"Futurprofing/Fear of missing out" CPU Upgrade

Permalänk
Medlem

"Futurprofing/Fear of missing out" CPU Upgrade

Tjenare.

Dags att slänga in lite nya grejer men vet ej om det är värt att pynta extra för det där lilla extra.
Det var ett tagsedan och mitt 4790k börjar bli lite slött. Jag kommer även lösa en ny GPU med tiden men tar en sak i taget. (1070GTX befintligt)

Gällande minnena så har jag förstått det som att 3600mhz inte skall vara några problem även om dom överstiger standard frekvensen på moderkortet enligt inets datorbyggare. (sjukt förvirrande när man inte satt sig in i det på ett par år)

Detta är vad jag efter att ha granskat nätet kommit fram till kan vara en okej setup för dom närmsta 5-8 åren. Behåller då mina SSDer som spel lagring och kör endast m.2 för boot/program
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14505996

Här är det ju lite mer påkostat men är det värt det där lilla extra som x570 och snäppet vassare processor.... Kanske någon har något bättre förslag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14503065

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag valt 5800X för de extra kärnorna. Gör mycket i längden nu då konsoller har 8.
RAM-stickorna känns väldigt dyra, går nog att spara där? men 3600 är väl rekommenderat.
1000W är nog overkill, 750/850 är mer rimligt.
Dyr SSD men du kanske vill ha Gen 4 speeden?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle även jag valt extra kärnorna hos 5800x, men skulle nog till och med gått snäppet längre och kört en 5900x (4 kärnor mer än 5800x för 1000kr till), speciellt om tidsspannet innan uppgradering är satt till 5-8 år. Även om du inte de första 3-4 åren märker någon större skillnad så är förmodligen de sista åren mycket trevligare. Har personligen aldrig ångrat att jag köpt "för dyrt" när det gäller CPUer, däremot ångrat mig då jag snålat för att jag gått på "dagens bästa" pris/prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Svindyra minnen, men säkert superbra. Jag köpte 64GB för 2390kr, dock bara 3200minnen. Enda anledning att välja X570 före B550 är om du behöver PCI-E gen 4 över Chipset. Dvs, behöver du MYCKET lagring och kör mer än en NVME gen4 ssd, så välj X570. Problemet med "futureproofing" är att det är ren bullshit. Det finns inget som heter så. Man köper datorn för att den ska användas idag. De extra pengar du lägger på idag, kommer inte motsvara i prestanda när du köper nytt om 3-4 år. Så fort går utvecklingen.

Dessutom så når AM4 slutet på sin livslängd. Om vi har tur så kan det komma en Zen3+ (6000-serien) till AM4. Skulle dock inte räkna med det. Sen kommer DDR4 i slutet. Det kommer maximalt leva i en-två generationer till. Sen är det DDR5 som gäller.

Nätagget på 1000W är också pengarna i sjön om du inte tänker köra med fler än ett grafikkort. Det där med olika 80plus-märkningar ska man ta med en nypa salt. Det är viktigt att man inte köper ett 1000W nätagg och sen belastar med 30-40%. Helt enkelt pengarna i sjön. 1000Watts nätagget kommer inte hålla dubbelt så länge som Corsair RM850 som redan är ett kvalitetsagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Personligen skulle jag valt 5800X för de extra kärnorna. Gör mycket i längden nu då konsoller har 8.
RAM-stickorna känns väldigt dyra, går nog att spara där? men 3600 är väl rekommenderat.
1000W är nog overkill, 750/850 är mer rimligt.
Dyr SSD men du kanske vill ha Gen 4 speeden?

Ja dom är rätt saftiga och det finns ju helt ok stickor för en lägre peng. Tog dessa pga latensen. Men det är säkert overkill. Skall kolla på några andra minnen och uppdatera listan med 5900x istället.

m.2an valde jag för det är la gött att ha ett så snappy system som möjligt men är osäker på om b550 klarar den läshastigheten? (7000mb/s)

Skrivet av meanh:

Skulle även jag valt extra kärnorna hos 5800x, men skulle nog till och med gått snäppet längre och kört en 5900x (4 kärnor mer än 5800x för 1000kr till), speciellt om tidsspannet innan uppgradering är satt till 5-8 år. Även om du inte de första 3-4 åren märker någon större skillnad så är förmodligen de sista åren mycket trevligare. Har personligen aldrig ångrat att jag köpt "för dyrt" när det gäller CPUer, däremot ångrat mig då jag snålat för att jag gått på "dagens bästa" pris/prestanda.

Jag håller med dig fullt ut då jag känner igen mig. Uppdaterar listan lite senare så får jag se vad jag kan klämma in.

Skrivet av anon2110:

Svindyra minnen, men säkert superbra. Jag köpte 64GB för 2390kr, dock bara 3200minnen. Enda anledning att välja X570 före B550 är om du behöver PCI-E gen 4 över Chipset. Dvs, behöver du MYCKET lagring och kör mer än en NVME gen4 ssd, så välj X570. Problemet med "futureproofing" är att det är ren bullshit. Det finns inget som heter så. Man köper datorn för att den ska användas idag. De extra pengar du lägger på idag, kommer inte motsvara i prestanda när du köper nytt om 3-4 år. Så fort går utvecklingen.

Dessutom så når AM4 slutet på sin livslängd. Om vi har tur så kan det komma en Zen3+ (6000-serien) till AM4. Skulle dock inte räkna med det. Sen kommer DDR4 i slutet. Det kommer maximalt leva i en-två generationer till. Sen är det DDR5 som gäller.

Nätagget på 1000W är också pengarna i sjön om du inte tänker köra med fler än ett grafikkort. Det där med olika 80plus-märkningar ska man ta med en nypa salt. Det är viktigt att man inte köper ett 1000W nätagg och sen belastar med 30-40%. Helt enkelt pengarna i sjön. 1000Watts nätagget kommer inte hålla dubbelt så länge som Corsair RM850 som redan är ett kvalitetsagg.

Ja minnena skall jag se över helt klart. Dock väljer jag hellre och få snabba minnen med låg latens än en större mängd. Ett par år kvar innan jag personligen kan ha nytta av 64gb.
Finns ju rätt bra 3200 minnen med.

Kommer från intel sidan så är van att sockeln går ur tiden ändå.

Ja nätagget var lite att ta i och det var 12års garanti som lockade men 10år för en billigare peng är rimligare.

Permalänk
Inaktiv

Här är mitt förslag Förlåt om jag lät dryg nyss, men jag är lite allergisk mot ordet framtidssäkra. Jag resonerar så att du bör ha så mycket kärnor som möjligt för spelen kommer dra nytta av fler kärnor nu när konsollerna har 8-kärnor. Ha 4 extra som jobbar i bakgrunden eller att du kör lite streaming kanske. Jag tror på att du kör 16GB-stickor så har du möjligt att lägga dit 2x16 till när du märker att 32GB inte räcker till längre. Allt beror ju lite på vad du tänker göra med datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14507174

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Här är mitt förslag Förlåt om jag lät dryg nyss, men jag är lite allergisk mot ordet framtidssäkra. Jag resonerar så att du bör ha så mycket kärnor som möjligt för spelen kommer dra nytta av fler kärnor nu när konsollerna har 8-kärnor. Ha 4 extra som jobbar i bakgrunden eller att du kör lite streaming kanske. Jag tror på att du kör 16GB-stickor så har du möjligt att lägga dit 2x16 till när du märker att 32GB inte räcker till längre. Allt beror ju lite på vad du tänker göra med datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14507174https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14507174

Tror vi kom fram till rätt snarlika system

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14507468

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på 3600mhz minne och buffad potential med tomahawk till att klocka upp dem lite till.
Eller är jag ute och snurrar i skogen?

Men när det kommer till 5600x mot 5900x och spel. Har inte 5600x bättre prestanda i spel? Eller är det hugget som stucket?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade köpt två minnen istället för fyra. Minnen och Ryzen verkar fortfarande vara ett känsligt kapittel och fyra stickor är alltid känsligare än två.

