Permalänk
Medlem

Kamera för Youtube, etc.

Tjena Sweclockers,

I dessa coronatider måste vi alla göra förändringar/anpassningar och den församling jag arbetar i skall uppgradera sitt teknikpaket som vi använder för att spela in webbgudstjänster. Hittills har vi använt oss av en Samsung Galaxy S5 och diverse mobiler för inspelning men nu har jag (äntligen) fått tillåtelse att köpa in en bättre kamera!

Jag är helt novis men sättet vi spelar in på är med ett stativ en extern microfon och sedan redigerar jag det efteråt i Movavi - alltså inget avancerat. Kameran vi behöver är därför inget avancerat och budgeten är mellan 4-6000 kr.

Det jag skulle önska är:

- 60 fps.
- Usb-c (dock ej krav.)

Den får gärna klara av lite skymma miljöer, då vi ibland spelar in kvällsgudstjänster och våra medeltidskyrkor tenderar ha mörk inredning, upplysta av ljus. Inte det bästa för att spela in kanske.

Tack på förhand för alla eventuella tips!

Hälsningar,

Albanach

Permalänk
Medlem

En begagnad Panasonic G7 eller G80 med ett kit-objektiv 12-60 mm ryms i budgeten. Spelar in i 4K eller 1080p med 60 fps. Ingång för extern mikrofon också.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Skulle den här kunna fungera?

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/152...

Och två frågor:

1. Varför köper man typ en systemkamera för att filma med och inte en dedikerad videokamera?
2. Hur viktigt är det med 4k inspelning? Eller räcker det med Full HD/1080p?

Glad första advent!

Permalänk

Jag använder Sony zv1. Kameran har även Super Slow Motion-läge för bildlägen mellan 240, 480 och 960 bilder per sekund. så 60 fps är ok. Sony gör bra kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullaemden:

Jag använder Sony zv1. Kameran har även Super Slow Motion-läge för bildlägen mellan 240, 480 och 960 bilder per sekund. så 60 fps är ok. Sony gör bra kameror.

Efter lite research i helgen blev det faktiskt ett inköp av en Sony ZV1 - det kändes som det bästa valet utifrån kvalité och budget.

Tack för alla råd!