3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Då har man äntligen fått hem TUF OC från Komplett installerat och klart, skönt slippa stressen inför Cyberpunk.
Kanske hade jag tur? beställde vid 18.30 release dagen.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

https://www.notebookcheck.net/New-financial-analysis-suggests-the-Nvidia-RTX-3000-ongoing-shortages-could-be-pinned-on-crypto-miners.506389.0.html

It is a hard facts - 175 million $ in sales when whole regions have gotten couple thousand units in month...
I trust it more. And this thing about shipping. I ordered tea from China recently (3 kg) - 25th of November it was shipped. Guess what? It is already in Cologne (Germany) and on Monday it will be in Sweden. Yep, DHL express did cost me 85$ but it is just a week of waiting time. I checked biggest Asian e-shops for 3080 same situation - out of stock. If you want to blame broken logistics chains - why Asian market also does not have 3080s???

So bottom line - it is not COVID or logistics - I believe it is more bad yield ratios at Samsung fabs and NVidia shipping chips to miners in bulk.

Logistics is just a temporary problem that makes batches takes longer, which we can see. There is a really high demand for graphic cards and you can't just pump out more chips from factories. And concidering how many 3090 cards are being shipped compared to 3080 I don't see a problem with yield.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Logistics is just a temporary problem that makes batches takes longer, which we can see. There is a really high demand for graphic cards and you can't just pump out more chips from factories. And concidering how many 3090 cards are being shipped compared to 3080 I don't see a problem with yield.

Haha you do not need good yields to get enough ridiculously priced 3090s

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

Haha you do not need good yields to get enough ridiculously priced 3090s

Tell that to everyone still waiting for their order of 3090 Sure the demand is not as high as for 3080, but there is still a demand for it and just the last weeks that certain models have gone into stock and been available for a longer time.

From Scans FAQ page they get more 3090 than 3080, so I really doubt there is a yield problem. Most likely the yield is actually much better than expected which explains why they scraped the first rumored version of 3080Ti and replaced it with the new rumored version which has same core count as 3090.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

From Scans FAQ page they get more 3090 than 3080, so I really doubt there is a yield problem.

So scalpers bought all 3080s

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tell that to everyone still waiting for their order of 3090 Sure the demand is not as high as for 3080, but there is still a demand for it and just the last weeks that certain models have gone into stock and been available for a longer time.

From Scans FAQ page they get more 3090 than 3080, so I really doubt there is a yield problem. Most likely the yield is actually much better than expected which explains why they scraped the first rumored version of 3080Ti and replaced it with the new rumored version which has same core count as 3090.

Nvidia shot themselves in the foot with the pricing on 3090s. At 50% more than 3080 they could have sold alot more cards to the consumer market.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Nvidia shot themselves in the foot with the pricing on 3090s. At 50% more than 3080 they could have sold alot more cards to the consumer market.

Well, they shot them self in the foot pricing the 3080 400usd to much too.
If reasonably priced, like 3-400 usd reasonably priced, like for a 8800gt or something similar. I would easily have bought it, now I will once patientally again wait for another year. Another card. Will they ever be good enough?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

If reasonably priced, like 3-400 usd reasonably priced, like for a 8800gt or something similar. I would easily have bought it, now I will once patientally again wait for another year. Another card. Will they ever be good enough?

If you want a top level card as the 3080 for 400 dollars, you'll wait forever.
Thats old times. As components are being more expensive, and clearly we have shown that we as consumers sure are willing to pay the price regardless of what you really think of the price.

I will personally confess that i rather have not payed 1000dollars for a graphics card and it sucks to do it, but i did it anyway..
Either you take your stand and not purchasing for these prices or you pay and realize the days of cheap powerful graphics cards are way passed.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

With better cards comes more demanding game engines and such.
You'll never be able to catch up with a 400USD card, like stated above the times have changed and they'll keep on changing.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det kommer bli betydligt lättare att plocka upp eventuella kort en bit in i december. Folk har ju laddat upp inför black friday för att köpa kort. Men inför jul blir det prio på julhandla. Svårt att se att inte antalet personer som kan forka upp 10k för ett kort minskar till jul.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen Stock informer på Discord för Skandinavien? Vore ju trevligt att se korten ploppa in för orginalpris lagom till semestern 2021 om det inte skett en enorm prishöjning till dess. Men vad jag kan se nu så sälj de för £1,299.99 på amazon.co.uk och är inte intressant.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

There are $400 cards on the market as well from Nvidia (the 3060 Ti?) and others. Why does it matter that there exists another card that's better and more expensive and named something else, as long as the card you get for $400 now is better than what you got at $400 the last generation?

I think psychologically the naming and hype is a honeytrap that marketers know very well how to exploit :/

Permalänk
Skrivet av fetklock:

There are $400 cards on the market as well from Nvidia (the 3060 Ti?) and others. Why does it matter that there exists another card that's better and more expensive and named something else, as long as the card you get for $400 now is better than what you got at $400 the last generation?