Kan också säga att jag uppgraderade till en Ryzen 7 3800X för ett tag sedan, dvs 8 kärnor 16 trådar. Kör den tillsammans med ett GTX 3080. Jag har aldrig sett processorn använda alla kärnor när jag spelat. Spelar i 3440x1440. Dessutom kommer det ju nu flera tekniker som låter grafikkort kommunicera direkt med lagring och minne. Så jag skulle tro att denna hets med många kärnor för spel är lite överdriven. Man kan ju också se att Intel levt länge på sin högre IPC trots att AMD försökt pressa dem med många fler kärnor så har de haft bättre prestanda i spel. Nu har ju detta ruckats på i och med Ryzen 5000-serien, men det tyder på att det fortsatt är IPC och inte antal kärnor som kommer att råda på spelfronten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Jag kör nog på 3600mhz minne och buffad potential med tomahawk till att klocka upp dem lite till.
Eller är jag ute och snurrar i skogen?

Men när det kommer till 5600x mot 5900x och spel. Har inte 5600x bättre prestanda i spel? Eller är det hugget som stucket?

Spelprestanda är det hugget som stucket när det kommer till spel med få kärnor. Men det kommer vara mer 8+ kärnor som kan utnyttjas framöver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Jag kör nog på 3600mhz minne och buffad potential med tomahawk till att klocka upp dem lite till.
Eller är jag ute och snurrar i skogen?

Men när det kommer till 5600x mot 5900x och spel. Har inte 5600x bättre prestanda i spel? Eller är det hugget som stucket?

Om du nu ska "futureproofa" i den mån det går så har ju konsolerna 8c/16t medan 5600x endast har 6c/12t så det är ju något att ha i åtanke, dock Zen2 kontra Zen3 så det kanske jämnar ut sig samtidigt misstänker jag att windows är en värre prestandabov än konsol-OSen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv

Kan tycka att 256GB är i minsta laget för OSet. Du kanske vill ha några program. Ett par spel. Då är disken full. Dessutom så tenderar de små SSDerna inte få ut full prestanda av kontrollern då det blir färre chip på ssdn och inte lika många kanaler som den kan skriva mot. Inte mindre än 500GB. allra helst 1TB.

Som sagt. Jag har ju fått hjälp av @tellus82 för att komma fram till vilka minnen man ska ha. Det du bör ha i åtanke är att Dual rank 16GB-stickor ger samma prestanda som 4st single rank 8GB. Så skippa att fylla slotarna med 8GB-stickor. Satsa hellre på 2 schyssta 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade köpt två minnen istället för fyra. Minnen och Ryzen verkar fortfarande vara ett känsligt kapittel och fyra stickor är alltid känsligare än två.

Kan också säga att jag uppgraderade till en Ryzen 7 3800X för ett tag sedan, dvs 8 kärnor 16 trådar. Kör den tillsammans med ett GTX 3080. Jag har aldrig sett processorn använda alla kärnor när jag spelat. Spelar i 3440x1440. Dessutom kommer det ju nu flera tekniker som låter grafikkort kommunicera direkt med lagring och minne. Så jag skulle tro att denna hets med många kärnor för spel är lite överdriven. Man kan ju också se att Intel levt länge på sin högre IPC trots att AMD försökt pressa dem med många fler kärnor så har de haft bättre prestanda i spel. Nu har ju detta ruckats på i och med Ryzen 5000-serien, men det tyder på att det fortsatt är IPC och inte antal kärnor som kommer att råda på spelfronten.

Jo men det var väll det som var så stort när det kom att AMD har en högre IPC numera som väger upp för en lägre clock frekvens.

Hur menar du känsligt? Är det att AMD har svårt för 4 stickor?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Spelprestanda är det hugget som stucket när det kommer till spel med få kärnor. Men det kommer vara mer 8+ kärnor som kan utnyttjas framöver.

Det låter helt klart rimligt att utvecklingen bör gå åt det hållet.

Skrivet av anon2110:

Kan tycka att 256GB är i minsta laget för OSet. Du kanske vill ha några program. Ett par spel. Då är disken full. Dessutom så tenderar de små SSDerna inte få ut full prestanda av kontrollern då det blir färre chip på ssdn och inte lika många kanaler som den kan skriva mot. Inte mindre än 500GB. allra helst 1TB.

Som sagt. Jag har ju fått hjälp av @tellus82 för att komma fram till vilka minnen man ska ha. Det du bör ha i åtanke är att Dual rank 16GB-stickor ger samma prestanda som 4st single rank 8GB. Så skippa att fylla slotarna med 8GB-stickor. Satsa hellre på 2 schyssta 16GB.

Det handlar om att jag vill prova på att ha en riktigt fläskig lina men det stämmer nog det du skriver samt att man då inte kan nyttja den lilla disken till något vettigt i framtiden om det skulle vara så.

Är det i regel billigare då antar jag med två stickor?

Ursäkta men jag vet inte vem tellus82 är men antar att han kan "sin skit" så att säga?
Du har inga stickor du kan rekommendera som tex tellus tipsat om?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det bara Inet som gäller för min del. Inte för att jag nödvändigtvis är fan of the day men det finns lite andra perks därifrån för min del.

Här är en uppdaterad lista iaf. Verkar närma sig ett köp

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14512880

Permalänk
Medlem

Ang. 4 mot 2 stickor
https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ&ab_channel=Gamers...

Och kommer man till två stickor så är la dessa inget fel på om jag inte missar något?
https://www.inet.se/produkt/5303004/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

Permalänk
Inaktiv

Jag var här inne och grävde och det ser ut som minnet du vill köpa är inte med i QVL.

https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK#sup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag var här inne och grävde och det ser ut som minnet du vill köpa är inte med i QVL.

https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK#sup...

QWL är en kompatibilitets lista antar jag.
Är det rekommenderat att dem skall vara med?
Tack för tipset. Viste inte om att sådana här listor existerade.

Permalänk
Medlem

Jag testade mig fram lite med både 3200 cl16-18 kitt (crucial ballistix, 849kr) både XMP hastighet och överklockat till 3600 cl16-18 mot ett 2x16 gig kitt 3600 cl16-16-16-36 (gskill trident z neo, 2800kr)

Nu ha rju jag visserligen en 5600x och ett GTX1070 bara men

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KRÖNK:

QWL är en kompatibilitets lista antar jag.
Är det rekommenderat att dem skall vara med?
Tack för tipset. Viste inte om att sådana här listor existerade.

Har ju ett Tomahawk B550 själv. Det är klart rekommenderat att välja ett minne som är testad av MSI. I mitt fall så slutade det lyckligt trots att det står att mina Corsair vill inte lira med något annat än sig själv. HyperX Fury skulle ha innehållit Micron kretsar, men det sitter Samsung istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Jag testade mig fram lite med både 3200 cl16-18 kitt (crucial ballistix, 849kr) både XMP hastighet och överklockat till 3600 cl16-18 mot ett 2x16 gig kitt 3600 cl16-16-16-36 (gskill trident z neo, 2800kr)
https://cdn.discordapp.com/attachments/615943017689252050/781220721246208010/unknown.png

https://cdn.discordapp.com/attachments/615943017689252050/781250733726892062/20201125_205919.JPG

Nu ha rju jag visserligen en 5600x och ett GTX1070 bara men

Ser ju onekligen ut som att det inte är värt att lägga för mycket på minnena. Du har inte provat något med 4 stickor?

Skrivet av anon2110:

Har ju ett Tomahawk B550 själv. Det är klart rekommenderat att välja ett minne som är testad av MSI. I mitt fall så slutade det lyckligt trots att det står att mina Corsair vill inte lira med något annat än sig själv. HyperX Fury skulle ha innehållit Micron kretsar, men det sitter Samsung istället.

I värsta fall får man skicka tillbaka minnena och köra något annat.
Man står ju lite kluven när GamersNexus säger att 4x stickor presterar bättre medans andra säger 2x =S

Men 3200mhz med bra latens verkar rimligt att plocka och sedan trycka upp dem lite. Lite vänligare för plånboken med.

Men dessa borde ju duga isf?
https://www.inet.se/produkt/5302918/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

Permalänk
Inaktiv

Har du 4 stycken single rank minnen så kommer de prestera lika bra som 2 stycken dual rank.

https://www.inet.se/produkt/5303005/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Ser ju onekligen ut som att det inte är värt att lägga för mycket på minnena. Du har inte provat något med 4 stickor?

