Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Supertack för tipset!
Hoppas att dom får in några.

Välj faktura, så slipper du ligga ute med stålar

Lugnt nu håller vi tummarna för att vi får kollid på onsdag!

Permalänk

Tja, pratade med NetOnNet idag för att se om jag kunde nästla in mig på den här bokningen som de råkade öppna idag. De meddelade mig att de som bokade idag inte kommer få sina playstation på release och att de kommer öppna för bokningar på release OM de får in PS5or. Men det är inte säkert att de får det, inget är konfirmerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonbjörnen:

Tja, pratade med NetOnNet idag för att se om jag kunde nästla in mig på den här bokningen som de råkade öppna idag. De meddelade mig att de som bokade idag inte kommer få sina playstation på release och att de kommer öppna för bokningar på release OM de får in PS5or. Men det är inte säkert att de får det, inget är konfirmerat.

Fan också.... nästlade mig in under öppningstiden idag. De sa i chatten att det såg ut som jag skulle få en på torsdag

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Fan också.... nästlade mig in under öppningstiden idag. De sa i chatten att det såg ut som jag skulle få en på torsdag

Lyckades göra samma, de i chatten sa också att det såg ut som att jag får en på torsdag så går efter det😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonbjörnen:

Personen jag pratade med sa att bokningen jag gjorde idag ser ut att komma på releasedagen "så länge något oförutsägbart" inte inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Personen jag pratade med sa att bokningen jag gjorde idag ser ut att komma på releasedagen "så länge något oförutsägbart" inte inträffar.

Precis vad man inte vill höra år 2020 😂

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Precis vad man inte vill höra år 2020 😂

På fredag den trettonde 😂

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Skrivet av Äpplet4488:

Lyckades göra samma, de i chatten sa också att det såg ut som att jag får en på torsdag så går efter det😃

Gud va skönt! Hoppas ni får det då och att hon Marianne jag prata med hade fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonbjörnen:

Gud va skönt! Hoppas ni får det då och att hon Marianne jag prata med hade fel

Haha,jag pratade också med en Marianne men hon sa att det såg ljust ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av redberg32:

Har köpt ett enda spel till ps5 hittills och redan sparat 300 kr 2 köp till och jag har redan sparat de 1000 kronorna!

Va? Sparar mot vadå? Jag köper spel digitalt på rea hela tiden. Att hålla på med skivor känns som 90-tal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthBadass:

Det som fick mig att till slut tippa över till köpa med disk var just rea spel som kommer sen! Det här gamla att stå och gräva i en hög skitspel på rusta bland massa bortskämda snorungar och hoppas att vara först med att hitta ett spelbart spel för 79kr

Funderat lite på om Sony kommer släppa en blu-rayläsare som kopplas in i USB-c porten om något år eller inte

Det är ju rea hela tiden på PSN butiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Va? Sparar mot vadå? Jag köper spel digitalt på rea hela tiden. Att hålla på med skivor känns som 90-tal.

Tror han menar om du köper ett spel på release, samt inte väntar 6 månader eller när nu spelet går på rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja ifall jag hade köpt spelet digitalt hade det kostat mig 300kr mer. Ska jag måla en bild kanske?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av redberg32:

Ja ifall jag hade köpt spelet digitalt hade det kostat mig 300kr mer. Ska jag måla en bild kanske?

sen kan ta du ju alltid sälja spelet till spelbutiken för minst 300 kr till godo för nytt spel i deras butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Tror han menar om du köper ett spel på release, samt inte väntar 6 månader eller när nu spelet går på rea
https://puu.sh/GNdn9/8b873acdb6.png
https://puu.sh/GNdnJ/544645280e.png

Detta är inte ett bra exempel. Detta är ett PS4 spel som kan uppgraderas till enhanced version för att spela på PS5.
Om vi ska ta ett mer riktigt exempel kan vi använda Demon's Souls som kostar som billigast 794:- fysiskt och 849:- digitalt.

Så vi kan väl säga att man tjänar 50kr på att köpa fysisk kopia vid release.

Permalänk

Vad tror folk om Amazon.se?
Kan dom droppa något runt midnatt/release??

Permalänk
Medlem
Skrivet av glennuendo:

sen kan ta du ju alltid sälja spelet till spelbutiken för minst 300 kr till godo för nytt spel i deras butik.

Precis, han frågade varför man väljer med disk sen när man ger ett svar så får man taskig attityd.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Alright ta denna då

Sen förstår jag inte varför man skulle köpa Valhalla på ps5 när det är en hundring~ billigare på ps4 när uppgraderingen är gratis

Permalänk
Medlem

Men att slippa gå fram och byta skiva stup i ett, att vänta på post leverans eller att leta efter den bästa dealen är lite passe för mig.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

@voffen1 Håller med, tycker om digitala spel med, men att ha ett val är la poängen här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

@voffen1 Håller med, tycker om digitala spel med, men att ha ett val är la poängen här

Precis, köper de mesta digitalt redan nu på min ps4 pro men då och då finns det något spel för halva priset på skiva, då slår man till!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Känslan är att Sony skickar ut mer 5or och butikerna vågar släppa på lite bokningar.

Jag misstänker snarare att ÅF sorterat ut ett gäng av alla de galningar som bokat maskiner hos 11 olika ÅF för att sedan avboka 10 st när de fått besked att de kommer att få en konsoll på dagen från någonstans, och istället släppt ut de "befriade" konsollerna för nybeställning...

Skrivet av redberg32:

Har köpt ett enda spel till ps5 hittills och redan sparat 300 kr 2 köp till och jag har redan sparat de 1000 kronorna!

Tjomenvisst, det är ju en vettig strategi. Själv pallar jag dock inte att gå till (redan alldeles för överfyllda) hyllan för att plocka ner en spelbox, upptäcka att allt är dammigt som satan, vända och hämta dammsugaren och svepa av spelen, ta ner boxen, pilla ut den 15cm stora dongeln, försöka peta in dongeln i konsollen och upptäcka att det redan sitter en kvarglömd dongel där, ta ut den dongeln först, peta in den andra, leta upp kvarvarande dongels förpackning och lägga in den igen. Repetera sedan hundrafemtielva gånger typ.

Jäkla meck!

Sedan efter några år av det där och du har sletna gummitrissor i optiska läsenheten som snurrar som hjulen i Spinwheels utan att något händer, eller som låser sig så skivan varken vill gå ut eller in eller något liknande strunt. Som PS4, där en av gummifötterna på konsollen lyckades mata ut skivor... Inte så schysst. Optiska läsare är billigt tillverkade och överlag av låg kvalitet skulle då jag säga. Är själv helst utan skräpet, rent utsagt.

Permalänk
Medlem

Vaddå om man vill betala mer på release för att slippa ha skivor så visst, men med läsaren så har man iaf valmöjligheten till båda sätten att handla.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lokander:

https://puu.sh/GNdn9/8b873acdb6.png
https://puu.sh/GNdnJ/544645280e.png

Möjligt. Men ändå. Småpengar för att slippa hålla på med skivor. Sen finns det gott om rabatter om ekonomin är så tight.

Permalänk
Medlem

En av de stora nackdelarna med att köpa spel digitalt är att du inte äger spelet så att du kan sälja det. Man har väl inte ens rätt att skicka med spelet vid försäljning av konsollen utan att fulöverföra kontot till nästa ägare?

Den dagen som konsolltillverkaren inför en försäljningssida a'la Ebay så byter jag till att köpa spel digitalt. De kan väl ta ut en procent på den försäljningen med för att minska förlusten av att digitala spel säljs vidare. Fram tills dess så tar jag att jag måste resa mig ur fåtöljen och byta skiva.

Permalänk
Medlem

Även möjligheten att låna spel av polare. Finns spel man skulle vilja testa men kanske inte riktigt är intresserad av att köpa. ”Hej Kurt, när du spelat klart blablabla får man låna skivan ett tag?”

Sen som vissa andra sagt är det trevligt att ha en blurayläsare. Har några bluray filmer jag inte sett då jag sålde mitt ps4 några år sedan. Sen finns det några filmer man skulle vilja ha på UHD blu-ray! Hackar i Plex när man försöker streama en 100gb film tyvärr...

Permalänk

Köpte Ghost of Tsushima på releasedagen för 579kr på Elgiganten (fysisk kopia). Två veckor senare hade jag spelat klart spelet och sålde det för 530 kr på Tradera. Dvs i slutändan betalade jag 50kr för ett AAA-spel på release. Nu hade jag säkert tur att jag fick så mycket betalt, men det är inte sällan begagnade spel går för 300kr+ även flera veckor efter release. Så om man tittar rent ekonomiskt kan man nog tjäna in del genom att köpa fysiskt.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kommer köpa de flesta spelen till PS5 digitalt, iaf dem jag förbokar. Kanske någon gång dyker det upp ett billigt spel på Tradera jag vill ha. Eller så köper jag inga spel alls för alltid när jag köper något äldre spel så dyker det upp på PS+ månaden efter.

En fördel med skiva är ju dock att det kan vara enda sättet att få tag på en ”1.0” version av ett spel. Tex The Last Guardian körs i 60 FPS på PS5 om man har det på skiva för man kan köra 1.0 versionen vilket inte är cappad till 30 FPS.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad kommer ni köra för headset? Kör ni ps original?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Vad kommer ni köra för headset? Kör ni ps original?

Kommer köra det jag använder till PC och använde till Ps4 back in the day.

Sennheiser PC360 , via 3.5mm blir det alltså.