I think psychologically the naming and hype is a honeytrap that marketers know very well how to exploit :/

Well, think of it this way. Play with the thought you come from a GTX 980, then price wise buying a 1070 would make sense. That is no upgrade though. Now buying the 1080 or 2080 is just doubling perf for double the price. It has just stagnated big time. I'll just have to get used to play 5 year old games.,

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Well, think of it this way. Play with the thought you come from a GTX 980, then price wise buying a 1070 would make sense. That is no upgrade though. Now buying the 1080 or 2080 is just doubling perf for double the price. It has just stagnated big time. I'll just have to get used to play 5 year old games.,

I don't follow you on this one. MSRP for 980 was $550 and for 1080 it was $600. Price obviously drops for olde cards, but 1080 has always been a big performance boost over 980 even taking price into consideration.

Not sure how $400 price point came into the picture, because we've been above that price point for a long time now.

MSRP for 3080 is $700, and is like 4 times faster than 980. Hard to get it at that price right now, but still.

It's gotten more expensive, but $400 for a card has been low-/mid-range for a while now, even for 900 series. I would wait for 3060 (Ti).

Permalänk

Hämtade precis EVGA 3080 Black från instabox, kom idag efter ha ringt och klagat på att det skulle komma på måndag. (fredag var först sagt) Beställde den 12:e från Inet.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Ligger på typ plats 200 på tuf 3080 non-oc hos Inet så blev inget mirakel för mig denna månaden.
Lite OT men har en kod för Watch dogs som går ut imorgon, 30e.
Finns det nån hyvens person som har ett 3080/3090 i sin burk och fortfarande läser tråden som kan tänka sig aktivera den åt mig?

Edit, vIKz3080 var grym och hjälpte mig, tackar!

problem löst
Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Medlem

Är det någon här som äger ett EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA och är nöjd med köpet?

Funderar på att slå till för att dom finns på lager.

Permalänk
Medlem

Hämtat precis en EVGA 3080 FTW3 Ultra, beställde från inet den 20/11, skickad den 26e men fastnade nån extra dag hos postnord. Tyvärr finns den röda läppen kvar men jag kommer ändå att vattenkyla den så fort block finns.

Permalänk
Medlem

Det dyker upp kort då och då tidigt på morgonen på Webhallen, butikerna skickar inte alltid tillbaka exemplaren till centrallagret.

Permalänk
Medlem

Fick ett meddelande från webhallen idag, kan hämta ut ett Zotac 3080 Amp Holo.

Men innan jag gör så, är det något som kör kortet? Hur upplever ni det?
Man får lite varierande nyheter av att läsa på nätet.

Permalänk
Medlem

Bästa 3080-kortet att beställa på webbis idag om man vill ha det snabbt? Tar gärna en lite billigare modell och väntar någon vecka extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Det är mest folk som inte fattar att man kan ändra fläktstyrningen. Annars är det ingen skillnad mellan det och andra kort i samma prisklass. Bra byggkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Är nog det kortet jag avbokade igår, jag väntar på ett Strix 3080 OC istället och precis som du inte lyckades hitta något vettigt test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det är mest folk som inte fattar att man kan ändra fläktstyrningen. Annars är det ingen skillnad mellan det och andra kort i samma prisklass. Bra byggkvalitet.

Så det låter så kraftigt?
Tydligen är det många som säger det låter en del, sen finns det dem som aldrig får tempen över 70c.
Det varierar som fan..

Men jag gillar hur kortet ser ut, gillar också att det är 2x8pin.
Sen får man väl försöka undervolta... aldrig behövt göra nått sånt förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Är nog det kortet jag avbokade igår, jag väntar på ett Strix 3080 OC istället och precis som du inte lyckades hitta något vettigt test.

Tycker många är positiva, faktiskt fler än jag trodde.
Men man har ju väl öppet köp hoppas jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Hämtat precis en EVGA 3080 FTW3 Ultra, beställde från inet den 20/11, skickad den 26e men fastnade nån extra dag hos postnord. Tyvärr finn den Röda läppen kvar men jag kommer ändå att vattenkyla den så fort block finns.

?? det var konstigt.. jag beställde den 23/11 och fick mitt den 26:e.. mitt har svart läpp..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

?? det var konstigt.. jag beställde den 23/11 och fick mitt den 26:e.. mitt har svart läpp..

Var det Ultra du beställde?

Edit: ser i ditt tidigare post att det var ultra. Antagligen var jag före dig i kön i en blandad Röd/svart läpp leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Var det Ultra du beställde?

Edit: ser i ditt tidigare post att det var ultra. Antagligen var jag före dig i kön i en blandad Röd/svart läpp leverans.

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA beställde jag , vad är det för läpp ni dividerar om, vad skiljer dom åt? olika batcher?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Bästa 3080-kortet att beställa på webbis idag om man vill ha det snabbt? Tar gärna en lite billigare modell och väntar någon vecka extra

Skulle säga Gigabyte Eagle OC.

Bland det mest prisvärda sett till nuvarande priser och nästan i nivå med TUF.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Skrivet av Samlooh:

Skulle säga Gigabyte Eagle OC.

Bland det mest prisvärda sett till nuvarande priser och nästan i nivå med TUF.

Skulle inte satsat på något gigabyte kort faktiskt. Dom har haft och har tydligen fortfarande problem med strömkontakterna på sina kort (inte alla men för många). Sedan, av egen erfarenhet, är deras kylare inget att hänga på väggen. Främst ljudmässigt. Mitt 3080 Gaming OC jag hade var jag inte nöjd med tyvärr. Detta är ju dock en mer subjektiv åsikt.

Här finns att läsa mer om pinsen för den som vill:
https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-3070-...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)