Synology nas vad väljer man "Play" "J" "+" "slim" mm mm.

Permalänk
Medlem

Synology nas vad väljer man "Play" "J" "+" "slim" mm mm.

Som rubriken lyder så blir man ju lite snurrig och gärna ramlar på det dyraste utan att egentligen inte fatta skillnaden och vad behöver man egentligen. Har sedan 2010 haft en Synology nas som nu stendött, gillar skarp mjukvaran i Synology. Inser när jag går in på hemsidan Synology och väljer nasväljar så får man massor förslag på olika modeller. ändelsen på dom olika nasarna skiljer inser jag "+" "Play" " Slim" "J" och modeller utan ändelse. Är det någon av modellerna som är mer anpassade till foto och redigering, vad ska man tänka på. Fastnade för en DS418, bra pris 4 platser men kanske helt fel.

Permalänk
Medlem

Hittade denna post som förklarar ganska bra vad de innebär.
https://www.fotosidan.se/forum/threads/synology-nas-vad-v%C3%...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

det viktiga tycker jag att det är minst 4 diskar och har BTRFS som filsystem vilket i stort sett säger '+'-modellerna gissar jag.

med BTRFS kan man få till saker som är bökigt/inte går med ext4 i form av snapshot i bakgrunden mm.

Permalänk
Medlem

Jag bidrar med vad siffrorna betyder.
Två sista är året den kom ut, den första är antal hårddiskar. Så min ds220j är således en 2-disk modell utgiven 2020. Kan underlätta för den som funderar på vad som skiljer en 218 från 220.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället