Teamgroup utlovar DDR5-minne under 2021 års tredje kvartal

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hehe, japp. Har sagt sen Zen 2 att jag ska uppgradera, men sen när det kommer till kritan inser jag att mitt gamla X99 hänger med hyfsat ändå. Så ja

Håller med dig känns rätt meningslöst att uppgradera utifall man som du & jag sitter på ett x99 har liksom inte hänt nåt sen dess. (jo fler kärnor på cpu)
Jo ryzen 2 & 3 ett räknar jag inte ens men bra cpu prestanda, medioker moderkortplattform i jämförelse med x99 & bara 2 minneskanaler. (jo jag vet att de har pci-e4 men det e bara ett mellanspel tills den bättre pci-e5 dyker upp ändå.)
(förutom massa extra cpu kärnor som ingen har nytta av om ej jobb, minns dessutom vilken skit man fick för att man inte nöjde sig med 4 kärnor förut)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Håller med dig känns rätt meningslöst att uppgradera utifall man som du & jag sitter på ett x99 har liksom inte hänt nåt sen dess. (jo fler kärnor på cpu)
Jo ryzen 2 & 3 ett räknar jag inte ens men bra cpu prestanda, medioker moderkortplattform i jämförelse med x99 & bara 2 minneskanaler. (jo jag vet att de har pci-e4 men det e bara ett mellanspel tills den bättre pci-e5 dyker upp ändå.)
(förutom massa extra cpu kärnor som ingen har nytta av om ej jobb, minns dessutom vilken skit man fick för att man inte nöjde sig med 4 kärnor förut)

Exakt, klarar fortfarande att lira ex GTA 5 på medium tror jag det är, vilket räcker för mig utan flashig skärm. Ny skärm är tänkt ska sankomna med ett nytt bygge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

ECC bakas in i minneskretsarna med DDR5, ja. Det krävs inte längre någon extern krets som sköter den biten.

Gudars så härligt! Inte längre behöva leta upp specifika moderkort som stödjer det, och även i jobbet för alla stackars sysadmins och ittekniker vars användare kör icke-ecc å får blåskärmar lite här å där å klagar men det går inte påvisa något. Hejja hejja!

Permalänk
Medlem

Skönt att få nyheter om att det är pågång.
Blir att uppgradera i slutet av 2022, ifall det är gångbart då.

I ren protest av den slöa utvecklingen så skippar jag DDR4(har det på arbetsdatorn, men har inte valt det själv).
Men i och med direct storage, DDR5, större GPU/CPU konkurrens och trådlös VR(ifall nästa Index eller motsvarande stödjer det) så blir det dags för uppgradering då.
Hoppas spelmotorerna får bra stöd för många kärnor framöver, då konsolerna nu har 16 threads.

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt, vilken nettoskillnad kan vi vänta oss med DDR5 för olika användarscenarier?
Och jag menar inte då ökningen av klockhastighet på minnena eller storlek på modulerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

ECC bakas in i minneskretsarna med DDR5, ja. Det krävs inte längre någon extern krets som sköter den biten.

Detta är riktigt bra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Någon som minns hur dyrt DDR4 var när det kom ut? Hur många år tog det innan det blev bra priser på marknaden?

Det var dyrt. När jag köpte det 2014 så kostade 16gb 3000 kr och då hade precis ddr4 premiär i sverige om jag inte minns fel, eller runt den tiden.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Älskar såna här cyniska sågningar av pressreleaser =D <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Rent prestandamässigt, vilken nettoskillnad kan vi vänta oss med DDR5 för olika användarscenarier?
Och jag menar inte då ökningen av klockhastighet på minnena eller storlek på modulerna.

Teoretiskt minst ca 40 GB/s och minneskanal, 80 vid DualChannel, 120 vid TriChannel och alltså 160 i system med .QuadChannel.

Eftersom ECC är inbyggt kan man gissa sig till ett litet svinn pga det, uppskattningsvis max. ~2% förlorad bandbredd.

Så till din fråga:

I kombination med tekniker som PCIe v5 och sådant som Smart Memory Access (?) i grafikkorten... så kan MYCKET PRESTANDA förväntas, "även i spel"... 😉

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