AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En bättre GPU är nog i de flesta fall en bättre uppgradering än ny CPU så det argumentet känner jag inte håller riktigt. Bättre skärm ger ju ingen prestandaförbättring. Jag förstår vad du försöker säga men det beror på situationen.

Man bör titta på sitt behov och vad man har för pengar att spendera och därefter göra ett val mellan 5600X/5800X/5900X. Sen är det som sagt var helt rätt att 5800X borde kosta 500kr mindre som Jonas säger men nu är det som det är.

Personligen tycker jag det hade vart kul att ha 12 kärnor (aldrig haft mer än 8) men vet att jag egentligen inte behöver dem då jag inte är en content creator utan endast spelar på min dator (samt annat småkrafs). Sen kan jag lägga de 1100kr jag sparar på en AIO istället om min DR4P inte räcker.

Hm, du borde ligga runt 6000 så något känns galet. SC är dock bra.

20% högre pris för 50% mer kärnor.
Men man bör även se till andrahandsvärdet.
Säg att man har processorn 4 år, högst troligtvis så är 5900X då högre värderad på marknaden än 5800X. Hur stor skillnad återstår att se. Låt säga att det fortfarande skiljer 1000kr mellan dem, då blir ju den totala kostnaden lika för 5800X och 5900X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Inget test med varierande minne tyvärr... ska ju kunna göra 10% skillnad enligt Gamers Nexus

Bra recension i övrigt

Hoppas det kommer framåt!

Problemet är att det kom fram senare. Även GN upptäckte det lite av en slump egentligen. Många tester gjordes ju innan släppet för att hinna med till släppet så folk kunde få reviews snarast. men ja, alltid bättre med fler tester. Även om recensioner blev lite olika så vet man nu varför. Ovsett hur olika de blev visade de fortfarande samma trend dock. 5600X bäst prestanda per krona och om man ska köpa processor idag, sikta på den för gaming. har man andra behov kan man börja kolla högre upp och försöka knipa 5900X men har man inte riktigt råd, 5800X.

Permalänk
Medlem

Kul! Skulle också vara intressant med lite fler tester med olika minneskonfigurationer.

https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

"Hög prislapp sett till kärnantalet"
Varför om inte de just bevisade att kärnor inte är allt? Eller är det något jag missade i detta?
Otroligt mycket kraft med mindre kärnor.
Om 8 16 piskar eller står +-0 emot 10 20 varför bry sig?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det hade faktiskt varit ett intressant test! Skriver ned som uppslag.

Jag fick identiska resultat mellan 4 single rank-minnen och 2 dual rank-minnen när minneshastighet och timings är matchade.

Låter logiskt!

Tack för uppdateringarna!

Konstigt då att GN valde att uttrycka sig som att antalet stickor påverkade och inte bara antalet ranks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Så kan man ju resonera uppåt nästan i all avighet.
Det är en betydande skillnad i flerkärnig prestandan mellan 5800 och 5600. Det är kanske så pass tillräckligt att man inte tycker det är värt 1000kr till.
Jag har både 5800 och 5900 på order och om jag får 5800 i tid kommer jag välja den före 5900. Jag behöver inte mer prestanda än så och har tillräckligt med andra delar att lägga pengar på i nya bygget.

Det är dock 2000kr mellan 5600 -> 5800
Men bara 1000kr från 5800 -> 5900

Därför tycker många att det är konstigt prioriterat att köpa 5800

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej vad som visats hitintills är att det gör noll skillnad mellan 4st SR eller 2DR om man håller timings & frekvens de samma, det är dual rank vs single rank som skapar den skillnad som syns & detta har bekräftats av GamersNexus, buildzoid, der8auer, hardware unboxed osv. En del i direkta videos om just detta och en del på twitter. Kör du samma frekvens & timings så presterar 4SR moduler exakt samma som 2 DR. (Edit, även SweC/Jonas fick samma resultat)

Om du väljer 2 DR eller 4 SR spelar i sig ingen roll utan då handlar det mer om till vilket pris man kan hitta vad och vilka/en timings/frekvens man kan hitta för var konfig.

Personligen skulle jag säga att bäst bang 4 buck är 2x16GB ballistix med micron e-die 3600c16 i dual rank, kör xmp och hamna mitt i sweetspot eller tweaka lite och du kan klocka dem lätt upp till 4000MT/s. B-die kommer ha bättre timings men kostar avsevärt mer pengar. Skulle man få för sig att man behöver mer minne kan man enkelt kliva upp i quad rank, något man inte kan med 4st SR moduler av lägre kapacitet.

Jag har inte sagt emot dig, bara att jag inte sett dessa siffror, vad bra för dig om du känner dig säker! Jag kan såklart också kolla på andra ställen och jag håller med om att det låter logiskt, men allting är inte alltid det har jag upplevt många gånger... nu har dock jonas bekräftat att han också ser samma siffror och det var väl trevligt att få en till datapunkt i samlingen så alla kan hålla med varandra. Jag har inte varit emot dina antaganden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Problemet är att det kom fram senare. Även GN upptäckte det lite av en slump egentligen. Många tester gjordes ju innan släppet för att hinna med till släppet så folk kunde få reviews snarast. men ja, alltid bättre med fler tester. Även om recensioner blev lite olika så vet man nu varför. Ovsett hur olika de blev visade de fortfarande samma trend dock. 5600X bäst prestanda per krona och om man ska köpa processor idag, sikta på den för gaming. har man andra behov kan man börja kolla högre upp och försöka knipa 5900X men har man inte riktigt råd, 5800X.

Detta test är ju dock skrivet idag ganska länge efter dessa lärdomar, det var därför jag anmärkte på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"Hög prislapp sett till kärnantalet"
Varför om inte de just bevisade att kärnor inte är allt? Eller är det något jag missade i detta?
Otroligt mycket kraft med mindre kärnor.
Om 8 16 piskar eller står +-0 emot 10 20 varför bry sig?

Dom jämför nog mot de andra i 5000-serien från AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niivpzi:

"Hög prislapp sett till kärnantalet"
Varför om inte de just bevisade att kärnor inte är allt? Eller är det något jag missade i detta?
Otroligt mycket kraft med mindre kärnor.
Om 8 16 piskar eller står +-0 emot 10 20 varför bry sig?

5900X är ju långt bättre i applikationer som kan utnyttja många kärnor, och kostar "bara" 1100 kr mer. Till enbart spel är ju 5600X mer prisvärd.
Trots detta körde jag på 5800X själv. 6 kärnor känns för lite för framtiden (därtill är det färre kärnor än jag haft i över 3 år nu), men jag tror inte jag kommer ha nytta av 12 jämfört med 8 heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cool_Hector:

Och när är förväntad leverans?

För min del var det den 18 Dec.
Absolut ingen fara för mig. Jag har använt min 4670K sedan 2013 så en månad hit eller dit märks inte 😂😂😂

Permalänk
Medlem

Visst 5800x kanske är lite mitt imellan, men förstår Inte varför folk tycker det är dåligt köp? Finns tester som pekar på att det är den bästa cpun för ren gaming med lägre latenser pga av en cache enhet istället för två som 5900x har. Extra kärnorna gör sällan nytta för ren gaming.
Tror 5800x kommer va mångas val för gaming.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har äldre hemmabio förstärkare som jag kör optisk (spdif) från till datorns inbyggda ljudkort för avkoda dts etc.
Ja jag hade gärna köpt det Asus kortet men saknar som sagt spdif. Och köpa ett ljudkort bara för det känns rätt b.
Samt dras med halvdana drivers ifrån ex Creative eller utdaterade drivers.

Och de andra Asus korten saknar USB-C header på mobot
Första gången där jag inte hittar ett moderkort som funkar ifrån Asus :/

Borde gå med https://www.teknikdelar.se/goobay-digital-fiberkabel-audio-to...

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Visst 5800x kanske är lite mitt imellan, men förstår Inte varför folk tycker det är dåligt köp? Finns tester som pekar på att det är den bästa cpun för ren gaming med lägre latenser pga av en cache enhet istället för två som 5900x har. Extra kärnorna gör sällan nytta för ren gaming.
Tror 5800x kommer va mångas val för gaming.

Finns många andra spel som utnyttjar den dubblerade cachen eller gillar de högre frekvenserna, sen kommer också alla andra typer av mjukvaror in i bilden också.

Inget fel att köpa 5800X om man vill det, men den är inte lika prisvärd som alternativen och kommer inte entydigt vara snabbare i de flesta fallen, framförallt inte i förhållande till sitt pris

Permalänk
Medlem

Äntligen. Riktiga monster. Men blev ju dyrt nu med AMD 5600X. Spelar mest så 5600X är den som lockar och billigast. Undrar om det kommer någon budget variant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter logiskt!

Tack för uppdateringarna!

Konstigt då att GN valde att uttrycka sig som att antalet stickor påverkade och inte bara antalet ranks...

Detta korrigerade Steve på twitter i efterhand där de diskuterade just antalet ranks som den vitala skillnaden och inte antalet minnen i sig. Men ja det var väldigt dumt av GN/Steve och inte ta upp ranks direkt i videon, som flertalet andra direkt kommenterade om var orsaken.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är dock 2000kr mellan 5600 -> 5800
Men bara 1000kr från 5800 -> 5900

Därför tycker många att det är konstigt prioriterat att köpa 5800

Förstår tanken. Jag tänker själv mer eller mindre konstant att "om jag lägger lite till".

Just därför sitter jag nu med ett kommande system för 25000k eller mer istället för det som från början bara var tänkt som ett uppgraderat grafikkort när 3080 lanserades. (:

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det hade faktiskt varit ett intressant test! Skriver ned som uppslag.

Jag fick identiska resultat mellan 4 single rank-minnen och 2 dual rank-minnen när minneshastighet och timings är matchade.

Jag skulle gärna vilja se några tester av minnen i olika hastigheter som det pratas så mycket om nu med ryzen 5k.

Scenario:

Misstänker att det inte spelar roll (eller väldigt liten roll) vilket man kör med 2666/3000/3200/3600 CL14/16/18 om man enbart spelar i hög upplösning (1440p eller högre) då flaskhalsen då blir GPU istf CPU ?

Tror ett sådant test hade lugnat många som mest spelar och tvekar på att köpa dyra minnen alt. tvekar att återanvända sina gamla minnen i sin nya ryzen 5k rigg.

Tack för bra artiklar/tester förresten !

Permalänk
Medlem

Tack för en grundlig recension, som vanligt.
Antar att ni på SweC är "smärtsamt" medvetna om Smart Access Memory och de nya tester det resulterar i.
Antar att ni även känner till GamersNexus testande med RAM-minnen
Vi vill ha MER AV ALLT!!!

Antar att den allmänna opinionen är att 5800X är lite för dyr.
Men förstår inte varför den fick "Bra Produkt" när Intels 10900K fick "Utmärkt Produkt"
Det är jämt skägg mellan dem men 5800X kostar 500:- mindre.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en grundlig recension, som vanligt.
Antar att ni på SweC är "smärtsamt" medvetna om Smart Access Memory och de nya tester det resulterar i.
Antar att ni även känner till GamersNexus testande med RAM-minnen
Vi vill ha MER AV ALLT!!!

Antar att den allmänna opinionen är att 5800X är lite för dyr.
Men förstår inte varför den fick "Bra Produkt" när Intels 10900K fick "Utmärkt Produkt"
Det är jämt skägg mellan dem men 5800X kostar 500:- mindre.

När Core i9-10900K lanserades existerade inte Ryzen 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom jämför nog mot de andra i 5000-serien från AMD

Skrivet av Thomas:

5900X är ju långt bättre i applikationer som kan utnyttja många kärnor, och kostar "bara" 1100 kr mer. Till enbart spel är ju 5600X mer prisvärd.
Trots detta körde jag på 5800X själv. 6 kärnor känns för lite för framtiden (därtill är det färre kärnor än jag haft i över 3 år nu), men jag tror inte jag kommer ha nytta av 12 jämfört med 8 heller.

