Sony XH90 för PS5, eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Sony XH90 för PS5, eller finns det bättre alternativ?

MM har ett lågt pris på XH90

12k & ett år PS+
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh90-65-smart-andr...

Tänkte vänta till BF, men ville kolla om det här är TVn att skaffa om man mest ska spela PS5 spel på den, eller om det finns bättre val i ungefär samma prisklass?

Edit: PÅ tal om det, prismatchar MM mot sig själva med? Menar, kan jag köpa nu och få tillbaka skillnaden på BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sramota:

MM har ett lågt pris på XH90

12k & ett år PS+
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh90-65-smart-andr...

Tänkte vänta till BF, men ville kolla om det här är TVn att skaffa om man mest ska spela PS5 spel på den, eller om det finns bättre val i ungefär samma prisklass?

Vad jag läst på många håll så är den väldigt prisvärd, särskilt för det priset. HDMI 2.1 verkar endast stödja 4K@120hz på PS5, så om du ska lira på PS5 så ligger du bra till.

Den jämförs med Samsung och LG:s "toppmodeller" om du inte räknar med deras 8K serie.
( https://www.youtube.com/watch?v=Cf1bSseyyDE )

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att en CX 55 tum under BF är ett bättre val. Själv köpte jag en C9 för 13k BF 2019 och ångrar mig inte en sekund. Jag har använt den som datorskärm hela tiden och har inget ont att säga om den för ditt användningsområde. XH900 är ingen dålig TV men svärtan och pixel responsen i en C9 är svår att tävla med.

Jag gillar att Linus har filmat med en höghastighetskamera, visar verkligen hur snabb själva panelen är på en oled. Cirka 60 minuter in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av sramota:

Edit: PÅ tal om det, prismatchar MM mot sig själva med? Menar, kan jag köpa nu och få tillbaka skillnaden på BF?

Jag frågade MM om de hade prisgaranti mot sig själva och fick detta:

Hej


Vi har 30 dagar prisgaranti mot oss själva från inköpsdatum.
Så du är varmt välkommen till det varuhus där du inhandlat produkten eller om det är online så kan vi hjälpa dig här.


Ta gärna en skärmdump över vad produkten kostar idag. Som underlag.


Med vänlig hälsning


André

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag skulle vilja påstå att en CX 55 tum under BF är ett bättre val. Själv köpte jag en C9 för 13k BF 2019 och ångrar mig inte en sekund. Jag har använt den som datorskärm hela tiden och har inget ont att säga om den för ditt användningsområde. XH900 är ingen dålig TV men svärtan och pixel responsen i en C9 är svår att tävla med.

Jag gillar att Linus har filmat med en höghastighetskamera, visar verkligen hur snabb själva panelen är på en oled. Cirka 60 minuter in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw

Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag frågade MM om de hade prisgaranti mot sig själva och fick detta:

Hej


Vi har 30 dagar prisgaranti mot oss själva från inköpsdatum.
Så du är varmt välkommen till det varuhus där du inhandlat produkten eller om det är online så kan vi hjälpa dig här.


Ta gärna en skärmdump över vad produkten kostar idag. Som underlag.


Med vänlig hälsning


André

Ypperligt, tack så mycket!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sramota:

Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?

Det går inte att svara på.

Däremot kan jag säga att LG OLED CX är för ditt ändamål ett bättre alternativ än Sony XH90 på nästan alla punkter. Skulle vara att XH90 orkar hålla en högre ljusstyrka när du tittar på storslalom mitt på en solig dag eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sramota:

Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?

Missade den lilla detaljen. Trodde båda var 55 tum. Bara du kan svara på frågan om det värt att gå ner ca 40% i skärmarea. Hur långt ifrån tv:n sitter du? Själv tycker 55 tum är lagom vid 2 meter och 65 vid 3 meter. Om jag satt i ett helt mörkt rum så skulle jag välja 48 tum oled vs 77 tum led, jag hatar "FALD blooming".

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, va inne på media markt idag och frågade om dom hade xh9005 att titta på varpå killen jag frågade visade upp en tv som hette xh9077 och säger att dessa två är samma. det som gör mig fundersam är att xh9077 kostar 11990 medans xh9005 kostar 15990. min fråga är då givetvis: är det verkligen samma tv?

tacksam för svar

Permalänk

XH9005 och XH9077/XH9096 ska vara samma, bara stativ typ som är skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

XH9005 och XH9077/XH9096 ska vara samma, bara stativ typ som är skillnad.

ja jävlar där ser man! då kanske man ska passa på att slå till då media markt är så pass mycket billigare än dom andra.

Permalänk
Bildexpert 📺

XH9005: svart list
XH9077: silverfärgad list
XH9096: svart list
XH9288: svart list
XH9299: svart list

Samma TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH9005: svart list
XH9077: silverfärgad list
XH9096: svart list
XH9288: svart list
XH9299: svart list

Samma TV

Tack för svar. Är det inte märkligt att det skiljer så mycket i pris på samma tv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av orbyffs:

Tack för svar. Är det inte märkligt att det skiljer så mycket i pris på samma tv?

Inte märkligare än att en Dubbeldajm kostar 6:90 kr på Willys, 8:90 kr på ICA Kvantum och 16 kr på Pressbyrån.

Skillnaden är att olika butikskedjor och distributörer vill har "sin" modell så att de kan ducka den här typen av prisjämförelser. Då blir det kosmetiska skillnader eller att någon påhittad spec ändras för att motivera namnbytet. Sony och Samsung är värst med detta för 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte märkligare än att en Dubbeldajm kostar 6:90 kr på Willys, 8:90 kr på ICA Kvantum och 16 kr på Pressbyrån.

Skillnaden är att olika butikskedjor och distributörer vill har "sin" modell så att de kan ducka den här typen av prisjämförelser. Då blir det kosmetiska skillnader eller att någon påhittad spec ändras för att motivera namnbytet. Sony och Samsung är värst med detta för 2020.

Jag förstår, gick själv i ungefärliga tankar efter mitt besök på MM. Man kan väl säga att jag inte fick det bästa intrycket av säljaren jag pratade med, därav frågan. Som sagt, då kanske man slår till på denna tv och slipper vänta till bf och se hur mycket olika åf väljer att sänks q80t.
Och tack för svar på mina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Missade den lilla detaljen. Trodde båda var 55 tum. Bara du kan svara på frågan om det värt att gå ner ca 40% i skärmarea. Hur långt ifrån tv:n sitter du? Själv tycker 55 tum är lagom vid 2 meter och 65 vid 3 meter. Om jag satt i ett helt mörkt rum så skulle jag välja 48 tum oled vs 77 tum led, jag hatar "FALD blooming".

Är din åsikt baserad på LCDns problem, eller OLEDs fördelar?

Har ärligt talat aldrig haft en LCD eller OLED TV, men LCD skärmar har jag aldrig haft problem med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det går inte att svara på.

Däremot kan jag säga att LG OLED CX är för ditt ändamål ett bättre alternativ än Sony XH90 på nästan alla punkter. Skulle vara att XH90 orkar hålla en högre ljusstyrka när du tittar på storslalom mitt på en solig dag eller så.

Förstår att det inte är helt vettigt att jämföra storlek med kvalite, men jag har ingen referenspunkt för vardera..

Visst, CX är betydligt bättre, men också betydligt dyrare tum för tum..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sramota:

Förstår att det inte är helt vettigt att jämföra storlek med kvalite, men jag har ingen referenspunkt för vardera..

Visst, CX är betydligt bättre, men också betydligt dyrare tum för tum..

Det jag svarade på var "Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?" eftersom den fråga inte går att besvara – av flera skäl.

LED är den tekniska förkortningen för lysdiod. LCD använder lysdioder för belysningen. OLED är lysdioder med Organiska komponent. Alla TV idag är alltså "LED". Vad du – och så många som frågar likadant – förmodligen menar är i fall en produkt med OLED-panel är så mycket bättre än en annan produkt med LCD-panel

Den frågan går inte att svara på eftersom det är en betydande skillnader mellan det 20-talet olika produkterna med OLED-panel. Och det är en total skillnad mellan de flera hundra olika produkterna med LCD-panel. Det är en väldig skillnad på TV och TV och vilka behov de svarar mot. OLED och LCD är bara en parameter bland väldigt många parametrar.

Därför svarade jag att är OLED CX det bättre alternativet till Sony XH90 i så gott som alla lägen. Det är egentligen bara Samsung Q90T/Q95T som kan ge OLED CX en utmaning i fråga om både bildkvalitet och spelfunktioner – mest en smaksak där skulle jag säga.

Ifall det sedan är värt pengarna att gå ned 10 tum i storlek för att få den bättre bilden hos en OLED CX (eller Samsung Q90T) är en fråga ingen heller kan besvara åt dig. Alla värderar pengar så olika. Så även hur olika personer värderar storlek och hur de värderar bildkvalitet.

Personligen skulle jag antagligen välja en 55-tummare med högre kvalitet och flytta mig närmare än att sätta en större, men också sämre TV i vardagsrummet. Därför att jag kan alltid ändra mitt avstånd till TV:n när jag vill och få en större bild. Men ingen kan någonsin få den sämre TV:n att bli en bättre TV.

Sedan kanske andra personer resonerar tvärtom. Likt att de inte vill flytta sig närmare TV:n eftersom de vill hålla (eller måste ta hänsyn till att) att TV och soffa alltid är på samma plats. Annars kanske det blir krig hemma? Men det är en annan värdering ingen kan berätta för dig vad som är det rätta.

Sorry för nitpickandet, men det är precis det här jag försöker förändra att man ska börja tänka i termer av produkter och egenskaper samt hur de matchar ens egna krav och värderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det jag svarade på var "Är OLED så mycket bättre än LED att det gör det värt att gå ner 10 tum?" eftersom den fråga inte går att besvara – av flera skäl.

LED är den tekniska förkortningen för lysdiod. LCD använder lysdioder för belysningen. OLED är lysdioder med Organiska komponent. Alla TV idag är alltså "LED". Vad du – och så många som frågar likadant – förmodligen menar är i fall en produkt med OLED-panel är så mycket bättre än en annan produkt med LCD-panel

Den frågan går inte att svara på eftersom det är en betydande skillnader mellan det 20-talet olika produkterna med OLED-panel. Och det är en total skillnad mellan de flera hundra olika produkterna med LCD-panel. Det är en väldig skillnad på TV och TV och vilka behov de svarar mot. OLED och LCD är bara en parameter bland väldigt många parametrar.

Därför svarade jag att är OLED CX det bättre alternativet till Sony XH90 i så gott som alla lägen. Det är egentligen bara Samsung Q90T/Q95T som kan ge OLED CX en utmaning i fråga om både bildkvalitet och spelfunktioner – mest en smaksak där skulle jag säga.

Ifall det sedan är värt pengarna att gå ned 10 tum i storlek för att få den bättre bilden hos en OLED CX (eller Samsung Q90T) är en fråga ingen heller kan besvara åt dig. Alla värderar pengar så olika. Så även hur olika personer värderar storlek och hur de värderar bildkvalitet.

Personligen skulle jag antagligen välja en 55-tummare med högre kvalitet och flytta mig närmare än att sätta en större, men också sämre TV i vardagsrummet. Därför att jag kan alltid ändra mitt avstånd till TV:n när jag vill och få en större bild. Men ingen kan någonsin få den sämre TV:n att bli en bättre TV.

Sedan kanske andra personer resonerar tvärtom. Likt att de inte vill flytta sig närmare TV:n eftersom de vill hålla (eller måste ta hänsyn till att) att TV och soffa alltid är på samma plats. Annars kanske det blir krig hemma? Men det är en annan värdering ingen kan berätta för dig vad som är det rätta.

Sorry för nitpickandet, men det är precis det här jag försöker förändra att man ska börja tänka i termer av produkter och egenskaper samt hur de matchar ens egna krav och värderingar.

Tack för svaret, mycket hjälpsamt! Får nog gå och kolla på de två alternativen i en butik och känna hur jag känner. Det är ju lätt att vilja få någon annan till att säga "Det här är svaret, gå och sprid budskapet" men, ja, förbannat dumt med.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på en XH90 55” nu när de kostar 10k. Men vill helst ha CX 55” men den ligger ju på 15k. Q90T hoppar jag nog faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nu är en ny uppdatering ute till xh90 där 120hz 4k funkar till ps5 och även eARC