Permalänk
Medlem

Telenor fiber, bra eller dåligt?

Hejsan alla!

Bor idag i en hyresrätt och har tyvärr bara Telenor och Telia att välja mellan. Telia är asdyra, betalar 509kr i månaden för mitt 250mbit. Kan få Telenor 200mbit för 399kr i månaden tror jag det var.

Jag bor i centrala Malmö och försöker komma fram till om jag ska byta eller inte. Att läsa recensioner på trustpilot och prisjakt är meningslöst. Alla klagar på exakt allt som går att klaga på där.

Om någon i Malmö (helst i centrala) har någon erfarenhet av dom som leverantör av fiber så hade jag tacksamt tagit emot era tankar om dem!

Tack på förhand och Mvh

Permalänk
Medlem

Båda leverantörerna har Black Week erbjudande, ta den som kan ge dig bäst pris:

#18751922

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Sitter på en 250/100 hos Telenor i Malmö och är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Båda leverantörerna har Black Week erbjudande, ta den som kan ge dig bäst pris:

#18751922

Detta gäller ju endast nya kunder för telia och jag kan tyvärr inte ta del av det pga att jag redan är kund! Suger

Skrivet av hopppasdefunkar:

Sitter på en 250/100 hos Telenor i Malmö och är nöjd.

Det var ju najs att du är nöjd! Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Detta gäller ju endast nya kunder för telia och jag kan tyvärr inte ta del av det pga att jag redan är kund! Suger

Det var ju najs att du är nöjd! Tack för infon!

Du kan ju testa att ringa uppsägningsavdelningen och fråga om de kan hjälpa dig ta del av telias erbjudande. Funkade för mig, då har jag redan kört på samma erbjudande från förra året.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Telenor har den sämsta kundservice jag vart med om.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men det kanske får dig att må lite bättre med en jämförelse: 509kr/mån för 250Mbit låter "snorbilligt" med tanke på att jag fick pynta 489kr/mån för 8/1 ADSL Idag 499kr/mån för ~50/20 obegränsat 4G, så fortfarande låter fortfarande billigt i mina öron.

(Telia är btw en Tier 1-leverantör, de tar sannolikt lite extra betalt för detta.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Inget fan av telenor, de skickade felaktiga fakturor i ett år medan jag hade dom som tv bolag. De fortsatte skicka faktura även efter att mitt abonnemang hade gått ut.

Permalänk
Medlem

Jag slog på "Penny.se" dealen från att ha haft Bahnhof.

Betalade 399kr för 250/100 från Bahnhof, med Penny får jag 500/50 för samma 399kr ordinarie pris, 99kr i 6 månader. Då blir det genom ComHems nät istället. Penny.se i sig tillhör Tele2 och är deras approach till ett billigare alternativ så som jag förstår det. Har inte hittat ett bättre pris någonstans, även för ordinarie pris.

Finns även billiga priser på Bredband 100 & 250: https://www.penny.se/om/bredband

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Hejsan alla!

Bor idag i en hyresrätt och har tyvärr bara Telenor och Telia att välja mellan. Telia är asdyra, betalar 509kr i månaden för mitt 250mbit. Kan få Telenor 200mbit för 399kr i månaden tror jag det var.

Jag bor i centrala Malmö och försöker komma fram till om jag ska byta eller inte. Att läsa recensioner på trustpilot och prisjakt är meningslöst. Alla klagar på exakt allt som går att klaga på där.

Om någon i Malmö (helst i centrala) har någon erfarenhet av dom som leverantör av fiber så hade jag tacksamt tagit emot era tankar om dem!

Tack på förhand och Mvh

Du borde kunna förhandla om ditt pris med Telia. Jag har telia betalar 379.-/mån för 500/500, så du bör absolut kunna få ner ditt pris.

När mitt erbjudande gick ut första gången för typ 2månader sedan så tog jag kontakt med dom via deras chatt och sa att jag vill säga upp det för att det var på tok för dyrt och vips så hade jag samma deal igen, dvs 500/500 för 379/mån.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är nog som vilken annan leverantör som helst. Troligtvis har du dock Telia fiber med Telenor som tjänsteleverantör

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Du kan ju testa att ringa uppsägningsavdelningen och fråga om de kan hjälpa dig ta del av telias erbjudande. Funkade för mig, då har jag redan kört på samma erbjudande från förra året.

Skrivet av BM-Mods:

Du borde kunna förhandla om ditt pris med Telia. Jag har telia betalar 379.-/mån för 500/500, så du bör absolut kunna få ner ditt pris.

När mitt erbjudande gick ut första gången för typ 2månader sedan så tog jag kontakt med dom via deras chatt och sa att jag vill säga upp det för att det var på tok för dyrt och vips så hade jag samma deal igen, dvs 500/500 för 379/mån.

Jag får nog testa något sånt och vara beredd på att byta till Telenor i värsta fallet :). Tack för tipsen!

Skrivet av frong:

Telenor har den sämsta kundservice jag vart med om.

Skrivet av Elektron:

Inget fan av telenor, de skickade felaktiga fakturor i ett år medan jag hade dom som tv bolag. De fortsatte skicka faktura även efter att mitt abonnemang hade gått ut.

Jo detta har jag läst om, pallar fan inte med om jag ska säga upp det och dom strula med att skicka massa fakturor och skit så jag ska konstant hålla på att ta kontakt med dom.

Skrivet av Arnzeal:

Jag slog på "Penny.se" dealen från att ha haft Bahnhof.

Betalade 399kr för 250/100 från Bahnhof, med Penny får jag 500/50 för samma 399kr ordinarie pris, 99kr i 6 månader. Då blir det genom ComHems nät istället. Penny.se i sig tillhör Tele2 och är deras approach till ett billigare alternativ så som jag förstår det. Har inte hittat ett bättre pris någonstans, även för ordinarie pris.

Finns även billiga priser på Bredband 100 & 250: https://www.penny.se/om/bredband

tyvärr inget jag kan ta del av, låter bra dock!

Skrivet av sleepyoh:

Det är nog som vilken annan leverantör som helst. Troligtvis har du dock Telia fiber med Telenor som tjänsteleverantör

Jo men lite så är det nog. Sen är det som vissa skrivit ovanför att deras support suger röv. Vilket kan vara jobbigt i vissa fall.

Permalänk

håller inte riktigt med om det. Jag har alltid fått hjälp när jag behövt och aldrig varit problem med ny router eller få bättre pris. Där i mot kan vänte tiderna vara rätt långa

Skrivet av frong:

Telenor har den sämsta kundservice jag vart med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

Jag får nog testa något sånt och vara beredd på att byta till Telenor i värsta fallet :). Tack för tipsen!

Gör det, mig förhandla dom om med på studs då dom inte vill bli av med kunder, så man brukar kunna få till rätt så bra deals, bara man kontaktar dom och meddelar att det är för dyrt och man ska säga upp

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Undvik Telenor som pesten. Jag hade BBB som från ingenstans blev uppköpt av Telenor. Har haft tur och inte stött på några problem men morsan har ADSL hos Telenor och hon har inte fått något hjälp på 3 månader.. hon har alltså varit utan internet i 3 månader. Telenor rider ju på Telias lina så när det funkar så funkar det bra. Men om du stöter på ett problem så vill du DEFINITIVT inte befinna dig i Telenors händer för utöver (starta om routern och se om det funkar nu) kommer du inte få någon hjälp. helt sjukt att ett såpas etablerat företag är så Inkompetent.

Visa signatur

Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaflex:

Undvik Telenor som pesten. Jag hade BBB som från ingenstans blev uppköpt av Telenor. Har haft tur och inte stött på några problem men morsan har ADSL hos Telenor och hon har inte fått något hjälp på 3 månader.. hon har alltså varit utan internet i 3 månader. Telenor rider ju på Telias lina så när det funkar så funkar det bra. Men om du stöter på ett problem så vill du DEFINITIVT inte befinna dig i Telenors händer för utöver (starta om routern och se om det funkar nu) kommer du inte få någon hjälp. helt sjukt att ett såpas etablerat företag är så Inkompetent.

Nu är det här en gammal tråd, men fiber från Telenor har fungerat fint, tycker nog personligen det är dyrt 500:- för 500Mbit, men bor i brf och jamnför med när jag hadde villa och IP-Only.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Nu är det här en gammal tråd, men fiber från Telenor har fungerat fint, tycker nog personligen det är dyrt 500:- för 500Mbit, men bor i brf och jamnför med när jag hadde villa och IP-Only.

Har själv fiber via Telenor. 100/100 för 450 spänn och har heller aldrig haft några problem. Menar bara att om jag väl stöter på ett problem så är deras kundtjänst inget att räkna med.

btw 500mbit för 500kr? jag betalar ju typ 459 för 100/100 nog dags att ta ett snack med den berömda kundtjänsten ändå.

Visa signatur

Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaflex:

Har själv fiber via Telenor. 100/100 för 450 spänn och har heller aldrig haft några problem. Menar bara att om jag väl stöter på ett problem så är deras kundtjänst inget att räkna med.

btw 500mbit för 500kr? jag betalar ju typ 459 för 100/100 nog dags att ta ett snack med den berömda kundtjänsten ändå.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare i samma sits, med endast Telenor att välja på (2 år sedan) i min dåvarande lägenhet.
Jag var relativt skeptisk till att behöva ha Telenor som min leverantör, men måste erkänna att det sannolikt varit den bästa operatör jag haft privat.

Sett till latens och bandbredd (500/500 för 399/mån) så fick jag ut mycket god prestanda (alltid högre än vad jag betalade för, oftast nära Gigabit) och låg latenstid (betydligt bättre än min nuvarande leverantör Bahnhof).
Under de fåtal år jag hade dem som operatör så hade de ingen nedtid, inte en enda gång.

Deras support, vid det enda tillfället jag kontaktade dem, var otroligt snabb och nästan överdrivet hjälpsam.
De gick långt mycket längre än de behövt, inklusive att göra om min fiberinstallation (satt lite illa till och blockerade en garderob) och dra nätverkskablage kostnadsfritt.
De ankom redan nästkommande dag med fibertekniker från Gbg, vilket är ett visst avstånd (ärendet föll dessutom inte rent tekniskt sett på deras ansvar utan på BRF).

Jag var personligen mycket nöjd med Telenor som ISP och hade föredragit dem framför Bahnhof även idag om de inte hade haft det dubbla priset i detta fiberområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Jag var tidigare i samma sits, med endast Telenor att välja på (2 år sedan) i min dåvarande lägenhet.
Jag var relativt skeptisk till att behöva ha Telenor som min leverantör, men måste erkänna att det sannolikt varit den bästa operatör jag haft privat.

Sett till latens och bandbredd (500/500 för 399/mån) så fick jag ut mycket god prestanda (alltid högre än vad jag betalade för, oftast nära Gigabit) och låg latenstid (betydligt bättre än min nuvarande leverantör Bahnhof).
Under de fåtal år jag hade dem som operatör så hade de ingen nedtid, inte en enda gång.

Deras support, vid det enda tillfället jag kontaktade dem, var otroligt snabb och nästan överdrivet hjälpsam.
De gick långt mycket längre än de behövt, inklusive att göra om min fiberinstallation (satt lite illa till och blockerade en garderob) och dra nätverkskablage kostnadsfritt.
De ankom redan nästkommande dag med fibertekniker från Gbg, vilket är ett visst avstånd (ärendet föll dessutom inte rent tekniskt sett på deras ansvar utan på BRF).

Jag var personligen mycket nöjd med Telenor som ISP och hade föredragit dem framför Bahnhof även idag om de inte hade haft det dubbla priset i detta fiberområde.

Har du tillgång till Ownit eller Bitcom så kan du testa dom. Båda använder sig av Telenors nät

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ojdå! Det var ett tag sedan jag startade denna tråden.

Jag kan uppdatera er om ni är intresserade, Telia är väldigt angelägna att ge ett bra pris om man vill säga upp sitt abonnemang hos dem.
Gick från 509kr i månaden för 250/250mbit till 379kr för 500/500 i ett år. Gick ett år och jag skulle säga upp det igen för det kostar 699kr i vanliga fall. Slutade med att jag fick 500/500 för 299kr i månaden i ett år. Det är med det priset jag sitter med just nu och är nöjd med det.

Permalänk

Kanske OT men fick brev igår ifrån Telenor. Nu höjer de priset för Bredband 500 till 599kr istället för 499kr.

Har dock alltid varit nöjd med Telenor (och även tidigare Bredbandsbolaget). Haft deras bredbandstjänst sedan 7år tillbaka, aldrig haft något strul alls, kanske något avbrott någon gång men då har det inte varit deras fel utan mer en större störning.

Bor i Örebro. Men finns det någon kanske tipsar om en annan leverantör? Är ju lite sugen på någon som kanske även erbjuder en vassare router med WiFi 6...

