Sony Playstation 5 stöder inte 4K UHD i 120 Hz med full färgåtergivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Ja det anmärkningsvärda är väl att Sony ljuger i sin marknadsföring, hade det inte varit för Xbox släpps och jul hade Sony kanske övervägt att skjuta på releasen till de fått ordning på allt de lovar. I kombination med hur dålig tillgång det är på konsoller kan man ju fundera på om det var tänkt från början att den skulle släppas nu.

Nu tappar du mig. Vad har Sony ljugit om?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Nu tappar du mig. Vad har Sony ljugit om?

Varken VRR eller ALLM fungerar trots att de sagt att PS5 har det, kommer ju troligen fixas i framtiden men i nuläget så finns inte dessa funktioner i PS5. Gällande 4:4:4 hade jag för mig att det var något som utlovades i första presentationen av Mark Cerny men minns ju inte och orkar inte kolla igenom den igen. Kanske bara något som jag tolkade felaktigt, dvs inte att allt skulle fungera samtidigt, VRR, ALLM, 120Hz, 4k.

Permalänk
Medlem

Breaking news:
PS5 klarar inte 120FPS i 4K.
Folket i chock!

Claes-Inge 76:
"- Det här var droppen!".

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på när jag ser detta.
Sony PS5 kommer med 4k@120hz å VRR å bla bla bla.
Sony hade ingen TV med dessa funktioner så de släpper x900h.
x900h har haft stora problem med 4k@120hz enligt YouTubers när de kommer till gsync.
Kan de vara så att x900h också "bara" har 32Gbps över hdmi? Liksom PS5 har det och denna tv släpptes som en PS5 tv

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Ja det anmärkningsvärda är väl att Sony ljuger i sin marknadsföring, hade det inte varit för Xbox släpps och jul hade Sony kanske övervägt att skjuta på releasen till de fått ordning på allt de lovar. I kombination med hur dålig tillgång det är på konsoller kan man ju fundera på om det var tänkt från början att den skulle släppas nu.

Tror jag inte, par for the course att addera features allt eftersom.

Ijmf med Xbox så är de klart mer mogna. MS har inte hunnit färdigställa SDK/API (undermålig prestanda) och har inte kommit igång med att leverera spel alls. Det är ju lite det en konsol går ut på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror jag inte, par for the course att addera features allt eftersom.

Ijmf med Xbox så är de klart mer mogna. MS har inte hunnit färdigställa SDK/API (undermålig prestanda) och har inte kommit igång med att leverera spel alls. Det är ju lite det en konsol går ut på...

Addera features allt eftersom är väl bra och vanligt, men att marknadsföra sin konsol med features som inte finns (än) är väl mindre bra kan jag tycka.
Jämför man med Xbox så har ju MS varit väldigt transparenta de saker som inte fungerar/buggar.

Sen håller jag med om att Xbox ligger sämre till vad gäller spelsläpp, och det är ju en miss från dom att ha master chief på lådan när det spelet är försenat. Det gör inte det jag skrev om Sony/ps5 mindre sant dock.

Permalänk
Medlem

xd

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Hoppas att typ alla indie titlar kommer stödja 120 fipsar.
Ori på Xbox är väl ett exempel av 4k och 120 fips

Härligt, jag njuter verkligen av retro 8bit estetik,
mer det inte 4k 120fps kommer jag använda min Xbox som fotvärmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Det blir samma visa som på PS4 Pro med min lg.
Svärtan blir för stark så jag få sätta rgb på begränsad I ps5. Samtidigt som man sätter Svärtan på låg på lgn.

Gissar att ni som också har lg oled redan känner till problemet.

Inte än. Men på PS4 pro gjorde jag det. Vilket spel tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Inte än. Men på PS4 pro gjorde jag det. Vilket spel tänker du på?

Alla faktiskt. I sackboy märker man inte av det så mkt men i Demon souls blir det för mörkt i korridorerna.

Väldigt fin hdr i det spelet.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av voffen1:

Det blir samma visa som på PS4 Pro med min lg.
Svärtan blir för stark så jag få sätta rgb på begränsad I ps5. Samtidigt som man sätter Svärtan på låg på lgn.

Gissar att ni som också har lg oled redan känner till problemet.

Det du beskriver är inte ett problem. Det är precis så det ska vara. "RGB begränsad" och LG:s "Svartnivå: låg" är en matchning för videonivåer, precis som det ska vara. Går igenom det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Problemet kommer när man missmatchar nivåer. Det du gör enligt ovan är att du matchar nivåer.

Ett sätt att undvika missmatchning är att köra YCbCr-signal eftersom det normalt arbetar i videonivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De lär addera det vid lämpligt tillfälle.

Ok, där ser man. Var en sådan hypad funktion, så var övertygad om att de prioriterat att ha det vid release.

