Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av planders:

Samma här, fast jag tecknade 250 via Telenor. Det var ca 1h väntetid i telefon så jag gissar att de fått in ett antal uppsägningar idag...

Aaah jag ringde telenor innan jag kontaktade telia, de kunde bara erbjuda 250 till mig med så gick vidare till Telia.

Skrivet av mattemaz:

Tråkig utveckling tycker jag.
Väntar på att dom ska åtekomma med svar, men ser ju inte så lovande ut.
Kommer förmodligen som många andra byta till Telia.
Vill ju helst stanna kvar men inte för 699kr i månaden när jag vet att andra fått vara kvar för 299kr.

Tänkte som dig, ville verkligen stanna kvar som kund pga Bahnhofs inställning i viktiga frågor etc.
Men ca 4800kr i priskillnad säger att det blev Telia detta året. Money talks.

Hade jag stannat som kund o sänkt hastigheten till 250/100 för 429kr/mån hade jag förlorat ca 1600kr och fått sämre hastighet.

Behöll dock webpaket ifrån Bahnhof, för jag orkar inte byta email igen.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

De som fått att priset blir 699kr/mån efter bindningstiden: har något tagit det vidare & försökt få lite logik bakom beslutet eller har alla accepterat att det blir det nya priset sen?

Själv tänker jag fan inte betala 200kr extra utöver ordinarie pris när bindningstiden är slut: ska se till att gå ner till 250/250 samma dag o inte betala en extra krona för mycket för något såhär äckligt av dem..

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

De som fått att priset blir 699kr/mån efter bindningstiden: har något tagit det vidare & försökt få lite logik bakom beslutet eller har alla accepterat att det blir det nya priset sen?

Själv tänker jag fan inte betala 200kr extra utöver ordinarie pris när bindningstiden är slut: ska se till att gå ner till 250/250 samma dag o inte betala en extra krona för mycket för något såhär äckligt av dem..

/M

Som någon skrev tidigare i tråden så är logiken att Bahnhof kopierar Telias erbjudande rakt av. Deras ordniare pris för 500/500 är 699:- därav studsar även ditt pris upp sedan, för att du prismatchar och de matchar då hela paketet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Som någon skrev tidigare i tråden så är logiken att Bahnhof kopierar Telias erbjudande rakt av. Deras ordniare pris för 500/500 är 699:- därav studsar även ditt pris upp sedan, för att du prismatchar och de matchar då hela paketet!

Jo ja. Hindrar inte mig sen att bara gå ner till 250/250 och skita fullständigt i 500/500 efter bindningstiden.
Tror många hade det låtit fortgå på 500/500 till ordinarie pris, men istället fular de sig och kör 200kr över ordinarie pris och kommer säkert förlora på att folk går ner ett steg istället.

Vi får se hur det ser ut om 1 år.. kanske blir så att jag går ner till 250/250 för att sedan hoppa upp till 500/500 och får ordinarie pris på 499kr istället

/M

Permalänk
Medlem

Comhem har också ett erbjudande, i alla fall om man har Telia öppen fiber. 1000/100 för 299/månad med 24 månader bindningstid. Startavgift 399 tillkommer och dessutom hävdar de att de behöver byta ut fiberomvandlaren. Detta är dock gratis. Frågan är hur svårt det är att byta till något annat om två år. Detta innebär ju att man lämnar Telia och tillhör Comhems villafiber istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Comhem har också ett erbjudande, i alla fall om man har Telia öppen fiber. 1000/100 för 299/månad med 24 månader bindningstid. Startavgift 399 tillkommer och dessutom hävdar de att de behöver byta ut fiberomvandlaren. Detta är dock gratis. Frågan är hur svårt det är att byta till något annat om två år. Detta innebär ju att man lämnar Telia och tillhör Comhems villafiber istället.

