3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Brukar de gå på runt 8000-9000kr i vanlig fall?

9,5-10 på webhallen och komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Trodde inte den skulle komma direkt, hypades upp innan benchmarks men så fort jag tog ut kortet ur kartongen så dog all hype. Tänkte att vafan ska jag ge 10.000 för att gå från 110-120 fps i bf5 till 144. Det är de spelet jag kör mest så la ner det direkt i kartongen igen 🤦🏻

Förstår dig. Jag som går från 1080 till 3080 får en större skillnad. Roliga är dock att jag just nu sitter på ett fka2 3090 som jag ska lämna tillbaka pga totalt värdelös programvara och låst bios för fläktstyrning och powerlimit. Byter ner mig lite istället hehe

Skrivet av Nachtgeist:

För mig väger designen tyngst. Tycker FTW ser ganska plastigt ut och gillar inte de små logo-knottrorna på fläkten. Tycker det ska kännas bra i hjärtat när man lägger 10 000 på ren lyxkonsumtion och när jag ser FTW i videor känns det inte helt rätt... suck. EVGA-supporten är dock lockande och visst verkar det vara ett bra kort i övrigt.

Jag har mitt kort vertikalt, så jag förstår exakt vad du menar. Tur att fläktarna snurrar så knottrorna inte syns!

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Finns det något annat kort än EVGA man kan räkna med att få i december? Sitter i kö på TUF 3080 på webhallen sen releasedagen och vet inte om jag klarar en jul utan Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Själv beställde jag ett Asus TUF OC från Inet den 18:e September. Jag hade köplats 174 förra veckan, och har 59 denna veckan. Dock lite svårt att avgöra om det är på grund av en "stor" leverans som inte kommer ofta, eller om jag får den väldigt snart.

Intressant att det gjort ett så stort kliv för dig.
Den 10/11 fick jag veta att jag hade plats 146 har dock inte frågat dem igen eftersom man på hemsidan under mina ordrar flyttat ”I lager”-datumet från 4/1 till 15/1 och tänkte då att det lär komma tidigast i mars.

Orderbekräftelse fick jag 18/9 10:20.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat ändra sin order från ett ASUS 3080 (non-OC) till ett OC-kort på Elgiganten, så som Inet och Webhallen erbjuder?

Har nämligen ett 3080 Strix (non-OC) bokat sedan releasedagen där, men det ser ju inte ut som att man kommer få det. Tänkte om det är någon idé att försöka byta till ett 3080 TUF OC eller åtminstone Strix OC så att man faktiskt får ett kort någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Är det någon som testat ändra sin order från ett ASUS 3080 (non-OC) till ett OC-kort på Elgiganten, så som Inet och Webhallen erbjuder?

Har nämligen ett 3080 Strix (non-OC) bokat sedan releasedagen där, men det ser ju inte ut som att man kommer få det. Tänkte om det är någon idé att försöka byta till ett 3080 TUF OC eller åtminstone Strix OC så att man faktiskt får ett kort någon gång.

Vet inte vad som är bäst. Men du hamnar väl längst bak i kön om du väljer att byta till Strix OC. Det gick Webhallen ut med i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vet inte vad som är bäst. Men du hamnar väl längst bak i kön om du väljer att byta till Strix OC. Det gick Webhallen ut med i alla fall.

Erbjöd de inte bara byte om man beställt TUF icke OC alltså inga andra modeller?

Permalänk
Medlem

Jag har knackat lite excel där jag jämför några kort jag kikat på. Test-datat är hämtat från konkurrerande sida och bara några få av alla spel dom testar.
Intressant är kronor per fps, vad man får för pengarna.
Oväntat att RTX-DLSS-fps kostar lika mycket om man shoppar 3070 TUF eller 3080 TUF.

https://1drv.ms/x/s!AljtO-CR_4NOiBhekzBlfCy3ewws?e=7bQjWG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Någon som vet hur det går för Inet och deras Asus tuf och 3080 kort. Jag la en beställning i 26 september och fått info om att det ska komma i början av januari. Tänkte ifall någon mer än jag som lagt beställning nära det datumet och fått någon mer info? Såg att komplett mailade ut att man kunde beställa detta kort igen men när jag gick in på deras sida så va det stängt för beställning igen.

Inet verkar ha bra tryck på 3080 TUF oc i alla fall. Jag gick från 203 til plats 15 på en dryg vecka. Beställde tidigt 18/9.

Permalänk

Svårt att förstå sig på Kompletts kö fick nyss uppskjutning på 3080 tuf oc från 12/12 till 17/12. Deras första uppskattning var väl i slutet på oktober och har sen bara flyttats bak sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Svårt att förstå sig på Kompletts kö fick nyss uppskjutning på 3080 tuf oc från 12/12 till 17/12. Deras första uppskattning var väl i slutet på oktober och har sen bara flyttats bak sedan dess

Det har väl att göra med asus försening med ca 1 vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Svårt att förstå sig på Kompletts kö fick nyss uppskjutning på 3080 tuf oc från 12/12 till 17/12. Deras första uppskattning var väl i slutet på oktober och har sen bara flyttats bak sedan dess

De har lovat leverans till de som bokade om från 3080 TUF till TUF OC till mitten av december trots att dessa skulle bli sist i kön bara för nån vecka sen. Får stark Elgiganten vibrationer från det där företaget...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Swonko1:

Det har väl att göra med asus försening med ca 1 vecka.

Skrivet av Yasko:

De har lovat leverans till de som bokade om från 3080 TUF till TUF OC till mitten av december trots att dessa skulle bli sist i kön bara för nån vecka sen. Får stark Elgiganten vibrationer från det där företaget...

Möjligt det att det är det som orsakat förseningen just den här gången men det har ju flyttats fram lite hela tiden. Beställde på förmiddagen dagen efter releasen. Grundproblemet är ju att de vägrar gå ut med riktig köinformation men det var ju goda nyheter att de räknar med att kunna leverera kort till folk som byter/ställer sig i kö nu, då borde ju mitt kort komma senast i mitten på december kan man ju hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Möjligt det att det är det som orsakat förseningen just den här gången men det har ju flyttats fram lite hela tiden. Beställde på förmiddagen dagen efter releasen. Grundproblemet är ju att de vägrar gå ut med riktig köinformation men det var ju goda nyheter att de räknar med att kunna leverera kort till folk som byter/ställer sig i kö nu, då borde ju mitt kort komma senast i mitten på december kan man ju hoppas

Litar inte på de ett dugg alltså. Tänk på att alla som beställt från 17:e September fram till förra veckan ska få sina leveranser, sen ska de som bokade om få dessa.

Själv har jag 17:e december som leveranstid, bokade ett 20:e september, så är extremt skeptisk till deras besked..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Hade ett Asus 1080ti och de presterade som ett 2080, som är ett mycket dyrare kort, så rekommenderar starkt 1080ti, sjukt prisvärt kort just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi har de facto skickat ut ~100st Non OC de senaste veckorna. Så still står det inte. Ju längre bak i kön man står desto mindre tillförlitligt är leveransdatumet men vad vi sett så kan det ibland lossna och vi får in fler kort än vad vi räknat med och då betas ju kön av snabbare och de långt bak får datum som blir en aning mer tillförlitliga. Så håll ut.

"Mindre mängder", allt är relativt. Men jämför man med kort där det dimper in några hundra på en gång så är det en mindre mängd.

Som sagt så utesluter vi inte att vi kan ge er som väntar på Zotac en lösning för att stå i en annan kö. Men just nu är det inte aktuellt.
//Erik

Hade bara en tanke, men när ni säger att ni skickat Trinity non-OC, menar ni 3080 eller 3090? För 3090 har jag sett massor av ifrån dem.

På Scan som börjat visa vilka modeller de får in nu så har de på 3080 en försenad order på Trinity OC och sedan väntar de på 3 kommande ordrar med AMP Holo. För 3090 så väntar de på 2 ordrar av Trinity non-OC.

Permalänk
Medlem

FYI Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC kanske dyker upp som köpbar snart. Ser den under "Produkter i lager"
https://www.komplett.se/search?q=3080&stockStatus=InStock

Permalänk
Skrivet av mazk0:

Intressant att det gjort ett så stort kliv för dig.
Den 10/11 fick jag veta att jag hade plats 146 har dock inte frågat dem igen eftersom man på hemsidan under mina ordrar flyttat ”I lager”-datumet från 4/1 till 15/1 och tänkte då att det lär komma tidigast i mars.

Orderbekräftelse fick jag 18/9 10:20.

Själv stod man på 274:e plats för ca 2,5 vecka sedan, idag ligger jag på 163, beställde den 21/9 dock! Men känns ändå lugnande att det gör stora framsteg!

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett 3090 Gaming X trio från Inet eftersom jag har tröttnat på att vänta!
Så snart försvinner nog en av de första ur kön för 3080 Strix OC hos Webhallen.

Var jag korkad nu eller vad anser ni? Orkar verkligen inte vänta mer!

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsi:

Inet verkar ha bra tryck på 3080 TUF oc i alla fall. Jag gick från 203 til plats 15 på en dryg vecka. Beställde tidigt 18/9.

Ja det går ju bättre än Strix korten. Den 3 november hade jag plats 60 och idag har jag plats 55. Alltså fem avbokningar på tre veckor.

Skrivet av NexXxuS:

Beställde precis ett 3090 Gaming X trio från Inet eftersom jag har tröttnat på att vänta!
Så snart försvinner nog en av de första ur kön för 3080 Strix OC hos Webhallen.

Var jag korkad nu eller vad anser ni? Orkar verkligen inte vänta mer!

Tjae dom väntas ju komma på fredag. Men har du pengar så är ju 3090 ändå bättre. Fast verkar ju som några haft problem med just den modellen

Permalänk
Skrivet av NexXxuS:

Beställde precis ett 3090 Gaming X trio från Inet eftersom jag har tröttnat på att vänta!
Så snart försvinner nog en av de första ur kön för 3080 Strix OC hos Webhallen.

Var jag korkad nu eller vad anser ni? Orkar verkligen inte vänta mer!

Hur länge räknar du med att vänta på MSI-kortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktsallad:

Hur länge räknar du med att vänta på MSI-kortet då?

En dag

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Skrivet av NexXxuS:

Oj, då har jag nog missat något! Ingen kö på dem alltså? Beställde kvickt ett jag med nu - tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Finns ju några 3090 ute i butikerna, nån på netonnet och elgiganten har några.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av griid:

Vet inte vad som är bäst. Men du hamnar väl längst bak i kön om du väljer att byta till Strix OC. Det gick Webhallen ut med i alla fall.

Det var dock TUF, dock var den informationen vi tolkade av ASUS felaktig, de handlade mer om en fråga än om möjlghet att utföra än att det var något vi kunde göra. (originalinlägget är redigerat (överstrucket).

Back to square one :/

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@webhallen

har du koll på om kön på zotac trinity oc har växt till sig? det står 0 på hemsidan men det är ju lite äldre information. beställde nyligen och undrar hur man ligger till lite ungefär.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av versions:

@webhallen

har du koll på om kön på zotac trinity oc har växt till sig? det står 0 på hemsidan men det är ju lite äldre information. beställde nyligen och undrar hur man ligger till lite ungefär.

Fixat!
Den hade legat där och fermenterat en del

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Fixat!
Den hade legat där och fermenterat en del

/Patrik

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsi:

Inet verkar ha bra tryck på 3080 TUF oc i alla fall. Jag gick från 203 til plats 15 på en dryg vecka. Beställde tidigt 18/9.

Beställde också 18/9 så ska fråga inet nu vart jag är i kön

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p