Skrivet av ipac:

(stöd för 8K är ju oxå whatever men det är ju lite humor när de har en 8K logga på lådan )

Hepp!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Men frågan kvarstår, är det hårdvarurelaterat eller kan fixas med mjukvara senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du beskriver är inte ett problem. Det är precis så det ska vara. "RGB begränsad" och LG:s "Svartnivå: låg" är en matchning för videonivåer, precis som det ska vara. Går igenom det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Problemet kommer när man missmatchar nivåer. Det du gör enligt ovan är att du matchar nivåer.

Ett sätt att undvika missmatchning är att köra YCbCr-signal eftersom det normalt arbetar i videonivåer.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42127?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxMjciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiMWI1MjE0MmZmMmNkMTdmODg2N2Q5NTRmNDg1OWQzMDAifQ%3D%3D

Nu när jag är medveten om det så är det förstås inget problem 😊
Tack för länken 👌

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men frågan kvarstår, är det hårdvarurelaterat eller kan fixas med mjukvara senare?

Tror det är okänt i dagsläget. Sony fortsätter att vara väldigt oklara på den punkten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Lax dödade precis hela diskussion, move on everybody!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Fullt ut 4k ps5

Kommer en uppdatering på detta lyssnade precis på MarlonGaming. Så det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Lugna er Såg precis MarlonGaming på yt en uppdatering är på gång. Om inte redan ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

Det är ju det här jag inte förstår, för mig är inte konsoller underställda PC master race och dessutom är det väl mer individuellt än vilken plattform man spelar på? Det blir också ett lite typisk felaktigt argument som använts historisk som vi i efterhand skrattat åt, det sades redan när Full HD kom att det var meningslöst om man inte hade en gigantisk TV som man satt en meter ifrån, stavar och tappar argumentet. Jag menar att det är lite som att avrunda varje steg i en lång uträkning, tills slut blir felen stora, bara för att ett steg har dålig upplösning är det inte vettigt att göra alla andra steg sämre också.

Jag påstår absolut inte att jag kommer kunna se skillnaden, jag är bara avogt inställd till förlustkomprimering som ej utannonseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladenr1:

Lugna er Såg precis MarlonGaming på yt en uppdatering är på gång. Om inte redan ute.

Tidskod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Addera features allt eftersom är väl bra och vanligt, men att marknadsföra sin konsol med features som inte finns (än) är väl mindre bra kan jag tycka.
Jämför man med Xbox så har ju MS varit väldigt transparenta de saker som inte fungerar/buggar.

Sen håller jag med om att Xbox ligger sämre till vad gäller spelsläpp, och det är ju en miss från dom att ha master chief på lådan när det spelet är försenat. Det gör inte det jag skrev om Sony/ps5 mindre sant dock.

Det är sant att det är sunkigt men inte en chans att de skulle ställa in en konsol launch pga dessa förhållandevis små problem.

Hdmi v2.1 relaterade funktioner är messy i en rad olika produkter för tillfället. Omoget är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du beskriver är inte ett problem. Det är precis så det ska vara. (bort med massa text.
Ett sätt att undvika missmatchning är att köra YCbCr-signal

Tack för alla utförliga svar du delar med dig till oss

Nu, jag är väldigt nyfiken om du känner att det kliar lite i fingrarna när du är hemma hos folk som kör sin tv på bla......... Dynamisk kanske är det min feber som får mig att yra, men "videosnuttsrna" som spelas i mitt huvud nu är som hämtad av en 90tals komedi. trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Härligt, jag njuter verkligen av retro 8bit estetik,
mer det inte 4k 120fps kommer jag använda min Xbox som fotvärmare.

Ori
kan ju hoppas man får spela Hades
Finns många vackra Indira som dessutom lirar sjukt väl med 120 fps

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrWhizeguy:

Nu, jag är väldigt nyfiken om du känner att det kliar lite i fingrarna när du är hemma hos folk som kör sin tv på bla......... Dynamisk kanske är det min feber som får mig att yra, men "videosnuttsrna" som spelas i mitt huvud nu är som hämtad av en 90tals komedi. trevlig helg!

När de kör Dynamiskt läge på sin TV brukar jag tända eld på soporna och gå därifrån. Men det var länge sedan nu. Blir så sällan bjuden hem till folk.

Permalänk
Medlem

All hdr på spelkonsoll körs i yuv422 eller yuv420 va? Ej RGB?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Det är ju det här jag inte förstår, för mig är inte konsoller underställda PC master race och dessutom är det väl mer individuellt än vilken plattform man spelar på? Det blir också ett lite typisk felaktigt argument som använts historisk som vi i efterhand skrattat åt, det sades redan när Full HD kom att det var meningslöst om man inte hade en gigantisk TV som man satt en meter ifrån, stavar och tappar argumentet. Jag menar att det är lite som att avrunda varje steg i en lång uträkning, tills slut blir felen stora, bara för att ett steg har dålig upplösning är det inte vettigt att göra alla andra steg sämre också.

Jag påstår absolut inte att jag kommer kunna se skillnaden, jag är bara avogt inställd till förlustkomprimering som ej utannonseras.

Jag tolkar den här typen reaktion som förväntan och besvikelse över hur tekniken faktiskt fungerar. Det är en känslomässig reaktion. Den rationella och pragmatiska förklaringen om vad som är gammal etablerad teknisk praxis är ingen tröst. Istället ökar känslan av ens idealiserade bild man hade om tekniken nu är krossad.

