimate/cfq....
- Köp *Xbox Game Pass Ultimate* för *10kr*

Vad som händer nu är att du kommer få hela ditt Xbox Live Gold konverterat till "*Xbox Game Pass Ultimate*" - Detta får du i totalt 34 månader till en kostnad av 41kr/mån om du t.ex köper nycklarna på Inet.
Fungerade kanon, så detta var ett riktigt bra tips. Inga konverteringar som gjorde att man tappade en massa månader. Utan jag fick 33 månader ultimate rakt av.

Finns det någon anledning att man måste köpa 12x2 + 6x1 ? Och inte ex. 12x3?
Tänkte jag har 8 månader kvar på mitt Gold redan. Om man i så fall bara kan "komplettera".

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Skrivet av GizZm0:

Någon typ av kompensation bör ju vara rimlig då eftersom man blev lovad leverans. Vi hade ju kunnat förbeställa var som helst men valde här för man blev garanterad första batch (vid beställning). Väntar också på svar från support vad som händer med min order. Riktigt tråkigt när man sett fram emot det.

Ringde också Mediamarkts kundtjänst nu, och fick liknande svar som abstudatur först och högst oklart om det skulle skickas eller inte. Sen bad dem mig avvakta och skulle kolla då dem inte såg någon artikel i "systemet".

Ca 10 sekunder senare är dem tillbaka och säger att den hade kommit in i lagret och förväntades skickas denna vecka och bad mig avvakta. Känns inte jättestabilt så kommer antagligen bli ett samtal till

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om alla Xbox XSX som ska ut via UPS har helt överbelastat dom :). Jag har två paket som jag väntar från dom (inte XSX) och båda har nu blivit försenade 2 ggr då de inte kunnat köra ut (Due to operating conditions, your package may be delayed. / Delivery will be rescheduled.). Tyvärr var kundtjänst inte speciellt hjälpsam eftersom dom uppenbarligen inte såg mer än vad jag gör på ups.com.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan också ha att göra med att typ en miljon personer skulle ladda ner konsoluppdateringar och diverse spel samtidigt i går kväll. I mina ögon fungerade det ändå över förväntan, allt laddades ner i hyfsad hastighet även om den pendlade upp och ner en del och inga konstiga felmeddelanden eller något. Jämfört med när ett större PC spel släpps, eller blir gratis på Epic eller liknande, och servrarna går på knäna direkt. Däremot lyckades jag inte logga in tjejen, min inloggning funkade hela tiden utan problem, men att försöka lägga till en ny användare var totalt omöjligt och inte ens att logga in som gäst funkade.

Ladda du ner medans du spelade och var det BC spel eller uppgraderade spel som du spelade medans du laddade ner?
Vilken hastighet är hyffsad typ?

Jo, jag kom på det med efter att jag skrivit, det är nog belastat.
Men jag tror det var i någon podcast som dom nämnde att nedladdningshastigheten går i väldigt långsamt medans man spelar, tror det gäller både de äldre och de nyare konsolerna, vet dock inte ifall Direct Storage(som BC spel inte har stöd för) kanske löser en del av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

Jag satte igång installationer strax innan 11 igår förmiddag och låg på 4-500 MBit trådlöst. Jag såg att detta dippade till 40-50Mbit på kvällen, så det handlar nog mer om belastning på servrarna.

Permalänk
Medlem

Min Xbox har varit på väg ut till utlämnings ställe sen kl 8 imorse så jag hoppas jag får ett meddelande när som helst nu om att jag kan hämta ut den

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Jag hoppas verkligen inte att Mediamarkt kommer bete sig på samma sätt nu nästa vecka inför PS5. Jag la en bokning hos dem och fick bekräftelsemail om att jag kommer få den lagom till release. Och det var enda anledningen till att jag avbokade min XSX som jag la hos EG.