I värsta fall får man skicka tillbaka minnena och köra något annat.
Man står ju lite kluven när GamersNexus säger att 4x stickor presterar bättre medans andra säger 2x =S

Men 3200mhz med bra latens verkar rimligt att plocka och sedan trycka upp dem lite. Lite vänligare för plånboken med.

Men dessa borde ju duga isf?
https://www.inet.se/produkt/5302918/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

Gamers Nexus var faktiskt lite slarviga för en gångs skull när de gjorde den videon, de förbisåg Ranks helt & hållet i sin förklaring vilket förvirrade väldigt många tittare och det resulterar i att många nu inbillar sig att 4 moduler alltid är bättre än två när det egentligen inte handlar om antalet moduler i sig utan om antalet ranks.

För mer förklaring se nedan
#18747226

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Har du 4 stycken single rank minnen så kommer de prestera lika bra som 2 stycken dual rank.

https://www.inet.se/produkt/5303005/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Skrivet av tellus82:

Gamers Nexus var faktiskt lite slarviga för en gångs skull när de gjorde den videon, de förbisåg Ranks helt & hållet i sin förklaring vilket förvirrade väldigt många tittare och det resulterar i att många nu inbillar sig att 4 moduler alltid är bättre än två när det egentligen inte handlar om antalet moduler i sig utan om antalet ranks.

För mer förklaring se nedan
#18747226

Ja jädrar det är något jag missat med. Helt klart viktigt.
Men som då Tellus skriver så är det rätt svårt att veta vilka minnen som DR genom att titta på specifikationerna....

Har lärt mig en del dom senaste två dagarna tack vare er men känner att huvudet snart trillar av.
Ni får gärna tipsa mig om ett par minnen ni finner lämpliga för detta så lär jag köra på dem.
Men det känns iaf som att latenserna är viktigt så cl16-cl17 vore trevligt.
Sedan är jag kluven i frågan mellan 3200mhz och 3600mhz

Dessa tipsade du om tidigare @anon2110 men vet du om dom är duel ranked?
https://www.inet.se/produkt/5303265/hyperx-32gb-2x16gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Ja jädrar det är något jag missat med. Helt klart viktigt.
Men som då Tellus skriver så är det rätt svårt att veta vilka minnen som DR genom att titta på specifikationerna....

Har lärt mig en del dom senaste två dagarna tack vare er men känner att huvudet snart trillar av.
Ni får gärna tipsa mig om ett par minnen ni finner lämpliga för detta så lär jag köra på dem.
Men det känns iaf som att latenserna är viktigt så cl16-cl17 vore trevligt.
Sedan är jag kluven i frågan mellan 3200mhz och 3600mhz

Dessa tipsade du om tidigare @darkshippo men vet du om dom är duel ranked?
https://www.inet.se/produkt/5303265/hyperx-32gb-2x16gb-ddr4-3...

Enligt denna spec är dom HyperX modulerna Single rank moduler med 2GB chip, det behövs då 32GB moduler för dual rank med de chippen

Citat:

1Rx8, memory
module, based on eight 2G x 8-bit FBGA components per module.

1Rx8= 1 rank x 8 chip i rank per modul, den senare texten beskriver 8 chip med vardera 8 bit, alltså per modul är det 8st 2GB chip som var har 8 bit, det ger en rank på 64bit

Detta kit är dual rank 2x16GB
https://www.inet.se/produkt/5302851/kingston-32gb-2x16gb-ddr4...

Enligt denna spec

Citat:

2Rx8, memory
module, based on sixteen 1G x 8-bit FBGA components per module

2Rx8 = 2ranks med 8chip i varje rank, 8bit chip x8, x2 = 2st 64bit ranks.

Enda nackdelen med detta kit är att det har ojämt cas värde på 17 vilket kan ge en del lustigheter på en del moderkort beroende på hur gear down mode hanteras.

Edit, Ett annat tips är att börja med 2st single rank moduler & sen bygga ut till 4st SR när kassan tillåter, 4st 16GB moduler är inte fel heller och de första kitten du frågade om hade väl ett rimligt pris och 64GB för 2x1179 är väl helt ok och du får då dual rank i det läget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt denna spec är dom HyperX modulerna Single rank moduler med 2GB chip, det behövs då 32GB moduler för dual rank med de chippen

1Rx8= 1 rank x 8 chip i rank per modul, den senare texten beskriver 8 chip med vardera 8 bit, alltså per modul är det 8st 2GB chip som var har 8 bit, det ger en rank på 64bit

Detta kit är dual rank 2x16GB
https://www.inet.se/produkt/5302851/kingston-32gb-2x16gb-ddr4...