4:2:0 och 4:2:2 subsampling finns därför att det fungerar i dessa sammanhang och det har man vetat länge. Vi talar om kunskap som etablerats och bekräftats så länge som vi haft färg-TV. Jag har stirrat på och dokumenterat testbilder runt de här frågorna i 15 år och det är verkligen hårklyverier.

Och alla har lyckligt omedvetna stirrat på 4:2:0-subsamplat material i decennier. 4:2:2 anses vara så pass förlustfritt att det räknas som proffsformat redo för efterbehandling. För mig finns ingen förlust värd att tala om på den typen av innehåll som en konsol representerar.

Nu efter alla decennier av lyckligt omedvetande börjar 4:2:0, 4:2:2 och 4:4:4 blir en allmän kunskap. Nästa steg är att komma över sin teknoångest och inse proportionerna på problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

All hdr på spelkonsoll körs i yuv422 eller yuv420 va? Ej RGB?

Det körs i det signalforma man ställer in det i. Antigen själv eller som en handskakning mellan konsol och TV där TV:n berättar vad den föredrar.

Oavsett HDR eller SDR är allt material vi normalt konsumerar i fråga om film och inspelat material är 4:2:0-subsamplat sedan egentligen alltid. Ett modernt undantag är Dolby Vision som möjliggör 4:2:2/12 bitar om det är relevant för kvaliteten på produktionen, oftast då Hollywood-nivå. Vilket räcker till precision i nyanser på riktigt bra TV-apparater.

Spelen är annorlunda eftersom de renderas i konsolen och teoretiskt kan utnytta mer. Men eftersom subsampling av färg bygger på ögats förutsättningar att se detaljer i färg (den är usel relativt hur vi skärpa luminansnivåer) så är mycket av det som gör spelet vanligtvis redan 4:2:0 eller 4:2:2 subsamplat. Så gott som all komprimering börjar på subsampling. Jpeg är normalt subsamplat till exempel. Sannolikt är texturerna för spelen redan subsamplade etc.

Och med ett avstånd som är en TV till soffa har vi väldigt dåliga förutsättningar för att märka av den här skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det körs i det signalforma man ställer in det i. Antigen själv eller som en handskakning mellan konsol och TV där TV:n berättar vad den föredrar.

Oavsett HDR eller SDR är allt material vi normalt konsumerar i fråga om film och inspelat material är 4:2:0-subsamplat sedan egentligen alltid. Ett modernt undantag är Dolby Vision som möjliggör 4:2:2/12 bitar om det är relevant för kvaliteten på produktionen, oftast då Hollywood-nivå. Vilket räcker till precision i nyanser på riktigt bra TV-apparater.

Spelen är annorlunda eftersom de renderas i konsolen och teoretiskt kan utnytta mer. Men eftersom subsampling av färg bygger på ögats förutsättningar att se detaljer i färg (den är usel relativt hur vi skärpa luminansnivåer) så är mycket av det som gör spelet vanligtvis redan 4:2:0 eller 4:2:2 subsamplat. Så gott som all komprimering börjar på subsampling. Jpeg är normalt subsamplat till exempel. Sannolikt är texturerna för spelen redan subsamplade etc.

Och med ett avstånd som är en TV till soffa har vi väldigt dåliga förutsättningar för att märka av den här skillnaden.

Tack Kingen 👑

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Alla faktiskt. I sackboy märker man inte av det så mkt men i Demon souls blir det för mörkt i korridorerna.

Väldigt fin hdr i det spelet.

Men läste att allt blir rätt mellan ps och b6 i hdr läge. Detta påverkar enbart sdr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tolkar den här typen reaktion som förväntan och besvikelse över hur tekniken faktiskt fungerar. Det är en känslomässig reaktion. Den rationella och pragmatiska förklaringen om vad som är gammal etablerad teknisk praxis är ingen tröst. Istället ökar känslan av ens idealiserade bild man hade om tekniken nu är krossad.

4:2:0 och 4:2:2 subsampling finns därför att det fungerar i dessa sammanhang och det har man vetat länge. Vi talar om kunskap som etablerats och bekräftats så länge som vi haft färg-TV. Jag har stirrat på och dokumenterat testbilder runt de här frågorna i 15 år och det är verkligen hårklyverier.

Och alla har lyckligt omedvetna stirrat på 4:2:0-subsamplat material i decennier. 4:2:2 anses vara så pass förlustfritt att det räknas som proffsformat redo för efterbehandling. För mig finns ingen förlust värd att tala om på den typen av innehåll som en konsol representerar.

Nu efter alla decennier av lyckligt omedvetande börjar 4:2:0, 4:2:2 och 4:4:4 blir en allmän kunskap. Nästa steg är att komma över sin teknoångest och inse proportionerna på problemet.

Så varför behövs vid datorspelande och inte konsollspelande? men tack för att du förklarar hur jag tänker och förminskar mig.