Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Har inte sett någon som säger annat än att det är båda som gäller, tyvärr. PS4-versionen installeras bara om ifall man tar bort den, förhoppningsvis något de patchar bort!

Känns dumt att behöva ha båda samtidigt. Får hoppas på en patch som du säger!

EDIT: Hittade någon som löst det på reddit: https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jtmksf/how_to_delete_ps...

Får testa detta!

Permalänk
Medlem

Tröttsam fråga kanske men var kan man kolla ifall en specifik ÅF går ut med ny leverans av PS5? Såg nu att Amazon sålde i fredags. Fanns det nån förvarning inför detta? Finns det nånstans där den här infon uppdateras kontinuerligt?

Permalänk
Medlem

Nu är jag med i klubben jag med! Härligt att släppa stressen för att få tag i en

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Tröttsam fråga kanske men var kan man kolla ifall en specifik ÅF går ut med ny leverans av PS5? Såg nu att Amazon sålde i fredags. Fanns det nån förvarning inför detta? Finns det nånstans där den här infon uppdateras kontinuerligt?

Tror inte det finns någonstans då återförsäljarna oftast inte går ut med informationen i förtid. Förutom Elgiganten som gjorde det en gång förra veckan.

Det smidigaste sättet här i Sverige är nog att bara följa denna tråden och den på FZ tyvärr.

Permalänk
Medlem

Finns det några fler PS4-spel som får en gratis uppgradering? Dirt 5 för 199:- med gratis frakt var ett riktigt kap!

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Känns dumt att behöva ha båda samtidigt. Får hoppas på en patch som du säger!

EDIT: Hittade någon som löst det på reddit: https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jtmksf/how_to_delete_ps...

Får testa detta!

Grymt, man får tacka haha!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimshaw:

Finns det några fler PS4-spel som får en gratis uppgradering? Dirt 5 för 199:- med gratis frakt var ett riktigt kap!

https://www.pushsquare.com/guides/ps4-to-ps5-all-games-with-c...

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimshaw:

https://www.psu.com/news/all-ps4-games-that-have-ps5-upgrades...

Permalänk
Medlem

Köpte Control Ultimate Edition på PSN nu på BF-rean. Kommer dock vänta med att spela det tills PS5-versionen släpps under nästa år.
210:- kostar det nu på rean. Tips för den som orkar vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Du kommer ha båda installerade, och kunna välja vilken du vill köra. PS4 är tydligen default, så du måste ange PS5-versionen som din standard efter installation.

Men man kan inte ha båda versionerna på en extern hdd misstänker jag då?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ljud? Ska man under audio format använda "Linear" "Dolby" eller "DTS? Har ett atmos surround-system

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Nej de lär båda installera internt på PS5, och sen hoppas jag (men vet inte alls) att man kan flytta PS4-versionen till extern lagring åtminstone.

Utifrån vad jag sett känns det oklart huruvida det finns ett framgångsrikt sätt att göra sig av med PS4-versionen just nu, snarare än att det installeras om varje gång man drar i skivan. Någon gav ett svar på reddit angående hur man raderar, men känns oklart huruvida det faktiskt fungerar eller ifall den personen lite oinsatt bara gav svar på hur man raderar data (som sen ändå bara kommer ominstalleras).

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Någon som har koll på ljud? Ska man under audio format använda "Linear" "Dolby" eller "DTS? Har ett atmos surround-system

Kör Dolby i sådant fall, det det är Dolby som gör atmos

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Nej de lär båda installera internt på PS5, och sen hoppas jag (men vet inte alls) att man kan flytta PS4-versionen till extern lagring åtminstone.

Jag har förvalt att PS4 ska installeras på externdisk så för mig installeras PS5 internt (så klart ) och PS4 på externa disken utan att jag gör något.

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Som sagt nej, allt som heter PS5 kommer endast kunna installeras/lagras internt på PS5 tillsvidare.

Blir nog till att av- och eventuellt ominstallera spel under tidens gång, då de ca 660GB som finns tillgodo på PS5 lätt kan fyllas av inte allt för många spel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Utifrån vad jag sett känns det oklart huruvida det finns ett framgångsrikt sätt att göra sig av med PS4-versionen just nu, snarare än att det installeras om varje gång man drar i skivan. Någon gav ett svar på reddit angående hur man raderar, men känns oklart huruvida det faktiskt fungerar eller ifall den personen lite oinsatt bara gav svar på hur man raderar data (som sen ändå bara kommer ominstalleras).

Aha, vad synd, tänkte att ett spel som Borderlands 4 (trots uppgradering) räknades som ett PS4-spel som således kunde installerad på en extern hdd. Misstänker att det är samma visa med Destiny 2 och dess PS5-uppgradering, dvs. att det måste installeras på den interna hddn?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av ktd:

Jag har förvalt att PS4 ska installeras på externdisk så för mig installeras PS5 internt (så klart ) och PS4 på externa disken utan att jag gör något.

Nice!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Jag kör på DTS, får ut dolby digital 5.1, har själv atmos anläggning! Men Ps5 har inget stöd för atmos i spel tyvärr! Dom kör sitt eget race i spel! Men Atmos ska fungera i 4k filmer dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Jag kör på DTS, får ut dolby digital 5.1, har själv atmos anläggning! Men Ps5 har inget stöd för atmos i spel tyvärr! Dom kör sitt eget race i spel! Men Atmos ska fungera i 4k filmer dock

Vad får dig att välja DTS framför Dolby?

Nyfiken då jag själv väntar en PS5 nu i kväll och har ett 5.1-system med stöd för båda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jajaja, avbeställer dåååå (Ja jag är lätt övertalad)

EDIT: 1211:- kostade den röda på Svenska Amazon för mig. Dock var de osäkra på om det gick att avbeställa T5an då de börjat packa den så i värsta/bästa fall har jag en av varje 🤦‍♂️

Jag gjorde samma misstag. Beställde en T5 1TB från WH. För sent att avboka men men.Bestöllde en röd T7 1TB från Amazon för 1211kr.. De verkar ha höjt den till 1809kr nu 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Nyfiken då jag själv väntar en PS5 nu i kväll och har ett 5.1-system med stöd för båda

Tror DTS har högre bitrate? Men rätta mig om jag har fel!
Får dock inte ut DTS i spel, blir ingen skillnad på förstärkare om jag väljer Dolby eller DTS

Edit: varför det inte blir någon skillnad på förstärkaren DTS/Dolby är för LG har tagit bort DTS support på Cx 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Tror DTS har högre bitrate? Men rätta mig om jag har fel!
Får dock inte ut DTS i spel, blir ingen skillnad på förstärkare om jag väljer Dolby eller DTS

Edit: varför det inte blir någon skillnad på förstärkaren va DTS/Dolby är för LG har tagit bort DTS support på Cx 😆

Snabb Google, du hade helt rätt! Good to know

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem det för ca 1 timme sen och hittills är jag väldigt nöjd.

Första intryck
- Sjukt gött att äntligen kunna spela 60 fps på konsol, märkbart i Miles Morales som jag körde igenom på PS4 då jag aldrig trodde jag skulle komma över ett PS5

- Går väldigt snabbt att ladda ner även över wifi, mycket snabbare än ps4

- Sjukt hur tyst den är. Har ej hunnit spela så mycket så vet ej hur det är med coil whine men ska undvika att tänka på det isåfall.

- Även om min skärm är HDMI 2.0 kan jag tyvärr ej ha 1440p (skala ner 4k till 1440p). Gör ej så mycket men hoppas verkligen på native 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Skrivet av Leffe_Sweden:

Tar gärna en update hur Atmos fungerar för er. Dröjer två veckor innan jag får en PS5 för att testa.

Förstår att det bara är i film, men är det som är intressant för mig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tar gärna en update hur Atmos fungerar för er. Dröjer två veckor innan jag får en PS5 för att testa.

Förstår att det bara är i film, men är det som är intressant för mig

Har inget atmossystem själv, bara 5.1!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Har velat testa Doom Eternal och 159:- är inte ett dålig pris, hoppas patchen kommer innan julafton.

Permalänk
Medlem

Samlar Sony på sig en mega patch tro? Inte släppt någon sen några dagar innan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimshaw:

Tack! Har velat testa Doom Eternal och 159:- är inte ett dålig pris, hoppas patchen kommer innan julafton.

Vilken patch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vilken patch?

Ps5-versionen (och uppgraderingen) är visst inte redo och kommer vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimshaw:

Uppgraderingen till Ps5-versionen är visst inte redo ännu utan kommer vid ett senare tillfälle.

Aha, men går väl köra det bakåtkompatibelt bara annars? Är ingen skillnad mellan ps4 och ps5 versionen vad jag kan se.