Köpråd billig 7-10" Androidplatta med utmärkt streamning av Twitch etc

Permalänk

Köpråd billig 7-10" Androidplatta med utmärkt streamning av Twitch etc

Budget: max 2000 kr, gärna hälften.

Kollade i tipslistan men det fanns ingen kategori surfplattor där.

Billigast möjliga som streamar med hög kvalite. Kikat på Lenovo M10 men vet inget om prestanda. 7-8" är antagligen mer vettigt för mig än 10".

Stylus med tryckkänslighet är ett plus.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Tycker absolut att du ska lägga till en tusenlapp för en begagnad S5e. Du får inget bra för 2000 kr. Kommer förmodligen att vilja byta upp dig och då har plattan litet andrahandsvärde.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Budget: max 2000 kr, gärna hälften.

Kollade i tipslistan men det fanns ingen kategori surfplattor där.

Billigast möjliga som streamar med hög kvalite. Kikat på Lenovo M10 men vet inget om prestanda. 7-8" är antagligen mer vettigt för mig än 10".

Stylus med tryckkänslighet är ett plus.

Har en Lenovo Tab 4 8" jag är nöjd med.
Fenomenal batteritid.
Framåtriktade stereohögtalare.
Stryktålig, har gett samma modell till diverse unga släktingar och dom verkar tåla det mesta.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kjellkritisk:

Tycker absolut att du ska lägga till en tusenlapp för en begagnad S5e. Du får inget bra för 2000 kr. Kommer förmodligen att vilja byta upp dig och då har plattan litet andrahandsvärde.

Eftersom trådstartaren är ute efter en enhet bara (eller huvudsakligen) för att strömma video känns det nog som att det går att hitta hyfsat vettiga alternativ i rätt prisklass. För gaming eller tung produktivitet kan jag hålla med om att det kan vara läge att plussa på budgeten lite eller kika på begagnat, men som sagt, för det tänkta användningsområdet ska det gå att få till.

Vilka övriga funktioner vill du ha @HolyFather? Enbart wifi eller 4G också? Behöver du stort lagringsutrymme inbyggt? Är i så fall SD-kort ett alternativ för lagring?

Tankar kring batteritid och dylikt? Jag tänker att ju fler punkter vi har på önske- och prioriteringslistan, desto enklare är det att hitta rätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Jag streamar och för att se vad andra ser kör jag Twitchappen (för tittare, inte streamers) med chat i landskapsläge i mobilen över Wifi med laddarkabeln istoppad. Mobilen har ganska stor skärm, 5.7", men jag skulle behöva något större.

Så det är ett ensyftesköp, men om flera modeller matchar och 1 stödjer tryckkänslig stylus, skulle ett andra användningsområde för mig vara att ha den som ritskärm.

Jag kommer att använda annat på resande fot, så jag hade inte tänkt skaffa ett 4G-abonnemang till den. Kamera och troligtvis därför extra lagring behövs inte, igen, jag har ju fler "devices". Däremot behövs ju lite hårdvarukraft för att klara åtminstone 720p60-streaming.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HolyFather:

Jag streamar och för att se vad andra ser kör jag Twitchappen (för tittare, inte streamers) med chat i landskapsläge i mobilen över Wifi med laddarkabeln istoppad. Mobilen har ganska stor skärm, 5.7", men jag skulle behöva något större.

Så det är ett ensyftesköp, men om flera modeller matchar och 1 stödjer tryckkänslig stylus, skulle ett andra användningsområde för mig vara att ha den som ritskärm.

Jag kommer att använda annat på resande fot, så jag hade inte tänkt skaffa ett 4G-abonnemang till den. Kamera och troligtvis därför extra lagring behövs inte, igen, jag har ju fler "devices". Däremot behövs ju lite hårdvarukraft för att klara åtminstone 720p60-streaming.

För ritande kan det vara värt att fundera hur många nivåers tryckkänslighet du behöver och vilken fördröjning du accepterar. Min erfarenhet är att känslan kan bli lite sämre på de billigare lösningarna. Från Samsungs utbud är nog billigaste lösningen med riktigt bra stylus Tab S6 Lite, men det blir nästan dubbla budgeten, så det springer iväg.

Jag skulle nog kika på en Tab A7 (10.4"). Den har inte S-pen, så ritandet blir lidande. Men då får du en vettig systemkrets från 2020-generationen (Snapdragon 662). Den ligger några hundralappar över maxbudgeten, men det kanske kommer någon liten kampanj när det närmar sig jul?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Tipset uppskattas. Håller utkik. För Black Friday var sådär prismässigt. (Inte många bra deals på komponenter etc iaf, prylar vet jag inte.)

Får ställa mina förhoppningar till julrean.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HolyFather:

Tipset uppskattas. Håller utkik. För Black Friday var sådär prismässigt. (Inte många bra deals på komponenter etc iaf, prylar vet jag inte.)

Får ställa mina förhoppningar till julrean.

Ja, det är ju alltid lite svårt att förutsäga vilka erbjudanden som dyker upp och när. Men om du har en lista på några tänkbara modeller brukar det underlätta sen när erbjudandena väl rullar ut, ibland tar det ju slut rätt snabbt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Detta är inte längre aktuellt för mig då jag beslutat att stå ut med Twitchappen på min relativt stora mobil. Jag får leva med det.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HolyFather:

Detta är inte längre aktuellt för mig då jag beslutat att stå ut med Twitchappen på min relativt stora mobil. Jag får leva med det.

Det låter som en rimlig lösning, och 5,7 tum är ju inte jättelitet. Jag kör S20 Ultra (6,9 tum) som moderatorskärm när jag Twitchstreamar ibland. Det funkar ändå helt okej, även om det så klart blir lite mer lättanvänt på större skärm.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung