Värt att byta gymnasium linje efter tvåan?

Permalänk
Medlem

Värt att byta gymnasium linje efter tvåan?

Går andra året på samsam just nu och har börjat fått sån jävla sjuk beslut ångest över mitt gymnasium val. Men vet dock inte om det är värt att byta linjen efter jag gått klart tvåan.

Kanske bra och veta men jag har inte varit så motiverad att plugga tills nu pga att jag inte har haft det så bra hemma och sedan hade man datorn som man satt vid hela tiden (vilket jag nu har sålt).

Jag tänkte antingen byta till natur eller bygg men är rädd att det kommer gå skit om jag byter till natur. Men är dock redo och beredd på att plugga för har inget annat att göra om dagarna efter jag sålt datorn och allt som har med spel att göra så har ingen hobby längre än att lyssna på musik.

Jag har även absolut ingen aning om vad jag vill bli efter skolan. Jag hade det skit svårt att välja linje när jag gick ut nian, först vare mellan teknik och sam men hamnade tydligen på el och bytte sedan till sam, och nu ångrar jag mig igen.

Jag vette fan vad jag ska gö och min ångest växer större dag för dag..

Permalänk
Samsung Sverige

Om du känner ångest över det du gör i dag är det absolut värt att byta. Även om det blir ett extra år för att komma ikapp så tror jag att det är värt det. Jag var skoltrött och fixade inte slutbetyg, men det löste sig i efterhand med lite slit och rätt väg framåt. Kan du prata med en studievägledare och kanske en skolkurator om dina tankar?

Så här i efterhand önskar jag att jag hade tagit tag i gymnasiet när jag gick där.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Om enda anledning att byta till natur är för att du vill plugga någon ingenjörslinje på universitet så finns ju alltid tekniskt basår, tänkte det kanske är smartare att gå det istället för att ta tre år till i gymnasiet för samma resultat. https://www.umu.se/utbildning/program/tekniskt-naturvetenskap...

Sen är det egentligen ingen brådska att hitta vad man verkligen vill göra. Dom flesta av mina polare började jobba med saker helt orelaterat till vad dom pluggade i gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Byt till el eller bygg om du vill ha jobb snabbt efter studenten!

Permalänk

Gymnasiet idag har mer blivit ett mellansteg för att sedan läsa vidare. Det finns dock undantag och det är praktiska program som undersköterska, bygg, elinstallatör och några fler.
Att byta från samhäll till Natur borde vara väldigt ovanligt, speciellt ju längre man har gått. Det mesta är samma i programmen och jag kan se folk byter från natur till samhäll för matten, men tvärt emot? Det finns som sagt teknisk basår som enkelt fixar behörigheten till tekniska program på högskolor utan natur.

Om du har 2 avklarade med godkända betyg så har du inte mycket kvar det är då bara läsa klart. Sedan har du en utbildning som idag inte är värt ett skvatt, mer än bra förutsättningar för vidare studier och där gör du ditt val.

Bygg är ofta fokuserade på ett helt annat typ av jobb, även om det finns chefer och liknande bland dessa,. Men då handlar det om att helt byta karriärsval från mer akademisk till rent praktisk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Byt till el eller bygg om du vill ha jobb snabbt efter studenten!

Är ju knappast ett vettigt val. Välj istället det du vill göra. Vill du bli elektriker eller snickare så absolut men välj annars något där du får jobba med det du vill.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Om enda anledning att byta till natur är för att du vill plugga någon ingenjörslinje på universitet så finns ju alltid tekniskt basår, tänkte det kanske är smartare att gå det istället för att ta tre år till i gymnasiet för samma resultat. https://www.umu.se/utbildning/program/tekniskt-naturvetenskap...

Sen är det egentligen ingen brådska att hitta vad man verkligen vill göra. Dom flesta av mina polare började jobba med saker helt orelaterat till vad dom pluggade i gymnasiet.

Nej skulle nog inte säga att jag är intresserad utav någon ingenjörslinje eller något sådant. Men jag måste väl inte börja om från ettan om jag byter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Nej skulle nog inte säga att jag är intresserad utav någon ingenjörslinje eller något sådant. Men jag måste väl inte börja om från ettan om jag byter?

Det är upp till den nya skolans rektor att avgöra. Beror mycket på om kurserna du redan läst överlappar med vad linjen du byter till läst i ettan.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Låter som du kanske ska prata med någon om din ångest etc istället för att byta program, de flesta har ingen aning om vad de vill göra efter gymnasiet och ibland inte efter universitetet heller

Permalänk
Medlem

Jag gick sam på gymnasiet men tröttnade och ville gå fordon (egentligen från första början)
Jag hoppade av gymnasiet i slutet av höstterminen SISTA året. Sökte sen komvux-fordon och gick den kursen januari-december med sommarlov och allt därtill. Fick jobb samma dag som jag avslutade kursen.
Om du vill gå en praktisk linje kolla om det finns på komvux. Då slipper man alla "onödiga" ämnen och bara det som faktiskt hör till utbildning. Dock har jag inte fullständiga gymnasiebetyg, har aldrig behövt det och enligt mig har jag lyckats bra ändå!

Permalänk
Medlem

Mitt gymnasieval har inte haft någonting att göra med några av de jobb jag haft efter gymnasiet. Om du inte vet att du vill plugga vidare så hade jag bara satsat på att göra klart linjen och börja jobba så fort som möjligt.
Pluggade nätverksteknik och jobbade sedan med truckkörning & lagerarbete, och nu som mekaniker där jag kommer att stanna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Nej skulle nog inte säga att jag är intresserad utav någon ingenjörslinje eller något sådant. Men jag måste väl inte börja om från ettan om jag byter?

Hmm det kanske du har rätt i, men om du byter till natur har du ju missat mycket matte från ettan och tvåan, även kanske biologi, fysik och kemi som du inte alls har i samhälls så vet inte hur det fungerar. Vad är det med natur som intresserar dig? Så kanske vi kan hjälpa dig mer.

Permalänk
Medlem

Gå klart ditt program, känn sen efter om du vill jobba eller plugga nåt annat. Kan inte tänka mig att det gör någon större skillnad för din framtid att byta gymnasieprogram nu, bättre att du lägger mer fokus på att ta reda på vad du vill göra och bestämma vidare utbildning eller söka jobb inom det fältet.

Byter du är det bara risk för att du känner att du inte hamnat rätt där heller och tappar motivationen för gymnasiet helt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Hmm det kanske du har rätt i, men om du byter till natur har du ju missat mycket matte från ettan och tvåan, även kanske biologi, fysik och kemi som du inte alls har i samhälls så vet inte hur det fungerar. Vad är det med natur som intresserar dig? Så kanske vi kan hjälpa dig mer.

Ingen aning, bredare program I guess. Asså jag har absolut ingen aning om vad jag vill göra.

Permalänk
Medlem

Ta tag i ångesten innan den blir övermäktig. Psykisk ohälsa är inte att leka med.

Börja med samtal med kurator (om det finns på gymnasiet), ungdomsmottagningen eller din vårdcentral.

Det är inget fel på ditt val av gymnasieprogram. Det blir bra folk även av samhällare

Visst kan det även vara en ide att fundera på byte om du vantrivs, men om din oro bottnar i något annat kanske du byter i onödan.

Eventuella behörigheter för olika universitetsprogram går att fixa i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ta tag i ångesten innan den blir övermäktig. Psykisk ohälsa är inte att leka med.

Börja med samtal med kurator (om det finns på gymnasiet), ungdomsmottagningen eller din vårdcentral.

Det är inget fel på ditt val av gymnasieprogram. Det blir bra folk även av samhällare

Visst kan det även vara en ide att fundera på byte om du vantrivs, men om din oro bottnar i något annat kanske du byter i onödan.

Eventuella behörigheter för olika universitetsprogram går att fixa i efterhand.

Är nog bara rädd att jag inte kommer få något vettigt jobb efter skolan. Vill kunna köpa hus och bil och inte behöva fundera innan jag köper något om jag kommer ha någon mat nästa dag. Min "vän" idk snackade även skit om sam som går på natur och antar det har en del av mitt problem just nu också.

Haha det lät dumt men jag kommer ju inte byta linje pga att någon snackade skit om just sam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är nog bara rädd att jag inte kommer få något vettigt jobb efter skolan. Vill kunna köpa hus och bil och inte behöva fundera innan jag köper något om jag kommer ha någon mat nästa dag. Min "vän" idk snackade även skit om sam som går på natur och antar det har en del av mitt problem just nu också.

Haha det lät dumt men jag kommer ju inte byta linje pga att någon snackade skit om just sam.

Jag läste musikestet och hoppade av gymnasiet, jag har en Master of Science + en högskoleexamen idag. Gymnasiet spelar ingen större roll, läs klart det du går bara så du inte behöver ordna upp betyg på kurser du redan läst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Nej skulle nog inte säga att jag är intresserad utav någon ingenjörslinje eller något sådant. Men jag måste väl inte börja om från ettan om jag byter?

Kan mycket väl vara så att du får börja om för det är ju en hel de matte, fysik och biologi på natur som man inte läser på sam. Bättre att hålla ut, finns intresset för ingenjör eller liknande sen så går det att läsa tekniskt basår.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är nog bara rädd att jag inte kommer få något vettigt jobb efter skolan. Vill kunna köpa hus och bil och inte behöva fundera innan jag köper något om jag kommer ha någon mat nästa dag. Min "vän" idk snackade även skit om sam som går på natur och antar det har en del av mitt problem just nu också.

Haha det lät dumt men jag kommer ju inte byta linje pga att någon snackade skit om just sam.

Jag tror du kan lägga betoningen på att din vän snacka skit.
Så vitt jag vet har det alltid funnits en viss rivalitet mellan sam och nat, precis som olika sportlag och märken på grafikkort m.m.

Försök klara av gymnasiet med rimliga betyg och så hoppar du vidare till ett bra universitet eller högskola.
Lämna "vännen" som snacka skit i backspegeln.

Livet är fullt av skitsnackare som inte förtjänar två tankar, lägg istället energi på de trevliga prickarna. Livet blir roligare då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är nog bara rädd att jag inte kommer få något vettigt jobb efter skolan. Vill kunna köpa hus och bil och inte behöva fundera innan jag köper något om jag kommer ha någon mat nästa dag. Min "vän" idk snackade även skit om sam som går på natur och antar det har en del av mitt problem just nu också.

Haha det lät dumt men jag kommer ju inte byta linje pga att någon snackade skit om just sam.

Både Samhäll och Natur är studieförberedande utbildningar och kommer inte ge något vettigt välavlönat jobb efter avklarat gymnasieutbildning så där ligger både du och din kompis lika illa till. Vill du ha jobb direkt efter skolan så är det någon yrkesförberedande utbildning du borde siktat på.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte läst igenom tråden så noggrant men kan starkt rekommendera dig att läsa ett tekniskt basår istället för att byta linje. Om du gör det kan du i många fall dessutom bli garanterad plats på lärosätet.

Om du känner ångest inför vuxenlivet och inte vet vad du vill göra kan jag även rekommendera dig att ta något ströjobb efter skolan, eller ännu bättre, göra lumpen. Det är tufft med lumpen, men jag känner ingen som ångrat sig i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Både Samhäll och Natur är studieförberedande utbildningar och kommer inte ge något vettigt välavlönat jobb efter avklarat gymnasieutbildning så där ligger både du och din kompis lika illa till. Vill du ha jobb direkt efter skolan så är det någon yrkesförberedande utbildning du borde siktat på.

Jo det vet jag, men vet fortfarande inte vad jag vill bli.. Jag menar, går jag ut sam och inte kommer in på någon högskola eller nå så kan jag väl inte bli något inom bygg? Jag har ingen aning om hur det här skiten fungerar lol..

Permalänk
Medlem

Ditt gymnasieval är inte livslångt. Jag pluggade fordon med inriktning bilmekaniker. Jag har inte jobbat en dag som mekaniker på de 13 åren som gott sedan jag gick ut. Gör det som gör dig glad.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hej!

Jag har inte läst igenom tråden så noggrant men kan starkt rekommendera dig att läsa ett tekniskt basår istället för att byta linje. Om du gör det kan du i många fall dessutom bli garanterad plats på lärosätet.

Om du känner ångest inför vuxenlivet och inte vet vad du vill göra kan jag även rekommendera dig att ta något ströjobb efter skolan, eller ännu bättre, göra lumpen. Det är tufft med lumpen, men jag känner ingen som ångrat sig i efterhand

Förlåt men vad menar du med ströjobb? Och lumpen har jag planerat att göra, så man får någon slags paus från allt annat skit.

Permalänk
Medlem

Kommer gå klart samsam och får göra något åt min ångest.. Så ni vet lol. Tack för all svar och hjälp dock.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dwadw:

Kommer gå klart samsam och får göra något åt min ångest.. Så ni vet lol. Tack för all svar och hjälp dock.

Det är ingenting fel eller skamfyllt kring att prata med någon om att du känner ångest. Det finns bra hjälp att få, istället för att försöka lösa det själv. Lycka till med skolan och framtiden!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är nog bara rädd att jag inte kommer få något vettigt jobb efter skolan. Vill kunna köpa hus och bil och inte behöva fundera innan jag köper något om jag kommer ha någon mat nästa dag. Min "vän" idk snackade även skit om sam som går på natur och antar det har en del av mitt problem just nu också.

Haha det lät dumt men jag kommer ju inte byta linje pga att någon snackade skit om just sam.

Tonåringar snackar otroligt mycket skit om saker de inte har en aning om.

Det är inget att ta på allvar.

Jag rekommenderar dig att fundera på vad du tycker om att göra och vad det skulle tänkas motsvaras av för arbetsuppgifter. Ta sedan ett snack med syv/syo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwadw:

Jo det vet jag, men vet fortfarande inte vad jag vill bli.. Jag menar, går jag ut sam och inte kommer in på någon högskola eller nå så kan jag väl inte bli något inom bygg? Jag har ingen aning om hur det här skiten fungerar lol..

Detta är ett stort problem, få ungdomar vet vad de ska bli när de väljer gymnasie, då blir det såhär. Men du kan lugna dig, du behöver inte veta nu. Gå klart gymnasiet och sedan kan du söka lite ströjobb, göra lumpen osv. Då är det lättare sedan att avgöra vad man vill, och söka till högskola/uni efter det. Vilket inte är ett krav heller. Försök leva livet lite, vad du vill bli kommer du att upptäcka så småningom.

Om du går natur sista året, ja det kommer inte göra någon skillnad alls om du inte vet vad du vill bli sen. Olika högskole/universitetsprogram kräver olika ämnen. Det går att komplettera i efterhand - det gjorde jag på vuxenutbildningen.

Jag gick musik estet, hoppade av. Jobbat med IT i massa år, och nu ska jag söka högskola och byta yrke helt vid 30 års ålder. Man behöver inte bestämma sig när man är under 20, det är fullständigt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Ditt gymnasieval är inte livslångt. Jag pluggade fordon med inriktning bilmekaniker. Jag har inte jobbat en dag som mekaniker på de 13 åren som gott sedan jag gick ut. Gör det som gör dig glad.

Jag gick själv gymnasiet, med inriktning personbilstekniker. Funderade på ett byte under första halvåret, men valde ändå att fullfölja det jag hade påbörjat.

Har inte heller jobbat på någon bilverkstad.

Så ja, vad man väljer på gymnasiet har inte någon speciell betydelse skulle jag säga... om man inte vill läsa vidare på universitetet förstås. Eftersom det blir enklare beroende på vilket gymnasieprogram man väljer.

Sedan så är det ju inte så att man kan välja vad man vill heller förstås. Även om nu vissa får det att låta som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Förlåt men vad menar du med ströjobb? Och lumpen har jag planerat att göra, så man får någon slags paus från allt annat skit.

Ströjobb brukar ofta syfta till korta/tillfälliga (okvalificerade) anställningar.
Tex donken.

Jag tog ett själv ett tråkigt arbete efter gymnasiet. Att inte bli fast där resten av livet fick mig motiverad att läsa vidare.