Använda ett tangentbord och mus till flera datorer utan att behöva fysiskt byta dongel

Permalänk
Medlem

Använda ett tangentbord och mus till flera datorer utan att behöva fysiskt byta dongel

Hej sweclockers,

jag tänkte höra med er, idag så sitter jag på en Logitech G915 TKL och en random logitech mus med bluetooth dongel.

Min uppsättning just nu är att jag har en jobbdator (Dell laptop) och sen min stationära dator precis bredvid, efter jobbdagens slut så måste jag alltid dra ut båda donglarna från jobbdatorn och sen koppla in dom i den den stationära.

Jobbdatorn och den stationära är kopplad till min skärm https://www.inet.se/produkt/2216918/lg-35-35wn75c-21-9-qhd-10...
och den har flera usb ingångar som jag kan koppla in mina mina donglar på men om jag lägger in mina donglar där så sker aldrig det något byte från stationära till laptop eller viceversa.

Finns det någon enkel lösning på det här?

Permalänk
Avstängd

Jag kör en usb-hubb så är det bara en sladd att byta, men det löser ju inte problemet egentligen. Jag har en mus som kan vara kopplad mot tre datorer samtidigt, Logitech MS Anywhere 2 tror jag, men tangentbordet har sladd så jag måste ändå byta alltså använder jag inte musens funktioner för det då de bara innebär ett extra moment.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det verkar vara nåt sånt jag var ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Det verkar vara nåt sånt jag var ute efter

Har du beställt? Du kan få köpa en oöppnad av mig billigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Har du beställt? Du kan få köpa en oöppnad av mig billigt.

Tja, har ej beställt faktiskt men jag kommer nog gå köpa den i butik när det väl tar sig.

Tack ändå för erbjudandet!

Permalänk

Du skulle också kunna kolla på nån mjukvarulösning som t.ex Synergy om det funkar för dig

Permalänk
Medlem

Har inte Logitech nån program som gör att du kan köra samma saker på fler datorer om du har en dongel till båda? Vill minnas att jag såg något sånt för MX Master 3 iaf men det kanske inte är något som funkar rent allmänt.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med logitechs gaming saker är att de inte kommer med unifying recievers. Mx keys tangentbord samt mx möss, och även billigare logitech möss, har dessa unifiers.

Dessa recievers kan enkelt länkas till, åtminstone, 3 olika datorer eller enheter. Brukar finnas dedikerad knapp eller knappar på möss & tangentborden som har den funktionen.

På själva usb stickan som ska sättas i enheten, så sitter det ett gult, eller oranget, märke som påvisar dess möjlighet eller frånvaro av funktionen.

Om lösningen med usb switchen, som länkades ovan, funkar vore det dock galant. Hoppas logitech samlar fördelarna med sina arbetsmöss & tangentbord, och slänger in det i sin gamingserie i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newtones:

Nackdelen med logitechs gaming saker är att de inte kommer med unifying recievers. Mx keys tangentbord samt mx möss, och även billigare logitech möss, har dessa unifiers.

Dessa recievers kan enkelt länkas till, åtminstone, 3 olika datorer eller enheter. Brukar finnas dedikerad knapp eller knappar på möss & tangentborden som har den funktionen.

På själva usb stickan som ska sättas i enheten, så sitter det ett gult, eller oranget, märke som påvisar dess möjlighet eller frånvaro av funktionen.

Om lösningen med usb switchen, som länkades ovan, funkar vore det dock galant. Hoppas logitech samlar fördelarna med sina arbetsmöss & tangentbord, och slänger in det i sin gamingserie i framtiden.

Skulle man tappa bort så kan man lösa det med andra donglar, min gamla Gpro löste jag med en G903 dongel och min nya G900 köpte jag på ebay

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankelios:

Du skulle också kunna kolla på nån mjukvarulösning som t.ex Synergy om det funkar för dig

Synergy funkar kanon för mig - något problematiskt om man ska spela eller så på någon av maskinerna dock.