Jag hade varit försiktig att lämna om du vill sitta kvar på öppen fiber.
Jag fick bra erbjudande på Bahnhofs villafiber tidigare i år men var då tvungen att lämna Telias öppen fiber.
Jag valde att tacka nej då det känns som man kommer behöva betala en ny anslutningsavgift till Telia för att ansluta sig till Öppen fiber i framtiden om man vill det.

Ingen bekräftelse på detta men har svårt att se att Telia skulle släppa in en gratis om man väl valt att lämna nätet.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag fick bra erbjudande på Bahnhofs villafiber tidigare i år men var då tvungen att lämna Telias öppen fiber.

Det vore ju drömmen.

Telia vill ha 999:- för 1 Gbit/s och Bahnhof säljer 10 Gbit/s för 399:-.
Jag räknar ned dagarna tills jag kan byta. 10 Månader kvar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Comhem har också ett erbjudande, i alla fall om man har Telia öppen fiber. 1000/100 för 299/månad med 24 månader bindningstid. Startavgift 399 tillkommer och dessutom hävdar de att de behöver byta ut fiberomvandlaren. Detta är dock gratis. Frågan är hur svårt det är att byta till något annat om två år. Detta innebär ju att man lämnar Telia och tillhör Comhems villafiber istället.

"Black Friday på bredband - utan bindningstid"
Priset verkar vara giltigt i 24 månader men det betyder inte att man är bunden.

Fast om du bor i villa så har ju Bahnhof 1000/1000 till samma pris och 10 Gbit/s för 398:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Black Friday på bredband - utan bindningstid"
Priset verkar vara giltigt i 24 månader men det betyder inte att man är bunden.

Fast om du bor i villa så har ju Bahnhof 1000/1000 till samma pris och 10 Gbit/s för 398:-

Dock endast till villor med Bahnhofs fiber (dvs inte stadsnät osv) vilket är förhållandevis få.
Men bra PR är det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Dock endast till villor med Bahnhofs fiber (dvs inte stadsnät osv) vilket är förhållandevis få.
Men bra PR är det

Det är väl inom Skanovas nät?
Sedan kan man få det genom stokab som är Stockholms egna fibernät.

Väldigt många i Stockholm som kan få det som inte vet om det :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl inom Skanovas nät?
Sedan kan man få det genom stokab som är Stockholms egna fibernät.

Väldigt många i Stockholm som kan få det som inte vet om det :/

Inte i Skanovas nät i Göteborg i alla fall. Här kostar 1000/1000 från Bahnhof 379:- i 3 månader, därefter 759:-
Jag gjorde faktiskt så att jag bytte till Comhem idag. Har trots allt 14 dagar på mig att ångra mig om det skulle vara något som känns fel.

Permalänk

Happ, själv fick jag svar i chatten att de (Bahnhof) inte har några BF-erbjudanden eller prismatchar mot andra leverantörer. Vad är det här för lotteriverksamhet de bedriver?

Har ändå varit kund hos dem i många år.

Permalänk
Skrivet av Oh Geesus:

Happ, själv fick jag svar i chatten att de (Bahnhof) inte har några BF-erbjudanden eller prismatchar mot andra leverantörer. Vad är det här för lotteriverksamhet de bedriver?

Har ändå varit kund hos dem i många år.

Fick samma svar nu precis i chatten, om du orkar så ring på måndag och välj att hamna hos uppsägning, dom kan nog hjälpa oss bättre än stackarna på first line

Visa signatur

Argaste

Permalänk

Halebop har 250/250 Mbit gratis i 5 månader plus CMores Streamingtjänst. Därefter ordinarie pris, 469 med CMore 250 Mbit eller 339 utan CMore delen och bara 250/250.

(priserna kan variera beroende på adressen såg jag nu)

Sitter i telefon till Bahnhof för att säga upp abonnemanget.

Tog cirka 1h 15 minuter (1h för att komma till first line) 10 minuter kö till uppsägning samt 5 minuter där. De tyckte erbjudandet var väldigt bra och hade inget att säga.

Permalänk
Medlem

Jag pratade precis med Bahnhof, han kände till Telias erbjudande och sade att tidigare i veckan kunde dom matcha det men inte längre.

