Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Jag tkr det är värt att uppgradera.(beroenden på vad du har idag)
Köpte själv LG Oled cx55 igår, och är sjukt nöjd.

Att kunna köra 120 hz är sjukt grymt! Speciellt i cold war

Har Samsung KS8005 55" sedan tidigare, funderar på om man ska skaffa en Sony XH90 65" eller liknande. Osäker på om man ska vänta 1 år till eller passa på nu. Får min ps5 i december

Permalänk
Medlem

Har lite coil whine på min PS5.

Lugnt med garantin om man tar bort ena sidan, 4 skruv för att komma åt fläkten och peta in lappen? Behöver ju inte ens koppla ur fläkten utan bara komma åt insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Lugnt med garantin om man tar bort ena sidan, 4 skruv för att komma åt fläkten och peta in lappen? Behöver ju inte ens koppla ur fläkten utan bara komma åt insidan.

Vad för lapp är det du pratar om? Kan du ta lite bilder. Har inte öppnat min än och undrar vad detta handlar om.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är du säker på att detta är den 100% lösningen för att få bort coil whine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Jag tkr det är värt att uppgradera.(beroenden på vad du har idag)
Köpte själv LG Oled cx55 igår, och är sjukt nöjd.

Att kunna köra 120 hz är sjukt grymt! Speciellt i cold war

Sen ska vi inte ens börja tala om bildkvalitén, mörka scener, HDR (med rätt inställningar..) den låga latencyn. Både C9 och CX är otroligt bra spelskärmar.

Förövrigt blir jag bara mer och mer imponerad av PS5. Spider-man remastered flyter på helt sjukt bra.

Nu gäller det bara för Naughty dog att släppa ett 4k60 läge för Uncharted 4 och TLOU2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är det coil whine du syftar på?
Vad jag vet har coil whine inget att göra med någon lapp som eventuellt ligger och skaver mot fläktblad.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

"Tyvärr" var det inte det som gör att min låter. Öppnade min men såg inget som orsakar ljudet.
Du behöver inte ta bort någon försegling eller liknande så det ska vara lugnt ut garantisynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad för lapp är det du pratar om? Kan du ta lite bilder. Har inte öppnat min än och undrar vad detta handlar om.

Skrivet av jeppe109:

Är det coil whine du syftar på?
Vad jag vet har coil whine inget att göra med någon lapp som eventuellt ligger och skaver mot fläktblad.

Coil whine - Twitter

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll ämnet till PS5, vill man snacka något annat än PS5 kan man skapa en egen tråd!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jävlar vad det låter!

Mitt coilwhine är nog "riktigt" coilwhine då jag bara kan höra det när jag har örat intill konsollen rätt så nära.
Tycker dock det låter betydligt mindre nu än vad det gjorde i torsdags/fredags efter en helg av intensivt spelande så gissar att det kommer sätta sig mer och mer.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jävlar vad det låter!

Mitt coilwhine är nog "riktigt" coilwhine då jag bara kan höra det när jag har örat intill konsollen rätt så nära.
Tycker dock det låter betydligt mindre nu än vad det gjorde i torsdags/fredags efter en helg av intensivt spelande så gissar att det kommer sätta sig mer och mer.

Ja hör oxå bara om jag har örat emot. Men kan ju öppna upp och se ifall det sitter en lapp där.

Man bryter ju inte förseglingar.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska spela klart Spider-Man...
Köpte det på PS4 vid release men tyckte det var riktigt enformigt efter ett gäng timmar. Nästan värre än första AC...
Installerade det på PS5an (PS4-versionen) igår och körde lite, men struntade helt i alla sidouppdrag. Då var det rätt ok, t.o.m. lite roligt.
Förutom raytracing, är det stor skillnad på PS4 och remastered? 60fps lär ge extra flyt.
Funderar på spela klart PS4-versionen och sedan skaffa MM eller om jag ska slå till på versionen med remastered.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ja hör oxå bara om jag har örat emot. Men kan ju öppna upp och se ifall det sitter en lapp där.

Man bryter ju inte förseglingar.

Kanske är något som precis "tar emot" och som "sliter in sig". Det var ju någon i tråden som sa att PS5an blev knäpptyst när fläkten lyftes lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Hmm, kanske ska spela klart Spider-Man...
Köpte det på PS4 vid release men tyckte det var riktigt enformigt efter ett gäng timmar. Nästan värre än första AC...
Installerade det på PS5an (PS4-versionen) igår och körde lite, men struntade helt i alla sidouppdrag. Då var det rätt ok, t.o.m. lite roligt.
Förutom raytracing, är det stor skillnad på PS4 och remastered? 60fps lär ge extra flyt.
Funderar på spela klart PS4-versionen och sedan skaffa MM eller om jag ska slå till på versionen med remastered.

Precis min känsla också.. Fattade inte alls lovorden det spelet fick. Sjukt enformigt. Svinga hit gör det, svinga dit gör samma sak osv osv..
Men tänker som du, ge det en ärlig chans igen med bättre flyt på Ps5. Om inte annat gillar jag jul/vinterkänslan MM verkar ha. Passar fint till den standard gröna julen som alltid infinner sig utanför fönster 😁

Visa signatur

Firre

Permalänk

Amazon 20/11

Har någon fått information om beställningarna som skedde under 20/11?

Permalänk
Medlem

Efter första dagens användande (i Torsdags) så upplever jag också lite konstiga ljud från maskinen.

Startar jag upp från Rest Mode med skiva i så låter maskinen som en rakapparat i typ 30 sekunder. Sedan tror jag att jag har coil whine (osäker), när spelar jag Demons's Soul's så hörs ett högfrekvent ljud från fläktarna (inte superhögt, men störande). Detta slutar dock så fort jag går in i menyn. Hörs dessutom från soffan (3 meter) så är lite störigt.

Funderar på att kontakta supporten men antar att dom har NOLL replacement-enheter och jag pallar inte lämna in den på service redan...

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Coil whine

Tänkte bara ge som tips för er som har problem med coil whine.

Det bör endast tjuta då ni faktiskt spelar något, står ni stilla i PS5ans meny bör det inte låta särskilt mycket. Om inte annat lär det öka då ni starta spelet.
Så jag skulle vilja påstå att om det låter i 'idle' att problemet nog är fläkten, såvida inte startmenyn är väldigt grafiskt intensiv. (Har undvikit spoilers så vet inte riktigt hur det ser ut förrän min landar i eftermiddag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kanske är något som precis "tar emot" och som "sliter in sig". Det var ju någon i tråden som sa att PS5an blev knäpptyst när fläkten lyftes lite.

Yes kan vara så. Hör aldrig ljuden från soffan 3 m bort utan de är när jag sticker in huvudet i tv möbeln och är precis bredvid. Får avvakta inslitage:)

Permalänk
Skrivet av Firre:

Precis min känsla också.. Fattade inte alls lovorden det spelet fick. Sjukt enformigt. Svinga hit gör det, svinga dit gör samma sak osv osv..
Men tänker som du, ge det en ärlig chans igen med bättre flyt på Ps5. Om inte annat gillar jag jul/vinterkänslan MM verkar ha. Passar fint till den standard gröna julen som alltid infinner sig utanför fönster 😁

Jag har ps4 varianten. Är det värt att skaffa remastered tro?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Håll ämnet till PS5, vill man snacka något annat än PS5 kan man skapa en egen tråd!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att känna mig ganska besviken på grafiken hos ps5.
Jag har nu kollat på ett flertal filmer när man jämför grafiken mellan ps4 ps4 plus och ps5. Det som chockerar mig är att dem ser ju nästan identiska ut. Framför allt om man jämför ps4plus och ps5. Man säger att ray-tracing är revolutionerande men den funktionen gör ingen direkt skillnad.
Jag tänkte mig och hoppades på att spelen skulle se mer ut som Unreal engine 5 graphics demo. DET hade varit ett "generational leap"

Hur ser ni på det hela? Är ni också besvikna att grafiken är så dålig? Kan den komma att bli bättre med åren?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Jag har nu kollat på ett flertal filmer när man jämför grafiken mellan ps4 ps4 plus och ps5. Det som chockerar mig är att dem ser ju nästan identiska ut. Framför allt om man jämför ps4plus och ps5. Man säger att ray-tracing är revolutionerande men den funktionen gör ingen direkt skillnad.
Jag tänkte mig och hoppades på att spelen skulle se mer ut som Unreal engine 5 graphics demo. DET hade varit ett "generational leap"

Hur ser ni på det hela? Är ni också besvikna att grafiken är så dålig? Kan den komma att bli bättre med åren?

Mvh

Det blir bättre ju längre tid in på generationen vi kommer. Jämför ett ps4 spel när ps4 kom mot typ ac valhalla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Mvh

PS5 har vart ute i en vecka. Låt utvecklarna lära känna hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

PS5 har vart ute i en vecka. Låt utvecklarna lära känna hårdvaran.

Var väl ganska likt när PS3 släpptes om jag inte minns helt fel? Många tidiga titlar där kunde jämföras med PS2-spel grafikmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tänkte bara ge som tips för er som har problem med coil whine.

Det bör endast tjuta då ni faktiskt spelar något, står ni stilla i PS5ans meny bör det inte låta särskilt mycket. Om inte annat lär det öka då ni starta spelet.
Så jag skulle vilja påstå att om det låter i 'idle' att problemet nog är fläkten, såvida inte startmenyn är väldigt grafiskt intensiv. (Har undvikit spoilers så vet inte riktigt hur det ser ut förrän min landar i eftermiddag)

Precis så är det för mig.
Helt knäpptyst i menyn men tjuter i spel, dock blir det som sagt mindre och mindre känns det som så teorin här ovanför att det är något som behöver sätta sig kanske inte är helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Mvh

Rent för tidigt att säga något då utvecklare inte har fått så mycket tid än att utveckla spel till dom nya konsolerna. Med det sagt så kommer det nog inte bli något helt makalöst lyft då riktigt så funkar det. Kommer dock bli snyggt och trevligt.

Men dock så kan man ju lägga till att Demon's Souls t.ex. är jäkligt snyggt! Tycker även Raytracing i t.ex. i Miles Morales förändrar en hel del grafiskt. Själv föredrar jag dock att spela med högre framerate än med Raytracing så väljer bort det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Skulle nog inte säga att grafiken är så dålig, men lever kanske inte upp till dina förväntningar.

Vill man se grafikskillnad är det väl Miles Morales med raytracing aktiverat som gäller. Raytracing är inget som automatiskt finns för att man spelar på PS5, spelen måste ha stöd för det.
Jag tycker 60fps och korta laddningstider är riktigt bra. Spel som utnyttjat kraften kommer.

Känner du att det inte finns mervärde just nu är det bara bra om du väntar. Mindre ev. barnsjukdomar och kanske lite billigare konsol när det är dags för dig att slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Mvh

Oj... har du spelat Demons Souls eller Dirt 5 ännu på en riktigt bra TV?
Svårt att se att någon är besviken på det.

Gissar att du kollar på komprimerade Youtube videos och jämför och att du faktiskt inte har en PS5 själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående kylningen https://youtu.be/MmggkW6usmQ

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Jag rekommenderar dig att strunta i sidouppdragen, i alla fall dom flesta. Det är dom som gör spelet enformigt tycker jag.
Jag brukar annars vilja göra allt i öppen värld-spel, men inte i Spider-Man...