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majathebeat:

Kanske OT men fick brev igår ifrån Telenor. Nu höjer de priset för Bredband 500 till 599kr istället för 499kr.

Har dock alltid varit nöjd med Telenor (och även tidigare Bredbandsbolaget). Haft deras bredbandstjänst sedan 7år tillbaka, aldrig haft något strul alls, kanske något avbrott någon gång men då har det inte varit deras fel utan mer en större störning.

Bor i Örebro. Men finns det någon kanske tipsar om en annan leverantör? Är ju lite sugen på någon som kanske även erbjuder en vassare router med WiFi 6...

Hoppade på 299kr för 250/250 på black friday. Nu har Telenor skickat brev och vill att jag ska betala 569kr. Haha, vilket uselt företag. Hej då telenor.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Sitter själv på Telenor 250/250 och fick brev igår om prishöjning så funderar på att byta till Bahnhof 250/250 429kr/månad, vilket
i princip skulle betyda tillbakagång till föregående pris för samma bredbandshastighet. Alternativt att pressa Telenor att få bättre pris för 500/x eller nåt sånt. Har haft BBB/Telefonor många år och det fungerat bra för det mesta men nu börjar det bli dyrt vid jämförelse med andra leverantörer (via stadsnät i Örebro).

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Skrivet av synapz:

Sitter själv på Telenor 250/250 och fick brev igår om prishöjning så funderar på att byta till Bahnhof 250/250 429kr/månad, vilket
i princip skulle betyda tillbakagång till föregående pris för samma bredbandshastighet. Alternativt att pressa Telenor att få bättre pris för 500/x eller nåt sånt. Har haft BBB/Telefonor många år och det fungerat bra för det mesta men nu börjar det bli dyrt vid jämförelse med andra leverantörer (via stadsnät i Örebro).

Då har vi ju fått samma utskick då, jag blev lite bitter faktiskt (man är ju från Nääärke).

Beställde denna idag: Asus RT-AX58U

Sen blire nog OWNIT 500/500 istället framöver.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryze:

Ojdå! Det var ett tag sedan jag startade denna tråden.

Jag kan uppdatera er om ni är intresserade, Telia är väldigt angelägna att ge ett bra pris om man vill säga upp sitt abonnemang hos dem.
Gick från 509kr i månaden för 250/250mbit till 379kr för 500/500 i ett år. Gick ett år och jag skulle säga upp det igen för det kostar 699kr i vanliga fall. Slutade med att jag fick 500/500 för 299kr i månaden i ett år. Det är med det priset jag sitter med just nu och är nöjd med det.

Man får bara vara uppmärksam på vad de faktiskt erbjuder.
Min flickvän hade 100/100 + TV från Telia som hon tecknat förra Black Friday. Hon ringer Telia och undrar om de vill matcha Black Friday erbjudande från en annan leverantör (bredband + TV). Inga problem säger Telia, du får vårt erbjudande om 500/500. De skickar ut en bekräftelse om förändrade tjänster och nytt pris. De uppgraderar hastigheten direkt Vad de inte säger är att de nu lägger TV'n utanför detta, och därmed inte alls matchar det andra erbjudandet. Detta uppdagas ju först vid årsskiftet eftersom det är då hon har brytpunkt. När detta väl uppdagas så är det långt efter möjligheten att ångra sig och erbjudandet som de skulle matcha finns ju inte kvar.

Telias bekräftelse som de skickar ut är korrekt, men den är lätt att missuppfatta i och med att de bara pratar om förändrade tjänster. De nämner inget om TV'n alls i sitt dokument, och de nämner inte heller någon totalkostnad efter ändring. Tycker det är jäkligt fult gjort, men vet att de inte är ensamma om detta. Sett liknande beteende från Tele2.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Sitter själv på Telenor 250/250 och fick brev igår om prishöjning så funderar på att byta till Bahnhof 250/250 429kr/månad, vilket
i princip skulle betyda tillbakagång till föregående pris för samma bredbandshastighet. Alternativt att pressa Telenor att få bättre pris för 500/x eller nåt sånt. Har haft BBB/Telefonor många år och det fungerat bra för det mesta men nu börjar det bli dyrt vid jämförelse med andra leverantörer (via stadsnät i Örebro).

Har samma läge som dig (stadsnät Örebro också, telenor 250 med stor höjning på g).Boxer har 225kr i 6 månader för 250/250. Funderar på ta det och sen hoppa på nån ny black friday deal till hösten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6