Jag sitter på Telias öppen fiber med Bahnhof som leverantör, hade jag haft Bahnhofs fibernät skulle jag få högre hastighet för lägre peng.

Dom kunde sträcka sig till att sänka min 250/250 från 399kr till 369kr om jag gick med på 1års bindningstid.

Permalänk
Medlem

Ingen prismatchning från banhof i år, hade deras erbjudande från förra bf som dom inte kunde förlänga. Blir Telia till jul. Vad ska man göra med routern de skickar med? Enklast måste väl vara att inte hämta ut den?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Gick in i telias chatt och sa att jag ville säga upp mitt bredband, kom in en handläggare som fråga vad det gällde och jag sa uppsägning av abonnemang. Angav personnummer och sedan var det klart, inga frågor om varför jag ville säga upp eller nåt.
Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Gick in i telias chatt och sa att jag ville säga upp mitt bredband, kom in en handläggare som fråga vad det gällde och jag sa uppsägning av abonnemang. Angav personnummer och sedan var det klart, inga frågor om varför jag ville säga upp eller nåt.
Trist.

Och det är därför man ska ringa och se till att bli kopplad till avdelningen uppsägning och inte ta det med vanliga kundtjänst eller på chatt.

Permalänk
Medlem

Blev att jag också hoppade på Telias deal eftersom Bahnhof inte ville matcha.

500/500 för 299:- utan startavgift är inte fy skam!

Permalänk
Medlem

Befintlig Telia kund och b fick igenom 500/500 för 299

Själv blev jag rätt sur efter mitt första samtal.

Jag hade inte riktigt koll på vilka priser som gällde och var ute och gick och pratade när jag hade mitt första samtal,

Kom först till vanliga kundtjänsten, och där babblar de på om att " Jooo men de priserna vi har för befintliga kunder är också väldigt bra om man jämför med ordinarie pris" och så vidare... Men fick till sist prata med en annan avdelning.

En stiff snubbe som var lite svårpratad.
Men tyckte att priset jag fick lät ok.. Så jag frågade om jag kunde vänta ett tag och om jag skulle kunna ringa upp i morgon och ta det priset.. Nej sa han, det här är en engångsgrej som jag kan ge dig nu...
Så jag gick med på det. Sedan kollade jag på datorn och konstaterade att det jag hade fått var exakt samma som jag kunde tecknat själv som befintlig kund. Enda skillnaden var att det första halvåret hade jag en rabatt och sedan steg det, så totalsumman var samma.

Så då ringde jag upp igen, fastnade hos vanliga kundtjänsten som försökte övertyga mig om att det var ett bra pris.. Bad att få prata med någon annan ganska omgående. Fick prata med en supertrevlig tjej som sade att hon förstod att jag ringde tillbaka, hon kollade och ordnade på kort tid 500/500 för 299, samt tv bas och Cmore för 199.

Men det verkar som att de har en plan att först försöka övertyga folk att ta något av erbjudandena för de som redan är kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Fick också priset matchat av Bahnhof förra BF. Fick nu svar på mejl att det inte kunde erbjuda mig det igen. Märkligt då vissa verkar få det? Jag fick erbjudande att binda mig 12 mån 500/500 men få 3 månader för halva priset. Herregud alltså, så mycket för att behålla kunder. Får ringa och säga upp det ikväll och ta Telias erbjudande.

Fick idag tid att ringa Bahnhof och säga upp. Var inte mycket till att försöka hålla en kvar där heller. Frågade varför jag ville säga upp och så fort jag nämnde Telia BF. ”Jag förstår! Vi kan inte matcha det i år igen för dig. Så nu har jag fixat din uppsägning.”

