Uppgradera Dator Under Black Friday!

Permalänk
Medlem

Uppgradera Dator Under Black Friday!

Tjenare!
Jag fattar att ni kan va trötta på dessa "Black Friday kompunent köpråd" haha, men.

Idag använder jag datorn för simpla grejer, kolla youtube/twitch och gibbar. Har avstått från att lira för att jag oftast måste köra spel på lägsta settings (även fast jag brukar göra det för hardcore FPS lir) och brukar ändå lagga.

Ligger runt 40-80 FPS på Pubg på lägsta settings, vilket gör att det inte är så kul att lira längre. (Som att titta på en film i 360p, ganska trist)
I Spel:
CPU: brukar ligga runt 90-100%
Memory: Brukar ligga runt 60-80%
GPU: Kan också ligga runt 60-80%

Så jag ska fatta mig kort!

Vet inte riktigt vad jag har för budget, känn er inte så begränsade. Kanske 1k-8k? Vet inte riktigt vad detta kommer kosta mig.

Jag har i dagsläget denna rigg:

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Nätagg: Cooler master G550M
Ram: Ballistix sport 4gig x 2
Processor: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X
SSD för Windows: Intel X25-M G2 80G
Hårddisk för allt annat: Western Digital 1TB Hårddisk
Chassi: Och nån billigare variant av Cooler Master chassi
Operativsystem: Windows 10 64-bit

Frågan är vad är det bästa att byta ut? Och kommer jag kunna byta ut några delar och ha kvar till exempel detta moderkort, eller är det för gammalt.

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med ditt nuvarande chassi så hade jag behållit det.

Personligen skulle jag då köpt något i stil med detta och kört med samma grafikkort för att
uppgradera om behovet kvarstår. Antingen någon trevlig begagnad GPU på marknaden här eller typ 1660 serien, 5500xt, 5600xt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520463

Du skulle också kunna byta ut AMD kort och cpu mot Inets uppgraderings kit från intel med en 10400f CPu för 1000kr mindre och en snabb koll visar att i vissa spel presterar den bättre och i andra inte så det beror helt på vad du använder men för tillfället har iaf jag en förkärlek till AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Om du är nöjd med ditt nuvarande chassi så hade jag behållit det.

Personligen skulle jag då köpt något i stil med detta och kört med samma grafikkort för att
uppgradera om behovet kvarstår. Antingen någon trevlig begagnad GPU på marknaden här eller typ 1660 serien, 5500xt, 5600xt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520463https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14520463

Du skulle också kunna byta ut AMD kort och cpu mot Inets uppgraderings kit från intel med en 10400f CPu för 1000kr mindre och en snabb koll visar att i vissa spel presterar den bättre och i andra inte så det beror helt på vad du använder men för tillfället har iaf jag en förkärlek till AMD.

Tack för svar!

Kan lite om datorer men inte så djupledes, kan du förklara varför jag behöver byta ut dessa delar och varför du valt dom. Ingen powerpoint presentation men bara något kortfattat haha!

Tror jag vill vara inom intel, bara för att det är de jag använder idag!

Edit: Är det för delarna är för gamla helt enkelt? När jag tittade in i datorn tänkte jag bara, "kanske skulle behöva byta ut processorn, nytt grafikkort och lite mer ram bara så kommer det nog bli bra"

Permalänk
Medlem

Flera anledningar. Gammal CPU, Låg mängd ddr3 minne, antagligen en ganska gammal ssd för operativet och ett nätagg med ganska dåligt omdöme.

Uppgradera Minne och CPU kräver nytt modekort och det är i mitt tycke en ganska billig peng för en ny ssd som är nästan lika stor.

Tror att ex Inets Intel uppgraderings kit är mest prisvärda i detta fallet då du kan få det för nästan 1000kr billigare och jag gissar att du inte kommer försöka uppgradera den närmaste tiden. Personligen skulle jag valt AMD här och ett B550 moderkort då det går att uppgradera till 5000+serien om man behöver mer kraft i framtiden. Men man skall välja det som passar ens behov nu och uppskattade.

Hursomhelst så i mitt tycke får du oavsett val av CPU här en stabil bas till en rimlig peng. Du skulle kunna gå till allehanda grafikkort i framtiden utan att bli för bunden av CPU tror jag också.

Här är deras kitt: https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Dock så kom jag på en sak till som faktiskt gör att jag skulle valt AMD i detta fall oavsett, du kommer vara starkt rekommenderad att skaffa en annan kylare en Intels medföljda vilket kommer att kosta lite extra.

Sedan så vet jag inte heller hur detta minnet kommer lira med det så om du skall gå intel se till att få lite råd från någon med bättre koll en mig på hur det ser ut på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Flera anledningar. Gammal CPU, Låg mängd ddr3 minne, antagligen en ganska gammal ssd för operativet och ett nätagg med ganska dåligt omdöme.

Uppgradera Minne och CPU kräver nytt modekort och det är i mitt tycke en ganska billig peng för en ny ssd som är nästan lika stor.

Tror att ex Inets Intel uppgraderings kit är mest prisvärda i detta fallet då du kan få det för nästan 1000kr billigare och jag gissar att du inte kommer försöka uppgradera den närmaste tiden. Personligen skulle jag valt AMD här och ett B550 moderkort då det går att uppgradera till 5000+serien om man behöver mer kraft i framtiden. Men man skall välja det som passar ens behov nu och uppskattade.

Hursomhelst så i mitt tycke får du oavsett val av CPU här en stabil bas till en rimlig peng. Du skulle kunna gå till allehanda grafikkort i framtiden utan att bli för bunden av CPU tror jag också.

Här är deras kitt: https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Dock så kom jag på en sak till som faktiskt gör att jag skulle valt AMD i detta fall oavsett, du kommer vara starkt rekommenderad att skaffa en annan kylare en Intels medföljda vilket kommer att kosta lite extra.

Sedan så vet jag inte heller hur detta minnet kommer lira med det så om du skall gå intel se till att få lite råd från någon med bättre koll en mig på hur det ser ut på den fronten.

Okej, tack för förklarandet!

Tittat runt och låter ju som att amd processorn är bäst eller? Kanske min ignorans som tyckte att man ska ha intel!

Men om jag kör på dessa delar,
Grafikkort kanske hänger kvar i svängarna ett tag?
Det här Kingston minnet är för att ersätta min nuvarande ssd va? Känns lite overkill att gå från 80Gig till 1TB. Frågan är om jag kanske kan köra kvar på min SSD på 80 för windows och köra på det här Kingston som ersättning för min hårddisk? Eller avråds det?

Och hur kommer det se ut nu om jag kör på detta? Typ FPS i olika spel? Kommer det flyta bättre nu?

Permalänk
Medlem

Tips som alla här kanske har koll på men som ändå blev nytt för mig idag...
jag skapade och använda mig av Komponentkontoll för att just köpa denna dator https://komponentkoll.se/bygg/olMXg

Men jag upptäckte att priserna som den förhandsvisar inte är helt korrekta. Jag lyckades få ned mina kostnader drygt 300kr genom att öppna upp alla återförsäljare för varje komponent. Vissa hade lägre priser än som stod via komponentkoll och andra hade högre. Så hade jag kört rakt av på deras rekommendation så hade det blivit dyrare i slutändan.

TIPS: Men andra ord så supervärt att gå in på återförsäljarna och dubbelkolla så att priserna stämmer, finns hundralappar att tjäna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelpold:

Okej, tack för förklarandet!

Tittat runt och låter ju som att amd processorn är bäst eller? Kanske min ignorans som tyckte att man ska ha intel!

Men om jag kör på dessa delar,
Grafikkort kanske hänger kvar i svängarna ett tag?
Det här Kingston minnet är för att ersätta min nuvarande ssd va? Känns lite overkill att gå från 80Gig till 1TB. Frågan är om jag kanske kan köra kvar på min SSD på 80 för windows och köra på det här Kingston som ersättning för min hårddisk? Eller avråds det?

Och hur kommer det se ut nu om jag kör på detta? Typ FPS i olika spel? Kommer det flyta bättre nu?

Din nuvarande SSD har följande hastighet:

Läshastighet (Max) 250 MB/s
Skrivhastighet (Max) 70 MB/s

vs

Läshastighet 2200 MB/sek
Skrivhastighet 2000 MB/sek

Den är ganska gammal, vet inte hälsan på den osv så hade jag byggt ny dator skulle jag bytt. Iom att du nu har strax över 1tb totalt så borde ca 1tb ssd passa prima. Så denna uppgradering borde göra allt från filkopiering, till ladd tider bättre.

