3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Hur står sig MSI's billigaste 3080 mot dyrare varianter som ex Asus Strix-korten? Får man något extra för de nästan 2 000 kr mer som Asus vill ha?

Som alltid handlar det om lägre temperaturer och ljudnivå. Men rent prestandamässigt så handlar det högst om 1-3% fördel för dem dyraste korten. Någon procent till kanske om man räknar överklockningskapacitet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flightsim18:

Hur står sig MSI's billigaste 3080 mot dyrare varianter som ex Asus Strix-korten? Får man något extra för de nästan 2 000 kr mer som Asus vill ha?

Jag skulle säga att det är helt värdelöst egentligen. Som ovan snackar vi extremt lite fördel och knappast något man som gamer märker egentligen. Tror inte ens om man kör Control på native 4K med allt på max lär man se skillnader. Jag hade iaf inte slängt 2k till för vad som i praktiken inte lär märkas av oavsett.

Byter man kylare til lvatten eller liknande spelar det än mindre roll egentligen.

Det enda de olika 3080 har är olika Power Limits vilket kan påverka temp och annat men återigen, inte stor skillnad. Kolla vad du faktiskt ska göra med kortet först. Om du inte kör 4k på höga frekvenser är det nog lugnt. (De flesta kör 1080 eller 1440 ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204482:

Jag skulle säga att det är helt värdelöst egentligen. Som ovan snackar vi extremt lite fördel och knappast något man som gamer märker egentligen. Tror inte ens om man kör Control på native 4K med allt på max lär man se skillnader. Jag hade iaf inte slängt 2k till för vad som i praktiken inte lär märkas av oavsett.

Byter man kylare til lvatten eller liknande spelar det än mindre roll egentligen.

Det enda de olika 3080 har är olika Power Limits vilket kan påverka temp och annat men återigen, inte stor skillnad. Kolla vad du faktiskt ska göra med kortet först. Om du inte kör 4k på höga frekvenser är det nog lugnt. (De flesta kör 1080 eller 1440 ändå).

Tack för informativt svar. Väntar på Reverb G2 och är flightsimnörd. En kombination som inte sällan ställer skapliga krav på hårdvaran. Reverb kör 2160x2160 per öga i 90Hz så förväntar mig att kortet får jobba rätt bra. Värme är väl oroväckande, men ljudet gör inget. Det är en massa fläktljud ändå i cockpit

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Som alltid handlar det om lägre temperaturer och ljudnivå. Men rent prestandamässigt så handlar det högst om 1-3% fördel för dem dyraste korten. Någon procent till kanske om man räknar överklockningskapacitet.

Tack, låter ändå lovande då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

NetOnNet hade ingen info om när de skulle få in kort (3080 TUF) och de kunde inte nämna något om vilken plats jag hade i kön.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Jag har presentkort hos Netonnet, så jag är tvungen att köpa ett 3080 från dom.

Finns någon info om vilket av deras kort är "enklast" att få tag på?

Har inga problem att vänta, men kan tänka mig att betala någon tusenlapp extra om det innebär t.ex. en månad kortare leveranstid.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Tack, låter ändå lovande då.

Vad?

Det jag menade är att det sällan är värt att lägga ut så mycket mer pengar för en dyrare modell.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag har också ett Gaming OC och håller inte med. Håller sig bra i ljudnivå och temps.

Eagle OC har också fått bra reviews och ligger bra sett till pris.

Sen är det ju gigabyte och deras värdelösa mjukvara, skulle inte önska deras produkter på min värsta fiende.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har presentkort hos Netonnet, så jag är tvungen att köpa ett 3080 från dom.

Finns någon info om vilket av deras kort är "enklast" att få tag på?

Har inga problem att vänta, men kan tänka mig att betala någon tusenlapp extra om det innebär t.ex. en månad kortare leveranstid.

Från Netonnet? Typ inga, de har nyss levererat lite 3080 TUF som folk beställde i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Från Netonnet? Typ inga, de har nyss levererat lite 3080 TUF som folk beställde i september

Jaha, Netonnet är verkligen högprioriterad alltså... Surt för mig, men inte mycket att göra åt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kort som t.ex Asus Strix är i stort sett aldrig värt det. Sen att folk köper dem är en annan sak, och har inte med om de är prisvärda eller inte.

Ända anledningen att det ens går att diskutera något överhuvudtaget, är för att det just nu inte finns något 3080 Ti, men det kommer snart.

Varför skulle man betala så mycket extra för ett 3070, om man för ungefär samma pengar får ett 3080, vilket är en otroligt mycket större förbättring i prestanda. Det blir lite löjligt, och jag kan tänka mig att det blir samma för de dyra 3080 korten när 3080 Ti kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luowei:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Om någon befinner sig i Borås kanske de kan roffa åt sig detta, ett kap skulle jag nog säga. Kanske är fel tråd dock då det är ett 3070.

Tackar för tipset men den rök innan de ens hade öppnat. Anställda som plockar för sig själva kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jaha, Netonnet är verkligen högprioriterad alltså... Surt för mig, men inte mycket att göra åt.

ASUS är mycket bokad än några av de andra modellerna, maila eller chatta och med dem för att se vilken som har de har kortast kö.

Permalänk
Medlem

Hur ser leveransen ut denna vecka för Webhallen? Bör det komma in någon pall med kort? Påtal om förseningen.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Hur ser leveransen ut denna vecka för Webhallen? Bör det komma in någon pall med kort? Påtal om förseningen.

@webhallen

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vad?

Det jag menade är att det sällan är värt att lägga ut så mycket mer pengar för en dyrare modell.

Att billigare kort kan övervägas. Eller ja...billigt och billigt. Allt är ju relativt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg på Scan att leverans av Asus TUF kommit men fortfarande inga strix. Verkar kanske vara något problem med just dem eftersom de inte kommit på en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Såg på Scan att leverans av Asus TUF kommit men fortfarande inga strix. Verkar kanske vara något problem med just dem eftersom de inte kommit på en månad?

Dom har ju olika komponenter, Strix har de dyraste. Så jag gissar att Asus prioriterat tillverka just TUf modellen av någon sådan anledning. Det är den som säljer mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Aldrig förstått mig på scan.
Hur ser / var ser man leverans? Är det info till Sverige med?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs där kan du se 🙂 kollar du via luren får du swipa tabellen åt sidan 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Aldrig förstått mig på scan.
Hur ser / var ser man leverans? Är det info till Sverige med?

Joelgbg gav dig länken, men för att svara på din andra fråga, så nej, det är inte info för Sverige. Dock så kan man använda den ganska bra för att se när även Sverige kommer få leveranser.

När Scan får en leverans av kort, så betyder det att det har kommit en leverans av kort till Europa, som då också går vidare till andra regioner/länder i Europa. Det skickas nämnligen inte kort till Europa som enbart går till Scan. Så när det det står att Scan kommer få en leverans nu denna veckan, så betyder det att Norden också kommer få kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Ja, de skulle ha kommit den 13:e men blev försenat och sedan konstaterades att det skulle komma runt den 20:e idag är det den 30:e och ingen uppdatering har skett.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

How is this card ? Doing a new build & all components getting delivered this week except the 3080

https://www.inet.se/produkt/5411688/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Already placed order for EVGA FTW3 ULTRA & XC3 from INET but not sure when they will be delivered !

Hoping MSI has low que !

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sen är det ju gigabyte och deras värdelösa mjukvara, skulle inte önska deras produkter på min värsta fiende.

Sant. Vill man ha ett stabilt kort utan någon fuss med programvara, så är det ett bra kort.
Överklockning/undervoltning kan man göra smdigt med MSI AB ändå, vilket jag tror många gör ändå även om dom får med en medföljande programvara som är "bättre"

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nåt skäl till att dessa kort inte säljer slut?

EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA

Eller är det "bara" för att de kostar en del och folk vill hellre köpa ASUS då?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Dom har ju olika komponenter, Strix har de dyraste. Så jag gissar att Asus prioriterat tillverka just TUf modellen av någon sådan anledning. Det är den som säljer mest.

Men jag tänker att ÅF får information om leveranser av strix kort som sedan aldrig kommer. Det jag tycker är märkligt. Håller med om att produktionen nog ser annorlunda ut. Verkar komma massvis med TUF kort nu.

Det var nästan en månad sedan senaste leveransen till Europa. 2 nov

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Finns fler val nu iom amds intåg i det högre prestandasegmentet.

Eller vänta här nu...

Men iallafall så tror jag högt pris i kombination med att det i teorin finns fler valmöjligheter för liknande prestanda har mycket med saken att göra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Eh ja vad tror du själv ? Vem vill egentligen lägga 21 K för bara ett grafikkort.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Eh ja vad tror du själv ? Vem vill egentligen lägga 21 K för bara ett grafikkort.

Alla i denna tråden om ca 2 månader när det fortfarande är omöjligt att få tag på 3080 :-).
Undrar om detta är medvetet för att få sålt lite 3090 innan 3080ti hittar ut....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Kort som t.ex Asus Strix är i stort sett aldrig värt det. Sen att folk köper dem är en annan sak, och har inte med om de är prisvärda eller inte.

Ända anledningen att det ens går att diskutera något överhuvudtaget, är för att det just nu inte finns något 3080 Ti, men det kommer snart.

Varför skulle man betala så mycket extra för ett 3070, om man för ungefär samma pengar får ett 3080, vilket är en otroligt mycket större förbättring i prestanda. Det blir lite löjligt, och jag kan tänka mig att det blir samma för de dyra 3080 korten när 3080 Ti kommer.

Mmmm. Men... det man måste fatta är att det inte är prestanda ur lådan man betalar för. Det är möjlighet till OC, Kontakter för att ansluta externa fläktar, fler värmecensorer, mindre spoltjut osv, RGB, displayer, materialval, design mm mm. Uppskattar man inget av detta så köp det billigaste.