Enligt denna spec

2Rx8 = 2ranks med 8chip i varje rank, 8bit chip x8, x2 = 2st 64bit ranks.

Enda nackdelen med detta kit är att det har ojämt cas värde på 17 vilket kan ge en del lustigheter på en del moderkort beroende på hur gear down mode hanteras.

Edit, Ett annat tips är att börja med 2st single rank moduler & sen bygga ut till 4st SR när kassan tillåter, 4st 16GB moduler är inte fel heller och de första kitten du frågade om hade väl ett rimligt pris och 64GB för 2x1179 är väl helt ok och du får då dual rank i det läget.

Tack för infon och tipset
Dom minnena blir det om jag inte kommer fram till något annat.

Men skillnaden mellan 2xDR stickor mot 4xSR stickor är helt enkelt att med 4 stickor så löper det större risk att gå snett vid tex OC? Annars är det same same?
Kan isf tänka mig att riskera det för att komma ner till CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Tack för infon och tipset
Dom minnena blir det om jag inte kommer fram till något annat.

Men skillnaden mellan 2xDR stickor mot 4xSR stickor är helt enkelt att med 4 stickor så löper det större risk att gå snett vid tex OC? Annars är det same same?
Kan isf tänka mig att riskera det för att komma ner till CL16

4st SR är väldigt likt 2st DR i fråga om OC potential och belastning på minneskontroller så vilken man väljer blir lite skit samma, det beror på vilka minnen man får tag i till vilket pris skulle jag säga. En fördel som 2st DR har är att du kan senare dubblera minnesmängden genom att bara stoppa i 2 likadana moduler till, med 4st SR är du lite låst/måste byta ut modulerna du redan har.

Fördelen med 4st SR moduler är kanske mest estetisk där man kör RGB bestyckade exempelvis eller bara för att ha en clean build med 4 moduler, vet man med sig att man inte har större bruk för mer minne så kan 4xSR räcka långt, 4x8GB räcker fint för dagens spel och kommer troligen räcka en bit in i framtiden med, annars kan man ju som sagt dra till på 4x16GB SR moduler & va framtidssäkrad direkt. En annan fördel med SR moduler om 8GB exempelvis är att de finns med b-die & e-die men det gäller såklart DR moduler i storlek om 16GB också.

Men som sagt, i slutändan hänger det kanske mer på vilka minnen man kan hitta till vilket pris & kapacitet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Toppen, tack återigen för infon.
Dom stickorna var faktiskt svåra att slå utan att gå ner till 3200mhz. Taget.

Just b-die & e-die läste jag lite lätt om men det får bli till nästa uppgradering när man kan sitta ner mer än 5min utan att barnen behöver ens uppmärksamhet.

Slår till på detta paket imorgon och tack ni som tagit er tiden att svara på denna tråd!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520098

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KRÖNK:

Toppen, tack återigen för infon.
Dom stickorna var faktiskt svåra att slå utan att gå ner till 3200mhz. Taget.

Just b-die & e-die läste jag lite lätt om men det får bli till nästa uppgradering när man kan sitta ner mer än 5min utan att barnen behöver ens uppmärksamhet.

Slår till på detta paket imorgon och tack ni som tagit er tiden att svara på denna tråd!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520098https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14520098

Blir ett fint paket. Blir och köpa en 5950X när priserna har gått med lite. Egentligen duger min 3600 länge. Slösurfar lite och systemet drar 10-15% av minnesmängden.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vara lovande
Dock blev det ett X570 Tomahawk istället för B550... var lite långsam på köp knappen.

Jo den är ju helt okej. Kom ut förra året så det hade varit lite surt att redan få uppgradera.

Men mitt 4790k börjar sega efter tyvärr. Tanken är ju att uppa grafikkortet snart med. När väl det börjar bli stock och vissa barnsjukdommar försvinner.