Om du gör en uppgradering likt det jag föreslagit, oavsett om du kör intel eller amd så kommer den begränsande faktorn vara grafikkortet. Men du kommer klämma ur en del extra. Är det tillräckligt för dig behöver du inte uppgradera eller så kan du i godan ro skaffa något som passar.

1660 typen kort verkar prestera väldigt bra överlag i pubg. ca 2500kr. Annars finns det ju nu några 2060 kort för ca 3000kr och dom verkar prestera riktigt rikigt bra överlag i Pubg.

Kolla på youtube och sök bara på ex 2060 pubg, 1050ti pubg osv för videos likt denna: https://www.youtube.com/watch?v=pDprGyrxHmI

Brukar ge ganska bra hint om man är ute efter info om specifika spel och prestanda. Ex så presterade amd 5500xt helt okej men tenderade att hoppa runt mycket mer i fps i detta spel.

Eller kolla på marknaden här på Sweclockers. Många 1070 som säljes för under 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Din nuvarande SSD har följande hastighet:

Läshastighet (Max) 250 MB/s
Skrivhastighet (Max) 70 MB/s

vs

Läshastighet 2200 MB/sek
Skrivhastighet 2000 MB/sek

Den är ganska gammal, vet inte hälsan på den osv så hade jag byggt ny dator skulle jag bytt. Iom att du nu har strax över 1tb totalt så borde ca 1tb ssd passa prima. Så denna uppgradering borde göra allt från filkopiering, till ladd tider bättre.

Om du gör en uppgradering likt det jag föreslagit, oavsett om du kör intel eller amd så kommer den begränsande faktorn vara grafikkortet. Men du kommer klämma ur en del extra. Är det tillräckligt för dig behöver du inte uppgradera eller så kan du i godan ro skaffa något som passar.

1660 typen kort verkar prestera väldigt bra överlag i pubg. ca 2500kr. Annars finns det ju nu några 2060 kort för ca 3000kr och dom verkar prestera riktigt rikigt bra överlag i Pubg.

Kolla på youtube och sök bara på ex 2060 pubg, 1050ti pubg osv för videos likt denna: https://www.youtube.com/watch?v=pDprGyrxHmI

Brukar ge ganska bra hint om man är ute efter info om specifika spel och prestanda. Ex så presterade amd 5500xt helt okej men tenderade att hoppa runt mycket mer i fps i detta spel.

Eller kolla på marknaden här på Sweclockers. Många 1070 som säljes för under 2000kr.

Blir nog att köra på den uppsättning du länka och hoppas det blir bra!, https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520463

Fråga nu då, jag har ju idag windows på ssdn, kan jag överföra allt de till nya ssd på ett smidigt sätt? USB kanske är smidigast? Eller måste jag köra en clean install av windows?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag fått mina prylar och byggt ihop det! Problemet jag har nu är att jag använder mig av två skärmar, en Benq xl2411z men en VGA kabel som main och en gammal HP w1907 med DVI. Och försökte sätta in andra skärmen på moderkortets uttag som inte funka, läste att moderkortet utgångar för bild inte supportas tack vare cpun och gör utgångarna värdelösa.

Frågan är då om jag kan skaffa en adapter från HDMI - DVI https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-hdmi-dvi-adapter/1006621.13721/
och sätta denna i grafikkortet som bara har HDMI och AVD? Kommer det funka med andraskärmen då?

Permalänk
Medlem

Du menar väl HDMI med Benq inte VGA? Vissa äldre kort tex GTX 1070 som rekommenderat ovan har DVI-uttag. Eller har du köpt ett RTX 2060 istället, går inte riktigt fram av dina posts?
Adapter borde funka men låter inte riktigt optimal heller...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Du menar väl HDMI med Benq inte VGA? Vissa äldre kort tex GTX 1070 som rekommenderat ovan har DVI-uttag. Eller har du köpt ett RTX 2060 istället, går inte riktigt fram av dina posts?
Adapter borde funka men låter inte riktigt optimal heller...

Sorry blivit en del fel här haha, kör Beng med DVI, och en gammal hp skärm med VGA. Så jag behöver adaptern till andra skärmen,
har ett gtx 1050i som har typ dvi och hdmi. Så bara jag får ut bild på andra skärmen så är jag nöjd, inputlagg eller så spelar inte så stor roll då jag bara har lite skit saker uppe på den, typ discord, ts eller annat.