Nu vill jag ju inte stå och betala 699kr/mån när 12 mån bindningstiden tar slut hos Telia. Men är ju rätt stor chans att de kör samma erbjudande nästa år och verkar ju vara enklare att få samma deal där igen så. Annars bara kolla andra Nöjd med Bahnhof annars men ingen lust att betala nästan dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Ringde upp Bahnhof, ca 1 timmes kötid frågade om dom kunde prismatcha black friday erbjudanden, då sa han att han inte kan matcha Telia då sa jag att jag är tvungen att säga upp abonnemanget (500/500) då det blir så mycket dyrare, han sa att han förstog det och sa upp mitt abonnemang. Sen har jag tecknat 12 månader 500/500 med Telia för 299kr månaden, i sista sekund då kampanjen går ut idag.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk

Undrar som någon tidigare frågat men jag inte sett nåt svar på ; om man byter till com hem och byter converter får man problem att byta tillbaka till dom andra operatörerna då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Undrar som någon tidigare frågat men jag inte sett nåt svar på ; om man byter till com hem och byter converter får man problem att byta tillbaka till dom andra operatörerna då ?

Nej, det ska inte vara några problem. Snarare tvärtom. Comhem (Itux) har fler valmöjligheter än vad Telia öppen fiber har. Du kan till och med välja Telia via Comhem. Tvärtom går inte. Om priserna skiljer sig vet jag dock inte.

Jag har bytt/håller på att byta till Comhem. Tecknade avtal i torsdags eller fredags och har redan blivit uppringd av servicetekniker för att boka tid för byte. De har en del att göra så jag fick tid först i januari, men det stod redan när jag tecknade avtalet så det var jag förberedd på.

Det jag skaffat är 1000/100 för 299kr i 24 månader. Tror det är utan bindningstid pga black friday men det spelar ingen roll för jag lär nog inte hitta ett lägre pris ändå. De lovar i och för sig bara 500 - 1000 nedströms så jag får se hur det går i slutänden.

Permalänk

Ok, tack för svaret !

Tyvärr är det 899:-/mån för mig med 1000/100, men 250 ligger på 249:-/mån och det räcker nog så kanske tecknar det, tack igen för ditt svar ang konvertern, vill ju inte åka på nån straffavgift senare.

Permalänk
Medlem

Har du inte kampanjpris fram till midnatt?

Permalänk

Telenor suger ....

Jag hoppade på Telenors erbj 299.- första 12 mån (sen 499.-/mån) för 500/500 Mbit. Idag 3 Dec loggade jag in på Telenor å kollade om jag fått någon faktura...javisst hade jag. MEN priset hade ökat inte 299.-/mån UTAN 399.-/mån i 12mån och telenor blååånekar att vi har aldrig haft ett pris på 299.- utan det har varit 399.-/mån för 500/500 Inte hjälpte det med den skärmdump som jag hade tagit på Black week erbj heller

Visa signatur

Intel Core i7 3820 4,2GHz - 23° Med Corsair H100, GTX1090i, SSD 1.5TB, 4x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klabbsock:

Jag hoppade på Telenors erbj 299.- första 12 mån (sen 499.-/mån) för 500/500 Mbit. Idag 3 Dec loggade jag in på Telenor å kollade om jag fått någon faktura...javisst hade jag. MEN priset hade ökat inte 299.-/mån UTAN 399.-/mån i 12mån och telenor blååånekar att vi har aldrig haft ett pris på 299.- utan det har varit 399.-/mån för 500/500 Inte hjälpte det med den skärmdump som jag hade tagit på Black week erbj heller

Låter ju helt rubbat. De har ju uttryckligen haft 299 kronor i 12 månader som erbjudande inte 399.
Om det nu inte stått n ågot annat på din adress när du bekräftade din beställning.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Blev orolig som fan jag med så kollade för mig men jag har 299, dock så satte dom fel installation s datum men det fick jag ringt och var inga problem att ändra. Kändes fel att betala dubbelt

Permalänk
Medlem

Ni som beställde Telia. Har ni också fått router mot postförskott? Står att jag ska betala 1299kr när jag hämtar ut paketet trots att det stod att TV box och router var på köpet.. WTF Telia?