RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk

RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Var finns RDNA 2/Big navi i lager?

Med RTX 3000-lanseringen färskt i minnet hoppas vi nog alla på att den här lanseringen går smidigare. Kanske blir det hur smooth som helst, men annars – posta tips!

Första frågan: Det verkar som att AMD kontrar bottar genom att be återförsäljarna att inte publicera produktsidor i förväg. Någon som vet om det stämmer?

Permalänk
Medlem

Sett en tråd där nån undrar om varför inga 6000 serien kort synns så det kan nog stämma.
AMD vill nog att vanliga gamers ska få kort och inte miners. Men det blir nog torka på tillgång ser det ut som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sett en tråd där nån undrar om varför inga 6000 serien kort synns så det kan nog stämma.
AMD vill nog att vanliga gamers ska få kort och inte miners. Men det blir nog torka på tillgång ser det ut som.

Ja, ser ut som det. Såg en nyhet idag om att tillgången kan bli låg även för AMD-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Ja, ser ut som det. Såg en nyhet idag om att tillgången kan bli låg även för AMD-korten.

Tur att man har andra hobbies. Bilen i garaget kommer få mycket närhet 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Någon som sett om det är något klockslag för lanseringen den 18e?

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Någon som sett om det är något klockslag för lanseringen den 18e?

Gissar 1500 som allt annat senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Någon som sett ifall det kommit ut några svenska priser på dom nya AMD korten?

Permalänk
Medlem

Man kan väl hoppas att AMD släpper sin NDA en stund före lanseringen denna gången.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Vilka återförsäljare är det som gäller att hålla koll på tror ni?

Inet, Elgiganten, Webhallen, Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vilka återförsäljare är det som gäller att hålla koll på tror ni?

Inet, Elgiganten, Webhallen, Komplett?

Hugget som stucket, jag ska försöka på inet, alt webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vilka återförsäljare är det som gäller att hålla koll på tror ni?

Inet, Elgiganten, Webhallen, Komplett?

Webhallen > Inet > Komplett > Felgiganten om man läser vad folk tycker i den andra tråden
Med Netonnet som wild card

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Webhallen > Inet > Komplett > Felgiganten om man läser vad folk tycker i den andra tråden
Med Netonnet som wild card

Jag kör nog på samma upplägg. Elgiganten har jag dålig erfarenhet från och använder gärna inte dem, men måste jag så håller jag nog även ett öga där också. 😁

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag hade sökt på kortet på prisjakt sedan köp från butiken som är billigast. Slipper man kolla på massa olika. Men visst då hinner man kanske inte köpa, hann ju inte få tag i ett 3070 innan de "billiga" tog slut. Kanske bättre att kolla några timmar innan de släpps vilket ställe som säljer billigast sedan vara beredd på deras sida.

Någon som vet om de ska sälja några kort lite billigare som Nvidia gjorde? (Hoppas inte de dock, känns scam)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halvtie:

Någon som sett ifall det kommit ut några svenska priser på dom nya AMD korten?

Priset för RX 6800 börjar vid 579 USD, eller cirka 6 400 kronor inklusive moms, medan RX 6800 XT kostar 649 USD eller cirka 7 200.

Men eftersom tillgången lär vara lägre än efterfrågan precis som på 3080/3090 kan man säkert räkna med att priset sticker iväg lite grann efter lanseringen för att sedan gå ner igen.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Vilka återförsäljare är det som gäller att hålla koll på tror ni?

Inet, Elgiganten, Webhallen, Komplett?

Skulle undvika Elgiganten. De har inte gjort mycket rätt vid GeForce-lanseringen, med fejkade lagersaldon, dålig kundtjänst och extrema leveranstider. Komplett verkar också skött 30XX-lanseringen svajigt, något som även gäller Netonnet och Dustin vad jag förstått.

På vinnarsidan syns Webhallen, ProShop och Inet som under omständigheterna skött det fint.
Shoutout till @webhallen som fått många nya glada kunder i och med kommunikationen här på Sweclockers!

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Jag hade sökt på kortet på prisjakt sedan köp från butiken som är billigast. Slipper man kolla på massa olika. Men visst då hinner man kanske inte köpa, hann ju inte få tag i ett 3070 innan de "billiga" tog slut. Kanske bättre att kolla några timmar innan de släpps vilket ställe som säljer billigast sedan vara beredd på deras sida.

Någon som vet om de ska sälja några kort lite billigare som Nvidia gjorde? (Hoppas inte de dock, känns scam)

Är det samma strykande åtgång på RDNA2 som 30XX så är det antagligen som du säger svårt att hinna med om du först går via Prisjakt. Dessutom är olika ÅF olika bra på att ”leverera snabbt”, det vill säga att de har olika stora lagerstartsaldon och orderingång. Vid en sån här release vill du inte heller hamna hos ett företag vars kundtjänst inte vet vad AMD är för något och tror att kortet blivit ”försenat” (läs Elgiganten) ens om det råkar vara 200 kr billigare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Skulle undvika Elgiganten. De har inte gjort mycket rätt vid GeForce-lanseringen, med fejkade lagersaldon, dålig kundtjänst och extrema leveranstider. Komplett verkar också skött 30XX-lanseringen svajigt, något som även gäller Netonnet och Dustin vad jag förstått.

På vinnarsidan syns Webhallen, ProShop och Inet som under omständigheterna skött det fint.
Shoutout till @webhallen som fått många nya glada kunder i och med kommunikationen här på Sweclockers!

Tack! Det blir nog som jag tänkte mig, endast @Webhallen och Inet för min del. Kommer behöva anställa min 3-årige son som F5-tryckare den timmen. Jag ska f*n ha ett!

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Tack! Det blir nog som jag tänkte mig, endast @Webhallen och Inet för min del. Kommer behöva anställa min 3-årige son som F5-tryckare den timmen. Jag ska f*n ha ett!

Nice! En rekommendation är att börja smasha F5 cirka fem minuter innan release ifall att nån skjutglad praktikant på butikerna råkar dra igång försäljningen för tidigt, som Komplett gjorde vid förra lanseringen.

För övrigt vill jag tipsa om att redan innan lanseringen registrera ett konto hos butikerna där ni fyller i era adressuppgifter i förväg, så det är klart. Väl vid betalning är Swish blixtsnabbt, särskilt om man är redo med FaceID eller liknande. Glöm inte att det sannolikt handlar om sekunder vid launch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Nice! En rekommendation är att börja smasha F5 cirka fem minuter innan release ifall att nån skjutglad praktikant på butikerna råkar dra igång försäljningen för tidigt, som Komplett gjorde vid förra lanseringen.

För övrigt vill jag tipsa om att redan innan lanseringen registrera ett konto hos butikerna där ni fyller i era adressuppgifter i förväg, så det är klart. Väl vid betalning är Swish blixtsnabbt, särskilt om man är redo med FaceID eller liknande. Glöm inte att det sannolikt handlar om sekunder vid launch!

Tusen tack för tipset! Man kanske kan muta någon First Liner dagen innan via chatten Jag har redan börjat "finlira" med mitt konto så att betalningarna ska gå så fort som möjligt. Går Swish snabbare än Faktura tror du?

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Tusen tack för tipset! Man kanske kan muta någon First Liner dagen innan via chatten Jag har redan börjat "finlira" med mitt konto så att betalningarna ska gå så fort som möjligt. Går Swish snabbare än Faktura tror du?

Vad jag märkt är det fler uppgifter som behöver anges vid faktura. Kan hända att det varierar dock. Klarna, exempelvis, brukar ta längre tid än Swish vad jag erfarit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Vad jag märkt är det fler uppgifter som behöver anges vid faktura. Kan hända att det varierar dock. Klarna, exempelvis, brukar ta längre tid än Swish vad jag erfarit.

Härligt. Bäst att ladda Swishgränsen då med andra ord!

Permalänk
Medlem

Tror nog ändå att det kommer se bättre ut än 3080/3090, AMD är inte ute på äventyr med GDDR6X och kör samma nod som förra vändan så det borde inte vara så bekymmersamt att producera kretsar. Att det som finns på launch försvinner på sekunder är nog dock oundvikligt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Tror nog ändå att det kommer se bättre ut än 3080/3090, AMD är inte ute på äventyr med GDDR6X och kör samma nod som förra vändan så det borde inte vara så bekymmersamt att producera kretsar. Att det som finns på launch försvinner på sekunder är nog dock oundvikligt.

Du har säkert rätt. Man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Medlem

Proshop skrev att dom kommer få in 90 st 6800XT och 200 st 6800.. så blir nog att hänga på låset om man vill ha en på release

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Proshop skrev att dom kommer få in 90 st 6800XT och 200 st 6800.. så blir nog att hänga på låset om man vill ha en på release

Då undrar vi ju givetvis, @Webhallen och @Inet, hur många kommer ni få in? Jag kan tänka mig att ge en röst för årets butik till den butik som ger mig förträde till ett 6800XT,

Permalänk
Medlem

Första batchen verkar ju bekant enbart bli referenskort. Är mest sugen på att spela godfall på nya korten. Det verkar ju faktiskt bli lite av en sleeper hit.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Första batchen verkar ju bekant enbart bli referenskort. Är mest sugen på att spela godfall på nya korten. Det verkar ju faktiskt bli lite av en sleeper hit.

Med betoning på "sleeper" 😬😉
https://opencritic.com/game/10488/godfall

Hoppas lagren åtminstone blir bättre än med 3080 släppet. Jag är tveksam men vi får se!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Första batchen verkar ju bekant enbart bli referenskort. Är mest sugen på att spela godfall på nya korten. Det verkar ju faktiskt bli lite av en sleeper hit.

Vad menas med referenskort?

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Grane:

Vad menas med referenskort?

AMDs egentillverkade kort men som kommer säljas under respektive tredjepartstillverkares namn, likt NVIDIAs founders edition fast de säljer sina under egen regi.

De ser följande ut:

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk

Referenskort är AMD's standardkort (som jag tror Sapphire har varit med och utvecklat). Dessa produceras i mängder som sen GPU-makarna (MSI, ASUS, gigabyte mfl) köper in färdiga, stoppar i lådor och skeppar ut.
Så alla referenskort är rent maskinellt likadana oavsett om du köper MSI, Sapphire, Asus eller nån annan. Kanske nåt enstaka klistermärke eller nån RGB-grej skiljer sig.