Playstation 5 med Diskläsare - Fri frakt!

Permalänk
Medlem

Playstation 5 med Diskläsare - Fri frakt!

Fick tag i en extra konsol vid lansering, så slänger upp en annons här. Någon med extra tjock plånbok som är sugen på en PS5:a snabbast möjligt?

Inköpt på Amazon.se den 19 november. Kvittot medföljer.

Skickar fraktfritt med PostNord Inrikes Spårbart. Betalning sker via Swish.

Och nej, jag tänker inte sälja den för 5990 kr för att det är vad den går för i butik. PS5 finns just nu i begränsat antal exemplar med större efterfrågan än utbud. Marknadsekonomi 101.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

tycker du tar i lite väll mycket i priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

tycker du tar i lite väll mycket i priset

Kanske, kanske inte. Efter egen marknadsundersökning på andra marknadsplatser verkar priset ligga mellan 10 000 - 13 000 kr.

Permalänk
Avstängd

Ska försöka följa tråden.
Lycka till med försäljningen.

Permalänk

Oavsett vad undersökningarna säger tycker jag det är omoraliskt och vidrigt att dubbla priset från din sida. En tusenlapp eller två känns överkomligt med tanke på rådande omständigheter.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Oavsett vad undersökningarna säger tycker jag det är omoraliskt och vidrigt att dubbla priset från din sida. En tusenlapp eller två känns överkomligt med tanke på rådande omständigheter.

Kanske. Men då hatar du snarare marknadsekonomi i sig. För jag har ju två alternativ, skicka tillbaks den konsol jag inte ska behålla eller sälja vidare den. Om nu värdet har stigit sedan jag beställde - är valet för mig enkelt med tanke på "rådande omständigheter".

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Annonstråd rensad*

Vill man inte köpa produkten behöver man inte heller det Saklig priskritik är OK men smutskasta annonser är inte det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Bara för att en produkt ligger på ett visst pris betyder det inte att den säljs för det utsatta priset, mycket vill ha mer tydligen...

Permalänk
Skrivet av Vzano:

*Annonstråd rensad*

Vill man inte köpa produkten behöver man inte heller det Saklig priskritik är OK men smutskasta annonser är inte det.

/Vzano, Moderator

OK!
Det är helt galet att han vill ha dubbelt så mycket mer än vad han betalat från början.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Annonstråd rensad*

Vill man inte köpa produkten behöver man inte heller det Saklig priskritik är OK men smutskasta annonser är inte det.

/Vzano, Moderator

Att påpeka vad definitionen av en handling är inte smutskastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

OK!
Det är helt galet att han vill ha dubbelt så mycket mer än vad han betalat från början.

Håller med! Men är schysst och dragit av en tusenlapp från det dubbla! Det är vad priset på marknaden är just nu, sysslar inte med någon välgörenhet här tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

*Annonstråd rensad*

Vill man inte köpa produkten behöver man inte heller det Saklig priskritik är OK men smutskasta annonser är inte det.

/Vzano, Moderator

Ingen fara. Låt det vara. Det är bara avundsjukt folk som hade gjort samma sak i min situation ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Ingen fara. Låt det vara. Det är bara avundsjukt folk som hade gjort samma sak i min situation ☺️

Det är tyvärr där du har fel, men vi behöver inte gå in på en diskussion om vissa personers okalibrerade moraliska kompasser, det hjälper inte din annons.

Lycka till med din försäljning.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

OK!
Det är helt galet att han vill ha dubbelt så mycket mer än vad han betalat från början.

Priset som säljaren i slutändan får är vad köparna är villiga att betala.

Skrivet av Celphish:

Att påpeka vad definitionen av en handling är inte smutskastning.

Var otydligt med hur jag tänkte, ber om ursäkt för det. Alla inläggen var inte seriösa och inte bidrog till annonsen om just denna produkten. Jag har släppt tillbaka en del av inläggen.

Vill man diskutera försäljning av nya produkter i en mer generell form finns tråden Ska man få sälja nya saker på marknaden?.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Ingen fara. Låt det vara. Det är bara avundsjukt folk som hade gjort samma sak i min situation ☺️

Folk med ryggrad gör inte det.

Du är att likställa med folk som köper ut konsertbiljetter för att sälja för 2x-3x på andra marknader. Usch.

Sweclockers måste sätta ner foten! Tycker inte sajten ska bli en fri zon för varu-snipers och andra hustlers att blomstra på.

Permalänk
Medlem

Om folk betalar dessa priser, varför ska han då sälja för mindre? Snarare folk som köper som är problemet, att folk vill tjäna pengar är väl inget nytt? Så hela världen fungerar, Supply demand...

Permalänk
Medlem

[quote postid="18754123" userid="187350" name="Vzano"]
Priset som säljaren i slutändan får är vad köparna är villiga att betala.

Fast det handlar i detta fallet mer om att priset är något helt annat än köpare gärna betalat, och antagligen försökte få betala men inte fick pga folk som sitter hemma och beställer saker de ändå inte ens vill ha.

Permalänk
Medlem

Såld till utsatt pris. Hörs hej era stjärnor! 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Såld till utsatt pris. Hörs hej era stjärnor! 🤩

Skönt för dig, hoppas du sover gott nu! <3

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Om folk betalar dessa priser, varför ska han då sälja för mindre? Snarare folk som köper som är problemet, att folk vill tjäna pengar är väl inget nytt? Så hela världen fungerar, Supply demand...

För att hen agerar mellanhand mellan den riktiga säljaren och den riktiga intressenten/köparen. Det är där det klämmer i skon för folket, inte i att "alla vill ju tjäna pengar xD supply and demand".

Permalänk
Medlem

Å där har vi anledningen till att skalpers får existera, idioter som köper av dem.. suck.

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga. Hade aldrig, aldrig gynnat en scalper även om jag vore Bill Gates. Men samtidigt, finns ju idioter som tydligen är villiga att betala dubbla priset istället för att vänta några veckor så vem är dummast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

För att hen agerar mellanhand mellan den riktiga säljaren och den riktiga intressenten/köparen. Det är där det klämmer i skon för folket, inte i att "alla vill ju tjäna pengar xD supply and demand".

Riktiga säljaren är också en mellanhand... Fattar vad du menar, men företagen gör samma skit, därför tycker jag inte det är någon big deal. Om du tycker att detta är en big deal, kolla på marknaden för limiterade skor...

Permalänk
Medlem

Spännande att du motiverar ditt agerande med att det är ”marknadsekonomin 101”. Jag antar att du då tänker på att den ekonomiska teorin på att utbud och efterfråga delvis styr priset.

Du verkar dock helt ha missat att det då bygger på (1) antagande om att människor gör rationella val och (2) det råder en perfekt konkurrens.

Eftersom du uppenbarligen missat den lilla detaljen så vill jag också då passa på att upplysa om att det råder en pandemi. Skulle då vilja påstå att vi varken har perfekt konkurrens (brist på utbud) samt att människor som effekt av pandemin inte gör rationella val. (Väljer att lägga 12k på ett ps5 för att man känner sig isolerad).

Rent moraliskt bör man kanske också fråga sig varför man agerar som man gör. För mig är det skillnad på en person som köper en konsol och sen inser att hen kan få sålt sen för 12k och då gör det för att man hellre vill köpa en dator. Då har syftet vara att köpa produkten till dess syfte, att använda den och inte på spekulation.

Du å andra sidan har redan köpt ett ps5, du köper alltså konsolen i ren spekulation. Syftet är alltså att tjäna pengar vilket du kan gör för det inte råder perfekt konkurrens eller finns rationella konsumenter. Det är för mig något helt annat. Kontexten (situationen just nu) är också något helt annat.

Ponera att ett företag startas med vars syfte är att köpa upp nysläpp som PS5. Då kanske du själv inte ägt ett idag och jag har extremt svårt att tro att du hade rykt på axlarna och tänkt att ”jaja det är marknadsekonomi 101”...

Visa signatur

NZXT 2H | MSI P67A-GD55 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3| Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Fractal Design Newton R2, 650W Modulär | 500GB Western Digital RE4 7200rpm | Windows 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrackN:

Såld till utsatt pris. Hörs hej era stjärnor! 🤩

Ser det som osannolikt iom att de flesta går för för under 10000kr på tradera och det kryllar av dem. Men jag är i alla fall glad att du nu har råd med mat och hyra.
Tror för övrigt inte att någon här tvivlade på att du skulle få den såld utan problemet låg i att du väljer att lägga din scalper-annons i ett entusiastforum. I min mening är det mer Sweclockers nya (men uselt skrivna) reglers fel än ditt att dessa typer av annonser fortfarande hittar hit dock.

Permalänk
Medlem

I give 11000 Tenge.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Riktiga säljaren är också en mellanhand... Fattar vad du menar, men företagen gör samma skit, därför tycker jag inte det är någon big deal. Om du tycker att detta är en big deal, kolla på marknaden för limiterade skor...

Företagen får ett referenspris av tillverkaren. Det är absolut inte ”samma skit”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Företagen får ett referenspris av tillverkaren. Det är absolut inte ”samma skit”

Syftade mer på de företagen som tillverkar I get your point, men så länge det finns högre efterfrågan än tillgänglighet kommer det att utnyttjas, inget som går att stoppa tyvärr