Permalänk
Medlem

ASUS och coilwhine är vanligt, byt märke till något bättre.

Svenskar är väldigt förälskade i ASUS av någon okänd anledning. Kolla bara på strix / tuf- bokningar på rtx 3080.

Permalänk
Medlem

Prova undervolta https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Skrivet av CarlOscar:

Testat detta nu på MSI 3090 Gaming x
fick bort ca 80% av coil whine
-10c (fast öppet chassi, så vet inte)

Samma fps i Warzone !?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Tappar man inte prestanda då ? Tänkte att inte boosten kan gå lika högt ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Om du scrollar ner där i testet kan du se resultaten : )

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3090 Strix OC och det första spelet jag skulle testa efter att jag installerade kortet var första Watch_Dogs, trodde nästan brandlarmet hos grannen började tjuta när jag kom till menyn och hade över 600FPS, men ingame så har jag inget Coilwhine (Och inte med 160FPS cap i menyn heller), har inte heller hört coilwhine i något annat än Heaven/Valley benchmark, men om jag öppnar chassit och sitter med örat mot kortet så låter det säkert lite i Furmark/3DMark/Metro Benchmark/Superposition också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 strix OC har extremt högt spoltjut också, speciellt när kortet drar 470w

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Har provat lite olika spel nu och om man ska vara ärlig så hörs det endast när jag startar spelen. Sen hörs det inte när fläktarna drar igång så kanske inte är så farligt. Då sitter jag utan hörlurar eller ljud överhuvudtaget och försöker lyssna efter det, så kommer nog inte höra det i vanliga fall

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Svenskar är väldigt förälskade i ASUS av någon okänd anledning. Kolla bara på strix / tuf- bokningar på rtx 3080.

För att deras Strix OC-modeller har högst klockfrekvens och är en premiummodell...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag fick byta grafikkortet jag köpte hos Inet, just p.g.a. kraftigt coilwhine. Det var alltså så högt att man utan problem hörde det utanför ett ljudämpad chassi. Så det går att få bytt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag fick grov Coil whine på både grafikkort MSI 3080 TRIO X och PSU (RMX750i) sedan köpte jag ett HX1000 och fick bort det mesta.
Jag kände att det var PSU som fick jobba som bara den då den tjöt som en stucken gris när jag körde RDD2.

Permalänk

bra av Inet

jag hade som sagt först ett Msi 3090 Gaming Trio som tjöt utanför chassit , köpt på Proshop.. litade inte riktigt på att jag skulle få RMA där så tog inga risker utan gjorde ett raskt återköp

sen gav jag mig in i jakten igen o lyckades landa ett Evga 3080 FTW3 från inet som är helt tyst trots 450w Bios så köpa nya agg för flera tusen är inget jag rekommenderar utan man verkligen VET att det är psun som spökar

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 strix oc är knäpptyst ända upp i 2190 mhz som jag fått upp det i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Mitt 3090 strix oc är knäpptyst ända upp i 2190 mhz som jag fått upp det i.

Du har inte problem med fläktarna ? min främe är det nå vibrationer i när den går över typ 90%

så här låter det missljud

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Du har inte problem med fläktarna ? min främe är det nå vibrationer i när den går över typ 90%

Varför köra fläktarna så högt? I vanligt användande brukar de inte behöva snurra så fort och även i OC brukar det inte löna sig att gå så högt för det dras mer ström för att orka snurra så fort. Ström som då inte blir tillgänglig för resten av kortet. Om du slår i strömbudgeten vill säga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Helt galet att visa vänjer sig , har man köpt ett så dyrt kort eller något nytt kort överhuvudtaget så ska man inte acceptera coilwhine!
Tråkigt att tillverkarna inte kan lösa detta , inte hade man accepterat störande ljud vid köp av en ny bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför köra fläktarna så högt? I vanligt användande brukar de inte behöva snurra så fort och även i OC brukar det inte löna sig att gå så högt för det dras mer ström för att orka snurra så fort. Ström som då inte blir tillgänglig för resten av kortet. Om du slår i strömbudgeten vill säga.

Är fläktarna som körs i den hastigheten i spel med standard fläktkurva. Men tycker det inte ska vara vibrationer bara för att man kör fläktarna på max ? Inget av mina grafikkort innan har haft missljud bara för att fläktarna körs på max...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Inget alls här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Helt galet att visa vänjer sig , har man köpt ett så dyrt kort eller något nytt kort överhuvudtaget så ska man inte acceptera coilwhine!
Tråkigt att tillverkarna inte kan lösa detta , inte hade man accepterat störande ljud vid köp av en ny bil!

Exakt, tycker det är sjukt dåligt med massa missljud på så pass dyra grejor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inget alls här.

Blir nog att skicka tillbaka det isåfall känns som ett riktigt dåligt exemplar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Ja det är ju väldigt konstigt att vi svenskar köper korten som fått bra betyg....

Coilwhine kan man få på modeller från alla tillverkare. Skicka tillbaka det om det inte går att genomlida.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja det är ju väldigt konstigt att vi svenskar köper korten som fått bra betyg....

Coilwhine kan man få på modeller från alla tillverkare. Skicka tillbaka det om det inte går att genomlida.

Hade kunnat klara mig med spoltjutet men nu när fläkten börjar låter så känns det som det är för mycket problem för att blunda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Hade kunnat klara mig med spoltjutet men nu när fläkten börjar låter så känns det som det är för mycket problem för att blunda.

