RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Nu är forumpolisen/like-jagaren igång igen.... Jag tror det finns belägg för detta, fakturaköp = risk, kort/swish etc = säker kund

EDIT: Förutsatt att du inte är moderator eller har polisbricka önskar jag att du avstår från liknande utspel mot folks inlägg framöver.

Jag har ett 6800 XT konfirmerat från inet, via Klarna Faktura. Så nej.
Enda anledningen skulle vara om man har sketchy kreditvärdighet, då de gjör en kreditkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag har ett 6800 XT konfirmerat från inet, via Klarna Faktura. Så nej.
Enda anledningen skulle vara om man har sketchy kreditvärdighet, då de gjör en kreditkontroll.

https://media.discordapp.net/attachments/552459187725008916/779303321214124042/unknown.png

Inet kör inte Klarna, de kör Qliro om inte jag är ute och cyklar. Webhallen som kör Klarna.

Edit: Står t o m i ditt print att det är Qliro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fitch:

Inet kör inte Klarna, de kör Qliro om inte jag är ute och cyklar. Webhallen som kör Klarna.

Sorry, för många olika kreditkontroller att hålla koll på för att faktiskt få tag i ett kort >.>. Han klagade dock på inet så jag har 50% rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fitch:

Inet would better fix their Swish integration. AFAIK there was 0 cases where ppl got RX and paid via Swish.

Permalänk
Medlem

Pratade med komplett över telefon då min order fortfarande inte är cancelled och undrade vad som hände- den ska fortfarande bli canceled så inga nyheter där.

Frågade om det kunde berätta huruvida fler referensmodeller skulle komma men personen jag pratade med kunde enbart säga att det skulle komma flera olika modeller. Kommer hålla utkik den 25 om det skulle dyka upp några fler referenskort. Sjukt trist att inte alla släpptes samtidigt då jag har en känsla av att många som beställde referends säkert skulle ha valt custom om de kunde, medan jag vill ha referens enbart.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Pratade med komplett över telefon då min order fortfarande inte är cancelled och undrade vad som hände- den ska fortfarande bli canceled så inga nyheter där.

Frågade om det kunde berätta huruvida fler referensmodeller skulle komma men personen jag pratade med kunde enbart säga att det skulle komma flera olika modeller. Kommer hålla utkik den 25 om det skulle dyka upp några fler referenskort. Sjukt trist att inte alla släpptes samtidigt då jag har en känsla av att många som beställde referends säkert skulle ha valt custom om de kunde, medan jag vill ha referens enbart.

Vad hade du beställt för kort? Fanns hyfsad tillgång på 6800 åtminstone

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@webhallen

Mellan vilka ordernummer kan man förvänta sig att man kanske får tag i ett kort? MSI modellen

Tackar på förhand

Permalänk
Skrivet av BlackPH:

Inet would better fix their Swish integration. AFAIK there was 0 cases where ppl got RX and paid via Swish.

I did.

Permalänk
Jubileumsmästare

Tyckte jag var smart som valde DHL som fraktalternativ, dels för att ombudet är närmare och sen har för mig att det var nån som skrev att Postnord blev överbelastad vid release av 3080 så beställningar inte gick igenom. Paketet skickades igår (19/11) och registrerades 07:15 på morgonen men ingenting har hänt med paketet sedan dess.... Måste jag gå hela helgen och vänta eller?? #SadFace

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad hade du beställt för kort? Fanns hyfsad tillgång på 6800 åtminstone

Mvh

Vet inte vad du menar med det riktigt... Jag beställde 6800XT, men vid tiden jag fick orderbekräftelse I mail vilken var typ tio minuter senare vid 15:11 så fanns det ju inga kort kvar alls på komplett att köpa så inte som att man hade tid att försöka en andra gång precis

Under den tid det tog att klicka igenom till slutet av köp processen så hade alla artikelnummer utom ett för ett 6800 tagits bort vad jag såg, och de försvann strax rätt snart med...

Men ja, hade någon kunnat meddela mig i förväg vilket man hade chans på så hade jag kanske köpt ett annat, dock inte 6800- är ute efter 6800XT/3080 prestanda eller mer.

Om inte du vet något jag inte vet så måste jag protestera innerligt mot "hyfsad tillgång på 6800" då det inte fanns att köpa någonstans ett par minuter efter lanseringen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vet inte vad du menar med det riktigt... Jag beställde 6800XT, men vid tiden jag fick orderbekräftelse I mail vilken var typ tio minuter senare vid 15:11 så fanns det ju inga kort kvar alls på komplett att köpa så inte som att man hade tid att försöka en andra gång precis

Under den tid det tog att klicka igenom till slutet av köp processen så hade alla artikelnummer utom ett för ett 6800 tagits bort vad jag såg, och de försvann strax rätt snart med...

Men ja, hade någon kunnat meddela mig i förväg vilket man hade chans på så hade jag kanske köpt ett annat, dock inte 6800- är ute efter 6800XT/3080 prestanda eller mer.

Om inte du vet något jag inte vet så måste jag protestera innerligt mot "hyfsad tillgång på 6800" då det inte fanns att köpa någonstans ett par minuter efter lanseringen.

XT korten tog slut direkt, men Inet hade en variant av 6800 till försäljning tom 15:45 (cirka).

Tråkigt att du inte fick ett kort, dock borde chanserna öka rejält nästa vecka, AMD har utlovat 5-7 ggr mängden kort som Nvidia har sålt sedan sitt släpp

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Tyckte jag var smart som valde DHL som fraktalternativ, dels för att ombudet är närmare och sen har för mig att det var nån som skrev att Postnord blev överbelastad vid release av 3080 så beställningar inte gick igenom. Paketet skickades igår (19/11) och registrerades 07:15 på morgonen men ingenting har hänt med paketet sedan dess.... Måste jag gå hela helgen och vänta eller?? #SadFace

Jag valde också dhl, främst för att att jag inte såg postnord som alternativ alls. Jag sitter med samma status som dig..
det värsta tycker jag är hur dålig dhls spårning av paket verkar vara.. och kommer int epaketet idag så är de definitivt långsammare än postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

XT korten tog slut direkt, men Inet hade en variant av 6800 till försäljning tom 15:45 (cirka).

Tråkigt att du inte fick ett kort, dock borde chanserna öka rejält nästa vecka, AMD har utlovat 5-7 ggr mängden kort som Nvidia har sålt sedan sitt släpp

Mvh

Okej, som sagt var det XT jag försökte beställa, och oavsett så är det här med att beställa på flera olika ställen samtidigt en stor del av vad som orsakar denna situation så hade nog inte gjort det ändå, såvitt jag visste tills jag fick mail senare på kvällen så hade jag ju redan fått tag i ett XT.

Jo de har utlovat det, dock inte referens verkar det som, så jag väntar tills 6900XT och försöker knipa ett referens då, lyckas jag inte så avvaktar jag och antingen hoppar denna generation eller tills situationen åtminstone normaliserar så man inte behöver rycka första bästa man ser. Har väntat sedan 1080Ti på något som verkligen känns som en uppgradering så får väl vänta ett tag till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag har en teori.
Inet tar bort de kunder som väljer att betala mot faktura först av alla. Om det är så kan de dra ut H-E.
Är mycket besviken på Inet. Deras "grattis till ditt köp!" gjorde att jag inte gick vidare med någon av andra leverantörerna.

Funderar på att bojkotta Inet. De tar heller inte Cash i sina butiker.

Varför skulle de välja bort alla som betalar med faktura? Inet får pengarna så fort du klickar på köpknappen av kreditbolaget. Sen är det kreditbolaget som skickar fakturan till dig. Din skuld äger då alltså kreditbolaget som betalat för ditt kort och Inet har fått sina pengar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av f1skarN:

Jag valde också dhl, främst för att att jag inte såg postnord som alternativ alls. Jag sitter med samma status som dig..
det värsta tycker jag är hur dålig dhls spårning av paket verkar vara.. och kommer int epaketet idag så är de definitivt långsammare än postnord.

Haha jaa, spårningen är lite märklig. Men vem vet dagen är inte sluta och kanske kommer det en pling i telefonen att paketet finns att hämta...

Visa signatur

Permalänk

@Webhallen

Vet att du har fullt upp, men du råkar inte ha någon ETA på nästa leverans av Msi 6800 XT?

Permalänk
Medlem

Där trillade mitt Gigabyte 6800XT in på utlmningsstället.
Köpt från Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Min status på dhl hände inget med på över ett dygn men sen gick det undan.
Dom kanske skannar paketen mer sällan eller efter behandling istället för före eller nått?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

Jag betalade via swish och har fått ett RX 6800 reserverat.

Permalänk
Medlem

Äntligen hemma hos pappa! Ikväll blir det grogg och spel! Stort tack till @Webhallen för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Vilka recensioner har du läst?
Prestandamässigt ligger 6800xt i snitt 6-8% sämre än RTX 3080 i råprestanda om man inte räknar med DLSS och RT.

3080 och 3090 är ju inte direkt grymma på RT än heller..

Ser fram emot att få använda AMD nu till min Freesync skärm

Enligt AMD själva skulle dom ligga 10%+ vilket var en överhype. Nu är dom klart sämre.

3080 & 3090 klarar 4K RT + DLSS galant. Varför tror du att den stora massan jagar ett 3080 inför Cyberpunk?

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av britta_knitta:

Wow! And what is your 4 last digits from order number if it is not a secret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

dhl uppdateras knappt förän paketet är framme så du vet, så får hoppas du får det idag 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

dhl uppdateras knappt förän paketet är framme så du vet, så får hoppas du får det idag 👍

Jodå, främst när de säger "An attempt to deliver has been made but the customer could not be reached" medan paketet egentligen inte ens har passerat landsgränsen.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade av 6800 (inte XT alltså) så ser det ut som att de kanske går att beställa från AMD direkt från och till; de fanns nyss här: https://www.amd.com/en/direct-buy/se för 596 Euro.

Men under tiden jag skrev denna post så försvann det, jag är inte ute efter 6800 utan XT så försökte inte köpa ett. Kan vara värt att hålla koll på oavset- kommer hålla koll ifall det dyker upp några XT där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lyckades köpa ett 6800XT från AMD:s shop kl: 16:05 EET. Det var tydligen ett nytt parti släppt kl: 16:00 och jag gick in på shoppen helt på random, visste inte ens om släppet men ibland har man tur

680€ för 6800XT inkl. moms. Fick precis order confirmation e-mail också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Skrivet av BumBumX:

Haha jaa, spårningen är lite märklig. Men vem vet dagen är inte sluta och kanske kommer det en pling i telefonen att paketet finns att hämta...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Min status på dhl hände inget med på över ett dygn men sen gick det undan.
Dom kanske skannar paketen mer sällan eller efter behandling istället för före eller nått?

Skrivet av Göteborgaren:

Jag har snackat med både DHL och Inet för ca en timme sen. DHL sa att de inte har fått någon bekräftan från Inet om att det finns något paket att hämta än. Inet svarade med att det ser lite märkligt ut och att de måste dubbelkolla i lagret så att allt har gått rätt till.

Uppmaning till er andra som har en köpt från Inet med DHL är att dubbelkolla detta om det står: "07:15 Lokal tid | Förhandsinformation mottagen-inväntar sändning-vid frågor kontakta avsändaren." när ni spårar paketet på DHLs sida.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av f1skarN:

Jag har snackat med både DHL och Inet för ca en timme sen. DHL sa att de inte har fått någon bekräftan från Inet om att det finns något paket att hämta än. Inet svarade med att det ser lite märkligt ut och att de måste dubbelkolla i lagret så att allt har gått rätt till.

Uppmaning till er andra som har en köpt från Inet med DHL är att dubbelkolla detta om det står: "07:15 Lokal tid | Förhandsinformation mottagen-inväntar sändning-vid frågor kontakta avsändaren." när ni spårar paketet på DHLs sida.

Vafan, men japp det står samma för mig... Skulle inet återkomma till dig eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Vafan, men japp det står samma för mig... Skulle inet återkomma till dig eller?

Jaa de skulle göra det men ringde dem då de mail jag fått från dem inte stämde överens med varann. Det de sa då var att det såg bra ut och att det borde komma fram inom kort. Så är väl bara att bita ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

För mig känns hela beställningsprocessen väldigt märklig. Att inte kunna ha ett fungerande IT-system där man lägger upp hur många varor som finns och när de är sålda så går det inte att beställa.

Som jämförelse kan jag ta Systembolaget som ganska regelbundet har webbsläpp. Då kan man på förhand se hur många varor som finns till försäljning och vid utsatt klockslag kan man beställa. Man kan då se om man fick någon vara eller ej och man kan sen i lugn och ro gå till kassan för att boka vart man vill hämta sin vara.

Det är ju ändå 2020 och fortfarande kan de inte hantera detta utan tar emot hur många beställningar som helst och får i efterhand manuellt sitta och makulera beställningar.

Håller fullständigt med denna talare.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30