Permalänk

Nya däck till bilen

Så jag behöver troligen köpa nya sommar däck till bilen då mönstret börjar komma till 3mm vilket det inte ska gå under enligt lagen.

Jag har en Hyundai - i20 - PBT/F5P41/M51AZ1, och det verkar som att den ska komma med 185/65 R15 däck från fabrik. Så lite frågor då jag har noll koll,

  • Om jag köper 4st behöver jag balansera dom? Kommer dom inte redan balanserad om man köper 4st?

  • Jag hittar bara 185/65 R14 eller 185/60 R15, spelar det någon roll? R15 är väl storleken så det är dom jag ska ta?

  • Fungerar dessa?

  • Vad menas med "fälg" ? Kommer däcken utan det i mitten, bara gummit om jag köper utan? Eller har de delat fälg, däck, båda, bara för att göra sökningen bättre, så däck kommer med en fälg?

  • Bultar, mönster och sånt passar om man söker med registrerings nummer?

Byta däcken själv kan jag, men första gången jag köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag behöver troligen köpa nya sommar däck till bilen då mönstret börjar komma till 3mm vilket det inte ska gå under enligt lagen.

Jag har en Hyundai - i20 - PBT/F5P41/M51AZ1, och det verkar som att den ska komma med 185/65 R15 däck från fabrik. Så lite frågor då jag har noll koll,

Om jag köper 4st behöver jag balansera dom? Kommer dom inte redan balanserad om man köper 4st?
Jag hittar bara 185/65 R14 eller 185/60 R15, spelar det någon roll? R15 är väl storleken så det är dom jag ska ta?
Fungerar dessa?
Vad menas med "fälg" ? Kommer däcken utan det i mitten, bara gummit om jag köper utan? Eller har de delat fälg, däck, båda, bara för att göra sökningen bättre, så däck kommer med en fälg?
Bultar, mönster och sånt passar om man söker med registrerings nummer?

Byta däcken själv kan jag, men första gången jag köper nytt.

Ja alltså om du bara ska byta däcket och inte fälgen så behöver du anlita en firma att kränga på dom också.

Det absolut enklaste du kan göra är att slänga in sommardäcken i bilen, kör till en däckverkstad, säg att du behöver 4 nya, kör dit igen en vecka efter och hämta dom. Du kan även välja däck hos dom om man vill, men jag brukar bara säga att de ska ta något prisvärt.

Påkrängning kostade 400Kr för alla 4 sist jag gjorde det, ingen större kostnad. Här ingår balansering.

Sen kan man väl köpa nya däck själv men du behöver fortfarande köra till däckfirman och låta dom sätta på det, såvida du inte har en egen däckpåträningsmaskin för några hundra tusen eller vad det nu kan kosta. Men då hade du nog inte frågat här. I slutändan så tjänar man inget på detta extra jobbet så det är lika bra att firman fixar allt istället, så vet man att det blir rätt storlek, är problem är det bara att höra av sig till dom igen osv.

Permalänk
Avstängd

Byta däck på fälgarna gör de i sömnen. Det är nog ingenting du kan göra själv hemma om du inte har samma utrustning som de har.

Fälgar och däck säljs separat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frejoh466:

Så jag behöver troligen köpa nya sommar däck till bilen då mönstret börjar komma till 3mm vilket det inte ska gå under enligt lagen.

Jag har en Hyundai - i20 - PBT/F5P41/M51AZ1, och det verkar som att den ska komma med 185/65 R15 däck från fabrik. Så lite frågor då jag har noll koll,

  • Om jag köper 4st behöver jag balansera dom? Kommer dom inte redan balanserad om man köper 4st?

  • Jag hittar bara 185/65 R14 eller 185/60 R15, spelar det någon roll? R15 är väl storleken så det är dom jag ska ta?

  • Fungerar dessa?

  • Vad menas med "fälg" ? Kommer däcken utan det i mitten, bara gummit om jag köper utan? Eller har de delat fälg, däck, båda, bara för att göra sökningen bättre, så däck kommer med en fälg?

  • Bultar, mönster och sånt passar om man söker med registrerings nummer?

Byta däcken själv kan jag, men första gången jag köper nytt.

Vänster - Däck
Höger - Fälg
Däck + Fälg = Hjul

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lagkravet på sommardäck är 1,6mm. 3mm är vinterdäck.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Ok, så både däck och fälg krävs. Och då måste numrera på mina nuvarande däcken vara samma som de jag ska köpa, annars så kommer de inte att passa på fälgen om jag ska använda mina gamla, ingen orsak att köpa nya fälgar? Inga nummer på fälgen vilka som passar?

Och det fixar däck verkstaden?

Permalänk
Medlem
  • Du behöver balansera dem, då man balanserar däcken och fälgen tillsammans.

  • Det spelar roll vilken storlek som står innan R15, R15 är bara fälgens diameter, hitta gummi som har korrekt storlek!

  • Köper du däck = gummi så får du bara, ja gummit och du behöver åka till en däck-firma för att kränga av gamla och på nya däcken.

  • Bultmönster osv kan du skippa då du redan har fälgen du ska använda igen, men med nya däck.

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Om du vill ha två uppsättningar hjul (sommar och vinter) så behöver du köpa fyra fälgar och fyra vinterdäck.

Gå in på däck365, bythjul eller något annan liknande däcksida och skriv in ditt regnummer. Sen får du välja fälg och däck. Väljer du att de monterar och balanserar däcken på fälgarna så kommer vinterhjulen hemskickade till dig färdiga, så att du enkelt kan byta hjulen själv.

Eller så kör du in till närmsta däckfirma och ber dem fixa allt åt dig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Alltså åk till en däckfirma så fixar de allt. Ta in offerter på ett par olika däck kanske för att jämföra, man behöver ju inte det dyraste.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bryr du dig inte riktigt om hur det ser ur så säg att du kan tänka dig plåtfälgar på vinterdäcken, brukar inte kosta något där jag köper däck. Många firmor har dessutom montering + balans i priset när man köper 4 nya däck.

En kompromiss skulle väl annars vara däck + plåtfälgar + navkapslar, men det ser ofta ut som att man försöker skylta alufälgar, fast man inte har råd

Permalänk
Avstängd

Om du har 15" fälgar, behöver du köra däck med R15. Så länge du håller dig med original dimensionerna så kommer dom passa.
Köp alltså 185/65 R15 däck och sen får du gå till firma och säga att du behöver byta däcken som sitter på dina fälgar till de nya däcken du köpt.
Då måste dom balanseras igen.

Du kan beställa via Bythjul.se direkt till en däckfirma så du slipper hämta ut däcken och köra dom till däckfirma. Du får även ett bra pris på montering och balansering.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt från Dackonline.se då de är billiga, snabb leveranstid etc. Där kan du även slå på ditt Regnummer om du är osäker på vad du ska ha.
Sen bara till en däckfirma (Däckonline har monteringspartners som du kan välja) som kränger på de på dina fälgar och balanserar, vilket inte brukar kosta många hundralappar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Ok, jag har Däckhuset som är nära jobbet, jag ska kontakta dom och se om de köper in däck och se om de kan fixa allt när jag byter till sommar däcken på sommaren.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med valfri däckfirma, är det fälgarna som kom med bilen (fabriksmonterade) så har dom all info och kan plocka fram lämpliga sulor efter dina önskemål.
Du kan även kolla på sulorna som sitter på idag så står det exakt vad det är ex.vis 225/40/ZR19 så har du dimensionerna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag är själv väldigt bilintresserad så för mig är detta självklarheter, men jag har förståelse för att många ser bilar som vilken pryl som helst som man bara använder.

Jag har dock mycket svårt att förstå hur så otoligt många verkar ha stora problem att hantera begreppen däck, fälg och hjul. Bläddra igenom ett antal annonser på blocket med bilar eller lösa hjul, förvirringen är total.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Om du inte är intresserad av att lära dig(då du frågar här gissar jag ,nej) så skulle jag säga att du ska åka till en däckverkstad och låta dom fixa allt.
Fråga gärna någon kompis/kollega eller släkting vart dom byter sina däck så du inte blir lurad i onödan.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk

Sista frågan, jag har "185/60R15 84H" på mina nuvarande, och hittat "185/60R15 88H". Det där 84/88 är något belastningsindex där högre kan tåla mer vikt, och "H" är hastighet.

Antar att jag kan skaffa 88, men kommer det bli hårdare när jag kör, eller spelar det mindre roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag behöver troligen köpa nya sommar däck till bilen då mönstret börjar komma till 3mm vilket det inte ska gå under enligt lagen.

Jag har en Hyundai - i20 - PBT/F5P41/M51AZ1, och det verkar som att den ska komma med 185/65 R15 däck från fabrik. Så lite frågor då jag har noll koll,

  • Om jag köper 4st behöver jag balansera dom? Kommer dom inte redan balanserad om man köper 4st?

  • Jag hittar bara 185/65 R14 eller 185/60 R15, spelar det någon roll? R15 är väl storleken så det är dom jag ska ta?

  • Fungerar dessa?

  • Vad menas med "fälg" ? Kommer däcken utan det i mitten, bara gummit om jag köper utan? Eller har de delat fälg, däck, båda, bara för att göra sökningen bättre, så däck kommer med en fälg?

  • Bultar, mönster och sånt passar om man söker med registrerings nummer?

Byta däcken själv kan jag, men första gången jag köper nytt.

bythjul.com brukar vara mycket billigare än att åka till däckshopp om man köper nya hjul, slå in ditt registreringsnummer så får du rätt däck så länge som du har orginalfälg, Du kommer få ett par val beroende på vad du vill ha för egenskaper på däcket, dvs, bromssträcka, ljud, beteende på våt väg osv. Du kommer också kunna välja till påläggning på fälg och presenteras med olika verkstäder som dom samarbetar med. med andra ord väldigt smidigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frejoh466:

Så jag behöver troligen köpa nya sommar däck till bilen då mönstret börjar komma till 3mm vilket det inte ska gå under enligt lagen.

Skrivet av ph33r:

Lagkravet på sommardäck är 1,6mm. 3mm är vinterdäck.

Vill lägga till lite så här i efterhand att det kanske inte är rekommenderat att gå ner till minsta mönsterdjup bara för att lagen säger att det är ok, det är absolut minimum. På sommardäck är 1,6mm väldigt lite och ger sämre grepp på vått underlag, där är det rekommenderat att inte gå ner under 3mm. På vinterdäck är rekommendationen 5mm, med slask på vägen fylls däckens mönster upp snabbt.

Alla har så klart inte råd att byta sina däck i förtid men man bör då ha i åtanke att lagliga däck inte är lika med säkra och anpassa hastigheten efter underlaget.

De rekomenderade djupen är även bra att ha koll på när man köper bil. Ofta står det ju att både sommar- och vinterdäck ingår men är de då under 3mm respektive 5mm är de i princip slut, även om de fortfarande är lagliga.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Sista frågan, jag har "185/60R15 84H" på mina nuvarande, och hittat "185/60R15 88H". Det där 84/88 är något belastningsindex där högre kan tåla mer vikt, och "H" är hastighet.

Antar att jag kan skaffa 88, men kommer det bli hårdare när jag kör, eller spelar det mindre roll?

Siffran där i slutet är nog ingenting du kommer märka någon skillnad på. Däckmodellen spelar större roll för körupplevelsen skulle jag påstå. Men ja, generellt så är en högre siffra i slutet ett något hårdare däck då det är gjort för att tåla mer tyngd.

I och med att du inte verkar vara en bilmänniska direkt så skulle jag rekommendera dig att fara till närmaste däckverkstad och säga att du behöver nya däck. Har du bara en uppsättning fälgar så kan det vara trevligt med en uppsättning till så slipper du kasta om däcken på fälg två gånger per år. Kostar ju en slant det också, även fast du har små fälgar. Varje gång ett däck åker av fälgen och sedan sätts på igen så måste det balanseras. Se till att däckfirman är seriös och inte balanserar överdrivet skitiga fälgar, för smuts väger en del och kan göra att balanseringen inte blir bra.

Rekommenderar också att inte vänta till våren med att fixa allt det här. Gör det nu i vinter istället när det är lågsäsong på däckverkstäderna. Du får bättre service och kan säkert få till lite bättre pris också. När jag har åkt till närmaste däckverkstan under högsäsong så har jag fått betala för allt, men när jag åkt under lågsäsong så har dom fixat balansering gratis och om jag behövt lägga om däck på fälg så har det varit runt halva priset jämfört med vad jag brukar betala under högsäsong.

Och sist av allt, snåla inte in på däcken. Lägg gärna någon hundring till så du får bra däck. Du har ändå så pass billiga däck till din bil så det kostar inte mycket att gå upp en klass och få säkrare och trevligare däck. Själv kör jag Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 på sommaren och Nokian Hakka 8 på vintern.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

1100 kr fick jag betala tidigare i år för att byta till nya däck som jag tog med själv till däckverkstaden. Alltså att de skruva av hjulen, montera bort däcken, montera nya, balansera och montera på bilen.

Detta var på en av verkstäderna som ingår i en stor kedja. Finns inte så många lokalt, så jag kunde inte shoppa runt på mer än 2-3 ställen och kedjan låg bra till i pris.

Köper du däcken via däckverkstaden kan du få billigare montering, sen beror det på vilka däck du väljer om det är en bra affär.

Har du vinter och sommardäcken på olika fälgar så kan du såklart lämna däck och fälg med de gamla däcken på en verkstad och kanske komma ner till drygt 250 kr per hjul.

Köper du via däckverkstaden behöver du bara tänka på slutpriset och att du behöver köra dit med de gamla.

Däckens egenskaper kan du nog bara jämföra med samma tillverkare. Belastningsindex och hastighetsmärkning är något annat, 88H är hur som helst mer än vad som krävs för en Hyundai i20 och det står säkert någonstans på din bil eller i din manual vad som är minimum. Du har nog svårt att hitta däck med lägre belastningsindex och hastighetsmärkning än vad som ska användas för din bil. Belastningsindex säger inget om komfort/ljudnivå.

185/65 R15 är inga problem att hitta.

Ring verkstad, uppge reg och se om de kan ge ett bra erbjudande. Kan de inte erbjuda något för 3500-4000 kr så kommer det bli billigare för dig att beställa hem däck från nätet och be de montera om du är ute efter billigare däck. Du kan få däck från kända märken för 550 kr/styck och uppåt eller så.