FreeNAS bytte namn till TrueNAS Core (de har även en enterprise-version för större företag).
Förenklat kan du se ZFS som ett alternativ till FAT/FAT32/NTFS/ext4 osv, dvs olika filsystem. Nu är ZFS lite mer än så, men det är på för avancerad nivå i dagsläget
I min filserver har jag 3st pooler. Två av poolerna har 4st diskar vardera och en pool har 2st diskar. Man kan se det som att alla diskar som finns i en pool "RAID'as". Jag har skapat 2st vdev i varje pool (som har 4 diskar), varje vdev består av ett spegelpar, dvs 2st diskar som innehåller samma data. När jag lägger två såna vdev i en pool så stripas datan över dessa vdev, motsvarande RAID10.
Om man "bara lägger in diskar" i en pool (egentligen en vdev) så kommer datan stripas över diskar. Så ja det stämmer som någon skrev ovan att om har en 2TB disk och en 1TB disk så blir resultatet en "3TB partition". Värt att notera är att datan stripas motsvarande RAID0 då, så om en av diskarna pajjar så blir man av med all data på båda diskar.
Det går omöjligt att förklara allting i ett inlägg här, än mindre eftersom vi inte vet vad du har för hårdvara. Man måste mer eller mindre läsa på ordentligt och förstå vad man gör om man vill få ut något vettigt av lösningen. Så mitt tips är som de andra skriver: läs på och gör din research ordentligt