Då gör det sense om man kollar mellan modellerna inom AMD för tänkte att finns ingen anledning att kolla cores ifall 8 16 visat sig vara minst lika bra som 10 20...
Tack för tydande

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ser nog ut som det blir en 5600X för min del blir mest spel någon gång ibland om tid och tillfälle finns (småbarnsförälder). Blir nog säkert en riktigt bra uppgradering mot min phenom II 965.
Sen har jag turen att här på andra sidan sjön har de funnits i lager sedan lanseringen.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Ryzen 4000?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeffan97:

Vad hände med Ryzen 4000?

5000 är bättre än 4000.
Det sägs vara för att Ryzen 4000-serien för bärbara varit ute ett tag, baserade på Zen 2; AMD ville inte att en ny, bättre generation skulle ligga på samma namn.
Om de är schyssta så blir nästa laptop/APU-serie också 5000 nu, så ligger vanliga desktops, APUer och laptops synkade: 5000 = Zen 3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Värt att gå från 3600 till 5600x?

Beror på -

1. Vilken upplösning spelar du på?
2. Vilket grafikkort har du / planerar du på att skaffa?
3. Vilka spel lirar du?

Jag har också en r5 3600, men jag lirar inget krävande samt lirar på 1440p. Bättre för mig o lägga pengarna på rejälare GPU isnf.

Men fan vad det kliar i fingrarna att köpa en ny prolle.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

5800X ligger konstigt till prismässigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kikat på testresultaten och de ser ju grymt ut, men en sak jag ändå kom på nu är priset.
Jag själv uppgraderade datorn i april månad inför denna lanseringen, Aorus X570 Master, 16gb 3600mhz CL16, och en AMD 3600(priset på cpun då ca 2200kr). Uppgraderade från en Intel 4770k, som va topdog? förutom intels extreme serie. Men cpun kostade 2700kr-ish. Idag kostar AMD's förtillfället billigaste cpu 3290:- i den nya serien.

Jag har beställt en 5900X, men tanken slog mig nu med priserna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en grundlig recension, som vanligt.
Antar att ni på SweC är "smärtsamt" medvetna om Smart Access Memory och de nya tester det resulterar i.
Antar att ni även känner till GamersNexus testande med RAM-minnen
Vi vill ha MER AV ALLT!!!

Antar att den allmänna opinionen är att 5800X är lite för dyr.
Men förstår inte varför den fick "Bra Produkt" när Intels 10900K fick "Utmärkt Produkt"
Det är jämt skägg mellan dem men 5800X kostar 500:- mindre.

Det blir skevt att jämföra 6,8 och 10 kärnor för pris/prestanda.
En 6 kärnig är lika snabb som en 10 kärnig så länge som spelet/appen bara använder 6 kärnor.

5800x bör snarare jämföras med 10700k.
Då är den kanske 5% snabbare (För spel) men 1100 spänn dyrare.
När 10900k släpptes hade den ungefär samma pris som 9900k, 2 kärnor mer och var marginellt snabbare (för spel).
Dessutom var den värdens snabbaste cpu (för spel).
5800x är inte en lika kraftfull cpu som 5900x/5950 och är (diskuterbart) mindre prisvärd än 10700k, 5600x och 5900x.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

Hoppas Asus fixar så man kan använda 5600x på b450-korten utan krusiduller.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Beror på -

1. Vilken upplösning spelar du på?
2. Vilket grafikkort har du / planerar du på att skaffa?
3. Vilka spel lirar du?

Jag har också en r5 3600, men jag lirar inget krävande samt lirar på 1440p. Bättre för mig o lägga pengarna på rejälare GPU isnf.

Men fan vad det kliar i fingrarna att köpa en ny prolle.

Spelar i 1080p så blir mer CPU-intensivt men har såklart olika effekt i olika spel. Kan säga att 1600x till 3600 ”kändes”, blev jämnare bildflyt och mindre stuttering.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt