RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det någon som vet om det kommer komma fler referenskort eller ej? Fick mail från komplett att min order blir annulerad :/

Var intresserad av referenskorten men lutar mot att om det bara är partnerkort som finns så hoppar jag över denna generation också.

Nej, referens verkar vara en engångsgrej. Dessutom med msrp lägre än vad som butikerna kunde få tag i dom för ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det någon som vet om det kommer komma fler referenskort eller ej? Fick mail från komplett att min order blir annulerad :/

Var intresserad av referenskorten men lutar mot att om det bara är partnerkort som finns så hoppar jag över denna generation också.

Du skall nog vara glad att du slapp referenskort, verkar vara en del tveksamma beslut när referenskylaren konstruerades, kolla Steves teardown på Gamers Nexus. AIB korten har sannolikt betydligt vassare kylare att bjuda på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du skall nog vara glad att du slapp referenskort, verkar vara en del tveksamma beslut när referenskylaren konstruerades, kolla Steves teardown på Gamers Nexus. AIB korten har sannolikt betydligt vassare kylare att bjuda på.

Har kollat den redan. Det är mer av en samlargrej- hade referens Vega och ville gärna köra referens här med, samt tycker att varenda partnerkort av både nvidia och AMD som jag sett är överdrivna och fula och det är alltid en tradeoff av att vara dyrare eller att vara sämre typ, fanns det referenskylare i stil med tidigare AMD-kort skulle jag köpa den. Det är inte heller lika lockande alls för mig att mecka med överklock/undervolt med custom partnerkort, åtminstone min erfarenhet av nvidia är att det finns i princip inget att hämta, inget att leka med.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har kollat den redan. Det är mer av en samlargrej- hade referens Vega och ville gärna köra referens här med, samt tycker att varenda partnerkort av både nvidia och AMD som jag sett är överdrivna och fula och det är alltid en tradeoff av att vara dyrare eller att vara sämre typ, fanns det referenskylare i stil med tidigare AMD-kort skulle jag köpa den. Det är inte heller lika lockande alls för mig att mecka med överklock/undervolt med custom partnerkort, åtminstone min erfarenhet av nvidia är att det finns i princip inget att hämta, inget att leka med.

Asus TUF kylare för 3080 verkar ovanligt kompetent denna gång, skall bli intressant att se om dom anpassat den för 6800. PCB är ganska ren så det borde dom klara. Isåfall ser den både hyfsat clean ut och bör vara en hel del bättre än referens. Samlar-grejen går det inte att göra något åt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har kollat den redan. Det är mer av en samlargrej- hade referens Vega och ville gärna köra referens här med, samt tycker att varenda partnerkort av både nvidia och AMD som jag sett är överdrivna och fula och det är alltid en tradeoff av att vara dyrare eller att vara sämre typ, fanns det referenskylare i stil med tidigare AMD-kort skulle jag köpa den. Det är inte heller lika lockande alls för mig att mecka med överklock/undervolt med custom partnerkort, åtminstone min erfarenhet av nvidia är att det finns i princip inget att hämta, inget att leka med.

Vet inte om jag tycker blower-varianten som Vega kom med som referenskort är särskilt tilltalande. Däremot tycker jag Sapphires PULSE 6800 XT ser neutralt och bra ut. Deras NITRO+ ser i mitt tycke sämre ut, SE-varianten med RGB-fläktar känns bara onödigt, såvida man inte har en RGB-fetish och kör kortet monterat vertikalt.

Har inte sett några av de andra tillverkarnas kort ännu så kan inte uttala mig om dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du skall nog vara glad att du slapp referenskort, verkar vara en del tveksamma beslut när referenskylaren konstruerades, kolla Steves teardown på Gamers Nexus. AIB korten har sannolikt betydligt vassare kylare att bjuda på.

Fast referenskorten verkar ju ändå vara kompetenta både vad gäller temperatur och ljudnivå, sådär efter att ha kollat igenom typ alla recensioner. Fördelen med referenskort är ju också att de har bäst kompatibilitet med vattenblock om man vill köra med det.

Permalänk
Medlem

Det med msrp som inte stämmer med dollar kurs och svenska priser kan bero på att importörer brukar låsa dollarkursen vid t. Ex ett nytt år för att undvika fluktationer mellan beställning och leverans. Har gjort affärer i mångmiljonklassen där priset per euro sätts vid beställningen för nått jag inte betalar förrän 6 till 9 månader senare. Dålig affär nu då dollarn har gått ner kraftigt sen nyår men bra affär om det motsatta hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Nej, referens verkar vara en engångsgrej. Dessutom med msrp lägre än vad som butikerna kunde få tag i dom för ...

Dom som tillverkar vattenblock kan ju inte vara allt för nöjda. Om dom inte visste om det i förväg såklart.

Permalänk
Medlem

Fick trots timeout/krach en betalningbekräftelse på mailen på ett MSI 6800XT från Inets hemsida.
Roligt att jag på lanseringsdagen försökt reservera något som inte fanns i lager.
Kanske bland det sjukaste jag varit med om när det gäller datordelar.

Sedan sitter jag med en beställning på ett Tuf3080 sedan i september som jag misstänker kommer i januari tidigast, troligen kan välja 3080ti istället vilket antligen är det bästa valet av alla.

Grafikkorts höstens "lanseringar" har verkligen varit något annorlunda denna gången.
Tyvärr inte till det positiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Fast referenskorten verkar ju ändå vara kompetenta både vad gäller temperatur och ljudnivå, sådär efter att ha kollat igenom typ alla recensioner. Fördelen med referenskort är ju också att de har bäst kompatibilitet med vattenblock om man vill köra med det.

Ja, kylaren är tillräckligt bra, men den har en hel del svaga punkter som Steve pekar ut. Inte oviktigt om man tänkt sig att klocka. Är inte säkert att det blir lättast att hitta vattenblock till den heller, om det blir en väldigt sällsynt modell.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Webhallen är ett skit butik åkte hela vägen till Upplands väsby från andra sidan stan 50km per riktning först försökte nå de på chatten för att fastställa att mina kort finns o hämta, chaten avstängd på en jätte lansering, väljer att åka står att mina kort finns att hämta jag och min kompis kommer fram för att hämta våra kort, nej dina kort finns inte, vi har fått några få, sedan hur kan du beställa 2 kort när det står 1 per kund. Står att du beställt 1 kort i våra system, tror du jag fick ett kort? Nej det fick jag inte heller, beställde 15:00.22 sekunder. Jag är så besviken sedan tog Webhallen bort min beställdening på 3080 tidigare och när jag påpekade detta sa de att jag avbokade den, kul. Vem skall stå för soppan nu eller trängselavgiften, vi båda gick tidigare från jobbet och tog ledigt imon för att ha lite kul o gejma ikväll.

https://i.ibb.co/QvH5gRH/webhallen.png

Då är du inte ensam.. Jag åkte också dit för att hämta ut pga exakt samma mail
Jag tror min order gick igenom 1 sekund tidigare än din och jag får inte heller nått kort.
Däremot så skulle de ju ha "tilldelning" för alla ordrar upp till #9100. Du borde ligga mellan 90 och 100 så vi får hoppas att de bara tar nån dag innan de är i lager

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*mindre rensning*

Var trevliga nu, fellow members

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Då är du inte ensam.. Jag åkte också dit för att hämta ut pga exakt samma mail
Jag tror min order gick igenom 1 sekund tidigare än din och jag får inte heller nått kort.
Däremot så skulle de ju ha "tilldelning" för alla ordrar upp till #9100. Du borde ligga mellan 90 och 100 så vi får hoppas att de bara tar nån dag innan de är i lager

Är det sista sifrona i ordernummret i så fall är det 09x på mig antar att jag kommer lyckas få den.

Permalänk
Medlem

Klickade in mig på Inet och han först lägga en XT i korgen, fick för mig att vara dumsnål när jag skulle betala och tänkte att 6800 skulle räcka väl för mina dåliga spel. Så han radera och gå tillbaka och istället köpa ett 6800. Tog ganska många minuter så gissar på att 6800 inte hade direkt tryck på sig?

Fick från Postnord nu att det är på väg och kommer imorgon. Väldigt imponerad av Inet att hinna få iväg det samma dag!
Synd att resten av uppgraderingarna ska handlas på Fredag...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*mindre resning*

Var trevliga nu, fellow members

/Vzano, Moderator

Dagens bästa stavfel!!! 😎

Permalänk
Medlem

Nu när man är skit deppig efter dagens release Anticlimax, ingen val kvar och mycket pandemi-pengar över

https://www.ebay.com/itm/AMD-Radeon-6800xt-GPU-Beats-RTX-3080...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle varit 5 min sen på köpet idag innan servrarna kraschade. Fick upp min beställning först efter 1h means pengarna drogs från. Min 1 😂

Ny chans om en vecka igen 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Nu när man är skit deppig efter dagens release Anticlimax, ingen val kvar och mycket pandemi-pengar över

https://www.ebay.com/itm/AMD-Radeon-6800xt-GPU-Beats-RTX-3080...

Fy 17

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nu när man är skit deppig efter dagens release Anticlimax, ingen val kvar och mycket pandemi-pengar över

https://www.ebay.com/itm/AMD-Radeon-6800xt-GPU-Beats-RTX-3080...

Bud bottar i farten för att sabba. Nice.

Permalänk
Inaktiv

@webhallen

Jag gjorde också en order via klarna. Frågade om tiden, här är vad de skrev:
https://drive.google.com/file/d/1meeH1GtpdbRt42eaT3DhhjydBsCg...

Blev verkligen inte så snabbt som jag trodde att det skulle vara. Är det ens någon idé att ni lägger till mig i kön?

En annan sak som jag verkligen hoppas att ni gör är att dubbelkolla att de tider ni får in stämmer. Det är löjligt lätt lätt att modifiera en bild, t.ex. skulle nästan vem som helst utan moral skicka in en bild på en väldigt bra tid. Nu är jag en ärlig människa så det är inget som jag göra, men det finns kanske andra som skulle få för sig att göra detta.

Permalänk
Medlem

God morgon Patrik! Hoppas du fick sova gott trotts härvan igår

Du skrev tidigare om att dom som beställt och hamnat strax utanför läggs i en gemensam kö och blir tillfrågade om byte av märke vid eventuell tillgänglighet.

Kommer samma gälla vid AIB releasen? Har dom fortfarande förtur och blir tillfrågade vilken modell dom kan tänka sig samt om man är villig att lägga mellanskillnaden?

Med tanke på botchad launch med buggar etc kanske en fortsättning på kösystemet vore i sin ordning?

@webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Vi får väl se var amd står 2 månader efter lansering.

Med tanke på att 6000 serien verkar vara överhypad enligt recensioner samt att RT prestandan är totalt värdelöst hos det röda laget så kommer nog Nvidia sitta kvar på tronen. Vilket är synd, konkurrensen hade varit nyttig.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Detta måste varit den tunnaste papperslanseringen hittills 2020. För min del blev det ett MSI RTX 3090 när jag insåg hur minimal tillgången var på RX 6x00. Nu har jag iallafall ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mitt köp på Webbhallen är i alla fall borttaget från Klarna. Känns helt okej att de var snabba med canceling.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Mitt från inet är kvar. Okänt leveransdatum lär väl betyda man är rökt dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Man kanske skulle varit 5 min sen på köpet idag innan servrarna kraschade. Fick upp min beställning först efter 1h means pengarna drogs från. Min 1 😂

Ny chans om en vecka igen 👍

Vart hände detta?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mitt från inet är kvar. Okänt leveransdatum lär väl betyda man är rökt dock.

Köpte du också de icke-existerande msi kortet? I så fall är du i samma sits som mig. Dvs beställt ingenting än så länge. De fanns inga MSI igår men enbart totalt 40 kommer komma in vid olika tillfällen under 1-3 veckor, därav ”obekräftad leveransdatum”

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Mitt köp på Webbhallen är i alla fall borttaget från Klarna. Känns helt okej att de var snabba med canceling.

Ska också höra av mig till webbis så de tar bort min order på ingenting för 7600kr. Inte ens en ny köplats fick man. Nästa vecka blir det f5 på inet istället

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200