Lämna tillbaka det då, du kan ju utnyttja ditt öppna köp så blir det hur smidigt som helst.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Inte säkert; jag fick tom högre prestanda.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Har ett 3090 Strix OC och jag har också lite problem. Är ny på detta så har ingen aning om huruvida det är coil whine eller nåt strul med fläktarna. Men vid ca 60% max-rpm börjar det brumma på ett elektroniskt vis (bzzzzzzzzzzz) och nästan vibrera (upplever jag). Ingenting i idle, och jag tycker också att det försvinner när jag via afterburner ställer in att fläktarna ska gå upp till 70%. Vet inte om det högre ljudet dämpar brummandet men jag tror att det till stor del försvinner. Verkar alltså vara vid en speciell rpm som det brummar.

Verkar vara fler med liknanande problem (om det är samma sak): https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121271-Strix-RTX-30...

Någon mer?

PS. Jag har testat att undervolta med 100 mz; om nån löste sina problem genom mer än så så får ni gärna säga till, och förklara i detalj hur ni gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Halloj!

Har ett 3090 Strix OC och jag har också lite problem. Är ny på detta så har ingen aning om huruvida det är coil whine eller nåt strul med fläktarna. Men vid ca 60% max-rpm börjar det brumma på ett elektroniskt vis (bzzzzzzzzzzz) och nästan vibrera (upplever jag). Ingenting i idle, och jag tycker också att det försvinner när jag via afterburner ställer in att fläktarna ska gå upp till 70%. Vet inte om det högre ljudet dämpar brummandet men jag tror att det till stor del försvinner. Verkar alltså vara vid en speciell rpm som det brummar.

Verkar vara fler med liknanande problem (om det är samma sak): https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121271-Strix-RTX-30...

Någon mer?

PS. Jag har testat att undervolta med 100 mz; om nån löste sina problem genom mer än så så får ni gärna säga till, och förklara i detalj hur ni gjorde.

Jag kan nog kanske(?) ha något liknande, märkte det först nu ikväll när jag spelade BFV att det lät som jag hade coilwhine men att det sedan försvann även fast belastningen inte ändrades. Tänkte felsöka imorgon men det verkar ju som att det skulle kunna vara det här jag hörde.
Edit: Testade lite snabbt och det börjar låta precis efter 2100RPM, och 2092 låter inget alls iallafall, får undersöka mer imorgon 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Halloj!

Någon mer?

Hej, hade liknande fast var när jag ställde fläktarna på 90 och över så börja dom låta.

Verkar finnas fler som har samma problem på olika forum. Så skulle tro att det är nån av dina fläktar som låter. i gpu tweak kan du ställa in fläktarna enskilt så att mitten tex går själv, jag provade stanna ena fläkten med fingret och för mig var det den främre fläkten som lät.

Har skickat tillbaka mitt nu känns skit att ett premium kort ska ha missljud i fläktarna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är supermärkligt... Ljudet kommer inte konstant på en viss RPM, utan det är mer när fläkten taktar upp och ner (oftast ner tror jag) som det verkar komma. Som att det är en barriär vid ca 60% som det kommer ca 5-10 sekunders brummande/surrande - det låter extremt likt hur gamla datorer (hårddiskar?) lät förr i tiden, nästan klickande liksom. Det är bara sjukt irriterande att just 55-70% är där majoriteten av spelen ligger. Under detta blir det för varmt och över detta är fläktarna så jäkla höga.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Kortet presterar bra, men det är störigt med dessa ljud också. Har inget annat kort till hands så det är antingen att lämna tillbaka det (vet inte hur det är med öppet köp när man testat i en vecka?) och i bästa fall få ett nytt efter nån vecka, eller lämna in det på reparation och få ett nytt "nån gång", eller bara leva med det och köpa ett nytt kort om nåt år. Förbannat surt att kortet är så dyrt också; jag ville gentligen ha ett 3080 men det gick inte att få tag på så jag bet i det sura äpplet och lade 10k extra bara för att få ett kort i år. Och så blir det såhär.

Edit: What the hell! Jag tror att jag löste problemet till 85%. Öppnade chassit och drog ner fläktarna till minimum (det ska vara semipassiva fläktar men de går aldrig ner helt till noll även om jag ställer dem på noll? Så tryckte jag lite försiktigt på fläkten längst till vänster/bak, och nu verkar det funka. Tror dock att jag hör en del coil whine men det kan jag lätt leva med jämfört med det tidigare oljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

det ska vara semipassiva fläktar men de går aldrig ner helt till noll även om jag ställer dem på noll? Så tryckte jag lite försiktigt på fläkten längst till vänster/bak, och nu verkar det funka. Tror dock att jag hör en del coil whine men det kan jag lätt leva med jämfört med det tidigare oljudet.

Har du nyaste biosen? Mina fläktar går iallafall ner på 0% med nyaste
https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...

För mig hjälper det inte att varken trycka på fläkten eller på sidan av kortet, men det blir tyst om jag stannar fläkten med fingret så det är garanterat den som låter iallafall (Den bakre)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga problem med default fläktar och senaste bios men rejält ljud när 150+ fps i 3dmark =inget som märks alls i 4k spelande med 60-120fps alltså. Verkar vara de där runt extrema fps som kortet tjuter i mitt fall iaf. Tur man inte lirar cs eller andra extremt snabba spel

Flera recensioner som tar upp det. Flera som anmärker att en trolig bov är asus val av 6 st poscaps eller va de heter. Den dyrare/finare sorten som är snabbare i upp/ner vid spänning men låter tydligen mer också. Kanske därför Nvidia FE och andra märken har 4+2 och liknande. Vad vet jag..

Permalänk
Medlem

Har nu EK block på strix 3090, fortfarande inget coilwhine alls. Dvs ljudlös i full load.