Min router tappar internet! TP-LINK Archer AX50/AX3000

Permalänk

Min router tappar internet! TP-LINK Archer AX50/AX3000

Köpte nyligen denna router med wifi 6 som var tänkt som en uppgradering från min gamla wifi 4 router. Då och då tappar den dock internet och har försökt med alla möjliga inställningar, men inget verkar hjälpa. Står något i loggen om WAN:ON sedan direkt WAN:OFF. Även Network signal: poor när det börjar krångla. Detta sker hela tiden, så den är knappt användbar. Min förra router hade inte detta problem, utan kunde köras i dagar utan att tappa internet. Har 100/100 från telenor som internetuppkoppling. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt för jag har en sådan router själv och har absolut inte haft några problem med den.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Väldigt konstigt för jag har en sådan router själv och har absolut inte haft några problem med den.

Skumt. Har du gjort någon särskild inställning, eller kör du med standardinställningar? Jag använde dynamisk ip/dns som är standard, har inte gjort något förutom namngett wifi/accesspunkt. Vilket band använder du? 2.4Ghz eller 5Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Skumt. Har du gjort någon särskild inställning, eller kör du med standardinställningar? Jag använde dynamisk ip/dns som är standard, har inte gjort något förutom namngett wifi/accesspunkt. Vilket band använder du? 2.4Ghz eller 5Ghz?

Använder båda 2.4mhz och 5mhz har satt lösen ord på båda två. Använder själv fiber specifikt bredband 2. Inget annat ändrat

Permalänk

Alltså har läst runt lite och verkar som det är relativt vanligt att routrar tappar internet nuförtiden? Det verkar inte vara ett helt ovanligt problem speciellt med AX routrar. Jag provade köra med enbart 2.4Ghz bandet inställt på 20Mhz. Det höll 40 minuter istället för 10 min :D. Kanske borde skaffa någon annan.. t.ex ac wifi 5 router. Känns rätt surt när man betalat 1500 papp. Provat alla gamla firmware även.

Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Alltså har läst runt lite och verkar som det är relativt vanligt att routrar tappar internet nuförtiden? Det verkar inte vara ett helt ovanligt problem speciellt med AX routrar. Jag provade köra med enbart 2.4Ghz bandet inställt på 20Mhz. Det höll 40 minuter istället för 10 min :D. Kanske borde skaffa någon annan.. t.ex ac wifi 5 router. Känns rätt surt när man betalat 1500 papp. Provat alla gamla firmware även.

Men vilket Wifi-band du använder kan väl inte påverka något om routern tappar internet, eller är det jag som missförstår vad som är problemet?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Men vilket Wifi-band du använder kan väl inte påverka något om routern tappar internet, eller är det jag som missförstår vad som är problemet?

Nä det är bara en chansing om det har något med interferens över wifi så att den även stänger ned anslutningen till internet. Men vad vet jag. Ingen aning om vad som orsakar problemet, då jag aldrig haft en annan router som tappat internet där jag bor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Nä det är bara en chansing om det har något med interferens över wifi så att den även stänger ned anslutningen till internet. Men vad vet jag. Ingen aning om vad som orsakar problemet, då jag aldrig haft en annan router som tappat internet där jag bor nu.

Ok, men om du vill undersöka om det wifi-delen i routern som gör att den tappar uppkopplingen så är det väl bättre att avaktivera wifi helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla in dig med kabel direkt i uttaget i väggen? alltså innan routern.
Att den tappar internt kan ju ha flera anledningar, din ISP kanske har stabilitetsproblem?

Innan jag gjorde allt för mycket skulle jag kolla så att det inte är något funky på inkommande lina.
detta då WAN betyder Wide area network, din router slår av och på internet accessen utåt sett, sen vad som orsakar det vågar jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Har du provat att koppla in dig med kabel direkt i uttaget i väggen? alltså innan routern.
Att den tappar internt kan ju ha flera anledningar, din ISP kanske har stabilitetsproblem?

Innan jag gjorde allt för mycket skulle jag kolla så att det inte är något funky på inkommande lina.
detta då WAN betyder Wide area network, din router slår av och på internet accessen utåt sett, sen vad som orsakar det vågar jag inte uttala mig om.

Jag bytte ut routern nu idag mot en Wifi 5 router(Asus RT-AC68U) och det har funkat utan problem hittills.. Verkar vara ganska mycket problem med wifi 6 routrar vad jag kunnat läsa mig till, så jag avvaktar med att skaffa en sådan igen tills de fixat stabiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Jag bytte ut routern nu idag mot en Wifi 5 router(Asus RT-AC68U) och det har funkat utan problem hittills.. Verkar vara ganska mycket problem med wifi 6 routrar vad jag kunnat läsa mig till, så jag avvaktar med att skaffa en sådan igen tills de fixat stabiliteten.

Wifi 6 routrarna känns som de har blivit rushade ut på marknaden.
Personligen har jag byggt ett unifi-enterprise nätverk hemma och dragit kabel till exakt allt.
Nu har de lanserat ett par mindre kontorsroutrar för småkontor och hemmakontor, med samma stabilitet och system underliggande, verkar riktigt lovande. dessutom är de kompatibla med alla and ui produkter...

såg nu att de har en router med alla funktioner jag har i separata enheter i en maskin:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Hade den funnits när jag byggde mitt nät hade jag huggit till på den!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Finns många inlägg från användare som har problem med Unifi DMC. Jag såg tips om DMC här på Sweclockers och började läsa om denna intressanta produkt men förstår att det är för många en problemprodukt. Kanske är det mjukvaran som inte är färdigutvecklad?

Sen har Unifi på gång en ny wifi6 variant på en "allt-i-ett-burk" Finns att beställa från UK och bör nog finnas att köpa snart i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Finns många inlägg från användare som har problem med Unifi DMC. Jag såg tips om DMC här på Sweclockers och började läsa om denna intressanta produkt men förstår att det är för många en problemprodukt. Kanske är det mjukvaran som inte är färdigutvecklad?

Sen har Unifi på gång en ny wifi6 variant på en "allt-i-ett-burk" Finns att beställa från UK och bör nog finnas att köpa snart i Sverige också.

Ojdå!
Jag kör ju bara deras USG och switchar så jag har bara direkt erfarenhet av dem. Synd att de inte upprätthåller det i sina konsumentprodukter, man hade ju kunnat tänka sig att de försökte hålla huvudet högt även där.
Men nu har du räddat mina svärföräldrar från DMC i varje fall

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men testar här istället för att starta en ny.

Jag vet inte om jag har problem med min Tp Link ax 3000 eller inte...

Problem;

# Nyss bytt jobb, ny jobbdator har grymma problem att ansluta till och från. Både 2,4 och 5 ghz strular. Problemet som uppstår är att den kopplar upp och sedan kopplar ifrån omedelbart, håller på så tills man startar om. Ibland hjälper inte omstart....

# Fungerar dock ibland, bytte nyss till 5ghz och då verkar det fungera. Har dock tidigare testat med kabel och fått samma problem.

# Datorn har dock kraschat med blåskärm 4 ggr på mindre än en månad, kanske tyder på att det finns problem med datorn.

# Övriga wifi anslutna enheter verkar inte ha några problem, med undantag för inbyggda Chromecast i digitalbox + tv... Dessa laggar och är i princip oanvändbara. Kan det ha någon koppling till mitt problem? Detta problem tror jag iof fanns redan innan jag bytte router.

Permalänk

Hej!

Jag har samma router som TS och samma problematik.

När routern tappar internet så fungerar det utmärkt med kabel direkt in i väggen, så uppenbarligen är det routern i sig som krånglar.

Jag beställde två st AX3000 då den ena var tänkt till svärmor. Den första fungerade utmärkt i några dagar, började sedan tappa internet med allt tätare intervall.

Har kopplat in den andra som skött sig i några dagar men nu börjat tappa internet den med..

Vad göra?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem

Hej,

Köpte i dagarna en tp link archer ax73, problemet är när jag t.ex kommer hem från jobbet och mobilen kopplar upp mot wifi så står det "Ansluten till enheten. Det går inte att ansluta till internet" så får man slå av och på wifi i mobilen så kopplar den upp igen.

Någon mer med det problemet?

Kör ax73 som router och en Asus Rt-ac66 som repeater för att få wifi på övervåningen, kan det vara problemet? Routern och repeatern har samma ssid och lösen.

Mvh

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

Hej,

Köpte i dagarna en tp link archer ax73, problemet är när jag t.ex kommer hem från jobbet och mobilen kopplar upp mot wifi så står det "Ansluten till enheten. Det går inte att ansluta till internet" så får man slå av och på wifi i mobilen så kopplar den upp igen.

Någon mer med det problemet?

Kör ax73 som router och en Asus Rt-ac66 som repeater för att få wifi på övervåningen, kan det vara problemet? Routern och repeatern har samma ssid och lösen.

Mvh

Ja, att köra samma ssid på två olika enheter kan definitivt orsaka dessa problem.

Testa att dela upp dem till två olika ssid.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av nbdod:

Hej,

Köpte i dagarna en tp link archer ax73, problemet är när jag t.ex kommer hem från jobbet och mobilen kopplar upp mot wifi så står det "Ansluten till enheten. Det går inte att ansluta till internet" så får man slå av och på wifi i mobilen så kopplar den upp igen.

Någon mer med det problemet?

Kör ax73 som router och en Asus Rt-ac66 som repeater för att få wifi på övervåningen, kan det vara problemet? Routern och repeatern har samma ssid och lösen.

Mvh

Hej!

Har upplevt samma problem här hemma.
Kör en TP-Link RE605X mesh-repeater men osäker om det är den som orsakar problemet. Dock ganska sällsynt.

Min ursprungliga problematik i inlägget ovan löstes med firmware uppdatering av bägge routrarna, ej haft problem sedan dess.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013