Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har kollat på loppet.
Vi pratar normalt hyffs här.
Ge folk en chans att komma hem från jobb etc. innan man förstör senaste avsnittet av valfri serie eller för den delen resultat från valfritt sport evenemang.
Spoiler tags är så enkla att använda.

Jag håller med och jag själv måste erkänna att jag glömde bort spoilertaggens existens.

Permalänk
Medlem

Normal hyfs är att inte kräva att folk använder spoiler taggar eller censurerar sina åsikter under livesport!

Undvik sociala nyheterna och f1 trådar i synnerhet. Nästa steg blir väl att sportnytt ska censurera resultatet också så ingen blir spolad när man kollar på sporten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Imponerad av vad ferrari lyckades med idag ändå. När inte motorkraften behövs som dom inte har, så visar de vilken potential både leclerk och vettel har. Grymt gjort av vettel

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Normal hyfs är att inte kräva att folk använder spoiler taggar eller censurerar sina åsikter under livesport!

Undvik sociala nyheterna och f1 trådar i synnerhet. Nästa steg blir väl att sportnytt ska censurera resultatet också så ingen blir spolad när man kollar på sporten

Är väl en viss skillnad på "sportnytt" och ett datorrelaterat forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så kan vi sluta posta spoilers utan spoiler tags?

Taget. Trodde att tråden var spoilerterritorie per automatik. Ska tänka på det.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är väl en viss skillnad på "sportnytt" och ett datorrelaterat forum.

Vad är skillnaden. Det här är formel1 tråden där formel1 race avhandlas. Det kan väl inte komma som en chock att om man klickar in sig på en formel1 tråd så kan det hända folk diskuterar race som körs eller nyligen körts?

Att begära att alla ska använda spoilertaggar inom ett visst tidsintervall hen finner lämpligt är lite väl

Klagar man på spoilers här så hade man likväl även kunnat klaga på nyhetsredaktioner som återger resultat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är skillnaden. Det här är formel1 tråden där formel1 race avhandlas. Det kan väl inte komma som en chock att om man klickar in sig på en formel1 tråd så kan det hända folk diskuterar race som körs eller nyligen körts?

Att begära att alla ska använda spoilertaggar inom ett visst tidsintervall hen finner lämpligt är lite väl

Klagar man på spoilers här så hade man likväl även kunnat klaga på nyhetsredaktioner som återger resultat.

Diskuttera på bara.
Men använd spoilertags!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Diskuttera på bara.
Men använd spoilertags!

Det känns löjligt. Läs inte f1 tråden samma dag som ett f1race sänds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det känns löjligt. Läs inte f1 tråden samma dag som ett f1race sänds...

Håller med.

Riktigt underhållande lopp. Undrar om det finns något kvar i Bottas den här säsongen eller om han fullkomligt zoonar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Håller med.

Riktigt underhållande lopp. Undrar om det finns något kvar i Bottas den här säsongen eller om han fullkomligt zoonar ut.

Tidigare säsonger är det Lewis som "zoonat ut", men han verkar vara på en helt ny nivå i år. Hade gärna sett att de tar in någon annan jämte Lewis istället för Bottas så är det blir lite långsiktiga fighter á la Rosberg.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jo, det märkte vi.
Men däcken ska ju också vara konstruerade för att slitas. Och likt många andra gånger senaste åren har de här nyare pirelli-däcken varit rätt märkliga och gynnat mercedes en hel del.
Man sliter igenom slitbanan och plötsligt går däcken att köra med i 40+ varv.
Förr om åren var det aldrig så utan däcken gick av helt bara och var okörbara.
Tycker att det är lite tråkigt för att däcksförändringen har gynnat att inte gå i depå om man är i ledning och det har skapat mycket tråkigare race tycker jag.

Hur menar du att Pirelli ska ta fram ett "intermediate"-däck, som ska funka på alla banor under en säsong, vid temperaturer som kan variera från allt mellan +10 och + 50 grader, under olika upptorkningsförhållanden, med olika typer av belastning både i form av vikt och olika kurvtyper, och de sedan ska degradera på ett förutbestämt sätt för alla bilar?

Oavsett hur däcken har varit så är det alltid någon som klagar, eftersom det inte alltid är helt perfekt avvägt mellan degradering, möjlighet att pusha, etc.

Idag var det två förare som klarade sig med att endast köra en stint på intermediate, två förare från olika team. Under normala förhållanden hade det aldrig gått att köra intermediate på en "så pass torr" bana i över 50 varv. De hade brunnit upp för länge sedan och de som lagt på torrdäck hade kört 10, 15 eller 20 sekunder snabbare per varv. Men i detta fall, när temperaturen var så pass låg, i kombination med att asfalten var nylagd och med alldeles för låg greppnivå, ja då var det möjligt att ligga kvar ute. Men som sagt inte för alla. Vi kan ju konstatera att Bottas, inte ens när han låg "själv", inte klarade av att varken hålla varvtiden uppe eller hålla sig på banan. Stroll lyckades bra i början, men sedan körde han slut på sina däck, något som Perez inte alls gjorde i samma utsträckning. Det är alltså skillnad på förare och förare, något som nu faktiskt sken igenom mer än vanligt. Jag tycker loppet var oerhört spännande och tycker verkligen det var fascinerande att se hur vissa förare kunde hålla så högt tempo med däck där hela mönstret bokstavligt talat nötts ner så att det i praktiken blev som att köra på slicks!

Permalänk
Medlem

Svårt hitta något att klaga på med detta race. Däcken hjälpte ju till massor med att skapa skön dynamik med osäkerhet om däckval och pacecars som man ibland i desperation hoppas på behövdes inte här.

Gynnar däcken något märke är det ju för att de byggt ett bättre chassi för ändamålet, just här verkade RP hitta rätt, perez som tvåa är ju brutalt. Stroll verkade stressa sönder sina nya intermediates synd då han gjorde ett solitt jobb dessförinnan att helt tappa mojon till nionde eller vad det blev.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Håller helt med. Två förare lyckades köra på ett sätt som höll liv i däcken, men bara för att Hamilton var en av dom så måste något genast förändras. Svårt o tro att samma reaktion hade kommit om det var Verstappen och Perez som hade lyckats med samma sak.

Ruskigt bra kört topp tre, att Perez lyckades ta tillbaka platsen som han gav bort på sista varvet är imponerande, speciellt med så gamla däck han hade även om han fick lite hjälp från Leclerc. Kul att äntligen få se Vettel på podiumet igen, hoppas att han kan vara med och styra Aston Martin åt ett håll som passar honom bättre.

Och Hamilton, vad finns det kvar att säga. Mannen är helt klart en legend, känns ju nästan givet med en åttonde titel redan nu. Bottas är perfekt för teamet och Lewis, oftast där för att plocka upp vinsten om Hamilton kör bort sig, men inte så pass vass att han utmanar Hamilton om titeln och skapar spänning inom teamet. Jag förstår folk som vill byta ut Bottas mot någon vassare, men teamet har verkligen ingen anledning så länge Bottas håller den nivå han gör nu.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Så kan vi sluta posta spoilers utan spoiler tags?

Personligen tillhör jag skaran som inte alltid kan se loppet live. Ofta kan jag se det senare samma dag men ibland under veckan efter.

För att inte få veta hur det gick har jag alltid kategoriskt undvikit att läsa i tråden här eller ens titta i sportsektionen i tidningen på jobbet.

För mig är den en självklarhet att folk pratar om hur det gick här i tråden direkt efter och att ansvaret ligger på mig själv att inte få veta hur det gick.

Om man skulle använda spoilers, hur länge ska man göra det innan det är ok att skriva om ett race utan dem? En dag? Två, en vecka? När folk tittar på loppen kan ju variera enormt. Det rimligaste måste vara att den enskilde tar sitt eget ansvar och undviker tråden tills man tittar på racet. My two cents😊

Stavfel
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Formula 1 i Bahrain nu i helgen. Sammanfattning från fredagen;
https://www.formula1.com/en/latest/article.fp2-highlights-wat...

https://www.formula1.com/en/racing/2020/Bahrain.html

Ouch :/

Permalänk

Inte riktigt vad han behövde just nu 😬, men han hämtade sig skapligt under qualifying ändå. Får la se hur han klarar sig under racet. Hans stora problem är att komma iväg snabbt nog i starterna. Hur många gånger har inte Albon fått en hygglig startposition för att sen bli omkörd direkt av två eller tre andra bilar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Inte riktigt vad han behövde just nu 😬, men han hämtade sig skapligt under qualifying ändå. Får la se hur han klarar sig under racet. Hans stora problem är att komma iväg snabbt nog i starterna. Hur många gånger har inte Albon fått en hygglig startposition för att sen bli omkörd direkt av två eller tre andra bilar?

Samma gäller max. Redbulls programvara för starterna verkar inte optimal

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Ja, han gjorde ett bra kval även om han var relativt långt tidsmässigt efter Verstappen. Men med bra race pace borde han kunna hålla fjärde platsen.

Permalänk

Jag personligen ser gärna att Albon får behålla sin plats ett år till. Jag skulle säga att det var fel att kicka Gasly så tidigt och samma för Albon, ge grabbarna en chans att verkligen bli kompis med bilen. Red bulls bil sägs ju vara notoriskt svår att jobba med.

Sen är det synd och skam att inte Perez får en plats i år i så fall, men vad säger att han kommer göra ett bättre jobb än Albon i en en Red Bull-bil? Det kan lika gärna bli att han lyckas sämre 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jisses. Jag trodde jag såg en människa dö på live-TV. Skönt att han är okej.

Replay.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Replay.

Sjukaste jag sett sedan jag började kolla F1 för 20 år sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Replay.

Typ den värsta krachen jag sett i modern tid i F1 , den var inte kula att titta på

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att han kunde ta sig ur cockpit, på bilden ser det ut som den är helt inkilad i barriären och täcker toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fantastiskt att han kunde ta sig ur cockpit, på bilden ser det ut som den är helt inkilad i barriären och täcker toppen.

https://i.redd.it/p3spidsev6261.png

Ser ut som att HALOn böjde undan balkarna. Har svårt att se att någon kan ha något vettigt argument mot den nu.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Det var länge sen halomotståndarna tystnade iof

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Replay.

Skrivet av K-D][Aramis:

Sjukaste jag sett sedan jag började kolla F1 för 20 år sen...

Skrivet av Tip Top:

Typ den värsta krachen jag sett i modern tid i F1 , den var inte kula att titta på

Nej, det där var sjukt. Det som stack ut allra mest var hur bilen direkt brann något fruktansvärt, vilket ju förklarades när man såg att hela chassit slitits i två delar.
Annars brukar ju moderna F1-bilar inte brinna på det där viset, men det är väl just till följd av att chassit normalt håller ihop och skyddar inte bara föraren utan även bränsletank osv.

Vi har ju haft andra krascher som varit enormt våldsamma, kommer t.ex. att tänka på Kubica i Kanada (2007?). Men där höll ju bilen i ihop (mer eller mindre) och det blev ingen brand i det fallet.

Skrivet av Fulci:

https://i.redd.it/p3spidsev6261.png

Ja, på något sätt verkade han ju själv ha lyckats ta sig ut och fick bara lite hjälp över räcket och med brandsläckning.

Skrivet av Trombley:

Ser ut som att HALOn böjde undan balkarna. Har svårt att se att någon kan ha något vettigt argument mot den nu.

Skrivet av oqvist:

Det var länge sen halomotståndarna tystnade iof

Ändå värt att notera nyttan, tycker jag. Motståndet var så envist så jag mer eller mindre förväntar mig att det kommer tillbaka någon form av "kan vi inte ta bort halon, den behövs ju ändå nästan aldrig?" förr eller senare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det har ju flera gånger senaste åren i de olika racingserierna varit uppenbart hur vettigt det var att sätta ett skydd framför föraren istället för en öppen cockpit. Om man väljer Halo eller Aeroscreen är däremot sekundärt, den enda skillnaden är det extra skyddet i form av en vindruta hos den sistnämnda (som också har en halo-liknande design bakom rutan).

Designen på barriären är det farliga, som vi såg idag så är delade "stålrails" potentiella livsfarliga i ett worst case scenario när bilen spetsas mellan delarna. Förhoppningsvis så kommer man efter en utvärdering av olyckan justera direktiven så de blir mer säkra om/när de används alternativt tas bort helt.

Permalänk
Medlem

Helt jäkla otroligt vilken crash! Jag höll på att köra av vägen själv då jag satt och lyssnade på f1-loppet. " a HUGE fireball emitting from Romain's Haas!"

Permalänk
Medlem

Är fortfarande orolig för Grosjeans eventuella inre skador. Bekräftat brutna revben men det senaste jag hörde var att de inte genomfört någon magnetröntgen än.
Uppdatering: Han verkar vara okej
https://twitter.com/HaasF1Team/status/1333133591014993920

Säger som er andra, helt absurd krasch. Vred sig i magen...

Uppdatering med info